Peräsimen laakerointi
Peräsimen laakerointi
Päivää kaikille tasapuolisesti.. Tietääkö joku, että mistä voisi kysellä FE:n peräsimen "laakereita", eli niitä nylon puslia (on menneet väljiksi) ja toisaalta onko siihen saatavissa muunlaisia ratkaisuja ?
Re: Peräsimen laakerointi
Tervehdysmikkol wrote:Tietääkö joku, että mistä voisi kysellä FE:n peräsimen "laakereita", eli niitä nylon puslia (on menneet väljiksi) ja toisaalta onko siihen saatavissa muunlaisia ratkaisuja ?
Etolalla on koneistuspalvelu (Etra Oy muistaakseni). He varmasti kys helat voivat sinulle tehdä. Älä kuitenkaa mene tilaamaan heloja Nylonista, koska se turpoaa vedessä. Lopputulos on varsin jäykkä vaikka telakalla kaikki tuntui hyvältä. Muistaakseni meillä helat on valmistettu Oilonista eli kansan kielellä "rasva nylonista".
Ystävällisin veneily terveisin PR
Jep
Joo thanks!!!... Surffasin vielä kysymyksen jätön jälkeen näitä sivuja ja löysin aikaisempia keskusteluja aiheesta, jossa materiaalina oli käytetty jotain 70mm PTFE tankoa ja POM (Delrin) tankoa (ei sano mitään, mutta eiköhän Etolan pojat tiedä), josta puslat oli työstetty... Eli niitä ei siis saa valmiina mistään, vaan ne täytyy teettää... No onnex jäiden sulamiseen on vielä tovi aikaa... 

peräsimen laakerointi
Terve
Vasta 20 vuotta käytetty ja nyt jo väljät. Kysyit vaihtoehtoa. Vaihtoehto voisi olla pronssilaakeri. Esim. Johnson Metall. Niillä on kai hyllyssä aika paljon kokoja. Ei kai maksa paljon jos sattuu olemaan varastossa sopivia. www.johnson-metal.fi.
Kesää odotellessa
Rainer
Vasta 20 vuotta käytetty ja nyt jo väljät. Kysyit vaihtoehtoa. Vaihtoehto voisi olla pronssilaakeri. Esim. Johnson Metall. Niillä on kai hyllyssä aika paljon kokoja. Ei kai maksa paljon jos sattuu olemaan varastossa sopivia. www.johnson-metal.fi.
Kesää odotellessa
Rainer
Tervehdysvieras (ville) wrote:Helsingin akselisorvaamo. Joku venekorjaamo muistaakseni suositteli kun me vaihdettiin laakerit expressiin muutama vuosi takaperin. Hyvin tekivät mutta kallista oli, vaan enpä tiedä saako muualta sen halvemmalla.
Itse teetin peräsinhelat aikanaan Helsingin venehydrauliikka (muistaakseni) nimisessä pajassa. Se sijaitsi silloin salmisaaressa melkein sillan alla sataman kupeessa.
Joo tiukassa ovat. Itse koin "ahaa" elämyksen ja ryhdyin "äijäksi" (lue käytin raaka voimaa) . Käytin irrotukseen pitkää teräsputkea (saa olla painava), jonka työnsin peräsimen vannasputkeen ylhäältä ja annoin käsillä voimakkaan iskunaisen töytäisyn alaspäin. Poks vain niin alapuolen hela oli irti. Samoin toimin ylähelan irrotuksen kanssa, tällä kertaa vain toimin alhaalta käsinluoto wrote:Onko kenelläkään antaa neuvoa miten vanha laakeri irroitetaan kätevästi, ettei menisi kovin ähertämiseksi. Laakerit tuntui olevan kohtuullisen tiukassa kun kokeilin.Martti
Ystävällisin veneily terveisin PR
peräsimen laakerointi
Voisiko joku selittää kuinka pitkät ne FE83:n peräsimen nailoniset ylä- ja alalaakerit oikein ovat ja missä kohtaa vannasputkea ne sijaitsevat.
Onko niitä varten putkessa erityiset syvennykset, vai ajatellaanko laakerien pysyvän paikallaan vannasputkessa kitkan avulla
Irroitin viime syksynä peräsimen huoltotoimia varten. Kun nyt nostin sen ylös, huomasin että peräsimessä oli klappia niin paljon että sen etureuna ottaa kiinni runkoon. Peräsin heiluu huomattavasti enemmän kuin minkään muun HSK:n rannassa olevan FE:n ( 3kpl) peräsin - Akseli heiluun niin paljon kuin peräsimen aukko antaa myöten. (ja jatkossa kuluttaa akselia?)
Olisiko mahdollista että työntäessäni akselia sisään olisinkin työntänyt alalaakerin pitkälle ylös mikä selittäisi heilumisen. Jossain vaiheessa tuntui, että akselin nostossa (käytin auton tunkkia) olisi tuntunut jonkinlainen pykälä.
En huomannut tarkistaa heilumista ennen peräsimen irroittamista viime syksyllä. Pitäsikö taas laskea peräsin ja tarkistaa vannasputken tilanne (ja miten?)
terv. Jorma
s/y Marilyn
Onko niitä varten putkessa erityiset syvennykset, vai ajatellaanko laakerien pysyvän paikallaan vannasputkessa kitkan avulla
Irroitin viime syksynä peräsimen huoltotoimia varten. Kun nyt nostin sen ylös, huomasin että peräsimessä oli klappia niin paljon että sen etureuna ottaa kiinni runkoon. Peräsin heiluu huomattavasti enemmän kuin minkään muun HSK:n rannassa olevan FE:n ( 3kpl) peräsin - Akseli heiluun niin paljon kuin peräsimen aukko antaa myöten. (ja jatkossa kuluttaa akselia?)
Olisiko mahdollista että työntäessäni akselia sisään olisinkin työntänyt alalaakerin pitkälle ylös mikä selittäisi heilumisen. Jossain vaiheessa tuntui, että akselin nostossa (käytin auton tunkkia) olisi tuntunut jonkinlainen pykälä.
En huomannut tarkistaa heilumista ennen peräsimen irroittamista viime syksyllä. Pitäsikö taas laskea peräsin ja tarkistaa vannasputken tilanne (ja miten?)
terv. Jorma
s/y Marilyn
Re: peräsimen laakerointi
Tervehdysjorma wrote:Voisiko joku selittää kuinka pitkät ne FE83:n peräsimen nailoniset ylä- ja alalaakerit oikein ovat ja missä kohtaa vannasputkea ne sijaitsevat.
Laakeripuslia on kaksi toinen yläpäässä ja toinen alapäässä vannasputkea.
jorma wrote:Onko niitä varten putkessa erityiset syvennykset, vai ajatellaanko laakerien pysyvän paikallaan vannasputkessa kitkan avulla
Vannasputken molempiin päihin on koneistettu sovite, joihin laakerit asetetaan ahdistuksella.
Kaikissa peräsilaakereissa on hieman klappia. Muuten peräsin ei käännyjorma wrote: Irroitin viime syksynä peräsimen huoltotoimia varten. Kun nyt nostin sen ylös, huomasin että peräsimessä oli klappia niin paljon että sen etureuna ottaa kiinni runkoon. Peräsin heiluu huomattavasti enemmän kuin minkään muun HSK:n rannassa olevan FE:n ( 3kpl) peräsin - Akseli heiluun niin paljon kuin peräsimen aukko antaa myöten. (ja jatkossa kuluttaa akselia?)

jorma wrote: Olisiko mahdollista että työntäessäni akselia sisään olisinkin työntänyt alalaakerin pitkälle ylös mikä selittäisi heilumisen. Jossain vaiheessa tuntui, että akselin nostossa (käytin auton tunkkia) olisi tuntunut jonkinlainen pykälä.
Ei ole mahdollista, koska tuo alalaakerin sovitteen halkaisija on hieman suurempi kuin vannasputken sisähalkaisija.
Kaikki riippuu koska olet laskemassa venettä veteen ja oliko viime kesänä peräsimen kanssa ongelmia (jumittiko)? Peräsimen alasottaminen ei ole temppu eikä mikään (jos on tarpeeksi korkeutta tai mahdollisuus kaivaa kuoppaa..). Jos aikaa vielä on, niin soittele Etraa ja tiedustele Delriniä tai Oilonia sopivia paloja ja heiltä mahdollisuutta koneistaa ne mallin mukaan. Vanhat holkit saat irti lyömällä teräsputkella vannasputken läpi ne irti. Jos suhteet ovat kunnossa konepajaan taikka vaikka ammattioppilaitukseen, niin noiden puslien sorvaamiseessa ei saa puolta tuntia enempää menemään mitenkään.jorma wrote: Pitäsikö taas laskea peräsin ja tarkistaa vannasputken tilanne (ja miten?) terv. Jorma s/y Marilyn
Ystävällisin veneily terveisin PR
- harald
- Hallitus
- Posts: 11313
- Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
- Location: Sibbo
- Vene: Charlotta
- Contact:
Re: peräsimen laakerointi
[quote="jorma"]Voisiko joku selittää kuinka pitkät ne FE83:n peräsimen nailoniset ylä- ja alalaakerit oikein ovat ja missä kohtaa vannasputkea [/quote ]
Ne ovat putken päissä.
Voisin tulla katsomaan tässä, koska sinulla Jorma on vesillelasku?
Tuo peräsimen ottaminen kiinni etureunaan kuullostaa olevan liikaa.
Myöskin tunkilla nostaminen kuullostaa rajulta, kyllä se meni minulla
ihan käsin. Ettei nyt olla nostettu laakeria myös?
Ne ovat putken päissä.
Voisin tulla katsomaan tässä, koska sinulla Jorma on vesillelasku?
Tuo peräsimen ottaminen kiinni etureunaan kuullostaa olevan liikaa.
Myöskin tunkilla nostaminen kuullostaa rajulta, kyllä se meni minulla
ihan käsin. Ettei nyt olla nostettu laakeria myös?
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
peräsimen laakerointi
Veneen lasku on 6. tai 7. toukokuuta. Jatketaanko juttua suoralla e-maililla?
Jorma
Jorma
peräsimen laakerointi
Peräsimen heiluminen kiinnityksen jälkeen selvisi Harald Tarkkasilmän ansiosta. Alempi nailonlaakeri oli päässyt putoamaan syksyllä huomaamatta (miten ihmeessä?) maahan, josta Harald sen eilen bongasi.
kiitokset
Jorma
s/y Marilyn 2627
kiitokset
Jorma
s/y Marilyn 2627
Re: peräsimen laakerointi
Tervehdysjorma wrote:Peräsimen heiluminen kiinnityksen jälkeen selvisi Harald Tarkkasilmän ansiosta. Alempi nailonlaakeri oli päässyt putoamaan syksyllä huomaamatta (miten ihmeessä?) maahan, josta Harald sen eilen bongasi.
kiitokset
Jorma
s/y Marilyn 2627
On hienoa huomata, että realimaailman ratkaisut ovat edes joskut helppoja ja halpoja. Mikä onkaan saanut laakeripuslan irtoamaan alunperinkään? Olikohan sen ulkohalkaisija ollut hieman liian pieni ahditusovitteen syntymiseen. Kannattanee laittaa jotain puslan vannasputken väliin jotain "pidikettä" esim pieni tippa Sikaa (korostus sanalla pieni). Yleensähän ongelma on juuri puslien irrotus eikä niiden vahingossa irtoaminen.
Ystävällisin veneily terveisin PR