Ajattele tilanne missä troolataan spinnu, ehditkö vetäistä skuutin poikki ennen kuin se repeää? Minä olen ainakin valmistautunut henkisesti vetämään sen skuutin uudestaan ennemmin.asalovuo wrote: Tuo kasin puuttuminen itse asiassa mietityttää hieman. Mulla skuutit on sen verran pitkät, että ne ei tule läpi plokeista vaikka spinnun ottaa alas sitloodaan.
Minä olen ajatellut laittaa solmut skuuttien päähän. Jos tulee paniikki ja skuutit täytyy saada läpi niin kaipa skuutin voi laittaa puukolla poikki vai?
WHC 11 / 2012
- harald
- Hallitus
- Posts: 11320
- Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
- Location: Sibbo
- Vene: Charlotta
- Contact:
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
- harald
- Hallitus
- Posts: 11320
- Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
- Location: Sibbo
- Vene: Charlotta
- Contact:
Grattis, minä tarjoan!Kimmo L wrote:Ihan vaan pieni välihuuto tähän väliin Haraldille.
Kyllä perskutarallaa vihdoin teidät BC voitti tasoitetussa ja vieläpä minuutilla! Sai sen tämänkin kokea ennen eläköitymistä. Ja ehkä sen kölin vaihdon voimme panna uudelleen harkintaan...

Arvaan että jos olisi päässyt kärkeen alussa ja päässyt ajamaan vapaissa sen pitkän lenssipätkän olisi aika ollut vähän parempi. Mutta itse saan katsoa peiliin kun tuli törättyä startissa tuon verran. Sellaiset virheet kertaantuvat radalla.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Ei kai tollasta oikeesti tapahduharald wrote:Ajattele tilanne missä troolataan spinnu, ehditkö vetäistä skuutin poikki ennen kuin se repeää? Minä olen ainakin valmistautunut henkisesti vetämään sen skuutin uudestaan ennemmin.asalovuo wrote: Tuo kasin puuttuminen itse asiassa mietityttää hieman. Mulla skuutit on sen verran pitkät, että ne ei tule läpi plokeista vaikka spinnun ottaa alas sitloodaan.
Minä olen ajatellut laittaa solmut skuuttien päähän. Jos tulee paniikki ja skuutit täytyy saada läpi niin kaipa skuutin voi laittaa puukolla poikki vai?

Joo näitä perusteluja vähän hainkin... Noita worst case skenarioita löytyy useita joissa on parempi, että skuuteissa ei ole solmuja.
Antti
S/y Merelli
FIN 2545
S/y Merelli
FIN 2545
Mutta siis kumpaa perinnettä noudatetaan, sitä "jäädään laituriin mamoilemaan ja sitten pizzalle vaatteet kuivina ja kampaus kuosissa" vaiko "merten suuret sankarit uhmaavat tyrskyjä ja väsyneinä mutta voitokkaina saapuvat pimenevään iltaan juhlistamaan kauden lopetusta pizzan ääressä"asalovuo wrote:Ei kai perinteistä voi luopua eli toisin sanoen mukana ollaan.Petri wrote:Olisiko sitten ensi viikon jälkeen taas perinteisten pizza-iltamien vuoro?


Ok, viimevuonna taisi olla keliä ja pizzat syötiin ennen kuin sankarit pääsivät paikallePetri wrote:Mutta siis kumpaa perinnettä noudatetaan, sitä "jäädään laituriin mamoilemaan ja sitten pizzalle vaatteet kuivina ja kampaus kuosissa" vaiko "merten suuret sankarit uhmaavat tyrskyjä ja väsyneinä mutta voitokkaina saapuvat pimenevään iltaan juhlistamaan kauden lopetusta pizzan ääressä"asalovuo wrote:Ei kai perinteistä voi luopua eli toisin sanoen mukana ollaan.Petri wrote:Olisiko sitten ensi viikon jälkeen taas perinteisten pizza-iltamien vuoro?
![]()

Tänä vuonna vene on paikassa, josta pääsee ulos kelillä kuin kelillä myös siis 1GM:n tahdittamana. Sitä paitsi kokonaispistetilanne on sen verran kutkuttava, että radalle on tultava.
Antti
S/y Merelli
FIN 2545
S/y Merelli
FIN 2545
- harald
- Hallitus
- Posts: 11320
- Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
- Location: Sibbo
- Vene: Charlotta
- Contact:
Turha aloittaa uutta ketjua tälle viimeiselle kilpailulle? Siitä voi lukea tuosta;
http://www.fe83.org/forum/viewtopic.php?t=2648&start=0
Tai jotain.
http://www.fe83.org/forum/viewtopic.php?t=2648&start=0
Tai jotain.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Spinnu nyt on vaan kangasta. Ajattele nyt oikeesti tilanne, jossa on paniikki veneessä ja spinnuskuutit karanneet solmuihin asti. Haluatko oikeasti siihen jonkun heilumaan puukon kanssa? Se on äkkiä lihas kun repeää. Ei koskaan solmuja spinnun skuutteihin. Turvallisuusfriikki ei laita solmua edes falliin, mutta fallin karkaaminen on sen verta kiusallista, että ainakin itse otan riskin ja pidän fallissa kasin päässä.harald wrote:Ajattele tilanne missä troolataan spinnu, ehditkö vetäistä skuutin poikki ennen kuin se repeää? Minä olen ainakin valmistautunut henkisesti vetämään sen skuutin uudestaan ennemmin.asalovuo wrote: Tuo kasin puuttuminen itse asiassa mietityttää hieman. Mulla skuutit on sen verran pitkät, että ne ei tule läpi plokeista vaikka spinnun ottaa alas sitloodaan.
Minä olen ajatellut laittaa solmut skuuttien päähän. Jos tulee paniikki ja skuutit täytyy saada läpi niin kaipa skuutin voi laittaa puukolla poikki vai?
V.
Itse olen paljolti sitä mieltä että size matters, Fe:ssä, Platussa yms. pikkuveneissä missä veneen massa on aika pieni niin solmut ovat spinnun skuuteissa suuntaan jos toiseen (vrt. Tylaska-luokka-keskustelu AMP:n puolella) aika sama. Onhan tuossa potentiaalinen turvallisuusriski mutta on vähän kyllä sitten fifty-sixty mikä on suurempi riski, se että ehkä spinnun troolatessa (jota ei esim. ole tainnut koskaan tapahtua Olgassa) tulee onnettomuus puukon kanssa vai että solmuton skuutti pääsee plokista mereen ja takertuu potkuriakseliin (mitä taas on tapahtunut Olgalla) ja yhtäkkiä vene ei omaakaan enää "moottoria". Vakuutusmatemaatikko laskekoon oddsit, kippari kantaa kuitenkin vastuun ja sellaista (kilpa)kipparia ei olekaan joka ei jossain kohtaa tinkisi turvallisuudesta eli kyse on lähinnä veteenpiirretystä viivasta riskin odotusarvon ja vakavuuden matriisissa.
Ja joo, eipä solmuilla ollut tuossa Kimmon keississä vaikutusta kun taisi olla falli mikä onnettomuuden aiheutti.
Ja joo, eipä solmuilla ollut tuossa Kimmon keississä vaikutusta kun taisi olla falli mikä onnettomuuden aiheutti.
Kun nyt mentiin näihin spinnuonnettomuuksiin, niin tietääkö kukaan mitä oikein tapahtui MM-kisoissa saksalaisessa XP44:ssa. Kuulemma johonkin spinnuhaveriin liittyen gastin jalka hajosi tiistain kovassa kelissä pahasti polvesta, jopa niin pahasti, ettei sitä saada kuntoon. Tästä syystä ko. vene keskeytti tiistaina ja jätti loput kisat ajamatta.
Solmut skuuttien päässä on yksi juttu, mutta kuinka usein skuutit ja fallit ovat niin hyvässä järjestyksessä, että ne paniikkitilanteessa juoksevat edes sinne solmuun asti.
Solmut skuuttien päässä on yksi juttu, mutta kuinka usein skuutit ja fallit ovat niin hyvässä järjestyksessä, että ne paniikkitilanteessa juoksevat edes sinne solmuun asti.
Ei se ole ongelma mutta on se turvallisuusriski, onhan moottori katsastusvarustuskinharald wrote:Se, että veneessä ei ole moottoria ei ole mikään ongelma

MOB-tilanne kovassa kelissä ja moottori onkin yhtäkkiä käyttökelvoton, kyllä siinä pelastusaika helposti kasvaa hivenen riippuen miten rutinoitua porukkaa veneessä on.
Tiistai, polven hajoaminen, jotenkin tulee deja vu

Tuosta Saksalaisesta XP 44:sta: Sen mitä kuulin oli että onnettomuus tapahtui spinnun laskussa ja jalka jäi jotenkin skuutin kanssa solmuun. Polvilumpio meni säpäleiksi, nivel vaurioitui ja jänteitä poikki. Kaveri sai lentokiellon ja joutui menemään jollain ambulanssikyydillä meritse Saksaan. Täällä oli lääkäri todennut että polvea ei voida korjata vaan joudutaan ilmeisesti laittamaan tekonivel.
Toi tapahtuma oli siis se minkä mekin VHF:llä kuulimme kun kaverit huusivat tarvitsevansa "immediate medical assistance: we have a broken leg!!"
Toi tapahtuma oli siis se minkä mekin VHF:llä kuulimme kun kaverit huusivat tarvitsevansa "immediate medical assistance: we have a broken leg!!"