Öljyt
Re: Öljyt
Tervehdyselmo wrote:Tere Varmaan monasti kysytty . Mitä öljyä käytätte kytkimessä ja koneessa?
Olet oikeassa, asiaa on käsitelty. "Öljyä Yanmariin" foorumissa löytyy moottorin osalta tietoa, muttei vaihteiston.
Muistaakseni vaihteisto käyttää ihan normaalia automaattivaihteistoöljyä. En ole kys öljyä vaihtanut varmaan viiteen vuoteen


Mielestäni vaihteiston öljynpinnan korkeus on hieman hankala tarkistaa, koska mittatikku Yanmarissa on kiinteä osa korkkia. Öljyn vaihdon jälkeen joutuu korkin ruuvaamaan hankalassa asennossa ja paikassa pohjaan ja avaamaan vain tarkistaakseen öljyn pinnan

Ystävällisin veneily terveisin PR
http://www.ekstrom.fi/2004/index.php?id=115
Tuolta löytyy yanmar 1 GM öljysuositukset, eli ei automaattivaihteistoöljyä vaihteistoon.
Tuolta löytyy yanmar 1 GM öljysuositukset, eli ei automaattivaihteistoöljyä vaihteistoon.
- harald
- Hallitus
- Posts: 11317
- Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
- Location: Sibbo
- Vene: Charlotta
- Contact:
Huomatkaa että vaihteeseen ei saa laittaa moniasteöljyjä eikä
synteettisiä. Eilisen puhelun perusteella kartion vastakappaleen
pinta lasittuu jos käytää ns lisäaineistettua öljyä (mitä kaikki moottori-
öljyt ovat tänä päivänä).
Suositeltiin SAE30. Ei siis mitään 10W-30 vaan lyhyesti
vain 30. Näitä öljyjä kuulemma käytetään ruohonleikkureissa.
Ja vaikka ohjekirjassa sanotaan että "samaa öljyä kuin koneeseenkin" niin
muistakaa että nuo ohjeet ovat yli 20v vanhoja ja öljyt ovat kehittyneet
paljon siitä.
synteettisiä. Eilisen puhelun perusteella kartion vastakappaleen
pinta lasittuu jos käytää ns lisäaineistettua öljyä (mitä kaikki moottori-
öljyt ovat tänä päivänä).
Suositeltiin SAE30. Ei siis mitään 10W-30 vaan lyhyesti
vain 30. Näitä öljyjä kuulemma käytetään ruohonleikkureissa.
Ja vaikka ohjekirjassa sanotaan että "samaa öljyä kuin koneeseenkin" niin
muistakaa että nuo ohjeet ovat yli 20v vanhoja ja öljyt ovat kehittyneet
paljon siitä.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Tervehdysharald wrote:Huomatkaa että vaihteeseen ei saa laittaa moniasteöljyjä eikä
synteettisiä. Eilisen puhelun perusteella kartion vastakappaleen
pinta lasittuu jos käytää ns lisäaineistettua öljyä (mitä kaikki moottori-
öljyt ovat tänä päivänä).
Suositeltiin SAE30. Ei siis mitään 10W-30 vaan lyhyesti
vain 30. Näitä öljyjä kuulemma käytetään ruohonleikkureissa.
Nyt homma haisee...

Minulle noin tunti sitten Ekströmiltä puhelimessa suositeltiin juuri 10W-30 moniasteöljyä. Synteettisten tai puolisynteettisten sopivuudesta ei kaveri osannut sanoa yhtään mitään...

Tuo merkintä 10W-30 tarkoitaa siis stadardien mukaan, että öljyn viskositeetti on kylmänä 10 ja kuumana 30. On myös huomattava, että kylmä ja kuuman viskositeetti numerot eivät ole toistensa kanssa vertailukelpoisia, koska mittaustapa tai asteikko on erilainen. Yleensä viskositeetti mitataan ns. mittakupilla (puhutaan myös DIN kupista, ei siis D-kupista



Eli seuraavan kerran kun käyn telakalla katson mitä vaihteistoöljy purnukassani lukee ja mitä ole muistiin kirjoittanut. Se on aivan varma, että kahta eri öljyä olen käyttänyt.
Ystävällisin veneily terveisin PR
- harald
- Hallitus
- Posts: 11317
- Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
- Location: Sibbo
- Vene: Charlotta
- Contact:
Joo siis minä puhuin vain ja ainostaan vaihteesta.
Jännää että Ekströmiltä sanoivat että 10W30 vaihteeseen kun juuri nimen-
omaan Ekströmiltä on kaverille sanottu että ei 10W30 vaihteeseen
juuri tuosta kartion vastapinnan lasittumisesta johtuen. Eli laatikkoon
SAE30. Tämä on tosin toisen käden tietoa.
edit: Vesku-käyttäjä osannee neuvo tässä mitä Ekström on sanonut?
Jännää että Ekströmiltä sanoivat että 10W30 vaihteeseen kun juuri nimen-
omaan Ekströmiltä on kaverille sanottu että ei 10W30 vaihteeseen
juuri tuosta kartion vastapinnan lasittumisesta johtuen. Eli laatikkoon
SAE30. Tämä on tosin toisen käden tietoa.
edit: Vesku-käyttäjä osannee neuvo tässä mitä Ekström on sanonut?
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
TervehdysPanu wrote: Eli seuraavan kerran kun käyn telakalla katson mitä vaihteistoöljy purnukassani lukee ja mitä ole muistiin kirjoittanut. Se on aivan varma, että kahta eri öljyä olen käyttänyt.
No niin, terveisiä telakalta. Lupasin tarkistaa öljypurkit. Tulos on seuraava: Moottori 10w-40 mineraaliöljy pohjainen moottoriöljy, vaihde (kytkin) AUTOMAATTIVAIHTEISTOÖLJY ja vannasputken tiivistys 80w-90 vaihteistoöljy.
Eli vade (VarhaisDementia) ei vielä ole päässyt vaivaamaan ja muisti pelaa. Vanhaa muistiinpanoani en vielä ole löytänyt, mutta kyllä se vielä jostain...

PS Wiedebaum ei perjantaina vastannut puhelimeen, joten en ole asiaa pystynyt "auktoriteetiltä" tarkistamaan...

Ystävällisin veneily terveisin PR
- harald
- Hallitus
- Posts: 11317
- Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
- Location: Sibbo
- Vene: Charlotta
- Contact:
Miltä vuodelta em kirja on? Meidän kirjassa sanotaan muistaakseniAnonymous wrote:Tervehdys.Yanmarin käyttöohjekirjassa suositellaan
1GM10 moottoriin ja vaihteistoon samaa öljyä 10w 30. Mootoriin 1,3l ja
vaihteistoon 0,25l. Vaihteiston öljyä tarkastaessa mittapuikon asennosta
ei kerrota tarkemmin, että onko se kierretty kiinni vai aukinaisena.
että "samaan kuin koneeseen" mutta minun pitäisi tarkistaa tuo.
Kuten tuossa aiemmin sanoinkin niin ohjekirja on yli 20v vanha ja todnäk
siinä puhutaan samasta öljystä vain sen takia että siihen aikaan öljyt
(ainakaan tällaiseen koneeseen) eivät olleet lisäaineistettuja kitkan-
vähennysaineilla. Nuo kitkaa vähentävät aineet toimivat huonosti tuollaisessa
kartiovaihteessa. Jos ymmärsin Veskun tarinan oikein niin hänellä oli
käynyt niin että kartion vastakappale oli lasittunut, en tiedä jos
lasitus on palaneita lisäaineita vain onko se vain sitä että lisäaineistus
öljyssä on vähentänyt kitkaa sen verran että kartio on kiilloittanut vasta-
kappaleensa. Tulos on kuitenkin sama, lisäaineistettu öljy -> vaihe
rikki.
Ja kun Ekströmin sivuilla kuitenkin sanotaan että SAE30 yksiasteöljyä
vaihteeseen olisin taipuvainen uskomaan sitä. Jos joku Ekströmillä
sanoo puhelimessa sitä yhtenä päivänä ja jotain toista toisena
päivänä niin tämä mennee ihmisyyden piikkiin.
http://motoren.ath.cx/ sanoo SAE30 vaihteeseen.
http://www.boten.nl/motoren/motoren_pdf ... series.pdf
http://www.ekstrom.fi/ sanoo samaa
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
TervehdysAwa wrote:Soittakaa Robert Wiedebaumille ja kysykää, jos hän ei tiedä kumpi oili on oikein, ei asia ole tietämisen arvoinen. Pyörittää firmaa nimeltä Merimoottorit.
Joo sain vihdoin Robertin kiinni ja hän kertoi tämän vaihteiston öljy suosituksen olevan moottorin manuaalissa VIRHEELLINEN. Ekström ei asiasta kuulemma ymmärrä mitää, eikä ole asiaan havahtunut

Robert kertoin Japanilaisten kouluttajien todenneen Suomessa aikoinaan käydessään, ettei moottori öljyä SAA MISSÄÄN NIMESSÄ KÄYTTÄÄ vaan suositus on vastoin manuaalin kertomaa: AUTOMAATTIVAIHTEISTOÖLJYÄ ATF:ää (Automatic Transmission Fluid).
Kertoipa Robert, että aikoinaan ei kytkinremontin takuu ollut voimassa jos käytti jotain muuta öljyä kuin ATF:äää

Jos moottorisi tarvitsee asiantuntevan huoltomiehen apua, niin Wiedebaumin saat apuun ja tarvittessa kiinni numerosta 050 -5111123.
Ystävällisin veneily terveisin PR
-
- luti
- Posts: 665
- Joined: Fri Apr 23, 2004 09:21 am
- Location: Uusikaupunki
- Vene: Baladeur
- Contact:
Huom yllä! Tämä on myös kirjoitettu Arkin huoltokirjaan: "Vaihteistoon ehdottomasti käytettävä automaattivaihteisto öljyä vastoin ohjekirjan tekstiä". Tällä Arkin pikku 1G vaihteisto pyörinyt vuodesta -83 hyvin. Viimeksi olen sinne pikkuisen 2-3 v sitten lisännyt Esso ATF:ää.Robert kertoin Japanilaisten kouluttajien todenneen Suomessa aikoinaan käydessään, ettei moottori öljyä SAA MISSÄÄN NIMESSÄ KÄYTTÄÄ vaan suositus on vastoin manuaalin kertomaa: AUTOMAATTIVAIHTEISTOÖLJYÄ ATF:ää (Automatic Transmission Fluid).
Täten toimin jatkossakin. Joko veneet pian vesillä?
Seppo
S/Y Baladeur, FIN-6889
S/Y Baladeur, FIN-6889