Ne, ketkä olivat venemessuilla saivat varmaan oman CD:levynsä weban osastolta. Meille muille on tyytyminen webiin, ja nyt näyttää siltä että wb on julkaisuut ainakin osan netissä:
http://www.wb-sails.fi/suomi/newsArkisto/wbn_09.html
Näin nörttinä kiinnosti tuo smartsail-juttu (PDF, 695kt)
WB-news 2009
- harald
- Hallitus
- Posts: 11409
- Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
- Location: Sibbo
- Vene: Charlotta
- Contact:
WB-news 2009
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Re: WB-news 2009
Joo, mä jo Johnilta kyselinkin että koska tulee purje joka trimmaa itse itsensä. Näin tekniseltä toteutukseltaan se olisi aika yksinkertainenkin säätöongelma, purje vain täyteen venymäantureita ja kone jauhamaan paineprofiilia, jonka jälkeen purjeen muotoa muutetaan optimaaliseksi joko manuaalisesti (esim. joku punainen/vihreä-valo kombo jonka perusteella trimmaaja vetää/päästää skuuttia) tai sitten täysin automaagisesti servoilla.harald wrote: Näin nörttinä kiinnosti tuo smartsail-juttu (PDF, 695kt)
Sikäli ihmettelen ettei tuollaisia ratkaisuita vielä käytetä esim. AC:ssa, koska voisi kuvitella että nykykoneista löytyy jo helposti potkua kohtuusimppeliin 3D-laskentaan in-situ, mutta kai saavutettu etu siihen ammattipurjehtijan silmään nähden on kyseenalainen.
Mutta jos jotain voi tehdä tietokoneella, näin myös pitää tekemän! Eli hophop, kehitystä vaan kehiin.
Re: WB-news 2009
Ei tainnut olla romppuja jaossa tänä vuonna, oli vain paperinen WB-news, jossa viitattiin tonne nettisivulle. Et siis menettänyt mitään.harald wrote:Ne, ketkä olivat venemessuilla saivat varmaan oman CD:levynsä weban osastolta. Meille muille on tyytyminen webiin, ja nyt näyttää siltä että wb on julkaisuut ainakin osan netissä:
Olli Niemi
Re: WB-news 2009
Ei ole kyllä yksinkertaista säätöongelmaa nähnytkään, vaan kyse on melkoisesta monimuuttujaprosessista. Täysin ratkottavissa kyllä, mutta jos siitä haluaa täydellisen, niin vaatii paljon anturointia, ja paljon enemmän toimilaitteita kuin vain yhden vinssin kiskomaan skuuttia...Petri wrote:Joo, mä jo Johnilta kyselinkin että koska tulee purje joka trimmaa itse itsensä. Näin tekniseltä toteutukseltaan se olisi aika yksinkertainenkin säätöongelma, purje vain täyteen venymäantureita ja kone jauhamaan paineprofiilia, jonka jälkeen purjeen muotoa muutetaan optimaaliseksi joko manuaalisesti (esim. joku punainen/vihreä-valo kombo jonka perusteella trimmaaja vetää/päästää skuuttia) tai sitten täysin automaagisesti servoilla.
Tietysti vielä vähän pidemmälle vietynä tähän pitäisi liittää älykäs autopilotti. Kippari kertoo vain suunnan, ja kone ajaa. Jos suunta sattuu olemaan suoraan vastatuuleen, kone kryssii. Värkin pitäisi tietysti niellä myös kartta ym. dataa, jotta se osaisi heitellä vendat järkevissä paikoissa.
...Vai olisiko sittenkin moottorivene aika mukava härpätin

Olli Niemi
Re: WB-news 2009
Siis tottakai ongelmasta voi tehdä monimutkaisen, mutta en kyllä ainakaan omaa trimmaamistani kutsuisi niin monimutkaiseksi ettei sen prosessin kontrolloimiseen vaadittaisi juuri ollenkaan anturointia/laskentatehoa. Ja jo kuitenkin jonkin 10x10cm anturimatriisin käyttö kyllä olisi varmaankin aivan riittävä ihmissilmää paremman suorituskyvyn saavuttamiseksi...tietenkin ehkä jättöreunan lähellä anturitiheys voisi olla suurempi jne.Olli wrote: Ei ole kyllä yksinkertaista säätöongelmaa nähnytkään, vaan kyse on melkoisesta monimuuttujaprosessista. Täysin ratkottavissa kyllä, mutta jos siitä haluaa täydellisen, niin vaatii paljon anturointia, ja paljon enemmän toimilaitteita kuin vain yhden vinssin kiskomaan skuuttia...
Vaikka tottakai myös hekkiä, outhaulia jne. pitäisi säätää lennossa, niin jo pelkkä skuutin automatisointi olisi varsin kätevää...toisaalta moderneissa kisaveneissä kun kaikki piuhat menevät jo kansien alla, niin servojen liittäminen jokaiseen nartsaan olisi aika pikkujuttu.
Niin, siis ainahan tuota tarkoitusta varten voi pestata myös sen kipparin, että ei se itse ajamisen poistaminen sinänsä olennaisesti parantaisi kiinnostavuutta, mutta mä voisin kyllä milloin vain luopua trimmaamisesta ja antaa tietokoneen hoitaa senTietysti vielä vähän pidemmälle vietynä tähän pitäisi liittää älykäs autopilotti. Kippari kertoo vain suunnan, ja kone ajaa. Jos suunta sattuu olemaan suoraan vastatuuleen, kone kryssii. Värkin pitäisi tietysti niellä myös kartta ym. dataa, jotta se osaisi heitellä vendat järkevissä paikoissa.
...Vai olisiko sittenkin moottorivene aika mukava härpätin

Kuten SailX-kisoissa on nähty, eroja silti syntyy, vaikka teoriassa kaikkien veneet kulkevat optimitrimmissä.
- harald
- Hallitus
- Posts: 11409
- Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
- Location: Sibbo
- Vene: Charlotta
- Contact:
Kai se on sitä että skuuttaaja vetää sen skuutin teipillä merkityn merkin kohdalleen vendan jälkeen. Ei siinä -tana mitään integraattoreita, prosesseja tai anturimatriiseja tarvita. Aivan kuten Petri sanoi, trimmaaminen ei ole niin monimutkaista 
Ehkä helpompaa olisi purjeitten anturoimisen sijaan anturoida veneen kallistus ja nopeus, ja siitä tehdä karttoja joiden avulla vedetään skuuttipisteet ja skuutit kohdalleen? Tämä ei tosin ole laskemista, mutta autoissa ainakin moottorit, laatikot ja luistonestot toimivat karttojen avulla eikä laskennalla.
Ja siinä vaiheessa kun pinnassa on autopilotti kisoissa vaihdan lajia. Kyllä se ajaminen on se joka vetää.
Mielenkiintoinen kehityssuunta tosiaan tuo. Tulikohan weban kimmoke bilteman 1¤ ledistä jota esitin teipattavaksi tellarivaloksi genoaan? No, ei ehkä kuitenkaan. Onhan tuota saillabbia ollut jo melkein ennen omaa syntymää right.

Ehkä helpompaa olisi purjeitten anturoimisen sijaan anturoida veneen kallistus ja nopeus, ja siitä tehdä karttoja joiden avulla vedetään skuuttipisteet ja skuutit kohdalleen? Tämä ei tosin ole laskemista, mutta autoissa ainakin moottorit, laatikot ja luistonestot toimivat karttojen avulla eikä laskennalla.
Ja siinä vaiheessa kun pinnassa on autopilotti kisoissa vaihdan lajia. Kyllä se ajaminen on se joka vetää.
Mielenkiintoinen kehityssuunta tosiaan tuo. Tulikohan weban kimmoke bilteman 1¤ ledistä jota esitin teipattavaksi tellarivaloksi genoaan? No, ei ehkä kuitenkaan. Onhan tuota saillabbia ollut jo melkein ennen omaa syntymää right.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
- harald
- Hallitus
- Posts: 11409
- Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
- Location: Sibbo
- Vene: Charlotta
- Contact:
http://www.wb-sails.fi on uudistunut, historian ensimmäinen WB-news on luettavissa nyt myös sieltä!
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Eivät ole vieläkään kehdanneet laittaa FE:n purjeita nettisivuilleen, vaikka ollaan ostettu enemmän rättejä kuin moni muu luokka joka siellä on...harald wrote:http://www.wb-sails.fi on uudistunut, historian ensimmäinen WB-news on luettavissa nyt myös sieltä!
Olli Niemi