tankin koko
tankin koko
Moi
Minkä kokoisia polttoainetankkeja teidän Feneissä on? Tarkoitan siis moottorin dieseltankkia. Minulla on 15 litrainen rst-tankki avotilan alla. (Liekö alkuperäinen?). On käynyt mielessä sen vaihtaminen isompaan. Onko kenelläkään tietoa tai kokemusta saako jostain valmiina isompaa feneeseen sopivaa tankkia vai pitääkö teettää mittojen mukaan? Onko muut vaihtaneet?
Minkä kokoisia polttoainetankkeja teidän Feneissä on? Tarkoitan siis moottorin dieseltankkia. Minulla on 15 litrainen rst-tankki avotilan alla. (Liekö alkuperäinen?). On käynyt mielessä sen vaihtaminen isompaan. Onko kenelläkään tietoa tai kokemusta saako jostain valmiina isompaa feneeseen sopivaa tankkia vai pitääkö teettää mittojen mukaan? Onko muut vaihtaneet?
-
- luti
- Posts: 665
- Joined: Fri Apr 23, 2004 09:21 am
- Location: Uusikaupunki
- Vene: Baladeur
- Contact:
Arkissa on n.20l rosteritankki sitlooran pohjan alla ja siitä nakuttaa -83 Yanmar 1GM n.18h jos koneelle hyvää marssivauhtia ajelee. Lämppäri ottaa polttoaineensa samasta tankista ja kevät/syksykeleillä on syytä ottaa huomioon n. 4-6 litran ylimääräinen löpökulunki vuorokaudessa - jopa hieman enemmänkin. 1 tai 2x10 varakannu mukaan niin toimii pitkänkin viikonlopun vaikka lähes nolla kelissä:)
Seppo
S/Y Baladeur, FIN-6889
S/Y Baladeur, FIN-6889
- FE-Sillanpää
- luti
- Posts: 568
- Joined: Mon Mar 26, 2007 16:04 pm
- Location: Itä-Uusimaa
Re: tankin koko
Putkella varustetusta varatankista on niin helppo tankata, että en kävisi hyvää tankkia vaihtamaan. Riittäähän se 15litraakin 15 tunniksi, vrt. kiinteän perämoottoritankin noin 1 tunti.Make wrote:Moi
Minkä kokoisia polttoainetankkeja teidän Feneissä on? Tarkoitan siis moottorin dieseltankkia. Minulla on 15 litrainen rst-tankki avotilan alla. (Liekö alkuperäinen?). On käynyt mielessä sen vaihtaminen isompaan. Onko kenelläkään tietoa tai kokemusta saako jostain valmiina isompaa feneeseen sopivaa tankkia vai pitääkö teettää mittojen mukaan? Onko muut vaihtaneet?
Tuli hankittua alle 10 eurolla 10 L lisävaratankki, josta voi tankata myös pahemmassa kelissä. Vanha Made in USSR 20 L peltijerrykannu oli aivan mahdoton tankattava liikkeellä ollessa eikä ollut helppoa paikallaankaan ollessa. Oli iso kynnys tankata sillä laiturissa "jos vaikka kuitenkin vielä riittäisi tähän reissuun". Se jäi rannalle. Taipuisalla suuletkulla varustettu muovinen varatankki madalsi lisätankkauksen kynnystä sopivasti.
löpön tankkaus
Meillä on varatankkeina kanistereita( 10...20 litraa), joissa ei ole korvausilmaliitintä. Siksi löpö tulee ulos pulpahdelleen, joka aiheuttaa roiskeita. Tähän kyllästyneenä asensin kiinteästi maneettiventtiilipumpun, jonka paineputken liitin tankin paluuliittimeen T-kappaleella. Nyt tankkaus käy kivasti, vain imuletku kanisteriin ja kytkimestä pumppu käyntiin.
Kiitoksia vastauksista. Mekin ollaan pärjätty kympin varakannulla missä on taipuisa kaatonokka. Lappopumppua yritin, ja toimiihan se, mutta käytännössä suttaamiseksi menee sekin. Voi olla että tulee tänäkin telakkakautena hadattua tuo ajatus isommasta tankista. Isompi olisi kyllä silti parempi niin ei tarvitsisi niin usein käydä tankilla.
- harald
- Hallitus
- Posts: 11338
- Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
- Location: Sibbo
- Vene: Charlotta
- Contact:
Olisit kertonut vähän aiemmin että se kuluttaa pakkasessa tuon verran. Ei ollut muuten kiva aallokossa pitkän saaressa vietertyn noppapeli-illan jälkeen kotipurjehduksen aikana ilmata konetta.Arkki wrote: Lämppäri ottaa polttoaineensa samasta tankista ja kevät/syksykeleillä on syytä ottaa huomioon n. 4-6 litran ylimääräinen löpökulunki vuorokaudessa - jopa hieman enemmänkin.
Lähtöä tehdessä oli silloin lahti jäässä;

FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
- FE-Sillanpää
- luti
- Posts: 568
- Joined: Mon Mar 26, 2007 16:04 pm
- Location: Itä-Uusimaa
Mitenkähän suuri riski dieselin pilaantumiselle on, jos tankki on ylisuuri verrattuna käyttöön? 20 L tankki 1GM10:ssä on ollut mielestäni oikein sopiva, varsinkin kun Wallas on valopetrolilla (Crystal-lamppuöljyn kulutus tällaisena kylmänä kesänä n. 15-20 L, veneilypäiviä n. 50). Tankin kierto on ollut 4-5 tankillista per vuosi, mutta saisi se nyt varmasti ainakin kerran vuodessa vaihtua ja syksyllä piripintaan.hmoilanen wrote:Meillä on syksyllä ostetussa veneessä 75-80 litran tankki sitlooran alla. Tuskinpa sitä tulee ikinä tankattua täyteen painon takia, mutta voi siitä jollain pidemmällä reissulla iloakin olla.
Mikä lämppäri vie 4-6 L / vrk dieseliä? Mikäs sen dieselin lämpöarvo olikaan... kun Wallas 1800 Saililla saa kulumaan max 4,32 L valopetrolia/vrk, (Fuel consumption: 0,1- 0,18 l/h)
Mulla on 42 litrainen tankki anopinlaatikon etuosassa. Vielä en ole koskaan tankannut yli puolen välin. Yleensä siellä on jotain 10-15 litraa pohjalla. 10 litran varakanikka on ollut mukana yleensä aina paitsi kisoissa.
Jotenkin V-mallinen tankki tuntuisi turvallisemmalta kuin tällainen suorakaide. Tässä on todella matala syvennys pohjalla mistä imee löpön, mutta ei ole vielä haukannut ilmaa kovemmassakaan kelissä.

Webasto AT2000 taitaa imeä täysillä jotain 0,3 l/h, eli jos koko vuorokauden posottaa täysillä, niin pitäisi hävitä 7 litraa savuna ilmaan.
Jotenkin V-mallinen tankki tuntuisi turvallisemmalta kuin tällainen suorakaide. Tässä on todella matala syvennys pohjalla mistä imee löpön, mutta ei ole vielä haukannut ilmaa kovemmassakaan kelissä.

Webasto AT2000 taitaa imeä täysillä jotain 0,3 l/h, eli jos koko vuorokauden posottaa täysillä, niin pitäisi hävitä 7 litraa savuna ilmaan.
Olli Niemi
- harald
- Hallitus
- Posts: 11338
- Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
- Location: Sibbo
- Vene: Charlotta
- Contact:
Tuo wallaksen ja webaston kulutusero selittyi jossain muualla kun Joakim selvitti että Wallaksen teho on otto-teho polttoainekulutuksesta laskettuna kun taas webaston teho on ulostuleva lämpöteho.
Eli wallaksen 1800 ei ole sama asia kun webaston 2000. Ei lähimainkaan.
Meillä taitaa olla noin 28 litrainen tankki, jota pidän vähintäänkin riittävänä. Pari kertaa kauden aikana saa tankata. Webasto on käytössä.
Eli wallaksen 1800 ei ole sama asia kun webaston 2000. Ei lähimainkaan.
Meillä taitaa olla noin 28 litrainen tankki, jota pidän vähintäänkin riittävänä. Pari kertaa kauden aikana saa tankata. Webasto on käytössä.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
- FE-Sillanpää
- luti
- Posts: 568
- Joined: Mon Mar 26, 2007 16:04 pm
- Location: Itä-Uusimaa
Pitäisikö lähteä täältä safire/wallasleiristä todellisen kilpavarustelun teemalla eteenpäin... otetaan vaikkaharald wrote: Eli wallaksen 1800 ei ole sama asia kun webaston 2000. Ei lähimainkaan.
http://www.spinea.fi/oljylammittimet.htm
tällainen 25kW:n puhallin ! (Sorry tämä meni ihan ohi ketjun keskustelunaiheen, mutta jotta sivuttaisiin edes, niin kulutus pari litraa tunnissa, 12x teho. Samassa linjassa webaston kanssa kulutus kilowattia kohden)

-
- luti
- Posts: 533
- Joined: Fri Oct 21, 2005 09:15 am
- Location: Espoo
Meilläkin tankki on 15 litraa - luultavasti. En ole kokenut polttoaineen riittävyyden olevan mikään ongelma.
Muisto ensimmäiseltä Fe-kesältä: olimme olleet melkein viikon reissussa ja moottoria oli käytetty muuhunkin kuin rantautumisiin, mm. Barösundin läpiajoon. Inkoossa sitten näin venehuoltoaseman ja ajattelin, että ajetaan nyt pumpulle ja otetaan tankki piripintaan. Meni kokonaista 3 litraa.
Muisto ensimmäiseltä Fe-kesältä: olimme olleet melkein viikon reissussa ja moottoria oli käytetty muuhunkin kuin rantautumisiin, mm. Barösundin läpiajoon. Inkoossa sitten näin venehuoltoaseman ja ajattelin, että ajetaan nyt pumpulle ja otetaan tankki piripintaan. Meni kokonaista 3 litraa.
Aloitin syksyllä tankinkunnostusprojektin. Tai aloittaminen on ehkä vähän vahva ilmaisu, kun tähän mennessä projektin tuloksena on syntynyt kaksi valokuvaa...
Galleriasta löytyy huono kuva alkuperäisestä kolmiotankista sekä tankin mitat (pituus 45cm, leveys 45cm ja korkeus 21cm) mistä laskien tilavuudeksi tulee karvan alle 20 litraa. Imuputken alle jää varmaan muutama käyttämättä jäävä litra.
http://www.fe83.org/gallery/view_album. ... e=album527
Galleriasta löytyy huono kuva alkuperäisestä kolmiotankista sekä tankin mitat (pituus 45cm, leveys 45cm ja korkeus 21cm) mistä laskien tilavuudeksi tulee karvan alle 20 litraa. Imuputken alle jää varmaan muutama käyttämättä jäävä litra.
http://www.fe83.org/gallery/view_album. ... e=album527
s/y Mariko, FIN-2380
Sofiassa, sitlooran kulmassa n. 22l kolmiomainen tankki. Mylly on 1GM.
Kesän täydelllä tankilla veneilee.
Ekana kesänä pidin 10l varasäiliötä mukana, vaan totesin ettei se ole järvipurjehtijalle tarpeellinen.
Kulutus lienee alta 0,5l per tunti.
Otin juu minäkin tankin syksyllä tokaa kertaa irti ja huljuttelin naftalla puhtaaksi. Eipä juuri tullut kuin muutama kärpäsen raato tankista.
Viimeksi tankki oli irti n. 4v takaperin ja silloin saalis oli vettä, poraus roskaa(ilmeisesti tankin teko ajoilta) + jotain mömmöä 3-4l
Ehkäpä tuo tankki on asennettu -84 ja putsasin sen ekana -08
Luulenpa että tämän jälkeen tankki saa olla rauhassa ainaskin seuraavat 10v.
Jussi
Kesän täydelllä tankilla veneilee.
Ekana kesänä pidin 10l varasäiliötä mukana, vaan totesin ettei se ole järvipurjehtijalle tarpeellinen.
Kulutus lienee alta 0,5l per tunti.
Otin juu minäkin tankin syksyllä tokaa kertaa irti ja huljuttelin naftalla puhtaaksi. Eipä juuri tullut kuin muutama kärpäsen raato tankista.
Viimeksi tankki oli irti n. 4v takaperin ja silloin saalis oli vettä, poraus roskaa(ilmeisesti tankin teko ajoilta) + jotain mömmöä 3-4l
Ehkäpä tuo tankki on asennettu -84 ja putsasin sen ekana -08
Luulenpa että tämän jälkeen tankki saa olla rauhassa ainaskin seuraavat 10v.
Jussi