Ranking 8/2012 Turkisregatta

Moderators: Petri, harald

User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11320
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: Sibbo
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

asalovuo wrote:
harald wrote:Trackien mukaan La Nonnan track on sivussa, tai sitten he eivät kiertäneet ekan merkin oikealta puolelta.
Joo, on sivussa ja kiersivät merkin oikein.

No hyvä että virhe on korjaantunut itsekseen sitten seuraavien merkkien kohdalla?
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
User avatar
asalovuo
Hallitus
Posts: 940
Joined: Fri Feb 15, 2008 00:35 am
Location: Helsinki

Post by asalovuo »

harald wrote:
asalovuo wrote:
harald wrote:Trackien mukaan La Nonnan track on sivussa, tai sitten he eivät kiertäneet ekan merkin oikealta puolelta.
Joo, on sivussa ja kiersivät merkin oikein.

No hyvä että virhe on korjaantunut itsekseen sitten seuraavien merkkien kohdalla?
Ok... mene ja tiedä mikä trackissä on vikana.
Kumpikaan itäpoijun kierto ei oikein osu kohdilleen kartalla? Muut merkinkierrot kylläkin. No, trackistä huolimatta, kiersivät kuitenkin poijun molemmilla kerroilla oikein koska oltiin todistamassa tapahtumaa.
Antti
S/y Merelli
FIN 2545
Petri
FE-junkie
Posts: 3944
Joined: Thu May 29, 2003 01:17 am
Location: Espoo

Post by Petri »

harald wrote:Hyvin valmistettunakin kesti kolmosen vaihto takaisin ykköseen aika tasan kaksi minuuttia jonka aikana vauhti oli 4 kn sen 5,4 sijaan.

2/60 * 1.4 = .04

.04*1.852 = .074 m

Hävisimme noin 70 m manööverissä suoraan eteenpäin. VMG:ssä noin 50 m. Aika paljon.
Tossa on tuo hakasten ongelma, hirveän paljon nopeammin tuota ei saa tehtyä ellei ala oikeasti tekemään jo temppuja joilla purjeen hajoaminen tulee todennäköisemmäksi. Foili olisi se ratkaisu tuohon ongelmaan, se vain vaatisi sitten sen päätöksen siirtyä foilipurjeisiin for good.
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11320
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: Sibbo
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

Juu ei kiitos. Se purjeen vaihtaminen kryssin aikana on sen verran harvinaista että valitsen ennemmin sellaisen aina alas sekä ylös tulevan, sekä veneen mukana seuraavan laskettuna.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Petri
FE-junkie
Posts: 3944
Joined: Thu May 29, 2003 01:17 am
Location: Espoo

Post by Petri »

Hmm, en nyt keksi millä lailla foili tulee yhtään huonommin alas?
Ei nyt tuossa mistään rullapurjeesta kyse ole :)

Firsteissä on foilipurjeet ja ihan käteviltä ovat vaikuttaneet ja tosiaan teoriassa tosiaan purjeen vaihdon voi hoitaa todella helposti kryssillä, sivutuulessa, missä vaan.

Pikemminkin kun kesänä tuli kiroiltua Northin hakaspurjeitten kanssa niin en keksi mitään huonompaa ratkaisua kuin erinäköiset pistoolihaat, nepparit yms. Wichardit sentään ovat ihan ok ratkaisu, näemmä vaan Saksan North Sails ei pidä sellaisista.
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11320
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: Sibbo
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

Olipa kerran eräs Comfortina karvalakissa joka jiippasi kovassa tuulessa fokalla ja uusi skuutti jäi vähän löysälle. Ylälatta foilin ympäri niin se ei sitten likkunut suuntaan eikä toiseen. Ei ylös, alas eikä sivuillekaan niin että se olisi purjeelta näyttänyt. Ehkä me voitimme Finellin sen takia? Tai sitten ei, koska johdimme heitä suorassa ajassa vielä silloin :)
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Petri
FE-junkie
Posts: 3944
Joined: Thu May 29, 2003 01:17 am
Location: Espoo

Post by Petri »

Montako lattaa sulla on Charlottan genuoitten etureunoissa :)

Kyllä tota ilmiötä on tullut nähtyä foiliveneissä ja yleensä silloin kyse on toppilatasta joka on aika lähellä etuliikkiä mutta aika harvinaista se on jos miehistö vaan osaa hommansa ja se on kai sitten vähän optimointipeliä että onko tuon riski suurempi haitta kuin sitten purjeenvaihtojen tuoma etu.
Joakim
yliluti
Posts: 953
Joined: Thu Aug 20, 2009 12:53 pm

Post by Joakim »

harald wrote:Olipa kerran eräs Comfortina karvalakissa joka jiippasi kovassa tuulessa fokalla ja uusi skuutti jäi vähän löysälle. Ylälatta foilin ympäri niin se ei sitten likkunut suuntaan eikä toiseen. Ei ylös, alas eikä sivuillekaan niin että se olisi purjeelta näyttänyt.
Muistaakseni latta pyörähti useamman kierroksen. Olisko tullut alas hakasillakaan? Tuo on selvästi kokoluokkaongelma. Tempossakin muutaman kerran latta pyörähti, mutta se oli aina helppo saada pyörähtämään takaisin. Nyt on paljon pidempi latta paljon korkeammalla ja pyörähtäminen aiheuttaa suuria vaikeuksia.
Panu
hyperaktiivi
Posts: 2300
Joined: Tue Apr 06, 2004 21:33 pm
Location: Espoo

Post by Panu »

harald wrote:Kiitos Panu!

Tuosta näkee Linjettin eli Lucky Too:n uudet kuteet;...
...Sitä vaan kun Veikko sanoi että kahta en vaihda, purjeet ja... Nuo Lucky Toon purjeet on tietääkseni melko pakasta vedetyt. Hienot oli.
Tervehdys

Kiitos kiitos. Itse kattelin tuota genuaa ihan sillä silmällä, että tutun näköistä oli. Annelin uusi genua lienee samalla "kaavalla" tehty, eli kyseessä on WB:n Matrix polyester purje. Oikeasti tuo ei taida olla aito "Matrix" vaan pikinmiten MXL.

Feneessä tuo polyerter toimii kuituna hyvin. En kaipaa mitään jalompaa. Purje on hyvin muotojäykkä. Sen huomaa hyvin purjeen vastatessa hienosti eri trimmeihin sekä muodon stabisuudessa tuulen puuskan aikana.
Ystävällisin veneily terveisin PR
Arttu
alokas
Posts: 40
Joined: Tue Jun 05, 2012 20:54 pm

Post by Arttu »

Petri wrote: Firsteissä on foilipurjeet ja ihan käteviltä ovat vaikuttaneet ja tosiaan teoriassa tosiaan purjeen vaihdon voi hoitaa todella helposti kryssillä, sivutuulessa, missä vaan.
Kyllä se on näin ihan käytännössäkin. Kaksi uraahan noissa foileissa on järjestään. Jos on kaksi fallia, niin koskaan ei tarvitse hetkeäkään ajaa pelkällä isolla. Yhdellä fallillakin kaikki voi olla fallia vaille valmiina ja ei tarvitse kuin falli vaihtaa uusi ylös.

Mulle tulee mieleen kaksi juttua mitä foililla voi tapahtua sellaista mitä hakasilla ei. Ensinnäkin purje voi mennä joskus kaksinkerroin pässärin väliin, jolloin purje ei tosiaan nouse. Tämän takia Ramdataan hankittiin aukeava pässäri mikä on aivan ässä ratkaisu, pelasti yhden merkkitilanteen MM:ien pitkässä avomeressä.

Toinen mitä voi käydä on se, että spinnun noston jälkeen genoan falli jää auki, voi toppi tipahtaa mereen ja se imaisee samn tien helposti enemmänkin purjetta mukanaan. No, se paitsi jarrutta, niin lisäksi jos fallin päässä ei ole solmua, se imaisee fallin pään mastoon. :oops: Ei paljon naurattanut...

Kaikesta huolimatta, kyllä minä äänestän foilia.
Petri
FE-junkie
Posts: 3944
Joined: Thu May 29, 2003 01:17 am
Location: Espoo

Post by Petri »

Arttu wrote:
Petri wrote: Firsteissä on foilipurjeet ja ihan käteviltä ovat vaikuttaneet ja tosiaan teoriassa tosiaan purjeen vaihdon voi hoitaa todella helposti kryssillä, sivutuulessa, missä vaan.
Kyllä se on näin ihan käytännössäkin. Kaksi uraahan noissa foileissa on järjestään. Jos on kaksi fallia, niin koskaan ei tarvitse hetkeäkään ajaa pelkällä isolla. Yhdellä fallillakin kaikki voi olla fallia vaille valmiina ja ei tarvitse kuin falli vaihtaa uusi ylös.
Mietin itse lähinnä sitä että mitenköhän helppoa purjeen vaihto on jos vapaa foili on leenpuoleinen ja vedetään kryssiä. Ainakin äkkiseltään voisi tuntua että on kohtalaisen hankalaa saada ujutettua sitä purjetta sinne foiliin mutta entä käytännössä, omakohtaisesti olen lähinnä joskus vain nostanut uuden purjeen luun puolelle mikä tosiaan onkin ihan triviaalia.
Arttu
alokas
Posts: 40
Joined: Tue Jun 05, 2012 20:54 pm

Post by Arttu »

harald wrote: Tikkasimme pari lyhyttä tikkiä etelään lähemmäs rantaa, joka vaikutti todella hyvältä. Ohittaneen Finn Funin paskat vältettiin, kuten myös FG43:en (Miten on mahdollista saada 43003 purjenumero, eikös niitä jaeta sattumanvaraisesti liitosta?). Rannan puoli näytti meidän ollessa siinä vetävän todella hyvin, hetki niemenkierron jälkeen voimistui tuuli tuntuvasti ja kääntyi varmaan 60° oikealle.
asalovuo wrote:
Ajoimme Kalvön saariryhmän rantoja nuollen ja tuo tuntui kannattaneet koska Kalvöön kaakkoispuolelle tultaessa tuuli shiftasi lisää ja ennen seuraavaa
Teillä tuntui olevan yhteneväinen taktiikka ajaa rantoja nuollen? Olisi mielenkiintoista oppia ja ymmärtää logiikka tämän takana?

Meillä oli nimittäinveneessä ihan päinvastainen konsensus. Meillä ei ainakaan ollut mitään sellaista säätietoa, että tuuli tekisi noin suurta suunnan muutosta, varsinkaan tuohon suuntaan, tuohon aikaan. Ja ranta näytti niin sileältä, ja koska oltiin hyvässä tuulessa päätettiin pysyä siinä, ellei shiftit pakota vendaamaan. Voipi olla tuolla taktiikalla saite meitä kiinni? Olisi nyt se meidänkin trackki, niin sieltähän sen näkisi...
Arttu
alokas
Posts: 40
Joined: Tue Jun 05, 2012 20:54 pm

Post by Arttu »

Petri wrote:
Arttu wrote:
Petri wrote: Firsteissä on foilipurjeet ja ihan käteviltä ovat vaikuttaneet ja tosiaan teoriassa tosiaan purjeen vaihdon voi hoitaa todella helposti kryssillä, sivutuulessa, missä vaan.
Kyllä se on näin ihan käytännössäkin. Kaksi uraahan noissa foileissa on järjestään. Jos on kaksi fallia, niin koskaan ei tarvitse hetkeäkään ajaa pelkällä isolla. Yhdellä fallillakin kaikki voi olla fallia vaille valmiina ja ei tarvitse kuin falli vaihtaa uusi ylös.
Mietin itse lähinnä sitä että mitenköhän helppoa purjeen vaihto on jos vapaa foili on leenpuoleinen ja vedetään kryssiä. Ainakin äkkiseltään voisi tuntua että on kohtalaisen hankalaa saada ujutettua sitä purjetta sinne foiliin mutta entä käytännössä, omakohtaisesti olen lähinnä joskus vain nostanut uuden purjeen luun puolelle mikä tosiaan onkin ihan triviaalia.
Kyllä se sinne sieltä välistä menee. Silloin kun vaihdetaan pienempään on tietty jo keliä ja keulagastille se on aika märkää hommaa ja siinä menee ehkä vähän enemmän aikaa. Noin päin tietty vanha purje on helppo tiputtaa alas eikä mene mereen.
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11320
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: Sibbo
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

Arttu wrote:
harald wrote: Tikkasimme pari lyhyttä tikkiä etelään lähemmäs rantaa, joka vaikutti todella hyvältä. Ohittaneen Finn Funin paskat vältettiin, kuten myös FG43:en (Miten on mahdollista saada 43003 purjenumero, eikös niitä jaeta sattumanvaraisesti liitosta?). Rannan puoli näytti meidän ollessa siinä vetävän todella hyvin, hetki niemenkierron jälkeen voimistui tuuli tuntuvasti ja kääntyi varmaan 60° oikealle.
asalovuo wrote:
Ajoimme Kalvön saariryhmän rantoja nuollen ja tuo tuntui kannattaneet koska Kalvöön kaakkoispuolelle tultaessa tuuli shiftasi lisää ja ennen seuraavaa
Teillä tuntui olevan yhteneväinen taktiikka ajaa rantoja nuollen? Olisi mielenkiintoista oppia ja ymmärtää logiikka tämän takana?

Meillä oli nimittäinveneessä ihan päinvastainen konsensus. Meillä ei ainakaan ollut mitään sellaista säätietoa, että tuuli tekisi noin suurta suunnan muutosta, varsinkaan tuohon suuntaan, tuohon aikaan. Ja ranta näytti niin sileältä, ja koska oltiin hyvässä tuulessa päätettiin pysyä siinä, ellei shiftit pakota vendaamaan. Voipi olla tuolla taktiikalla saite meitä kiinni? Olisi nyt se meidänkin trackki, niin sieltähän sen näkisi...
Meidän mielestä "keskellä" oli reikä, ja tuuli näytti paremmalta hitusen lähempänä rantaa. Varottiin ettei menty kovin lähelle, sillä rannan läheisyydessä olisi ollut taas ihan kuollutta. Vetoa olikin tuossa jonkin verran. Tarkoitan tässä kohtaa 10:14:00 trackissa ja eteenpäin. Ennen rantaan menoa vauhti oli suurin piirtein sama La Nonnan kanssa, mutta lähempänä rantaa mentiin solmun kovempaa.

Yleensä kannattaa pysyä uuden tuulen puolella. NorthU kirjassa weather for sailors kerrotaan noista rintamista että kun sellainen menee yli kääntyy tuuli hetkeksi vastapäivään ja kuolee hiukan pois jonka jälkeen se tulee voimakkaampana oikeammalta. Ja ennusteiden valossa osattiin odottaa oikealle kääntyvää. Tuulihan kääntyi jostain 210°-ta noin 160°-een ennen kuin se voimistui ja kääntyi takaisin ehkä 190-200°-aan?

Kun todettiin että tuuli voimistui käännyttiin vielä nousevasta siftistä takaisin paaralle kohtaamaan uusi tuuli. Voi hetken ottaa pattiin vendata nousevassa siftissä, mutta tärkeämpää oli päästä enemmän oikealle ennen kuin sifti nostaisi vielä lisää. Niin kävikin, ja päästiin sitten todella hyvin nousemaan kohti Kalvön kaakkoispuolen poijuja. Tarkoitan tässä kohtaa 10:23:00 trackissa.

Ehkä sitä joskus oppisi lukemaan noita tuulia, helpottaa sen verran kun etenkin Ponen kanssa menee veneen käsittely jo aika mukavasti automaagiona.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Petri
FE-junkie
Posts: 3944
Joined: Thu May 29, 2003 01:17 am
Location: Espoo

Post by Petri »

harald wrote: Yleensä kannattaa pysyä uuden tuulen puolella. NorthU kirjassa weather for sailors kerrotaan noista rintamista että kun sellainen menee yli kääntyy tuuli hetkeksi vastapäivään ja kuolee hiukan pois jonka jälkeen se tulee voimakkaampana oikeammalta. Ja ennusteiden valossa osattiin odottaa oikealle kääntyvää. Tuulihan kääntyi jostain 210°-ta noin 160°-een ennen kuin se voimistui ja kääntyi takaisin ehkä 190-200°-aan?
Nyt vaan pitäisi vielä olla kuvamateriaalia tuosta rintamasta että voi sellaisen joskus tunnistaakin :)

Kieltämättä nyt kun trackia katsoo niin aika mielenkiintoinen shifti tuolla tapahtui ja ihan radallakin on välillä tajuttoman vaikeaa vain hyväksyä se että nostavasta shiftistäkin on pakko joskus päästä pois. Toki tuulimittari auttaisi siinä jos pystyisi sentään näkemään aidosti tuulen suunnan esim. alamerkillä ja tekemään sitten nopeasti päätöksiä sen ja kurssimuutoksen perusteella.
Post Reply