Tämmöisen palautteen laitoin äsken meilillä Liikennevirastoon, kun rupesi tympäsemään.
Hei!
Tein vuonna 2010 ilmoituksen karttaan merkitsemättömästä vedenpäällisestä kivestä paikassa 60N17,9 27E8,1. Havainnon vahvisti vielä lisäkseni toinen paikallinen veneilijä.
Tänään venemessuilla juttelin toisen veneilijän kanssa, joka oli aikoinaan ilmoittanut Porvoon edustalla paikan, jossa vettä on 1,8 m kartan näyttäessä 2,7 m (tai jotain sinnepäin). Paikka on vielä vilkkaasti liikennöidyllä alueella aivan väylän läheisyydessä.
Menee vähän usko koko touhuun nyt kun katson tuoretta 2013 A sarjaa, eikä näitä korjauksia sieltä löydy. Tämä ei oikein motivoi ilmoittamaan mistään vaaranpaikoista teille.
T.
Ville
Karttaan merkitsemättömät kivet pysyvät piilossa
Katsoin tuon Garminin MapSourcella, jonka kartat ovat vuodelta 2008. Kun zoomaus oli karkea, näkyi kohdassa N60 18.01 E27 08.15 "exposed rock" ruskeana täplänä (maan väri). Lisäksi vieressä N60 17.97 E27 08.26 eli karin merkkin "dangerous rock". Ovatko nuo oikein?
Mutta zoomausta tarkennettaessa molemmat hävisivät! Tilalle tuli alue, jossa syväys alle 10 m ja puoliavoin 6 m käyrä, jonka keskellä lukee 3.6. Ei jälkeäkään mistään vaarallisesta! Lisäksi tuon "exposed rockin" koordinaatit osuvat niukasti 10 m käyrän syvemmälle puolelle.
Kansalaisen karttapaikassa tuossa lähellä näyttää olevan "Paskakivi", joka puuttuu kokonaan tuosta Garminin aineistosta tarkemmilla resoluutioilla.
http://kansalaisen.karttapaikka.fi/link ... 16&lang=fi
Näyttää siis kartantekijät tietävän, että tuolla on kivi, mutta jostain syystä se jää pois joistain kartoista. Pahimmillaan olen kuullut kiviä jätettävän kartasta pois "selkeyden vuoksi". Pentalan edustalta yksi kivi katosi kartoista joskus n. 15 vuotta sitten kuulemma tästä syystä. Se on toki aika lähellä rantaa.
Itse ilmoitin yhdestä kivestä ajettuani siihen 2008. Se on tullut takaisin karttoihin. Kyse oli digitointivirheestä, jossa kartassa ollut 1 (pelkkä viiva!) jäi pois ja vieressä ollut 4.2 tuli tilalle.
Mutta zoomausta tarkennettaessa molemmat hävisivät! Tilalle tuli alue, jossa syväys alle 10 m ja puoliavoin 6 m käyrä, jonka keskellä lukee 3.6. Ei jälkeäkään mistään vaarallisesta! Lisäksi tuon "exposed rockin" koordinaatit osuvat niukasti 10 m käyrän syvemmälle puolelle.
Kansalaisen karttapaikassa tuossa lähellä näyttää olevan "Paskakivi", joka puuttuu kokonaan tuosta Garminin aineistosta tarkemmilla resoluutioilla.
http://kansalaisen.karttapaikka.fi/link ... 16&lang=fi
Näyttää siis kartantekijät tietävän, että tuolla on kivi, mutta jostain syystä se jää pois joistain kartoista. Pahimmillaan olen kuullut kiviä jätettävän kartasta pois "selkeyden vuoksi". Pentalan edustalta yksi kivi katosi kartoista joskus n. 15 vuotta sitten kuulemma tästä syystä. Se on toki aika lähellä rantaa.
Itse ilmoitin yhdestä kivestä ajettuani siihen 2008. Se on tullut takaisin karttoihin. Kyse oli digitointivirheestä, jossa kartassa ollut 1 (pelkkä viiva!) jäi pois ja vieressä ollut 4.2 tuli tilalle.
- FE-Sillanpää
- luti
- Posts: 568
- Joined: Mon Mar 26, 2007 16:04 pm
- Location: Itä-Uusimaa
Zuumausongelmia on ihan paperikartoissakin. Karttasarjassa Helsinki-Parainen (2004 ja 2007, en tiedä uudemmista) sisältävät saman virheen Tammisaaren saaristossa: Tarkemmassa erikoiskartassa Modermaganin pohjoispuolen vedenalainen kivi puuttuu kokonaan.
Normaalikarttasivulla kari näkyy merkittynä hieman päällekkäin pintakiven kanssa, ikäänkuin nurin oleva H-kirjain. Tarkemmasta kartasta toinen näistä puuttuu kokonaan.
Jos jotain selkeyden takia jätettäisiin pois, sen voisi jättää isommasta kartasta muttei sentään tarkennuslehdeltä. Veikkaan siis perinteistä huolimattomuusvirhettä.
Normaalikarttasivulla kari näkyy merkittynä hieman päällekkäin pintakiven kanssa, ikäänkuin nurin oleva H-kirjain. Tarkemmasta kartasta toinen näistä puuttuu kokonaan.
Jos jotain selkeyden takia jätettäisiin pois, sen voisi jättää isommasta kartasta muttei sentään tarkennuslehdeltä. Veikkaan siis perinteistä huolimattomuusvirhettä.
Silmämääräisesti näyttäis että juurikin Paskakivi on tuo jonka löysin. Tuore juuri julkaistu A sarja laittaa tuolle kohdin syvyysmerkinnän 3,7. Ja pieni läntti sinistä vettä toki ympärillä.Joakim wrote:Kansalaisen karttapaikassa tuossa lähellä näyttää olevan "Paskakivi", joka puuttuu kokonaan tuosta Garminin aineistosta tarkemmilla resoluutioilla.
http://kansalaisen.karttapaikka.fi/link ... 16&lang=fi
Senpä takia alunperinkin tuosta kivestä ilmoitin, kun se nyt on sentään n. 30 senttiä pinnan yläpuolella. En ollut uskoa silmiäni. Tuntemattomat vedenalaiset karit kyllä ymmärrän, mutta että pinnan päällä keskellä selkää kivi eikä löydy kartoista?!? Myöhemmin mulle vielä yksi paikallinen kuittasi tekstiviestillä, että kyllä se siellä tosiaan on.
Aika jännää että se on kansalaisen karttapaikan kartalla ja siltikään merenkulkulaitos (nyk. liikennevirasto) ei saa sitä omalle kartalleen.
Pitäiskö perustaa threadi "tunnetut kivet joita liikennevirasto ei saa kartoille".
V.
PS. Joakim, ihan minuutin osien tarkkuudella en osaa varmasti sanoa paikkaa, ei hirveesti tehny mieli mennä siihen metrin päähän mittaamaan...
Saisitko sä tosta helposti screenshotit? Tarttisin just tommosen keissin opetuskäyttöön. Pistä meilillä jos onnistuu.Joakim wrote:Kun zoomaus oli karkea, näkyi kohdassa N60 18.01 E27 08.15 "exposed rock" ruskeana täplänä (maan väri). Lisäksi vieressä N60 17.97 E27 08.26 eli karin merkkin "dangerous rock". Ovatko nuo oikein?
Mutta zoomausta tarkennettaessa molemmat hävisivät! Tilalle tuli alue, jossa syväys alle 10 m ja puoliavoin 6 m käyrä, jonka keskellä lukee 3.6. Ei jälkeäkään mistään vaarallisesta! Lisäksi tuon "exposed rockin" koordinaatit osuvat niukasti 10 m käyrän syvemmälle puolelle.
T.
Ville
Lähetin Villelle kuvat eilen, tuliko perille?
Näyttää kareja puuttuvan muualtakin: http://www.panbo.com/archives/2013/01/u ... error.html
Näyttää kareja puuttuvan muualtakin: http://www.panbo.com/archives/2013/01/u ... error.html
Ei tullu perille. Mahdoitko laittaa vanhaan linea osoitteeseen? Laita vaikka oceanrace60.fi osoitteeseen.
Liikennevirastosta yllättäen vastattiin heti ja pahoiteltiin korjausten viivästymistä ja kerrottiin mitä ovat palautteeni pohjalta tehneet ja/tai tekemässä. Mut mut kommentoivat ihan eri palautetta, ilmoituksia joita tein vasta hiljattain, eivätkä suinkaan tuota itäisen Suomenlahden keissiä.
No, ainakin syntyi sinne jotain liikettä että hyvä sikäli. Ja harvinaista herkkua että joku virkamies ylipäätän viittii vastailla.
T.
Ville
Liikennevirastosta yllättäen vastattiin heti ja pahoiteltiin korjausten viivästymistä ja kerrottiin mitä ovat palautteeni pohjalta tehneet ja/tai tekemässä. Mut mut kommentoivat ihan eri palautetta, ilmoituksia joita tein vasta hiljattain, eivätkä suinkaan tuota itäisen Suomenlahden keissiä.
No, ainakin syntyi sinne jotain liikettä että hyvä sikäli. Ja harvinaista herkkua että joku virkamies ylipäätän viittii vastailla.
T.
Ville
Mulla on tuosta taas ihan positiivisia kokemuksia kun kerrankin olen vaivautunut ottamaan yhteyttä virkamiehiin (no, okei, tää ei ole ihan totta kun kaveripiirissä on useampiakin virkamiehiä jotka ovat ystävällisesti vastanneet virka-ajan ulkopuolellakin mun puhelinterroriini ihan virkatehtäviin liittyvistä asioistavvoltti wrote: No, ainakin syntyi sinne jotain liikettä että hyvä sikäli. Ja harvinaista herkkua että joku virkamies ylipäätän viittii vastailla.
T.
Ville

Laitoin kerran museovirastoon viestiä kun huomasin jossain tiistiksessä Gustaf Adolfin (eli museoviraston vedenalaisen puiston) laskeutumispoijun Käärmesaaren kieppeillä. Parin viikon kuluttua lomalla oleva vastaanottaja pisti ihan positiivista viestiä ja kuittasi havainnon, ei niin että asialle enää olisi voinut tehdä muutenkaan mitään.
Pari kertaa on tullut laitettua merimerkeistäkin viestiä sen palautejärjestelmän kautta mutta koskaan en ole saanut mitään kuittausta, no, en muista etteikö asiaa olisi sitten korjattukin (kyse oli esim. juuri em. Käärmesaaren lähellä olevasta punaisesta kepistä) mutta olisihan se ihan kätevä jos järjestelmässä olisi joku sellainen "mark complete"-toiminto jolla kasvoton virkamies voisi lähettää automaattikuittauksen huolestuneelle kansalaiselle kun asia on hoidettu. Ainakin tulisi ihan erilainen fiilis palveluprosessista.
Hämmentävän tuloksekasta vuorovaikutusta virkamiesten kanssa. Jos nyt tulokseksi voi laskea sen että 2,5 vuoden päästä alkaa tapahtua...
Hei!
Kiitos vielä tiedoista koskien 2010 palautetta. Pahoittelut tästäkin palautteen käsittelyn kestämisestä!
Viestisi ovat jo nyt parantaneet merikartoituksen asiakaspalautteiden käsittelyä. Kiitos siitä!
Tässä vielä muutamia välitietoja:
Kivihavainto Suomenlahdella. Haapasaaren lähistöllä olevat kivet (Paskakivi) on nyt varmistettu ja viety merikartalle. Kohdan syvyysluku on myös poistettu.
Porvoon edustalla oleva mahdollinen n. 1.8 metrin syvyyshavainto (kohdassa tällä hetkellä 2.7m merikartalla) tarkastetaan. Kohta merkitään tutkittavaksi kohteeksi merialueella.
Espoon edustan 7.7 metrin lähistöllä olevaa matalaa tutkitaan vielä uudelleen. Syvyyskäyrien leventämisellä yritetään varmistaa aluetta ja varoittaa merenkulkijoita, vaikka tietoa matalasta ei ole pystytty varmistamaan. Mittausalue on todella jäänyt hieman pieneksi.
Muutoksista tiedotetaan Tiedonantoja Merenkulkijoille -lehdessä kun tiedot on varmistettu.
Yhteistyöterveisin
N.N.
Tarkastaja
Liikennevirasto, (Kunnossapito/Merikartoitus)