Vene takakenossa

FE-vene ja yhdistys / FE-båten och föreningen

Moderators: Petri, harald

avoipio
kokelas
Posts: 50
Joined: Sat Sep 08, 2012 20:17 pm

Vene takakenossa

Post by avoipio »

Veneeni maalattu vesilinja (myrkkyväri) on keulassa noin 10 cm yli todellisen ja takana suunnilleen tasan. Siis aika lailla takapainoinen tilanne.

a) Onko tästä haittaa ja jos on, niin minkälaista?

b) Kannattaako vene tasapainottaa siten, että pidän keulassa olevaa n. 80 l:n vesitankkia täynnä (vettä ei sinänsä kulu meidän käytössä) ja mahdollisesti siirrän akut tankin viereen. Yhteensä siis lähelle 120 kg.

c) Onko veneessä (FE83) mittapisteitä rungossa kuten esim. H:ssa on. Onko merkkejä vesilinjan vetämiseksi?

d) Säätelevätkö luokkasäännöt vesilinjasta jotain?

Maalia ei kaiketi kannata poistaa nykyisen todellisen vesirajan yläpuolelta.
Olli
hyperaktiivi
Posts: 2050
Joined: Wed May 19, 2004 20:16 pm
Location: Helsinki

Post by Olli »

Takapainoisiahan nämä tuppaavat olemaan... Maalin osalta haitta on lähinnä kosmeettinen, ellei sitten takapäässä maalin reuna jää juuri niin kiusallisesti vesirajaan, että maalaamattomalle osalle kertyy limaa/levää. Maalia ei mun mielestä kannata lähteä poistamaan, jos haluat vesilinjan suoraksi, niin nosta maalin rajaa mieluummin takaa.

Ehdoin tahdoin ei kannata painoa viedä eteen, silloin pusket joka aallosta läpi... Akut kannattaa kyllä siirtää pois anopinlaatikosta, mutta ei keulaan, vaan johonkin veneen keskivaiheille. Punkan alle sijoittelusta löytyy malliesimerkkejä, esim noin:

Image

Samoin kaikki muu ylimääräinen romu kannattaa siivota anopinlatikosta, jotta saat perän ylemmäs. Sillä on positiivinen vaikutus veneen kulkuun, etenkin kevyessä kelissä.
Olli Niemi
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11338
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: Sibbo
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

Onko tosiaan takapaksi tyhjä?

Tuosta samaisesta galleriasta löytyy kuva mistä voi vähän kuikuilla vesilinjan sijoittumista takaosassa;

Image

Rungossa ei tosiaan ole merkkejä. Pitäisi varmaan joku päivä keksiä joku hyvä menetelmä sen mittaamiseen esim. varvaslistasta. Tämä toimisi hyvänä uppouma-mittarina kun vertaillaan venevauhteja?
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Post Reply