WHC 11 / 2012

Moderators: Petri, harald

Kimmo L
kokelas
Posts: 56
Joined: Sat Nov 27, 2010 16:17 pm

Post by Kimmo L »

Eikun Blux oli aluksi eri mieltä Hiljan maaliintuloajasta. Hilja tuli pabiksella eivät päässeet vihreälle viitalle vaan olivat ehkä parin veneenmitan alapuolella. Kun rupesivat heittämään vendaa niin torvi törähti. Kiersivät lopulta vihreän viitan ehkä 15-20 sekunttia myöhemmin.

Voiskohan viranomaisia pyytää siirtämään tuota vihreätä 10 metriä merelle päin? Näin tämä on ihan riskipaikka kun sitä ei tarvitse maaliintullessa huomioida ollenkaan...
Olli
hyperaktiivi
Posts: 2050
Joined: Wed May 19, 2004 20:16 pm
Location: Helsinki

Post by Olli »

Löytyiskös sille lautakunnalle rannalta sellainen paikka, josta katsottuna vihreä keppi ja poiju olisivat justiinsa tasan linjassa? Jos ei löydy, niin voisiko sen poijun yrittää sihdata niin, että rannalta löytyisi paikka? Poijuhan tietysti elää vähän, mutta kai siellä rannallakin vähän olisi liikkumatilaa?
Olli Niemi
Petri
FE-junkie
Posts: 3937
Joined: Thu May 29, 2003 01:17 am
Location: Espoo

Post by Petri »

vvoltti wrote: Ongelma liittyy merkin MÄÄRITELMÄÄN, joten lienee aika mahdotonta ratkaista asiaa ordereita muuttamalla, koska määritelmien kanssa ristiriitainen orderi on pätemätön.
Kyllä, juuri tuo onkin ongelmana ja yritänkin miettiä miten asian voisi ratkaista niin etteivät kilpailijat joutuisi miettimään asiaa. Toki asian voi toteuttaa vain lautakuntia ohjeistamalla (ts. rajoittajamerkki olisi aina ~linjalla) mutta ei sekään mikään pomminvarma taktiikka ole. Tärkeintä olisi huolehtia siitä ettei orderi anna väärää kuvaa linjan muodosta, nythän siis on juuri käynyt niin vaikka itse tilanne sääntöjen valossa on itsestäänselvä.

Kyllä linjan saa useinmiten viritettyä niin että keppi on linjalla, mutta riippuen vähän poijun liikkeistä joskus se paikka on sitten siinä määrin pöpelikössä että lautakuntaa ei edes kunnolla näe syyspimeällä (tästähän esimerkkinä viime vuoden vika WHC missä lautakunta oli tosiaan aika piilossa keskellä puskaa). Ja sitten kun siihen yhdistetään merenpinnan korkeuden vaihtelu, kallioitten päällystyminen linnunpaskalla yms. niin helposti voi käydä niin että lautakunta sitten onkin hieman linjalta sivussa. Mutta tähän asiaan on toki äärettömän helppo vaikuttaa, siitä vain (järjestävien seurojen jäsenet) ilmoittautumaan lähetysvuoroihin :)
Nythän poijun kohdalla ongelma on se että se elää jossain määrin sekä kisan aikana(aika vähän etäisyytenä mutta muuttaa se hivenen linjaa esim. suhteessa vihreään) että kauden aikana ja nytkin käytössä on siis jo toinen lähtölinjan poiju tämän kauden aikana. Tuo alue on siinä määrin liikennöity ettei poiju oikein pysy samalla paikalla millään ja keskimäärin kerran kaudessa se katoaakin kokonaan vedestä eli mikään vakipaikkakaan ei oikein onnistu. Nythän tuo vihreän sijainti pakottaa linjan muutenkin hieman enemmän länteen kuin ennenvanhaan kun lippu oli siinä kallion nokassa.

PS. Oliko siis Blux vaatinut hyvitystä em. keissiä vastaavassa tilanteessa ja hävinnyt, eli nähtävästi siis joku muu vene kuin Blux oli jättänyt "määrittelemättömän merkin" kiertämättä tai kiertänyt väärin. Näinkö?
En sanoisi että Blux on vaatinut mitään, asia on käsitelty ihan hyvässä hengessä enemmänkin selvyyden saamiseksi. Mutta siis kutakuinkin noin siis kuitenkin on tapahtunut, Blux siis näki edelläolevan veneen menevän maaliin mielestään merkin väärältä puolelta ja tahtoi selvyyden siihen oliko tämä oikein. Ilmeisesti Blux oli sitten itse tehnyt ennen linjaa vendan tms. mikä tietenkin tuottaa ajallista tappiota siihen nähden että ajaisi suoraan linjalle.
Panu
hyperaktiivi
Posts: 2289
Joined: Tue Apr 06, 2004 21:33 pm
Location: Espoo

Post by Panu »

Tervehdys

Kyllä kanssa feneilijät tuntuvat osaavan laskea ainakin viiteen. Yritimme hieman miehistö dopingia, eli olimme varustautuneet kunnollisella laitapainolla. Veneessä mukana Juha, Harri, Karri, Vesa ja minä.

Startti oli taasen hieman varovainen, mutta onneksi saatiin tuulta ja päästiin spinnulla muiden tahtii hieman alempana. Vihreällä spinnu alan ja kohti seuraavaa vihreetä. Tasaisesti mentiin, ehkä edellä menijöiden paskoissa. En vain tohtinut ajaa sellaista yläbanaania kuin edellä menijät.

Vihreän kierto ja spinnua ylös. Pianisti ihmetteli on paljon löysää fallissa, kunnes se tömähti toppiin. Falli oli irronnut spinnusta ja oli nyt topissa ja purje kannella :(. Spiirattiin G3 spinnun puomilla ja seurattiin, miten edellä menevät vetävät kaulaa ja miten Merelli tulee takaa kovin lujaan.

Juuri ennen Melki pohjoiskärkeä Antti pyyhälsi yläpuolelta ohi. Kysyin, että saanko ohittaa hänet sitten vastatuulella? En saanut vastausta. Melkin itäreinaa alas ja toiselta punaiselta alkoi vastatuuli. Saatiin Merelliä tuossa swellissä kiinni ja Antti piinasi hirmu korkealle. Päästiin viereen ja vendä kohti Käärmeluotoja. Eroa alkoi syntymään heti. Laitapaino teki tehtävänsä. Hetken kuluttua Merelli saavutti taas. Mitä hittoa. Huomasin Genuan olevan löysällä. Skuutattiin ja taas oli kohta löysällä. Venyykö dyneema näin paljon, kävi mielessä. Lopulta tajusin, että minun rihmauslangalla pleissaamanin silmukka sakkelille luisti kovassa vedossa. Juha meni tekemään solmua yläpuolen skuutilla sakkelin ympärille. Nyt alkoi trimmikin pysyä, mutta Merelli oli jo ihan takapeilissä kiinni. Yksi mies keulassa touhuamassa, niin heti vauhti kärsii :cry:. Juha takaisin laidalle ja alettiin keräämään vauhtia. Merelli jää ja jää ja jää...

Käärmesaaren portista läpi ja kohti vihreää. Venda ja kohti toista vihreää, jonka jälkeen kohti maalia. Olin "jostain syystä" päättänyt vetää oikeaa laitaa uskoen sen vetävän paremmin. Juha valisti vasentalaitaa, mutta pysyin päätöksessäni. Ei olisi pitänyt. Tuuli himmasi ja vasemman laidan valinnut Merelli tuli lujaa saavuttaen etumatkaamme. Parin vendan jälkeen päästiin maaliin juuri Antin jälkeen.

Mitä sitten opittiin. Fallit ja skuutit pitäisi spinnuun ehkä varmistaa teipein ettei ne aukea, laita painon käyttö kannattaa jos tuulee ja jos kisaa venettä vastaan,niin kannattaa pysyä vastustajan ja seuraavan merkin välissä. Nyt tuli uskottua etumatkamme kestävän, mutta kuinkas sitten kävikään.

Ei se mitään kivaahan me oltiin merelle tultu pitämään ja sehän toteutui :D .
Ystävällisin veneily terveisin PR
Panu
hyperaktiivi
Posts: 2289
Joined: Tue Apr 06, 2004 21:33 pm
Location: Espoo

Post by Panu »

Petri wrote:Niin, kyllähän tuossa muuten pitää miettiä sitä että jos ensi viikolla näyttää olevan gastiongelmia niin tärkeintä on saada Antille täysi miehistö kasaan niin saadaan palkintosijat vain feneille kunhan vain saadaan ainakin 3 venettä T-minin ja Merellin väliin. Mites ne tallimääräykset sitten olivatkaan sallittuja PKS:ssä? :twisted:
Tervehdys

Tapasin viikko sitten torstaina Aleksin Mittaus ja testaus messutapahtumassa. Aleksi olisi halunnut tulla verestämään vanhoja Fene muistoja WHC:hen. Kun mulla oli jo kansi täynnä laitapainoa, niin soittelin viikonloppuna Antille ja lähetin Aleksin terveiset ja kännyn numeron. Antti tekstaili, muttei saanut vastausta.

Yritys oli siis hyvä, mutta kaatui kommunikaation / kontaktin puutteeseen. Samanlaista metsästystä oli ennen Espoon GP:täkin, kun Antti uhkasi tulla kahden hengen miehistöllä kisaamaan... 8). En tiedä miten muissa luokissa, mutta meillä Feneilijöissä ollaan huolissaan kilpailijan kilpailukyvystä 8) ja kyvystä osallistua. GASTIKOULU ja gastitoiminta muutenkin on kunniassa :D .
Ystävällisin veneily terveisin PR
Olli
hyperaktiivi
Posts: 2050
Joined: Wed May 19, 2004 20:16 pm
Location: Helsinki

Post by Olli »

Panu wrote:En vain tohtinut ajaa sellaista yläbanaania kuin edellä menijät.
Heh, tämä oli hauska episodi... Meidän alapuolella Albin Express nosti meitä sinne melko käyrälle banaanille, koska kuvittelivat radan menevän punaisen poijun kautta. Kuulemma ordereissa luki niin. Siinä sitten keskusteltiin vähän ordereiden vuosiluvuista, ja lopulta alkoivat ilmeisesti itsekin epäillä vihreälle karttapohjalle piirrettyä ratakuvausta 8)
Olli Niemi
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11139
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

Tuliko Anneliss ns. jännäkakat Melkin eteläkärjen jälkeen? :)
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Petri
FE-junkie
Posts: 3937
Joined: Thu May 29, 2003 01:17 am
Location: Espoo

Post by Petri »

Olli wrote:
Panu wrote:En vain tohtinut ajaa sellaista yläbanaania kuin edellä menijät.
Heh, tämä oli hauska episodi... Meidän alapuolella Albin Express nosti meitä sinne melko käyrälle banaanille, koska kuvittelivat radan menevän punaisen poijun kautta. Kuulemma ordereissa luki niin. Siinä sitten keskusteltiin vähän ordereiden vuosiluvuista, ja lopulta alkoivat ilmeisesti itsekin epäillä vihreälle karttapohjalle piirrettyä ratakuvausta 8)
Joo kyllä samaa huutelua mäkin kuulin, eivät tosin olleet peitossa joten ei tarvinnut välittää mutta Eero tuossa aiemmin jo totesikin että olisi tullut mielenkiintoinen R17-protestikäsittely jos olisi tullut kontaktia :)

Toisaalta voi myös aina kysyä että mitä rataa Charlotta oli purjehtimassa Melkin eteläkärjen luona :twisted:
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11139
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

Me otimme höjdiä tietenkin. Näytti siltä että emme pääsisi paaralla suoraan Melkin eteläkärken ohi ja meillä oli vielä Herska yläpuolellamme joten otimme pikku tikin ylös.

Eihän siinä hirveästi häviä kun te jouduitte ajamaan sen 5,6 kn kryssiä ja me tulimme 6-6,1 kn pari astetta alemmas.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Petri
FE-junkie
Posts: 3937
Joined: Thu May 29, 2003 01:17 am
Location: Espoo

Post by Petri »

Ok, näytti vaan siltä että olisitte olleet kiertämässä sitä ykkösradan poijua :)
Olisi sitä itsekin pitänyt vendata siitä varmaan pois, nyt mentiin Melkin ohi vähän piinaamalla mutta toisaalta kun kurssi oli kokoajan suoraan merkille niin venda ei tuntunut järkevältä VMC:n kannalta.
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11139
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

Panu wrote: Mitä sitten opittiin. Fallit ja skuutit pitäisi spinnuun ehkä varmistaa teipein ettei ne aukea, laita painon käyttö kannattaa jos tuulee ja jos kisaa venettä vastaan,niin kannattaa pysyä vastustajan ja seuraavan merkin välissä. Nyt tuli uskottua etumatkamme kestävän, mutta kuinkas sitten kävikään.
Etenkin spinnussa kannattaa käyttää ihan vain solmuja. Jos tulee ns. hätätilanne niin spinnuskuuteissahan ei ole kasi-solmuja päissä niin antaa siinä tapauksessa juosta ulos.

Mekin huomasimme että kymmenienkin metrien etumatka häipyy tuollaisessa kelissä melko nopeasti yhdessä siftissä. Jos ei nyt vendaa suoraan päälle niin kannattaa nyt ainakin pysyä samalla halssilla seuraavan veneen kanssa. Meinasi käydä niin että Lisbeth ohitti takaisin kun vendasimme siinä ennen toka-vikaa vihreää. Vendasimme alle ja meni nappiin, joten päästiin sittenkin eteen siitä tilanteesta.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
User avatar
asalovuo
Hallitus
Posts: 909
Joined: Fri Feb 15, 2008 00:35 am
Location: Helsinki

Post by asalovuo »

harald wrote:
Panu wrote: Mitä sitten opittiin. Fallit ja skuutit pitäisi spinnuun ehkä varmistaa teipein ettei ne aukea, laita painon käyttö kannattaa jos tuulee ja jos kisaa venettä vastaan,niin kannattaa pysyä vastustajan ja seuraavan merkin välissä. Nyt tuli uskottua etumatkamme kestävän, mutta kuinkas sitten kävikään.
Etenkin spinnussa kannattaa käyttää ihan vain solmuja. Jos tulee ns. hätätilanne niin spinnuskuuteissahan ei ole kasi-solmuja päissä niin antaa siinä tapauksessa juosta ulos.
Minä otin lukot pois ensimmäisen aukeamisen jälkeen ja sen jälkeen ei ongelmia ole ollut eli kannattaa.

Tuo kasin puuttuminen itse asiassa mietityttää hieman. Mulla skuutit on sen verran pitkät, että ne ei tule läpi plokeista vaikka spinnun ottaa alas sitloodaan.
Minä olen ajatellut laittaa solmut skuuttien päähän. Jos tulee paniikki ja skuutit täytyy saada läpi niin kaipa skuutin voi laittaa puukolla poikki vai?
Antti
S/y Merelli
FIN 2545
Panu
hyperaktiivi
Posts: 2289
Joined: Tue Apr 06, 2004 21:33 pm
Location: Espoo

Post by Panu »

harald wrote:Tuliko Anneliss ns. jännäkakat Melkin eteläkärjen jälkeen? :)
Tervehdys

Ei sitten vähäisimmissäkään määrin. Luotin laitapainon määrään, kuin pukki suuriin sarviinsa. Bönnbuskenin pohjoispuolella tuli hätäisesti korjattua kurssia, kun kaijussa oli alle 3 metrin lukemia. Oltiin selvästi matalikon reunalla ja kaijun lukemat kasvoivat nopeasti kurssin muutoksen jälkeen. Merelli seurasi tiukasti perässä meidän vanavedessä.
Ystävällisin veneily terveisin PR
Kimmo L
kokelas
Posts: 56
Joined: Sat Nov 27, 2010 16:17 pm

Post by Kimmo L »

Ihan vaan pieni välihuuto tähän väliin Haraldille.

Kyllä perskutarallaa vihdoin teidät BC voitti tasoitetussa ja vieläpä minuutilla! Sai sen tämänkin kokea ennen eläköitymistä. Ja ehkä sen kölin vaihdon voimme panna uudelleen harkintaan...
User avatar
asalovuo
Hallitus
Posts: 909
Joined: Fri Feb 15, 2008 00:35 am
Location: Helsinki

Post by asalovuo »

Panu wrote:
harald wrote:Tuliko Anneliss ns. jännäkakat Melkin eteläkärjen jälkeen? :)
Tervehdys

Ei sitten vähäisimmissäkään määrin. Luotin laitapainon määrään, kuin pukki suuriin sarviinsa. Bönnbuskenin pohjoispuolella tuli hätäisesti korjattua kurssia, kun kaijussa oli alle 3 metrin lukemia. Oltiin selvästi matalikon reunalla ja kaijun lukemat kasvoivat nopeasti kurssin muutoksen jälkeen. Merelli seurasi tiukasti perässä meidän vanavedessä.
Minä katsoin karttaa koko ajan ja mietin, että kaipa sinun paikallistuntemus on parempaa luokkaa kuin minun. Siinä vaiheessa kun ajoin kolmenmetrin rajaa pitkin en enää yrittänyt nostaa teidän perässä vaan annoin veneen valua teidän pakkeihin (mulla kaiku näytti alimmillaan 2,7 metriä). Se nyt olisi eilisestä vielä puuttunut, että oltasiin kolisteltu kiville ;)
Antti
S/y Merelli
FIN 2545
Post Reply