FE83 Seldén maston malli

FE-vene ja yhdistys / FE-båten och föreningen

Moderators: Petri, harald

Cage
Hallitus
Posts: 973
Joined: Fri Feb 03, 2012 14:40 pm
Location: Espoo
Vene: Estelle

FE83 Seldén maston malli

Post by Cage »

Sattuisiko kukaan tietään FE83 Seldén maston mallia? Tuo maston malli olisi varmaan hyvä tietää ennenkuin alkaa tilaamaan niitä metalliosia, joilla saa ratsastajat pysymään mastossa.

Näytti siltä, että niitä tarvitsee kaksi kappaletta Seldénin mastoon, onko näin?
Cage, s/y Estelle (FIN-2040)
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11091
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Cage
Hallitus
Posts: 973
Joined: Fri Feb 03, 2012 14:40 pm
Location: Espoo
Vene: Estelle

Post by Cage »

Juuri tuo. Näytti vaan siltä tosiaan että tarttis kaks noita, yhden vähän korkeammalle ja yhden lähemmäksi puomia.
Cage, s/y Estelle (FIN-2040)
User avatar
asalovuo
Hallitus
Posts: 907
Joined: Fri Feb 15, 2008 00:35 am
Location: Helsinki

Post by asalovuo »

Suurin osa seldenin osista on numeroituja joten löytyisiköhän mastoprofiilillekin numero mastosta. Toppihela, falliboxi, puomihelat, yms. on numeroituja, joten korvaava osa on helppo ostaa esim. Jotikosta tai sitten Bennsiltä. Puomihelat ostin Ruotsista koska Jotikosta ei niitä löytynyt. :shock:
Antti
S/y Merelli
FIN 2545
Olli
hyperaktiivi
Posts: 2050
Joined: Wed May 19, 2004 20:16 pm
Location: Helsinki

Post by Olli »

Tuon helan tyyppi on 505-524, näkyy tosta Haraldin kuvasta, kun vähän zoomaa, tai sitten Marikon albumista, jossa kaikki ohjeet vaihtoonkin...:

Image

Vakiona ei kyllä pitäisi olla kuin yksi kolo helalle...

Mastoprofiileilla taitaa olla kirjaintunnukset, olikohan tuo FE:n masto E-profiili?
Olli Niemi
Olli
hyperaktiivi
Posts: 2050
Joined: Wed May 19, 2004 20:16 pm
Location: Helsinki

Post by Olli »

Olli wrote:Mastoprofiileilla taitaa olla kirjaintunnukset, olikohan tuo FE:n masto E-profiili?
...Tän voisi joskus tsekata mastosta, nyt kun sekin on alhaalla... Purjeentekijän opas kertoo kohdassa 2.1 noista mastoprofiileista...
Olli Niemi
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11091
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

Meillähän on piirustuksetkin intern-osiossa (en halua linkittää), mutta niissä ei ole suoraan mainintaa mitä profiilia on käytetty. Jos ollenkaan auttaa sen profiilin nimen löytämisessä niin ORC-mittakirjassa on kirjattu profiilin kooksi 125x95 mm (MDL1 ja MDT1 orc-mittarkirjassa).

(muisti kertoo että vuoden 1998 IMS-sivu on paras selittämään noita lyhenteitä

edit: merellissä 135x91mm. Tiedä sitten, mittatoleranssiko?

Se on nyt ainakin tuosta sailmaker's guidesta selvää että se on pre-2003 E-Section (10° aft face) masto.

Nyt pitää selvittää kyllä se numero, aika huikeaa jos Merellissä ja Charlottassa olisi eri mastot.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Olli
hyperaktiivi
Posts: 2050
Joined: Wed May 19, 2004 20:16 pm
Location: Helsinki

Post by Olli »

Cage wrote:Juuri tuo. Näytti vaan siltä tosiaan että tarttis kaks noita, yhden vähän korkeammalle ja yhden lähemmäksi puomia.
Hmm... Entertainmentin mastossa näyttäisi tosiaan olevan jotain spesiaalia:

Image

Siinä on alempana toinen kolo... Onkos tossa kuvassa purje myös ilman ratsastajia? Varmaan sitä varten aikanaan modattu?
Olli Niemi
Cage
Hallitus
Posts: 973
Joined: Fri Feb 03, 2012 14:40 pm
Location: Espoo
Vene: Estelle

Post by Cage »

Jep, Entun isossa ei tällä hetkellä ole ratsastajia, mutta ajattlin siirtyä käyttämään niitä.

Tuohon ylempään koloon voisi tuon kiinteän helan ja alempaan sen joustavan, jos niitä vielä saa. Helpottaisi purjeen laittamista ja poistamista ja en usko tuon alemman kolon tuottavan ongelmia ylimmän läpilatan kanssa, vaikka olisikin joustavaa mallia.

Mastossa pitäisi olla numero, josta se mallikin selviää. En vain päässyt katsomaan sitä kun viimeksi olin ykin veneellä käymässä ja maston maadessa kannella se menee pari metriä veneen yli. Viikonloppuna olisi tarkoitus porukalla laittaa peite, joten silloin tuota numeroa ehkä pääsee tiirailemaan.
Cage, s/y Estelle (FIN-2040)
Olli
hyperaktiivi
Posts: 2050
Joined: Wed May 19, 2004 20:16 pm
Location: Helsinki

Post by Olli »

Cage wrote:Tuohon ylempään koloon voisi tuon kiinteän helan ja alempaan sen joustavan, jos niitä vielä saa. Helpottaisi purjeen laittamista ja poistamista ja en usko tuon alemman kolon tuottavan ongelmia ylimmän läpilatan kanssa, vaikka olisikin joustavaa mallia.
Saa niitä alkuperäisiä heloja varmaan vielä uutenakin, mutta jos käytetty kelpaa, niin mulla taitaa vielä olla ylimääräiseksi jäänyt hela. Voin sen vaihtaa tuopilliseen olutta. Helasta taitaa puuttua kumitallukka, joka näkyy tossa Marikon kuvassa:

Image

Sen saat kuitenkin helposti tehtyä jostain vaahtokumin palasesta tms.
Olli Niemi
Cage
Hallitus
Posts: 973
Joined: Fri Feb 03, 2012 14:40 pm
Location: Espoo
Vene: Estelle

Post by Cage »

Olli wrote: Saa niitä alkuperäisiä heloja varmaan vielä uutenakin, mutta jos käytetty kelpaa, niin mulla taitaa vielä olla ylimääräiseksi jäänyt hela. Voin sen vaihtaa tuopilliseen olutta.
Olli, kiinni veti, tehdään kaupat! :)
Cage, s/y Estelle (FIN-2040)
avoipio
kokelas
Posts: 50
Joined: Sat Sep 08, 2012 20:17 pm

Post by avoipio »

Jotiko-Marinestahan saa tuon kiinteän helan, satanen on hinta pienestä osasta. Ostin kesällä ja hyvin toimii. Hieman askartelua kyllä vaatii purjeen paneminen/ottaminen urasta, mutta sehän tehdään aikalailla harvoin. Jotikon miehen näkemys oli, että kaikissa FE83 on sama mastoprofiili, jollei nyt joku ole mastoa jossain välissä uuteen vaihtanut.

http://www.jotiko-marine.com/


Ei tämä hela kuitenkaan tehnyt purjeesta yhdellä rysäyksellä alasputoavaa, mutta eipähän enää juutu helaan. Pitäisi kaiketi panna hieman pidemmät ratsastajat ja nimenomaan tutkia millaiset niiden pitäisi olla läpilattojen päissä. Omani näyttävät kautta linjan alimitoitetuilta, usea on hajonnut.

Onko kukaan kokeillut kuulalaakeroituja vaunuja, siis sellaisia jotka kulkisivat nykyisessä urassa eikä tarvitsisi asentaa ulkopuollista kiskoa . Harkenilla systeemi ulkoisella kiskolla on kokonaishinnaltaan äkkipikaa laskettuna noin 1500 ¤. Huima hinta. Sitten uudet vinssit, purjeet, juokseva riki... Mutta toisaalta, mitä maksaakaan uusi saman kokoinen vene!
Olli
hyperaktiivi
Posts: 2050
Joined: Wed May 19, 2004 20:16 pm
Location: Helsinki

Post by Olli »

avoipio wrote:Onko kukaan kokeillut kuulalaakeroituja vaunuja, siis sellaisia jotka kulkisivat nykyisessä urassa eikä tarvitsisi asentaa ulkopuollista kiskoa . Harkenilla systeemi ulkoisella kiskolla on kokonaishinnaltaan äkkipikaa laskettuna noin 1500 ¤. Huima hinta. Sitten uudet vinssit, purjeet, juokseva riki... Mutta toisaalta, mitä maksaakaan uusi saman kokoinen vene!
Onko sulla enemmänkin läpilattoja purjeessa? 1-2 pitäisi liikkua vielä kohtuullisen helposti vakiourassa vakioratsastajilla, ja isommasta määrästä on vain haittaa. Tässä kokoluokassa ulkopuoliset kiskot ovat vähän overkilliä. Tolla kiskon hinnalla saat melkein uuden ison, jossa on yksi läpilatta. Siinä on mukana sellaiset ratsastajat, jolla purje putoaa mastourassa lähes sukkana itsestään.
Olli Niemi
User avatar
asalovuo
Hallitus
Posts: 907
Joined: Fri Feb 15, 2008 00:35 am
Location: Helsinki

Post by asalovuo »

harald wrote: edit: merellissä 135x91mm. Tiedä sitten, mittatoleranssiko?
Nyt pitää selvittää kyllä se numero, aika huikeaa jos Merellissä ja Charlottassa olisi eri mastot.
Nuo on Merellin alumiinielaksoidun hiilarimaston mitat. :madlaugh:
Aika iso ero mittatoleranssiksi...

Pahus kun unohtui mitata tänään kun kävin nostamassa veneen ylös :(
Antti
S/y Merelli
FIN 2545
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11091
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

Ne sukkana putoavat ratsastajat saattavat olla yhden koon liian pieniä. Jos käyttää tuota profiilipätkää mahtuu mastoon ne "oikean kokoiset" eli kestävät ratsastajat mutta tuolla jousitetulla mallilla on pakko mennä alas yksi kokoluokka. Sen jälkeen niitä sitten ratkeaa kovissa jiipeissä, yleensä syksyllä. Se mastoprofiiliin sopiva ratsastaja kun ei mahdu tuosta jousitetusta kappaleesta läpi.

En suosittele tuota jousitettua härpäkettä kenellekään, profiilinpätkä on kyllä hyvä. Eri asia on tietenkin jos on aikomus vaihtaa isopurjetta joka viikko, mutta silloinkin jo isopurjeen nostaminen laiturille on isompi operaatio kuin pätkän irroittaminen.

En näe yhtään hyvää tuossa jousitetussa mallissa.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Post Reply