Itseskuuttaavan fokan kiskon kaarevuus vs. suoruus

FE-vene ja yhdistys / FE-båten och föreningen

Moderators: Petri, harald

User avatar
FE-Sillanpää
luti
Posts: 568
Joined: Mon Mar 26, 2007 16:04 pm
Location: Itä-Uusimaa

Itseskuuttaavan fokan kiskon kaarevuus vs. suoruus

Post by FE-Sillanpää »

Itseskuuttavan fokan kiskoista on tapana tehdä kaarevia niin, että fokan skuuttikulma on aina vakioetäisyydellä kiskosta. Onko kiskon todella oltava kaareva?

Jos ja kun alumiinikisko on kuitenkin vain päistään ja keskikohdastaan kiinni, ei fokkaa voi jalustaa kuin päihin. Esimerkkejä on muistaakseni fe83-forumissakin, että vaunu on jäänyt jumiin pään ja maston puoliväliin ja kisko menee kohtuullisessa vedossa mutkalle ja siis romuksi.

Tästä siis johtopäätös on, että kiskon ei tarvitse sopia kuin päistään purjehdukseen ja päiden välisellä kiskon osuudella ei koskaan purjehdita ja vaunu käy niillä main vain sekuntin verran vendan aikana.

Kuinka vendat sujuisivat jos kisko olisikin suora? Olisiko siitä mitään haittaa, että fokkakin käy löysällä vendan aikana, kuten genoaa jalustettaessa väistämättä tapahtuu.

Suoran kiskon hyödyt:
1. kannella kulkemista suora kisko helpottaisi hieman, kun päät eivät enää nousisi niin korkealle
2. kiskon voisi helpommin kiinnittää useammasta kohdasta kanteen tukevuutta lisäämään, jos haluaisi jossain tilanteessa laittaa kiskolle rajoittimia ja luovia kapeammalla kiskon osuudella
3. halvempi hinta
4. kiskon päät tulisivat muutaman sentin taaemmaksi, joten fokan max pinta-ala kasvaisi

Olisiko kellään tarjolla ratkaisevia miinuspuolia?
Joakim
yliluti
Posts: 953
Joined: Thu Aug 20, 2009 12:53 pm

Post by Joakim »

Kun skuutti on kireällä, vaunu ei välttämättä mene reunaan asti tai jopa tulee keskemmälle skuuttia kiristettäessä. Syynä siis se, että suoralla kiskolla skuutti on sitä kireämpi mitä kauempana vaunu on keskilinjalta.
Juice
kokelas
Posts: 60
Joined: Fri Jan 27, 2006 11:03 am
Location: Helsinki

Post by Juice »

Suora kisko toimii, jos skuutit tulevat kiskon päistä vaunulle. Tässä versiossa skuutti siis ei kierrä keulan kautta.
User avatar
FE-Sillanpää
luti
Posts: 568
Joined: Mon Mar 26, 2007 16:04 pm
Location: Itä-Uusimaa

Post by FE-Sillanpää »

Joakim wrote:Kun skuutti on kireällä, vaunu ei välttämättä mene reunaan asti tai jopa tulee keskemmälle skuuttia kiristettäessä. Syynä siis se, että suoralla kiskolla skuutti on sitä kireämpi mitä kauempana vaunu on keskilinjalta.
Eli suoralla kiskolla taistelisi tuulen paineen leehen päin vievä komponentti vastaan skuutin vedon keskelle vievä komponentti. Pahimmillaan seurauksena olisi pussikas fokka (jos fokka on max kokoa) tai aina kiskolla keskilinjalle hakeutuva skuuttipiste?
Juice wrote:Suora kisko toimii, jos skuutit tulevat kiskon päistä vaunulle. Tässä versiossa skuutti siis ei kierrä keulan kautta.
Tarkoitatko että käytetään kahta skuuttia? Eli ei enää itseskuuttaava?

Olen monesti parannellut (litistänyt) fokan muotoa laittamalla spinnuskuutit skuuttikulmaan. Tällöin itseskuuttavasta fokasta tulee kolmella köydellä skuutattava :-)
Kuulostaa vaivalloiselta, mutta ei se paljoa lisää vaivaa tuo, koska leen puoleisen ylimääräisen skuutin voi vapauttaa jo hyvissä ajoin ennen vendaa. Ihan lyhyillä vendoilla antaa molempien lisäskuuttien olla löysällä vaan. Siis mielestäni on kivempaa purjehtia kolmella kuin kahdella fokkaskuutilla, kun keli on kovempi.
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11431
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: Sibbo
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

Tuossa varmaan tarkoitettiin sellaista setupia missä skuutti tulee takaa kiskon päähän, käy fokan jaluskulmassa olevan pylpyrän kautta ja takaisin kiskon toiseen päähän ja taakse.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Juice
kokelas
Posts: 60
Joined: Fri Jan 27, 2006 11:03 am
Location: Helsinki

Post by Juice »

Tuossa varmaan tarkoitettiin sellaista setupia missä skuutti tulee takaa kiskon päähän, käy fokan jaluskulmassa olevan pylpyrän kautta ja takaisin kiskon toiseen päähän ja taakse.
Juu, historiallisella Ascii-grafiikalla esitettynä, edestä katsottuna:

purjeen plogi: ,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,, O3

Kiskon plogit: O1____________O2[vaunu]O4___________O5

Skuutti kulkee reittiä 1-2-3-4-5. Skuutit tulevat tosiaan molemmilta kiskonpäiltä (1 ja 5 kuvassa) vinsseille, mutta kiristämiseen riittä toisen vinssaus riippumatta purjeen asennosta. Tai voishan se toinen pää olla kiinteästi johonkin solmittuna.
Joakim
yliluti
Posts: 953
Joined: Thu Aug 20, 2009 12:53 pm

Post by Joakim »

Tuo toinen skuuttaustapa puolittaa suoruusongelman, koska vaunun siirtyessä sivulle vain purjeen pitää "venyä". Edessäkäyvällä skuuttauksella myös vaunulta keulaan menevän skuutin pitää "venyä". Tuo skuutti ei kai yleensä käy edes etustaagilla asti, joten sen vaikutus on suurempi kuin purjeen.

Tämä on ihan teoretisointia. Kokemusta ei ole suorasta kiskosta. Kaarevasta kylläkin.
User avatar
FE-Sillanpää
luti
Posts: 568
Joined: Mon Mar 26, 2007 16:04 pm
Location: Itä-Uusimaa

Post by FE-Sillanpää »

Joakim wrote:Tuo toinen skuuttaustapa puolittaa suoruusongelman, koska vaunun siirtyessä sivulle vain purjeen pitää "venyä". Edessäkäyvällä skuuttauksella myös vaunulta keulaan menevän skuutin pitää "venyä". Tuo skuutti ei kai yleensä käy edes etustaagilla asti, joten sen vaikutus on suurempi kuin purjeen.
Aivan, köyden vaikutus siis vähintään tuplaa tuon väärän komponentin läsnäolon. Näin jossain uudenkarheassa keskieurooppalaisessa skuutin käyvän kääntymässä mastolla eikä keulakannella. (Ilmeisesti siinä käytetään ylägaijan paikkaa mastossa). Tässähän on myös kiskon kiinnitys useammasta kohdasta, eikä pelkoa vääntymisestä. Kaari on tietty laajempi, kun on isompi vene. Mutta tämä vain kiinnostavana lisähavaintona, suora kisko ei tällä tavalla paranisi.

Image

Siis kolme mahdollista skuutin kulkureittiä tässä ketjussa jo esitetty. Tästä onkin jo aiempi keskustelu http://www.fe83.org/forum/viewtopic.php?t=2015
Post Reply