Syysseilaus 2012

Moderators: Petri, harald

Petri
FE-junkie
Posts: 3944
Joined: Thu May 29, 2003 01:17 am
Location: Espoo

Post by Petri »

Joakim wrote: Miten ihmeessä FE-83 vaatii reivin ko. kelissä? Me ajoimme ongelmitta ilman, kolmen hengen miehistöllä!
Hmm, voisiko olla että Feneilijät tietävät mitä FE vaatii kovassa kelissä jaa mitä ei? Lisäksi Antilla oli todnäk sen 40-50kg liian kevyt miehistö eli laitapunttiakin varmasti puuttui. Vaikka Fene nyt onkin aikamoinen alirikattu uppotukki niin kyllä senkin rajat jossain tulevat vastaan ja tuolla 13-15 m/s tienoilla kyllä reivaus on ihan hyödyllinen jos tahtoo saada isosta tehojakin irti.

Kyllähän se 10min lähtöväli saaristoradan starteissa kerrottiin ordereissa mutta toki vähän kummaa jos niitä ei jaettu (sen verran kyllä tiedän että järjestävä taho oli rannassa hyvissä ajoin, eli vajaamiehityksestä johtuen ilmeisesti vain ei yhtään tyyppiä joutanut seisoskelemaan toimiston luona, mä olisin kyllä kenties ollut siinä määrin proaktiivinen ja soittanut PRO:lle ja/ tai mennyt ihmettelemään Westinan luokse tilannetta enkä lähtisi radalle ilman ordereita) ja sikäli on se järkeenkäypää siten että pienemmät veneet saavat purjehtia pidemmän aikaa vapaasti ilman että kisataktiikka menee siihen miten vältellä isompien veneitten pakkituulia. Esim. WHC:ssa luokkaväli on 20min ja se takaa sen että molemmat luokat saavat yleensä kisata kohtalaisen hyvin omia kisojaan.
User avatar
asalovuo
Hallitus
Posts: 940
Joined: Fri Feb 15, 2008 00:35 am
Location: Helsinki

Post by asalovuo »

Petri wrote:Kyllähän se 10min lähtöväli starteissa kerrottiin ordereissa
Ratakisassa lähtöjen väli oli 5min ja saaristokisassa 10min.

Firstien ja ORCi2 ratalähtöjen välissä oli sellainen kummallinen tauko. AP:kin taisi olla hetken ylhäällä eli olisikohan poijujen kanssa ollut jo tuolloin ongelmia...
Antti
S/y Merelli
FIN 2545
Joakim
yliluti
Posts: 953
Joined: Thu Aug 20, 2009 12:53 pm

Post by Joakim »

Tuo starttiepisodi siis liittyi ratakisaan, jossa on aina ennen ollut edellisen lähtö = seuraavan 5 min. Nyt jostain syystä oli 4 minuuttia ylimääräistä 36.7:en jälkeen.

Ei tuolla nyt sentään 13-15 m/s tuullut. 9-13 on mun näkemys, Kasuunilla näytti olleen 10-12 m/s ja Harmajalla 8-10 m/s saaristokisan aikana.
Kyllä meidänkin luokassa puolet otti reivin. Meiltä puuttui laidalta 180 kg mittakirjaan verrattuna. FE:n olisi luullut olevan yksi viimeisistä reivaajista.

Kutsussa jakoajaksi oli mainittu 7-8:30. 8:14 olin kisatoimiston ovella ja ketään ei näkynyt. Kyselin laiturissa olleelta veneeltä ja epäilivät, että lähtivät jo. Näin myös poijuveneen ajavan ulos. Miksei ordereita voi laittaa nettiin?
Petri
FE-junkie
Posts: 3944
Joined: Thu May 29, 2003 01:17 am
Location: Espoo

Post by Petri »

Joakim wrote: Ei tuolla nyt sentään 13-15 m/s tuullut. 9-13 on mun näkemys, Kasuunilla näytti olleen 10-12 m/s ja Harmajalla 8-10 m/s saaristokisan aikana.
Kyllä meidänkin luokassa puolet otti reivin. Meiltä puuttui laidalta 180 kg mittakirjaan verrattuna. FE:n olisi luullut olevan yksi viimeisistä reivaajista.
Ei tuo nyt ihan pelkkä näkemyskysymys ole, BC:n mittareissa puuskat olivat >30 knots ja siinä kovimman puhurin aikana se tasainen tuuli 26-28 knots, mutta kuten Kimmokin blogissaan kirjoittaa, se vaihteli sitten 20-28 välillä. Kyllä mäkin olisin tuossa kelissä ihan jo mututuntumalla heittänyt reiviä päälle Feneeseen ilman mittareitakin.
Kutsussa jakoajaksi oli mainittu 7-8:30. 8:14 olin kisatoimiston ovella ja ketään ei näkynyt. Kyselin laiturissa olleelta veneeltä ja epäilivät, että lähtivät jo. Näin myös poijuveneen ajavan ulos. Miksei ordereita voi laittaa nettiin?
Old habits die hard, ei kai siinä muuta voi sanoa, kyllä mäkin tuossa äskettäin sain jonkinlaista kritiikkiä siitä kun iltakisasarjassa tehdään ratoihin muutoksia jolloin joku voi vahingossa purjehtia radan väärin. Ei kai tuossa oikein muusta voi olla kyse kuin siitä että olettivat että kaikki kisaan tulevat olivat jo hakeneet orderinsa koska tuossa kelissä on parempi olla mahdollisimman aikaisin ulkona.

Sinänsä toki todettakoon että ellei sitä erikseen niin sanota niin ei mikään pakota lähettämään lähtöjä 5 min välein, kyllä se mielestäni taisi olla aikataulussa kyllä noin mutta teknisiltä ongelmilta ei aina voi välttyä ja silloin vain pitää olla skarppina lippujen kanssa, kyllä tuo mielestäni kuuluu lähtötaktiikkaan ihan olennaisilta osin. Vähän sama kuin lauantain kisassa jossain vaiheessa lähdön jälkeen tuli pientä keskustelua siitä että olikohan se rata varmasti se mitä oli näytetty jossain vaiheessa, "jonkun" pitäisi aina yrittää muistaa tarkistaa tuollaisetkin asiat kaiken lähtökuhinan keskellä.
toxi
kokelas
Posts: 135
Joined: Wed Aug 13, 2008 15:00 pm
Location: Grani

Post by toxi »

Joakim wrote:Miten ihmeessä FE-83 vaatii reivin ko. kelissä? Me ajoimme ongelmitta ilman, kolmen hengen miehistöllä!
Miten ihmeessä luokassaan viidenneksi sijoittunut kyseenalaistaa luokkansa voittaneen veneen purjevalintoja? :D
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11317
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: Sibbo
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

toxi wrote:
Joakim wrote:Miten ihmeessä FE-83 vaatii reivin ko. kelissä? Me ajoimme ongelmitta ilman, kolmen hengen miehistöllä!
Miten ihmeessä luokassaan viidenneksi sijoittunut kyseenalaistaa luokkansa voittaneen veneen purjevalintoja? :D
Hehe, tämä oli parhautta! :)
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Panu
hyperaktiivi
Posts: 2300
Joined: Tue Apr 06, 2004 21:33 pm
Location: Espoo

Post by Panu »

toxi wrote:
Joakim wrote:Miten ihmeessä FE-83 vaatii reivin ko. kelissä? Me ajoimme ongelmitta ilman, kolmen hengen miehistöllä!
Miten ihmeessä luokassaan viidenneksi sijoittunut kyseenalaistaa luokkansa voittaneen veneen purjevalintoja? :D
Tervehdys

Olisikohan kyse nyt niistä kuuluisista pihlajanmarjoista, jotka tarinan mukaan olivat happamia? Jos joku haluaa ajaa siipi maassa taikka piinata puuskassa tiukasti tuuleen niin siitä vaan. Reivaten paikat kestää paremmin. Eihän tuo reivatenkaan huonosti kulkenut.

Ehkäpä Me Feneilijät olemme saaneet luotua käytännön esimerkein veneestämme eräänlaisen eeppisen kovantuulen kulkijan. No kulkeehan se hyvin, mutta rajansa kaikella.

Kyllä Fenettäkin reivata tarvitsee, ainakin pari kertaa kaudessa, kuten eilen vaikka en kisassa ollutkaan.
Ystävällisin veneily terveisin PR
Joakim
yliluti
Posts: 953
Joined: Thu Aug 20, 2009 12:53 pm

Post by Joakim »

toxi wrote:
Joakim wrote:Miten ihmeessä FE-83 vaatii reivin ko. kelissä? Me ajoimme ongelmitta ilman, kolmen hengen miehistöllä!
Miten ihmeessä luokassaan viidenneksi sijoittunut kyseenalaistaa luokkansa voittaneen veneen purjevalintoja? :D
En kai kyseenalaistanut purjevalintaa, vaan kysyin, miksi reivi vaadittiin. Se, että 35-jalkaisella ei pärjää ratakisassa kolmen hengen miehistöllä lopussa jo aika reippaassa tuulessa ei kai ole mikään yllätys. Eikä juuri helpompaa ollut kolmella tuossa saaristokisan kovassa tuulessa, vaikka manöövereitä oli toki sopivammin.

Syysseilauksen saaristokisassa ei tainnut minkään luokan voittaja ottaa reiviä ja melkein kaikki muutkin purkivat reivit, vaikka tuuli ei keventynyt. 2-luokassa toiseksi tullut ajoi kyllä molemmat kryssit kokonaan reivillä.

Tietysti reivaaminen on venekohtainen juttu ja riippuu myös purjeista ja mastotrimmistä. Kuvien mukaan tuo edellinen päti myös 36.7:ssa, joissa reivi näytti olevan lähes kaikilla, paitsi saaristokisan voittaneella.
Petri
FE-junkie
Posts: 3944
Joined: Thu May 29, 2003 01:17 am
Location: Espoo

Post by Petri »

Eikö tuo reivin tarve ole sinänsä aika itsestäänselvä (kipparihan veneensä parhaiten tuntee) ja toisaalta se että vene pärjäsi reivistä huolimatta (tai ehkä juuri siksi) kertoo siitä että se oli myös ihan ok vaihtoehto suorituskyvyn kannalta.
Fene on kuitenkin pikkuvene ja jos iso vain lepattaa statistina niin isommassa aallokossa tehoja ei yleensä tunnu tulevan riittävästi pelkästä kolmosgenuasta ja purjehdus menee rekaamiseksi.

Kenties ilmankin reiviä Merelli olisi voinut pärjätä paremmin (Charlotta on imo ajanut vastaavissa keleissä ilman reiviä joskin todnäk maksimipainoisella miehistöllä tai jopa "luokkamaksimilla" mitä ei siis ole, vaan ainoa rajoitus on miehistön määrä) mutta ei se reivaus nyt ainakaan suoritusta olennaisesti heikentänyt tai ehkä Tarantella voitti siksi, ehkä ei.
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11317
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: Sibbo
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

Parista kuvasta on paha sanoa, ja Antti kertoikin falliongelmista mutta niissä kuvissa on kyllä molemmat fallit liian löysänä. Molemmat pitäisi olla niin kireänä että rypyt etuliesmasta juuri poistuvat. Toisessa kuvassa on selviä ryppyjä isopurjeen alakolmannessa, ja toisessa on fokassa hyvä kuuppat etuliikissä. Nämä vaikuttavat yllättävän paljon siihen voiko purjehtia 12 m/s tuulessa vaiko ei täysin purjein.

Sitten riittää tuossa kelissä että yksi kaveri lähtee leehen niin se on sitten vene lapasesta. Eli sinänsä en näe haittaa siitä että ottaa reivin kovemmassa kelissä, voipaha ainakin muotoilla sitten ison niin että se tuottaa voimaa eteenpäin eikä ole vain levy.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Petri
FE-junkie
Posts: 3944
Joined: Thu May 29, 2003 01:17 am
Location: Espoo

Post by Petri »

Kahvilaivankin trackit ovat nyt netissä, en nyt jaksanut laittaa uutta kisaa pystyyn kun ei noita muita trackeja kuitenkaan ilmesty, nyt pitää vaan sitten verrata Merelliin :)

Ihan kivoja surffeja tuolla tosiaan oli, 10s keskiarvona 12,6 solmua jne.
jori
alokas
Posts: 12
Joined: Tue Jul 29, 2008 16:14 pm

Post by jori »

Petri wrote: Ihan kivoja surffeja tuolla tosiaan oli, 10s keskiarvona 12,6 solmua jne.
Saatiin tuossa saaristokisan ekalla lenssillä Merellin lokiin 11,4 solmua jo sillä reivatulla isolla ja spinnulla. Ei tuo kryssi missään kohdassa tuntunut tahmealta, vaikka 20 minuuttia ennen pitkän kryssin päättymistä tuuli oli tyyntynyt siten, että varmaan vene olisi jo pysynyt pystyssä ilman reiviäkin. Tässä vaiheessa me kuitenkin selkeästi saavutimme edellä kulkeneita Donnaa ja Aniaraa. Molempien kuitenkin pitäisi olla nopeampia kryssillä.

Kyllä tuohon keulapurjeen fallin korjaamiseen kuitenkin meni helposti minuutti, pitihän se teippi käydä etsimässä ja kuoren molemmat päät jotenkin saada teipattua jne, eli fokka oli kaksi kertaa parikymmentä senttiä alhaalla.

Kun reivi sitten avattiin juuri ennen pitkää lenssiä niin huippuvauhdiksi jäi Jazzin peräaalloilla otettu 10,5 solmua. Olkoon tämä nyt vaikka todiste siitä, että keli oli vähän moinannut. Saattaa tietysti olla että ajelimme vähän alempaa kurssiakin. Platun spinnun trimmaamiseen verrattuna tuon Fe-spinnun ajo on kyllä aika erilaista. Vaikka rätti on pienempi niin kun kelaa skuuttia sisään tuntuisi, että vetäisi perässään kivirekeä...

Kivaa oli ja rauhallista, tilanteita ei juuri ollut kun saatiin yksin seilata koko ajan. Toinen startti ilman kelloa oli jäätävä; täydellä vauhdilla pakan päältä oikeaan aikaan. Ei ehditty edes hermoilla kun vasta minuutin kohdalla päädyttiin, että tämä nyt varmaan oli minuutin töötti.

Ollin spinnujiippi manööveri oli hakenut haikkaustyylin Gardan 49 kisoista, tossu kaiteen sisäpuolella, yksi käsi spinnupuomilla ja loppukroppa 1,5 metriä veneen ulkopuolella. Eli jatkossa kryssillä näin, ei tarvitse kenenkään seistä pinnamiehen olkapäillä.
Petri
FE-junkie
Posts: 3944
Joined: Thu May 29, 2003 01:17 am
Location: Espoo

Post by Petri »

jori wrote: Platun spinnun trimmaamiseen verrattuna tuon Fe-spinnun ajo on kyllä aika erilaista. Vaikka rätti on pienempi niin kun kelaa skuuttia sisään tuntuisi, että vetäisi perässään kivirekeä...
Mä en ole tuollaista eroa huomannut, se on kyllä totta että Platussa harvemmin tarvitsee ketään grindaamaan mutta FE:ssä siihenkin on joskus tarvetta jos tahtoo oikeasti pystyä trimmaamaan spinnua. Muistaakseni valittelin kyllä Hangossakin skuuttien suurta vastusta joten voi olla että siellä on myös joko ploki joka kanittaa vastaan.
Ollin spinnujiippi manööveri oli hakenut haikkaustyylin Gardan 49 kisoista, tossu kaiteen sisäpuolella, yksi käsi spinnupuomilla ja loppukroppa 1,5 metriä veneen ulkopuolella. Eli jatkossa kryssillä näin, ei tarvitse kenenkään seistä pinnamiehen olkapäillä.
Jep, tuo hengaustapahan sitten vielä tuomittiin sallituksi 49er-luokassa eli eikun vastaavia porsaanreikiä etsimään ei-trapetsiveneitten säännöistä. Se perform necessary task-kohta kyllä mahdollistaa vaikka mitä kikkoja...
Joakim
yliluti
Posts: 953
Joined: Thu Aug 20, 2009 12:53 pm

Post by Joakim »

jori wrote:
Petri wrote: Ihan kivoja surffeja tuolla tosiaan oli, 10s keskiarvona 12,6 solmua jne.
Saatiin tuossa saaristokisan ekalla lenssillä Merellin lokiin 11,4 solmua jo sillä reivatulla isolla ja spinnulla.


Kun reivi sitten avattiin juuri ennen pitkää lenssiä niin huippuvauhdiksi jäi Jazzin peräaalloilla otettu 10,5 solmua.
Slööri kryssimerkille Knapperskärin viitalle oli tosikulmaltaan jotain 140 paikkeilla ja aallokko suurempaa. Tietysti siinä sai kovempia surffeja kuin pitkällä lenssillä, joka oli lähes plattista ja pienemmässä aallokossa.

En ole tuulidataani vielä katsonut, mutta muistikuvan perusteella kovin tuuli oli lenssillä Kytön sisäpuolella, jolloin tuulta oli välillä 13-14 m/s ja meillä vauhtia tasaisesti yli 9 solmua ja surffeissa lähes 11, jonka yli ei päästy, vaikka kaikki ympärillä olevat veneet jäivät lukuun ottamatta X-41:stä, joka yli hyvin niukasti nopeampi. Kaksi kertaa oli kiinalainen todella liki kun joutui ajamaan niin plattista ja Hiljahan sellaisen tekikin.

Ekalla slöörilla useampi vene broachasi ja kukaan ei ollut lähelläkään kiinalaista. Meillä ei tuolla pätkällä tuullut "kuin" 10-12 m/s. Saattoi mennä 11 kn rikki, mutta purjeena oli 10 m2 pienempi genaakkeri.
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11317
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: Sibbo
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Post Reply