WHC 11 / 2012

Moderators: Petri, harald

Panu
hyperaktiivi
Posts: 2300
Joined: Tue Apr 06, 2004 21:33 pm
Location: Espoo

WHC 11 / 2012

Post by Panu »

Tervehdys

Keskiviikon WHC:lle on Windgurun mukaan luvattu happirikasta iltaa. Tuulta olisi tämän hetkisen näkemyksen mukaan luvassa 12 - 15 m/s. Taitaa "kevyen tuulen linnut" pysyä maissa... :?
Ystävällisin veneily terveisin PR
Petri
FE-junkie
Posts: 3949
Joined: Thu May 29, 2003 01:17 am
Location: Espoo

Post by Petri »

Tosin jos keliä on 15 m/s niin pääseepähän taas vaihteeksi katsomaan mitkä asiat hajoavat tällä kaudella, yleensä tuo testi on toteutunut EspooGP:ssä mutta ei tänä vuonna.
eero.palomaki
alokas
Posts: 12
Joined: Tue Sep 13, 2011 13:48 pm

Post by eero.palomaki »

reipasta on, ketä tulee?
Petri
FE-junkie
Posts: 3949
Joined: Thu May 29, 2003 01:17 am
Location: Espoo

Post by Petri »

Eipä tuolla sisäradalla kuitenkaan olennaisesti tuo keli näy, aalto pysyy kakkos/kolmosradoilla ihan maltillisena mutta puuskat tuovat omaa jännitystään.

Eli Olga on kyllä tulossa ihan täysmiehityksellä, enpä usko että kovinkaan moni FE muutenkaan vielä tuota keliä säikkyy.
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11407
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: Sibbo
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Petri
FE-junkie
Posts: 3949
Joined: Thu May 29, 2003 01:17 am
Location: Espoo

Post by Petri »

Huhu, olipas vaikea kisa mulle, miehistö toimi miltei täydellisesti mutta mun ajaminen oli ihan hukassa.

Lähtö normi, kaikki muut olivat vain niin kujalla että se näytti hyvältä. Ekalla merkillä annettiin vähän tasoitusta kun kommunikaatiovirheen takia miehistö laski spinnun vähän liian aikaisin (valmistautuminen laskuun tulkittiin laskuksi)mutta samapa tuo.
Sivutuuliosuus vihreälle kepille meni kehnosti, en vaan saa venettä kulkemaan ei-kryssillä, levankia pitäisi käyttää enemmän mutta eipä tuota levankia kyllä siirrellä suuntaan jos toiseen ja hekkikin oli kiristetty liian tiukaksi merkinkierron yhteydessä. Lenssillä Melkille sitten Charlotta ja Lissu pääsivät peittämään ja rinnalle ja loppulenssi ajettiinkin rinnan kun en oikein tuossa kelissä viitsinyt lähteä ohittelemaan yläpuolelta kun pelko kummitteli takaraivossa siitä että keli voisi koventua paljonkin lähempänä Melkkiä. Melkin kierto meni sitten Lissun ja Charlotan pakkituulissa (ja Charlotan broacheista panikoiden) suditellen ja oikeastaan annoin molempien mennä menojaan, ei vaan ollut kauhean kilpailuhenkinen fiilis päällä, jotenkin EGP vei mehut ja voitontahdon ja järjestelyvuoro sinetöi laiskuuden.

Kryssintapainen Melkiltä Käärmesaarten portille oli sitten katastrofi, vene ei vaan kulkenut sitten yhtään. Loppu olikin sitten sitä samaa ja lopulta maaliin kolmantena FE:nä, edessä Herska, Albin ja Olli ja Harald.
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11407
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: Sibbo
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

Olipa tänään aivan loistava kilpailu! Veneessä allekirjoittaneen lisäksi vielä Cage, Pone ja Freda. Satamassa rikit vihelteli, mutta tuuli oli selvästi tyyntymässä jostain 13 m/s tasosta Harmajalla.

Kokemus vain sanoo että vaikka Harmaja sanoo 13, niin radalla on merkittävästi vähemmän. Joskin puuskaisempaa.

Radaksi kuulutettiin nelosta, eli Melkin kiertävää. Paluumatkaksi luvassa siis pitkä kryssipätkä.

Startissa juutuimme aivan totaalisesti, olin osin itse sekaisin kun mastomittari johon starttikello tulee päätti olla toimimatta. Napit jotenkin juuttuivat Nexuksen Multissa. Veneessä kuulutettiin kyllä aikoja, mutta tästä huolimatta olimme kaikkien alla ja takana kun lähtö tapahtui. St.Olga otti sen nappistartin, ja Lisbeth oli meidän edessä myös. Kuten myös Expressi sekä Herring Rouge. T-mini lähti suosiolla rannempana.

Ei kuln takaa-ajoon. Anneli lähti myös hiukan rannempana, ja saavutti pikkuhiljaa. Merelli myöhästyi mutta ehti mukaan kisaan kuitenkin.

Viimeaikaiset keskustelut foorumissa on tehnyt sen että pitkä lenssi Melkille meni todella siististi. Kukaan ei nostellut saavuttavana leestä. Siinä mentiin sitten rinta rinnan St.Olga, Charlotta ja Lisbeth koko matkan tokalta vihreältä aina melkin takana olevalle toiselle jääpoijulle. Edessä vain Expressi ja Herska. Nekin tosin aika lähellä, kun joutuivat ajamaan koko pätkän joka välillä kääntyi lenssille meidän allamme. Tässä oli kovimmillaan 20 knotsia puuskissa. Hurja fiilis kun ajamme rinta rinnan kolme venettä spinnut melkein kosketellen toisiaan.

Melkin takana olevan toisen punaisen poijun luona jouduin sitten jarruttelemaan hiukan jottei Lisbethin perään olisi syntynyt vekki. Venda merkillä ja irti heidän paskoista.

Seurasi eteläviitan jälkeen pitkä paaran kryssipätkä, jossa Lisbeth johti melko reilusti melkein koko matkan. Ajoimme eteläistä reittiä, hiukan löysin skuutein kun tämä ei kerran puhdas kryssi ollut. St.olga seurais perässä.

Portin luona tuli sitten Herska perä edellä vastaan, ja myös Lisbeth oli yllättäen juuri takanamme. Meille taisi tulla suosiollinen vasemmalle kääntyvä sifti tässä, sillä Lisbethin etumatka näytti aika toivottomalta välillä.

Tästä lähtien sitten kryssiä vartioiden vain Lisbethiä, kunnia kuuluu heille sillä rankingissa he ovat myös toisena joten oli kiva harjoitella tätäkin. Muistakaa että tämä on vain harjoitusluontoinen kilpailu <köh köh>.

Siinä sitten maaliin voimakkaasti tyyntyvässä tuulessa. Jännää että vene kulki sen 5 kn+ vielä 7-8 kn tuulessa. Taisi tulla voitto, sillä sekä Expressi ja X-79 olivat vain minuutin pari ennen meitä maalissa.

Todella kiva ja tiukka kisa. Lisää kommentteja varmaan kun saadaan träckejä.

Mutta missä oli Bajan?
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Petri
FE-junkie
Posts: 3949
Joined: Thu May 29, 2003 01:17 am
Location: Espoo

Post by Petri »

Prkl
http://se.itmill.com/ilmoittautuminen/r ... esults=245

Katkera tappio Elanorille, taisivat hyötyä aika paljon siitä että keli keveni ja me ajoimme kolmosella eikä ykkösellä. Toisaalta voi myös spekuloida että liian aikainen spinnulasku ekalla merkillä maksoi sen 17 sekuntia, näinpä siis tästäkin kisasta lähinnä käteen jäi vitutusta :)
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11407
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: Sibbo
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

Mikä tuo redress-pyyntö on?

prkl Blue Café teki paremman ajan.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
eero.palomaki
alokas
Posts: 12
Joined: Tue Sep 13, 2011 13:48 pm

Post by eero.palomaki »

sorry petri, mutta ainakin oli tiukkaa! ehkei ihan 17 s vaikka aikainen olikin se spinnunlasku maksanut. me taas lähdettiin ajaan ekalta merkiltä punaiselle poijulle kun oli sattunut väärän vuoden kartta käteen... onneksi oikea kartta löytyi nopeasti. kevyt keli auttaa tosiaan albinia jonkin verran feneeseen verrattuna, varsinkin jos teillä on pieni keulapurje ylhäällä. mut kiitti kisasta kaikille, hauska ilta ja hyvä keli.
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11407
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: Sibbo
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

Se aikainen lasku maksaa kyllä moninkertaisesti jos on keulilla ja toinen pääsee iholle. Sitten lasketaan minuutteja.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Petri
FE-junkie
Posts: 3949
Joined: Thu May 29, 2003 01:17 am
Location: Espoo

Post by Petri »

harald wrote:Se aikainen lasku maksaa kyllä moninkertaisesti jos on keulilla ja toinen pääsee iholle. Sitten lasketaan minuutteja.
Jep, kyllä tuossa tuli turpiin todella pahasti mutta toisaalta pidimme kyllä merkkitilan. Worst-casehan on se että joku menee ohi ja pääsee kryssillä eteen. Yhtäkaikki nyt siis tiputimme spinnun ehkä 10 veneenmittaa ennen merkkiä selvässä johdossa (olkoonkin että kyllä Elanor ja Lissu kokoajan ottivat kiinni kun taisivat vähän peittää meitä) ja merkillä Elanor oli rinnalla.
eero.palomaki
alokas
Posts: 12
Joined: Tue Sep 13, 2011 13:48 pm

Post by eero.palomaki »

Hmm ehkä joo. Kattelin vähän ennen sitä merkkiä että suurinpiirtein kaikki olis saanut vapaita yläpuolelta, te meidän edestä ja me takana olevien. Windexien osoitussuunnasta päätellen. En itse ollut spinnussa niin en tiedä tuntuivatko häirityt tuulet siinä.

Hommahan olisi jatkunut mielenkiintoisena siinä jos me oltas oltu oikealla radalla ja jatkettu teidän leessä. Siinä olisi kyllä ollut 17 voimassa, enkä ole varma oltaisiinko päästy siitä yhtään enempää ohi. Kyseessä ei ollut edes tiukka kryssi siinä legillä, joten lopulta parempi ratkaisu vaihtaa yläpuolelle taisi tulla meille sattumalla.
eero.palomaki
alokas
Posts: 12
Joined: Tue Sep 13, 2011 13:48 pm

Post by eero.palomaki »

Mutta sitten tokan vihreän jälkeen otettiin häirittyjä tuulia aika pahasti takana tulevilta, olisi pitänyt ajaa härskisti vielä ylemmäksi merkiltä. Siinä vain alkoi jossain vaiheessa olla matalaa eikä ihan tarkat koordinaatit ollut tiedossa.
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11407
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: Sibbo
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

Aika tiukasti on muuten tultu maaliin isossa luokassa. Kolmen kärki 11 s sisällä.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Post Reply