Vene Båt 2013
- FE-Sillanpää
- luti
- Posts: 568
- Joined: Mon Mar 26, 2007 16:04 pm
- Location: Itä-Uusimaa
Vene Båt 2013
Tuli vietettyä lauantaipäivä messuilla.
- Rantaelämäosasto oli hieno. Varsinkin kun Spedelinko-vehkeillä vetivät wakelaudalla sisätiloissa niin siitä tuli sellainen olo, että kyllä porukka sentään haluaa pitää hauskaa eikä vain pohtia vakavia veneasioita.
- Swan näillä messuilla on harvinaisuus ja tuo kovaa elämää kokenut flushdeck-kilpuri oli jotenkin mahtavan erilainen siinä uuttuttaan kimaltavien cruisereiden keskellä.
- Mahdottoman leveät perät noissa nykypurkkareissa. Kun on kaksi perähyttiäkin eikä sitloodan penkeissä ole tilaa kuin uimalaseille, oli Beneteau (muistaakseni) ratkaissut asian niin, että sitloodan pöydän sisus olikin yhtä kuin kiinteät säilytyslaatikot. Eli pöytäkin levenee ja muuttuu kiinteäksi kun oikein leveyttä riittää.
- Nauticat oli jälleen rautaa! Ei kun tiikkiä, siis. Siis ei voi mitään, että NC:ssä ja Degerössä on tullut parhaat tunnelmat viime vuosien messuilla. Hassua, että melkein sadantonnin veneissä on paljon vähemmän puuta ja etenkin teakia kuin kymppitonnin FE:ssä. Täytyy siis mennä useamman sadan tonnin hintaluokkaan ennen kuin pääsee FE:n veroiseen tiikkitunnelmaan.
- Muuten Puolasta tulee mielenkiintoisimpia malleja, jotka eivät ole maailmanmenestyksiä mutta varmasti monille juuri nappiin osuvia purjehtivia aluksia. Haberia katselin viime vuonna ja tällä kertaa 8-metrinen kääntökölivene oli kiva, mutta julmetun korkeaksi oli koppi tehty. Sitloodan lattialta ei lyhyempi voisi veivata fallivinssiä eikä näe salongin yli. Mutta muuten monenlaista jujua oli tarjolla.
- Yllätyin, että isompi X oli V-pohjainen. (edit: eipäs sentään kokonaan, kölin takanahan runko ei jatkunut V:nä )
- Kaikissa purjeveneissä oli kaidevaijerit pelkkää vaijeria. Eli ei enää valkoisia muovipintoja vaijerien päällä.
- Oceanvoltia oli kiva räplätä. On se hiljainen!
- Hienoja puuveneitä taas ja ainakin yksi raatoasteellakin oleva oli niin pääsi tutustumaan rakenteeseen ja korjaukseen.
- On venemessuilla käyminen kallista kun perhelippu + parkki + narikka maksaa 56 euroa. Eikä sillä saa mitään extraa. Kun vielä tietää että näytteilleasettajatkin maksavat itsensä kipeäksi ja joutuvat miettimään esille tuomiensa tuotteiden myyvyyttä eikä mielenkiintoisuutta niin koko hommassa on harmittavasti enemmän markkinoiden kuin messujen makua. Markkinoille kuuluisi päästä ilmaiseksi.
- Tästä se kesään valmistautuminen alkaa!
- Rantaelämäosasto oli hieno. Varsinkin kun Spedelinko-vehkeillä vetivät wakelaudalla sisätiloissa niin siitä tuli sellainen olo, että kyllä porukka sentään haluaa pitää hauskaa eikä vain pohtia vakavia veneasioita.
- Swan näillä messuilla on harvinaisuus ja tuo kovaa elämää kokenut flushdeck-kilpuri oli jotenkin mahtavan erilainen siinä uuttuttaan kimaltavien cruisereiden keskellä.
- Mahdottoman leveät perät noissa nykypurkkareissa. Kun on kaksi perähyttiäkin eikä sitloodan penkeissä ole tilaa kuin uimalaseille, oli Beneteau (muistaakseni) ratkaissut asian niin, että sitloodan pöydän sisus olikin yhtä kuin kiinteät säilytyslaatikot. Eli pöytäkin levenee ja muuttuu kiinteäksi kun oikein leveyttä riittää.
- Nauticat oli jälleen rautaa! Ei kun tiikkiä, siis. Siis ei voi mitään, että NC:ssä ja Degerössä on tullut parhaat tunnelmat viime vuosien messuilla. Hassua, että melkein sadantonnin veneissä on paljon vähemmän puuta ja etenkin teakia kuin kymppitonnin FE:ssä. Täytyy siis mennä useamman sadan tonnin hintaluokkaan ennen kuin pääsee FE:n veroiseen tiikkitunnelmaan.
- Muuten Puolasta tulee mielenkiintoisimpia malleja, jotka eivät ole maailmanmenestyksiä mutta varmasti monille juuri nappiin osuvia purjehtivia aluksia. Haberia katselin viime vuonna ja tällä kertaa 8-metrinen kääntökölivene oli kiva, mutta julmetun korkeaksi oli koppi tehty. Sitloodan lattialta ei lyhyempi voisi veivata fallivinssiä eikä näe salongin yli. Mutta muuten monenlaista jujua oli tarjolla.
- Yllätyin, että isompi X oli V-pohjainen. (edit: eipäs sentään kokonaan, kölin takanahan runko ei jatkunut V:nä )
- Kaikissa purjeveneissä oli kaidevaijerit pelkkää vaijeria. Eli ei enää valkoisia muovipintoja vaijerien päällä.
- Oceanvoltia oli kiva räplätä. On se hiljainen!
- Hienoja puuveneitä taas ja ainakin yksi raatoasteellakin oleva oli niin pääsi tutustumaan rakenteeseen ja korjaukseen.
- On venemessuilla käyminen kallista kun perhelippu + parkki + narikka maksaa 56 euroa. Eikä sillä saa mitään extraa. Kun vielä tietää että näytteilleasettajatkin maksavat itsensä kipeäksi ja joutuvat miettimään esille tuomiensa tuotteiden myyvyyttä eikä mielenkiintoisuutta niin koko hommassa on harmittavasti enemmän markkinoiden kuin messujen makua. Markkinoille kuuluisi päästä ilmaiseksi.
- Tästä se kesään valmistautuminen alkaa!
Last edited by FE-Sillanpää on Sun Feb 17, 2013 17:15 pm, edited 1 time in total.
Re: Vene Båt 2013
TervehdysFE-Sillanpää wrote: - On venemessuilla käyminen kallista kun perhelippu + parkki + narikka maksaa 56 euroa. Eikä sillä saa mitään extraa. Kun vielä tietää että näytteilleasettajatkin maksavat itsensä kipeäksi ja joutuvat miettimään esille tuomiensa tuotteiden myyvyyttä eikä mielenkiintoisuutta niin koko hommassa on harmittavasti enemmän markkinoiden kuin messujen makua. Markkinoille kuuluisi päästä ilmaiseksi.
Olen itse ollut työn puolesta useammankin kerran Messukeskuksessa messuamassa. Jokaisesta kerrasta on jäänyt päälimmäiseksi tunteeksi mieleeni se kuva, jossa messujärjestäjä rahastaa järjettömiä summia kaikesta, jopa ilmasta (lue: esim. paineilmakytkennät messustandeille ovat tosi tyyriitä).
Ammattimessuilla onkin jo usean kerran nähty eräiden suurten toimijoiden protesti - eli messuilta poisjäänti. Samaan aikaan nämä toimijat järjestävät iltatilaisuuksia messuille tulleille asiakkailleen - jossain muualla. Sanotaan, ettei ole tyhmä se joka pyytää, vaan se joka maksaa. Toisalta kyllä nuo pyynnötkin saisivat olla tältä planeetalta ja perustua johonkin realistiseen ajatukseen.

Ottamatta kantaa käytettyihin euro määriin, niin aika monta venettä pitää esittelevän yrityksen vuodessa myydä, että järjellisillä myynnin katteilla saadaan edes messukulut maksetua.
](./images/smilies/eusa_wall.gif)
Ystävällisin veneily terveisin PR
Re: Vene Båt 2013
Tämä on onneksi ollut trendi jo useamman vuoden. Jos en ihan väärin muista, niin jossain kisoissa taitaa olla jopa kielletty kuorelliset vaijerit, kun niiden kuntoa ei näe. Itse olen ollut todella tyytyväinen noihin kuorettomiin, ne ovat aina siistit ja hyvän näköiset. Kuorelliset harvemmin pysyvät kovin pitkään ehjinä ja puhtaina.FE-Sillanpää wrote:- Kaikissa purjeveneissä oli kaidevaijerit pelkkää vaijeria. Eli ei enää valkoisia muovipintoja vaijerien päällä.
Mutta joo. Kylläpä oli messujen sisältö kaiken kaikkiaan melko kehno. Ehkä tässä on sitäkin, että vene alkaa olla valmis, eikä tarvitse enää ostaa joka vuosi tonnilla varusteita ollakseen onnellinen?
Skärgårdssmak-osaston lohileivät ja Stallhagen-olut olisivat ehkä olleet jälleen messujen parasta antia, mutta flunssaisena en jaksanut sitäkään...
Ja 16 ¤ sisäänpääsystä on kyllä ryöstö millä tahansa asteikolla mitattuna.
Olli Niemi
Alla ote ISAF:in "Offshore Special Regulations: Category 3", eli turvamääräykset jotka koslevat avomeripurjehdusta. Suomessa ollaan vähän lepsumpia, mutta ....
3.14.6 Lifeline Minimum Diameters, Required Materials, Specifications
a) Lifelines shall be of :
- stranded stainless steel wire or
- Single-braided High Modulus Polyethylene (HMPE) (Dyneema®/Spectra®
or equivalent) rope
b) The minimum diameter is specified in table 8 below.
c) Stainless steel lifelines shall be uncoated and used without close-fitting sleeving,
however, temporary sleeving may be fitted provided it is regularly removed for inspection.
d) When stainless wire is used, Grade 316 is recommended.
e) When HMPE (Dyneema®/Spectra®) is used, it shall be spliced in accordance with the manufacturer’s recommended procedures.
f) A taut lanyard of synthetic rope may be used to secure lifelines provided the gap it closes does not exceed 100 mm (4 in). This lanyard shall be replaced annually at a minimum.
g) All wire, fittings, anchorage points, fixtures and lanyards shall comprise a lifeline enclosure system which has at all points at least the breaking strength of the required lifeline wire.
TABLE 8
LOA minimum wire or rope diameter
under 8.5 m (28ft) 3 mm (1/8 in)
8.5m - 13 m 4 mm (5/32 in)
over 13 m (43 ft) 5 mm (3/16 in)
3.14.6 Lifeline Minimum Diameters, Required Materials, Specifications
a) Lifelines shall be of :
- stranded stainless steel wire or
- Single-braided High Modulus Polyethylene (HMPE) (Dyneema®/Spectra®
or equivalent) rope
b) The minimum diameter is specified in table 8 below.
c) Stainless steel lifelines shall be uncoated and used without close-fitting sleeving,
however, temporary sleeving may be fitted provided it is regularly removed for inspection.
d) When stainless wire is used, Grade 316 is recommended.
e) When HMPE (Dyneema®/Spectra®) is used, it shall be spliced in accordance with the manufacturer’s recommended procedures.
f) A taut lanyard of synthetic rope may be used to secure lifelines provided the gap it closes does not exceed 100 mm (4 in). This lanyard shall be replaced annually at a minimum.
g) All wire, fittings, anchorage points, fixtures and lanyards shall comprise a lifeline enclosure system which has at all points at least the breaking strength of the required lifeline wire.
TABLE 8
LOA minimum wire or rope diameter
under 8.5 m (28ft) 3 mm (1/8 in)
8.5m - 13 m 4 mm (5/32 in)
over 13 m (43 ft) 5 mm (3/16 in)
- harald
- Hallitus
- Posts: 11313
- Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
- Location: Sibbo
- Vene: Charlotta
- Contact:
Ja tuo sääntömuutos on ollut voimassa jo ehkä 10 vuotta, oli siinä toki joku siirtýmäaika. Pitkään aikaa ei ole saanut muovitettua vaijereita paitsi erikoispyynnöstä, joka mun mielestä on ihan turhaa.
Toissa vuonna taidettiin hyväksyä dyneemakin kaidevaijeriksi. Tämä olisi varmaan vielä parempi, mutta uusimaan joutuu useammin. Ja onhan dyneema vähän arempi ulkoiselle kulutuksella. Ainakin tolppien reiät pitäisi tarkastaa tai vaihtaa tolpat jotta ei hankaudu poikki.
Toissa vuonna taidettiin hyväksyä dyneemakin kaidevaijeriksi. Tämä olisi varmaan vielä parempi, mutta uusimaan joutuu useammin. Ja onhan dyneema vähän arempi ulkoiselle kulutuksella. Ainakin tolppien reiät pitäisi tarkastaa tai vaihtaa tolpat jotta ei hankaudu poikki.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
- FE-Sillanpää
- luti
- Posts: 568
- Joined: Mon Mar 26, 2007 16:04 pm
- Location: Itä-Uusimaa
Mitä vaijeria paljaissa mantookeissa kannattaisi käyttää?harald wrote:Pitkään aikaa ei ole saanut muovitettua vaijereita paitsi erikoispyynnöstä, joka mun mielestä on ihan turhaa.
En osannut katsoa mitä messupurkkareiden siistinnäköinen vaijeri oli, mutta muistikuvien perusteella olisi voinut olla paksusäikeistä kuten 1x19.
Svb:n katalogi kertoo että 1x19 ja 7x19 ovat rikiä varten ja kaikki Reling-vaijerit ovat muovitettua 7x7:aa. Eli kyllä muovitettua saa, eivät näytä oikein siis muuta ehdottavankaan tuossa kaupassa. Olisiko moottorivenemarkkinoilla vielä sitten valkoinen valttia?
En usko, että kannattaa mistään SVB:stä tilata, vaan ihan oikeasta rikipajasta, esim. Baltic Riggingistä tai pilviveikolta. Hinnat ovat jostain syystä niillä aika kohtuullisia, ja osaavat neuvoa mikä on hyvä. Aikanaan kartoitin kaiken maailman tee-se-itse sarjat surkeilla heloilla, ja silti halvin hinta oli rikipajassa.
Ei ehkä kannata niitä hienosäikeisiä laittaa, 1x19 haponkestävä 4 mm on aika hyvä alkuarvaus. Ylävaijeriin vanttiruuvi toiseen päähän, alavaijeriin takapää narulenkillä kiinni, jotta vaimo saa sen puukolla poikki, kun pitää nostaa sut vedestä.
Ei ehkä kannata niitä hienosäikeisiä laittaa, 1x19 haponkestävä 4 mm on aika hyvä alkuarvaus. Ylävaijeriin vanttiruuvi toiseen päähän, alavaijeriin takapää narulenkillä kiinni, jotta vaimo saa sen puukolla poikki, kun pitää nostaa sut vedestä.
Olli Niemi
- FE-Sillanpää
- luti
- Posts: 568
- Joined: Mon Mar 26, 2007 16:04 pm
- Location: Itä-Uusimaa
Toisen kerran messuill
Kävin tänään vielä toisen kerran messuilla, kun ilmaiseksi pääsin.
Piipahdin pienemmässä X:ssä, 33Xp:kö se oli malliltaaan. Olipas siinä sisätilat! kaksi perähyttiä avoimina salonkiin ja koko sisustuksen ainoa väliovi oli keulahytin ja salongin välissä - eli vessa oli osa keulahyttiä. Tuulahdus 70-luvun sisustussuunnittelusta!
Oli jotenkin hämmästyttävää ja ilahduttavaa huomata, että tuollaisiakin vielä tehdään ja sille kohderyhmälle niihin käyttötarkoituksiin johon Xp on tehty se varmasti palvelee erinomaisesti juuri tuollaisena. Mutta hän, joka haluaa raaserin imagon mutta kaikki cruiserin mukavuudet, joutuu kääntymään kannoillaan ja siirtymään nöyränä seuraavaan veneeseen
Piipahdin pienemmässä X:ssä, 33Xp:kö se oli malliltaaan. Olipas siinä sisätilat! kaksi perähyttiä avoimina salonkiin ja koko sisustuksen ainoa väliovi oli keulahytin ja salongin välissä - eli vessa oli osa keulahyttiä. Tuulahdus 70-luvun sisustussuunnittelusta!
Oli jotenkin hämmästyttävää ja ilahduttavaa huomata, että tuollaisiakin vielä tehdään ja sille kohderyhmälle niihin käyttötarkoituksiin johon Xp on tehty se varmasti palvelee erinomaisesti juuri tuollaisena. Mutta hän, joka haluaa raaserin imagon mutta kaikki cruiserin mukavuudet, joutuu kääntymään kannoillaan ja siirtymään nöyränä seuraavaan veneeseen

Tuo Xp 33 oli kyllä meikäläisen ehdoton suosikki. Hinta vaan oli todella yli budjetin!
(taisi olla yli 140donaa, jolla sai liki kaksi kappaletta Jeanneun saman kokoista)
Lupasin myyjälle tulla hakemaan alkuviikosta, kun voitan lotosta. Näyttelyvene oli kuitenkin jo myyty, eikä lottorivissäkään ollut kuin 4 oikein, joten Feneellä jatketaan

Lupasin myyjälle tulla hakemaan alkuviikosta, kun voitan lotosta. Näyttelyvene oli kuitenkin jo myyty, eikä lottorivissäkään ollut kuin 4 oikein, joten Feneellä jatketaan

terv. Artsi/DANIELA
Xp33:ssa vähän ihmetytti, kun siinä ei ollyt _yhtään_ ulkosäilytystilaa. No kaasupullo toki, mutta ei lokeron lokeroa tavaroille sitloorassa.
Fendareita nyt vielä heittelee turkille kun ne laitetaan kuitenkin yöksi laidalle, mutta että sisälle pitäisi varastoida roikka, varapinna, ämpäri, ankkuriköysi, poijuhaat, varapolttoaine, keksi, täydet roskapussit jne. jne.
V.
Fendareita nyt vielä heittelee turkille kun ne laitetaan kuitenkin yöksi laidalle, mutta että sisälle pitäisi varastoida roikka, varapinna, ämpäri, ankkuriköysi, poijuhaat, varapolttoaine, keksi, täydet roskapussit jne. jne.
V.
Keulassa oli sentään pieni ankkuriboksi!vvoltti wrote:Xp33:ssa vähän ihmetytti, kun siinä ei ollyt _yhtään_ ulkosäilytystilaa. No kaasupullo toki, mutta ei lokeron lokeroa tavaroille sitloorassa.
Fendareita nyt vielä heittelee turkille kun ne laitetaan kuitenkin yöksi laidalle, mutta että sisälle pitäisi varastoida roikka, varapinna, ämpäri, ankkuriköysi, poijuhaat, varapolttoaine, keksi, täydet roskapussit jne. jne.
V.
Eihän tuota oikein lomakäyttöön ole tehty. Vesitankki täytetään pentterissä olevasta korkista, dieselin täyttöpaikka on suoraan sisäänkäynnin edessä sitloodan lattialla jne.
Konseptina vaikuttaa olevan kovasti X-99:n kaltainen, mutta ei kuulemma ole minkäänlaista tavoitetta OD-luokasta ja veneissä tulee olemaan erilaisia mastoja ja kölejä.
Hinnat ovat kyllä muuttuneet, sillä X-99 maksoi vuonna 1987 244 000 mk. Samana vuonna testatut 30-jalkaiset perheveet (Bavaria 30, Dehler 31, First 305, Guyline 95, Inferno 31 ja Maxi 909) olivat yhtä kalliita. Silloin siis sai suuremman, nopeamman, mutta ankeammin sisustetun veneen samalla hinnalla. Nyt samassa hintaluokassa ovat monet 35-jalkaiset C/R-veneet (Dehler 35, Dufour 36P, First 35 jne.), jotka ovat todella paljon tilavampia ja yhtä nopeita tai vielä isommat cruiserit.
Vaikea kuvitella, että pitäisi hintansa läheskään X-332/34:n tavoin.
Just niin, helvetin kallis, ei hyvä retkeilyyn eikä oikein kilpailuunkaan. Kaikkein kummallisinta tullee kuitenkin olemaan, että tota luultavasti myydään ihan hyvin. En oikeen ymmärrä...Joakim wrote:Eihän tuota oikein lomakäyttöön ole tehty.
...
... ei kuulemma ole minkäänlaista tavoitetta OD-luokasta ja veneissä tulee olemaan erilaisia mastoja ja kölejä.
V.
- FE-Sillanpää
- luti
- Posts: 568
- Joined: Mon Mar 26, 2007 16:04 pm
- Location: Itä-Uusimaa
Tämähän veneilyn suola onkin. Sitä voi tehdä niin monella tavalla. Olen vähän eri mieltä retkeilyyn sopivuudesta. Jos vene on lähellä kotia ja lähtee usein nimenomaan retkille, pariksi tunniksi, päiväksi tai joskus yöksi tähtäimessä vain purjehtia, tuollainen on aivan mainio kokonaisuus. On kaikki mukavuudet mitä retkillä tarvitaan, ei mitään ylimääräistä ja ihan varmasti purjehdus on väkevää. Peilaan tätä omasta harrastuskulmastani aiemmin Joe 17:llä juuri tuota purjehduskeskeistä retkeilyä paljon harrastaneena. Vauhti oli toki pieni, mutta niin oli miehistön (lapsiston)keskipituuskin tuohon aikaan! Nyt aktiivisena matkapurjehtijanakin vain n. puolet kauden purjehduspäivistä tulee kesälomamatkalta ja edelleen loput retkipurjehduksesta.vvoltti wrote:ei hyvä retkeilyyn eikä oikein kilpailuunkaan. Kaikkein kummallisinta tullee kuitenkin olemaan, että tota luultavasti myydään ihan hyvin.Joakim wrote:Eihän tuota oikein lomakäyttöön ole tehty.
Mutta juu, xp:n hinta on kova, huh huh.
- FE-Sillanpää
- luti
- Posts: 568
- Joined: Mon Mar 26, 2007 16:04 pm
- Location: Itä-Uusimaa
Kokeilin kuumailmapuhaltimella ja puukolla irrottaa vanhaa valkoista pintamuovia. Lähteehän se noin tahtiin 5 minuuttia metri. Mutta ei siitä vanhasta 4 mm 7X7 kaidevaijerista tuolla tavalla mitään silmiähivelevää tule.Olli wrote:Ei ehkä kannata niitä hienosäikeisiä laittaa, 1x19 haponkestävä 4 mm on aika hyvä alkuarvaus. Ylävaijeriin vanttiruuvi toiseen päähän, alavaijeriin takapää narulenkillä kiinni, jotta vaimo saa sen puukolla poikki, kun pitää nostaa sut vedestä.
TervehdysFE-Sillanpää wrote: Kokeilin kuumailmapuhaltimella ja puukolla irrottaa vanhaa valkoista pintamuovia. Lähteehän se noin tahtiin 5 minuuttia metri. Mutta ei siitä vanhasta 4 mm 7X7 kaidevaijerista tuolla tavalla mitään silmiähivelevää tule.
Kova jätkä poistaisi muovit vaijerin päältä polttamalla kaasuhitsiliekillä taikka nestekaasulla "toholla". Jos vaijeriin jäisi tummentumia (hapettumia), niin ne saadaan pois peittaamalla vaijerin hapolla (kuten hitsaajatkin tekevät rosterihommissa).
Ystävällisin veneily terveisin PR