FE83 Seldén maston malli
FE83 Seldén maston malli
Sattuisiko kukaan tietään FE83 Seldén maston mallia? Tuo maston malli olisi varmaan hyvä tietää ennenkuin alkaa tilaamaan niitä metalliosia, joilla saa ratsastajat pysymään mastossa.
Näytti siltä, että niitä tarvitsee kaksi kappaletta Seldénin mastoon, onko näin?
Näytti siltä, että niitä tarvitsee kaksi kappaletta Seldénin mastoon, onko näin?
Cage, s/y Estelle (FIN-2040)
- harald
- Hallitus
- Posts: 11338
- Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
- Location: Sibbo
- Vene: Charlotta
- Contact:
Tuota palaako tarkoitat?

http://www.fe83.org/gallery/view_album. ... e=album383
Keskustelua aiheesta tuossa;
http://www.fe83.org/forum/viewtopic.php ... 6a3f535c70
ja tuossa:
http://www.fe83.org/forum/viewtopic.php?p=18917

http://www.fe83.org/gallery/view_album. ... e=album383
Keskustelua aiheesta tuossa;
http://www.fe83.org/forum/viewtopic.php ... 6a3f535c70
ja tuossa:
http://www.fe83.org/forum/viewtopic.php?p=18917
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Suurin osa seldenin osista on numeroituja joten löytyisiköhän mastoprofiilillekin numero mastosta. Toppihela, falliboxi, puomihelat, yms. on numeroituja, joten korvaava osa on helppo ostaa esim. Jotikosta tai sitten Bennsiltä. Puomihelat ostin Ruotsista koska Jotikosta ei niitä löytynyt. 

Antti
S/y Merelli
FIN 2545
S/y Merelli
FIN 2545
...Tän voisi joskus tsekata mastosta, nyt kun sekin on alhaalla... Purjeentekijän opas kertoo kohdassa 2.1 noista mastoprofiileista...Olli wrote:Mastoprofiileilla taitaa olla kirjaintunnukset, olikohan tuo FE:n masto E-profiili?
Olli Niemi
- harald
- Hallitus
- Posts: 11338
- Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
- Location: Sibbo
- Vene: Charlotta
- Contact:
Meillähän on piirustuksetkin intern-osiossa (en halua linkittää), mutta niissä ei ole suoraan mainintaa mitä profiilia on käytetty. Jos ollenkaan auttaa sen profiilin nimen löytämisessä niin ORC-mittakirjassa on kirjattu profiilin kooksi 125x95 mm (MDL1 ja MDT1 orc-mittarkirjassa).
(muisti kertoo että vuoden 1998 IMS-sivu on paras selittämään noita lyhenteitä
edit: merellissä 135x91mm. Tiedä sitten, mittatoleranssiko?
Se on nyt ainakin tuosta sailmaker's guidesta selvää että se on pre-2003 E-Section (10° aft face) masto.
Nyt pitää selvittää kyllä se numero, aika huikeaa jos Merellissä ja Charlottassa olisi eri mastot.
(muisti kertoo että vuoden 1998 IMS-sivu on paras selittämään noita lyhenteitä
edit: merellissä 135x91mm. Tiedä sitten, mittatoleranssiko?
Se on nyt ainakin tuosta sailmaker's guidesta selvää että se on pre-2003 E-Section (10° aft face) masto.
Nyt pitää selvittää kyllä se numero, aika huikeaa jos Merellissä ja Charlottassa olisi eri mastot.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Hmm... Entertainmentin mastossa näyttäisi tosiaan olevan jotain spesiaalia:Cage wrote:Juuri tuo. Näytti vaan siltä tosiaan että tarttis kaks noita, yhden vähän korkeammalle ja yhden lähemmäksi puomia.

Siinä on alempana toinen kolo... Onkos tossa kuvassa purje myös ilman ratsastajia? Varmaan sitä varten aikanaan modattu?
Olli Niemi
Jep, Entun isossa ei tällä hetkellä ole ratsastajia, mutta ajattlin siirtyä käyttämään niitä.
Tuohon ylempään koloon voisi tuon kiinteän helan ja alempaan sen joustavan, jos niitä vielä saa. Helpottaisi purjeen laittamista ja poistamista ja en usko tuon alemman kolon tuottavan ongelmia ylimmän läpilatan kanssa, vaikka olisikin joustavaa mallia.
Mastossa pitäisi olla numero, josta se mallikin selviää. En vain päässyt katsomaan sitä kun viimeksi olin ykin veneellä käymässä ja maston maadessa kannella se menee pari metriä veneen yli. Viikonloppuna olisi tarkoitus porukalla laittaa peite, joten silloin tuota numeroa ehkä pääsee tiirailemaan.
Tuohon ylempään koloon voisi tuon kiinteän helan ja alempaan sen joustavan, jos niitä vielä saa. Helpottaisi purjeen laittamista ja poistamista ja en usko tuon alemman kolon tuottavan ongelmia ylimmän läpilatan kanssa, vaikka olisikin joustavaa mallia.
Mastossa pitäisi olla numero, josta se mallikin selviää. En vain päässyt katsomaan sitä kun viimeksi olin ykin veneellä käymässä ja maston maadessa kannella se menee pari metriä veneen yli. Viikonloppuna olisi tarkoitus porukalla laittaa peite, joten silloin tuota numeroa ehkä pääsee tiirailemaan.
Cage, s/y Estelle (FIN-2040)
Saa niitä alkuperäisiä heloja varmaan vielä uutenakin, mutta jos käytetty kelpaa, niin mulla taitaa vielä olla ylimääräiseksi jäänyt hela. Voin sen vaihtaa tuopilliseen olutta. Helasta taitaa puuttua kumitallukka, joka näkyy tossa Marikon kuvassa:Cage wrote:Tuohon ylempään koloon voisi tuon kiinteän helan ja alempaan sen joustavan, jos niitä vielä saa. Helpottaisi purjeen laittamista ja poistamista ja en usko tuon alemman kolon tuottavan ongelmia ylimmän läpilatan kanssa, vaikka olisikin joustavaa mallia.

Sen saat kuitenkin helposti tehtyä jostain vaahtokumin palasesta tms.
Olli Niemi
Jotiko-Marinestahan saa tuon kiinteän helan, satanen on hinta pienestä osasta. Ostin kesällä ja hyvin toimii. Hieman askartelua kyllä vaatii purjeen paneminen/ottaminen urasta, mutta sehän tehdään aikalailla harvoin. Jotikon miehen näkemys oli, että kaikissa FE83 on sama mastoprofiili, jollei nyt joku ole mastoa jossain välissä uuteen vaihtanut.
http://www.jotiko-marine.com/
Ei tämä hela kuitenkaan tehnyt purjeesta yhdellä rysäyksellä alasputoavaa, mutta eipähän enää juutu helaan. Pitäisi kaiketi panna hieman pidemmät ratsastajat ja nimenomaan tutkia millaiset niiden pitäisi olla läpilattojen päissä. Omani näyttävät kautta linjan alimitoitetuilta, usea on hajonnut.
Onko kukaan kokeillut kuulalaakeroituja vaunuja, siis sellaisia jotka kulkisivat nykyisessä urassa eikä tarvitsisi asentaa ulkopuollista kiskoa . Harkenilla systeemi ulkoisella kiskolla on kokonaishinnaltaan äkkipikaa laskettuna noin 1500 ¤. Huima hinta. Sitten uudet vinssit, purjeet, juokseva riki... Mutta toisaalta, mitä maksaakaan uusi saman kokoinen vene!
http://www.jotiko-marine.com/
Ei tämä hela kuitenkaan tehnyt purjeesta yhdellä rysäyksellä alasputoavaa, mutta eipähän enää juutu helaan. Pitäisi kaiketi panna hieman pidemmät ratsastajat ja nimenomaan tutkia millaiset niiden pitäisi olla läpilattojen päissä. Omani näyttävät kautta linjan alimitoitetuilta, usea on hajonnut.
Onko kukaan kokeillut kuulalaakeroituja vaunuja, siis sellaisia jotka kulkisivat nykyisessä urassa eikä tarvitsisi asentaa ulkopuollista kiskoa . Harkenilla systeemi ulkoisella kiskolla on kokonaishinnaltaan äkkipikaa laskettuna noin 1500 ¤. Huima hinta. Sitten uudet vinssit, purjeet, juokseva riki... Mutta toisaalta, mitä maksaakaan uusi saman kokoinen vene!
Onko sulla enemmänkin läpilattoja purjeessa? 1-2 pitäisi liikkua vielä kohtuullisen helposti vakiourassa vakioratsastajilla, ja isommasta määrästä on vain haittaa. Tässä kokoluokassa ulkopuoliset kiskot ovat vähän overkilliä. Tolla kiskon hinnalla saat melkein uuden ison, jossa on yksi läpilatta. Siinä on mukana sellaiset ratsastajat, jolla purje putoaa mastourassa lähes sukkana itsestään.avoipio wrote:Onko kukaan kokeillut kuulalaakeroituja vaunuja, siis sellaisia jotka kulkisivat nykyisessä urassa eikä tarvitsisi asentaa ulkopuollista kiskoa . Harkenilla systeemi ulkoisella kiskolla on kokonaishinnaltaan äkkipikaa laskettuna noin 1500 ¤. Huima hinta. Sitten uudet vinssit, purjeet, juokseva riki... Mutta toisaalta, mitä maksaakaan uusi saman kokoinen vene!
Olli Niemi
Nuo on Merellin alumiinielaksoidun hiilarimaston mitat.harald wrote: edit: merellissä 135x91mm. Tiedä sitten, mittatoleranssiko?
Nyt pitää selvittää kyllä se numero, aika huikeaa jos Merellissä ja Charlottassa olisi eri mastot.

Aika iso ero mittatoleranssiksi...
Pahus kun unohtui mitata tänään kun kävin nostamassa veneen ylös

Antti
S/y Merelli
FIN 2545
S/y Merelli
FIN 2545
- harald
- Hallitus
- Posts: 11338
- Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
- Location: Sibbo
- Vene: Charlotta
- Contact:
Ne sukkana putoavat ratsastajat saattavat olla yhden koon liian pieniä. Jos käyttää tuota profiilipätkää mahtuu mastoon ne "oikean kokoiset" eli kestävät ratsastajat mutta tuolla jousitetulla mallilla on pakko mennä alas yksi kokoluokka. Sen jälkeen niitä sitten ratkeaa kovissa jiipeissä, yleensä syksyllä. Se mastoprofiiliin sopiva ratsastaja kun ei mahdu tuosta jousitetusta kappaleesta läpi.
En suosittele tuota jousitettua härpäkettä kenellekään, profiilinpätkä on kyllä hyvä. Eri asia on tietenkin jos on aikomus vaihtaa isopurjetta joka viikko, mutta silloinkin jo isopurjeen nostaminen laiturille on isompi operaatio kuin pätkän irroittaminen.
En näe yhtään hyvää tuossa jousitetussa mallissa.
En suosittele tuota jousitettua härpäkettä kenellekään, profiilinpätkä on kyllä hyvä. Eri asia on tietenkin jos on aikomus vaihtaa isopurjetta joka viikko, mutta silloinkin jo isopurjeen nostaminen laiturille on isompi operaatio kuin pätkän irroittaminen.
En näe yhtään hyvää tuossa jousitetussa mallissa.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020