Mitkä vinssit genualle?
Mitkä vinssit genualle?
Onko hyviä ehdotuksia millä 2-nopeuksisilla vinsseillä korvais noi nykyiset keulapurjeen 1-nopeuksiset Lewmar 7 vinssit?
Katselin, että näköjään Harkenin 32.2 vinssit olis ne jotka mahtuu ( http://www.fe83.org/gallery/view_photo. ... 463&id=4_G ), mutta nuo ei enää näytä olevan Harkenin valikoimissa. Vaihtoehdot Harkenilla näyttäis olevan 20.2 ja 35.2. Onko kellään noi 20.2 ja miten ovat toimineet/riittäneet?
Mitä muita vinssejä käytössä ja mitkä ovat käyttökokemukset?
mode edit(hh): lisäsin välejä jotta linkki toimii
Katselin, että näköjään Harkenin 32.2 vinssit olis ne jotka mahtuu ( http://www.fe83.org/gallery/view_photo. ... 463&id=4_G ), mutta nuo ei enää näytä olevan Harkenin valikoimissa. Vaihtoehdot Harkenilla näyttäis olevan 20.2 ja 35.2. Onko kellään noi 20.2 ja miten ovat toimineet/riittäneet?
Mitä muita vinssejä käytössä ja mitkä ovat käyttökokemukset?
mode edit(hh): lisäsin välejä jotta linkki toimii
Cage, s/y Estelle (FIN-2040)
Kerhon veneissä on toistaiseksi tullu kokeiltua Lewmarin 7 ja 16, sekä Andersenin 28. Käytössä todettu seiskat epämukaviksi, vaatii aika paljon habaa skuutata jos tuulee, nämä heivattiin tuolta kuikkaan puolen kauden jälkeen. 16 on ollut ihan riittävä, purje tulee kohtuullisella voimalla sisään. Eleetön peruskapine johon ei kiinnitä huomiota positiivisessa eikä negatiivisessa mielessä. 28 on jo luksusta, kovallakaan kelillä ei tarvi käyttää kovin voimaa. Tällä hetkellä toisessa veneessä Lewmar 16 ja toisessa Andersen 28, molempiin ollaan ihan tyytyväisiä eikä ole suunnitelmia vaihtaa.
Kaksnopeuksinen on tuossa kohtaa ehdottomasti kiva, saa ensin nopealla vaihteella suurimman löysän köydestä äkkiä ja sit kiristelee voimakkaammalla vaihteella. Nuo Andersenit on kyllä ehdottoman vakuuttavat kapineet, mekaniikka on sellaista et koneinsinöörillä nousee hymy naamalle kun avaa vinssin huoltoa varten. Noi meidän on parikymmentä vuotta vanhat, eikä näy yhtään missään, menee varmaan vielä toiset 20 vuotta helposti. Toisaalta ovat mokomat uusina kyllä hinnoissaankin, ja käytetyt häviää markkinoilta äkkiä. Meillä on Elanissa Harkenin vinssit, ovat hyvät. Sijoittaisin Harkenin laadussa Lewmarin ja Andersenin väliin, ero molempiin suuntiin on selkeä. Niin taitaa olla hinnassakin sama järjestys... Eikä tää nyt tarkoita et Lewmareissakaan varsinaisesti olis vikaa, eleettömiä peruskapineita. Mitä nyt yhden Lewmarin seiskan laakereille riitti 30 vuotta kattovinssinä, joista 17 Tripissä, mut tuo menee jo ehkä ihan hyväksyttävän kulumisen piikkiin
Arvaisin mutulla et nuo 20.2 olis aika passelit ja 35.2 jo overkill.
Kaksnopeuksinen on tuossa kohtaa ehdottomasti kiva, saa ensin nopealla vaihteella suurimman löysän köydestä äkkiä ja sit kiristelee voimakkaammalla vaihteella. Nuo Andersenit on kyllä ehdottoman vakuuttavat kapineet, mekaniikka on sellaista et koneinsinöörillä nousee hymy naamalle kun avaa vinssin huoltoa varten. Noi meidän on parikymmentä vuotta vanhat, eikä näy yhtään missään, menee varmaan vielä toiset 20 vuotta helposti. Toisaalta ovat mokomat uusina kyllä hinnoissaankin, ja käytetyt häviää markkinoilta äkkiä. Meillä on Elanissa Harkenin vinssit, ovat hyvät. Sijoittaisin Harkenin laadussa Lewmarin ja Andersenin väliin, ero molempiin suuntiin on selkeä. Niin taitaa olla hinnassakin sama järjestys... Eikä tää nyt tarkoita et Lewmareissakaan varsinaisesti olis vikaa, eleettömiä peruskapineita. Mitä nyt yhden Lewmarin seiskan laakereille riitti 30 vuotta kattovinssinä, joista 17 Tripissä, mut tuo menee jo ehkä ihan hyväksyttävän kulumisen piikkiin
![Very Happy :D](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
Arvaisin mutulla et nuo 20.2 olis aika passelit ja 35.2 jo overkill.
- harald
- Hallitus
- Posts: 11143
- Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
- Location: P-helsinki
- Vene: Charlotta
- Contact:
Samaa mieltä että 16-set two-speedit riittää. Merkit Lewmar, Harken ja Andersen on nyt ainakin sellaisia että niihin saa varaosia ja ne kestävät. Harkenit voivat vanhemmiten olla hiukan liukkaita ja ainakin kromiset Lewmarit voivat kuluttaa köysiä hiukan. Anderseneista minulla ei ole kokemusta mutta niitten rumpujen rivoitetusta rakenteesta olen kuullut hyvää.
Lewmarit ovat vähän krouvin oloisia, voivat olla hiukan äänekkäitä. Harkenit tuntuvat tässä vähän enemmän laadukkailta, mutta ne voivat sitten vuorostaan jumitella hiukan. Ero on vähän kuten saksalaiset ja venäläiset aseet itärintamalla.
Mutta aivan sama mitä noista valitsee, hyvät vinssit kaikki kolme.
Käytetyista lähtisin ensin etsimään, aika arvokkaita vaikuttavat uudet vinssit tuossakin kokoluokassa.
Lewmar 16 2-speed 429,90¤ @ SVB
Andersen 16 2-speed 369,90¤ @ SVB
Harken 20.2 2-speed 319,00¤ @ Marinea
(marineassa lukee että 1-speed, mutta 2-speed se kyllä on)
Kyllä ne Harkenit näyttävät aika edullisilta vrt. muut vakiopaikat.
Lewmarit ovat vähän krouvin oloisia, voivat olla hiukan äänekkäitä. Harkenit tuntuvat tässä vähän enemmän laadukkailta, mutta ne voivat sitten vuorostaan jumitella hiukan. Ero on vähän kuten saksalaiset ja venäläiset aseet itärintamalla.
Mutta aivan sama mitä noista valitsee, hyvät vinssit kaikki kolme.
Käytetyista lähtisin ensin etsimään, aika arvokkaita vaikuttavat uudet vinssit tuossakin kokoluokassa.
Lewmar 16 2-speed 429,90¤ @ SVB
Andersen 16 2-speed 369,90¤ @ SVB
Harken 20.2 2-speed 319,00¤ @ Marinea
(marineassa lukee että 1-speed, mutta 2-speed se kyllä on)
Kyllä ne Harkenit näyttävät aika edullisilta vrt. muut vakiopaikat.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Saman suuntaisia hintoja näytti olevan monessa paikassa. Harkenit kyllä kiinnostavat juuri hintansa takia. Ja jos vertaa nykyisiä Lewmar 7, niin niissä näyttäisi tuo drum size olevan 65mm ja Harkenin 20.2:ssa taas 73mm, base mitat 108mm vs. 137mm. Ja Lewmar 16 nuo mitat ovat 67mm ja 120mm.
UK:sta näyttäisi vielä ainakin joillain nettisivuilla olevan 32.2:sia myynnissä. Ja 32:sista löytyi siellä myös "Classic plain top" ja "Plain top" versiot. Tietääkö kukaan kumpaa kannattaisia suosia noista kahdesta, jos noihin 32:siin lähtisi?
Ja onko mitään vakiosivustoja, josta noita käytettyjä kamoja voisi metsästää, tai onko ne nuo vakiot tori.fi jne.?
UK:sta näyttäisi vielä ainakin joillain nettisivuilla olevan 32.2:sia myynnissä. Ja 32:sista löytyi siellä myös "Classic plain top" ja "Plain top" versiot. Tietääkö kukaan kumpaa kannattaisia suosia noista kahdesta, jos noihin 32:siin lähtisi?
Ja onko mitään vakiosivustoja, josta noita käytettyjä kamoja voisi metsästää, tai onko ne nuo vakiot tori.fi jne.?
Cage, s/y Estelle (FIN-2040)
- harald
- Hallitus
- Posts: 11143
- Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
- Location: P-helsinki
- Vene: Charlotta
- Contact:
Meillä taitaa olla ne "vanhat" Harken 32-et. Niistä sinulla on varmaan jo vähän kokemusta
Jos niitä saa jostain halvalla niin siitä vaan.
ebay on varmaan hyvä paikka myös. esim;
http://www.ebay.co.uk/itm/Brand-New-Bar ... 53d961274e
![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
Jos niitä saa jostain halvalla niin siitä vaan.
ebay on varmaan hyvä paikka myös. esim;
http://www.ebay.co.uk/itm/Brand-New-Bar ... 53d961274e
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
- harald
- Hallitus
- Posts: 11143
- Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
- Location: P-helsinki
- Vene: Charlotta
- Contact:
Varoituksen sana noista Harken 32 vinsseistä;
http://www.j80.org/discus/messages/346/ ... 1095176386
Olemme huomanneet saman. Meidän vinssithän on nimenomaan J80-sista peräisin. Kerhon match-veneissä taitaa nykyään olla Lewmarin vinssejä.
http://www.j80.org/discus/messages/346/ ... 1095176386
Olemme huomanneet saman. Meidän vinssithän on nimenomaan J80-sista peräisin. Kerhon match-veneissä taitaa nykyään olla Lewmarin vinssejä.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Itseasiassa heräsi kiinnostus noita Bartonin vinssejä kohtaan. Aika kätevä että matkapurjehdukseen saisi laitettua nuo kumihässäkät vinssin päälle, jolloin niistä saisi "itseskuuttaavat", joka voi olla varsin kätevää jos on pienellä porukalla liikenteessä. Kilpailuun ne sitten taas poistaisi (jos ovat tiellä).
EDIT: Barton on näköjään suunnitellut nuo kumiversiot myös muiden valmistajien vinsseille sopiviksi:
available in four sizes to suit a wide range of popular winches
Bartonin sivulta (http://www.bartonmarine.com/products-wi ... nchers.asp):
A versatile alternative to conventional aluminium winches, the Barton range of composite winches offer significant cost and weight savings and are truly low maintenance.
Mitenköhän noiden kestävyys?
EDIT: Barton on näköjään suunnitellut nuo kumiversiot myös muiden valmistajien vinsseille sopiviksi:
available in four sizes to suit a wide range of popular winches
Bartonin sivulta (http://www.bartonmarine.com/products-wi ... nchers.asp):
A versatile alternative to conventional aluminium winches, the Barton range of composite winches offer significant cost and weight savings and are truly low maintenance.
Mitenköhän noiden kestävyys?
Cage, s/y Estelle (FIN-2040)
Oliskohan Bartoneissa ollut muovirunko ja muissa metallinen, jotain noissa muistaakseni oli heikompaa. Bartonin laatu on vaihtelevaa, skuuttikiskot ja vaunut tuntuis kunnolla tehdyiltä mut Bartonin plokeja on menny paljon enemmän kun muiden. Venemestari testas vinssejä vähän aikaa sitten, numerossa 10/2010, etsi tuo kirjastosta tai jostain, siin oli kuvia vinssien sisälmyksistä ja havaintoja pidosta, sotkuherkkyydestä yms.
Mun subjektiivinen näkemykseni: Bartonin laatu on vakaasti kuraa.VVille wrote: Bartonin laatu on vaihtelevaa,
Tuon "itseskuuttaushärpäkkeen" käyttökelvottomuus kerrotaan kyllä jo bartonin sivuillakin: For self-tailing, the entire winch must be stacked with line.
Eli pitäis käyttää vinssillä 4-5 kierrosta jos haluaa itseskuuttauksen toimivan...
Ville
Luettuani tuon Venemestarin artikkelin, niin valinta alkaa kyllä kallistumaan Harkenin suuntaan. Uudet vinot urat toimivat testin mukaan hyvin ja hinnaltaan Harkenit ovat kuitenkin edullisemmasta päästä, vaikka nyt ei kuitenkaan millään Bartonin tasolla. Eivät olleet testissä uskaltaneet testata Bartoneja yhtä isoilla voimilla kuin muita vinssejä. Höh, olisivat nyt, sehän olisi varsin mielenkiintoista tietää paljonko ne oikeasti kestää.
Cage, s/y Estelle (FIN-2040)
Täällä oli kesällä valtavasti Lewmar-tavaraa puoleen hintaan. Kannattaa ehkä kysäistä. http://www.boatingoutlet.fi/
- harald
- Hallitus
- Posts: 11143
- Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
- Location: P-helsinki
- Vene: Charlotta
- Contact:
Hyvä vinkki, ostin kesällä hangosta parin Lewmar 6-kokoiset pitämään falleja. Aika edullisesti irtosivat, mutta ei niillä hirveästi silloinkaan valikoimaa ollut.
Kannattaa kuitenkin kysellä. Kesän listassa oli pari 14CST ja yksi 30A. Oli siellä kolme 6C-mallista, mutta niistä ostin kaksi.
Kannattaa kuitenkin kysellä. Kesän listassa oli pari 14CST ja yksi 30A. Oli siellä kolme 6C-mallista, mutta niistä ostin kaksi.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
- FE-Sillanpää
- luti
- Posts: 568
- Joined: Mon Mar 26, 2007 16:04 pm
- Location: Itä-Uusimaa
Paljonko "oikeilla" itseskuuttausvinsseillä tarvitaan kierroksia?vvoltti wrote:Mun subjektiivinen näkemykseni: Bartonin laatu on vakaasti kuraa.VVille wrote: Bartonin laatu on vaihtelevaa,
Tuon "itseskuuttaushärpäkkeen" käyttökelvottomuus kerrotaan kyllä jo bartonin sivuillakin: For self-tailing, the entire winch must be stacked with line.
Eli pitäis käyttää vinssillä 4-5 kierrosta jos haluaa itseskuuttauksen toimivan...
Ville
80-luvulla meidän Meissnereissä oli tuollaiset kumi/muovihärpäkkeet. Ehkei osattu käyttää niitä täysillä kierroksilla, vaan yritettiin vain pitää köyttä urassa. Harmi ettei tuolloin ollut käyttöohjetta netissä
![Smile :-)](./images/smilies/icon_smile.gif)
Muuten olen sitä mieltä, että itseskuuttaava vinssi on vähän kuin lazy-jack: Helpottaa yhdessä asiassa ja vaikeuttaa toisessa, se mikä jää lopputulokseksi on makuasia. Vinssissä positiivista tietenkin on käden vapautuminen köydenvetohommista, mutta minusta itseskuuttaavan vinssin vapauttaminen vendassa on ikävästi hankalampaa kuin rapulukosta perinteisen vinssin kanssa.
Riippuu hirveen paljon köydestä ja tietysti köyden kuormasta. Itse käytän yleensä 2 tai 3 kierrosta. Tarvittava kierrosmäärä on mun mielestä oikeestaan aika sama kuin normivinssillä.FE-Sillanpää wrote: Paljonko "oikeilla" itseskuuttausvinsseillä tarvitaan kierroksia?
Näin on ja tämähän pätee oikeastaan lähes jokaiseen härpäkkeeseen minkä veneeseen voi hankkia. Itsellä suurin etu itseskuuttavasta (vaihdoin hiljattain Andersen 28 barskavinssit samanlaisiin itseskuuttaaviin) oli, että pääsin eroon siitä erittäin kivuliaita istahtamisia aiheuttaneesta kulmikkaasta knaapista. Käytännössä veneeseen tuli yksi käyttökelpoinen istumapaikka lisää.FE-Sillanpää wrote: Muuten olen sitä mieltä, että itseskuuttaava vinssi on vähän kuin lazy-jack: Helpottaa yhdessä asiassa ja vaikeuttaa toisessa, se mikä jää lopputulokseksi on makuasia.
Lopputulos on paitsi makuasia, riippuu myös paljon käyttötarkoituksesta. Esim. pienehkön kisaveneen fokka/genuavinssissä itseskuuttaavasta on lähinnä haittaa. Hyötyä ei ole, koska on dedikoitu skuuttaaja jolla on kaksi kättä ja haittaa taas tulee hitaammasta irroittamisesta. Itselle taas kun hoidan pinnasta käsin barduunoita, niin itseskuuttaava on ihan ehdoton, kun toinen käsi on pinnassa ja toinen vinssin kammella.
T.
Ville