Mikähän olisi "virallinen" tapa tehdä jatkoksia pahvisiin lämmitysputkiin? Vai se, ettei jatkoksia tehdä? Ainakin ilmastointiteipin liimat pehmenevät ja teipit venähtävät liitoksista irti kun lämppäri on täysillä.harald wrote:Nyt tuli sitten asennettua se uusi lämppärinputki. K-Flex eristettä sujahti päällensä.
Webastosta
- FE-Sillanpää
- luti
- Posts: 568
- Joined: Mon Mar 26, 2007 16:04 pm
- Location: Itä-Uusimaa
Lämmityslaitteen putkien jatkokset
- harald
- Hallitus
- Posts: 11338
- Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
- Location: Sibbo
- Vene: Charlotta
- Contact:
Eikös sinulla ole suodatinta putkessa? Meidän lämppärin mukana tuli sellainen mopon pa-suodatin (läpinäkyvä).redwood wrote:Kiitos kysymästä - on!harald wrote:Onko tämä edistynyt muuten?
Keväisen käyntihäiriön syy oli polttoaineensaannissa. Polttoaineputkessa näytti kulkevan lähinnä ilmaa. Siirsin stten polttoaineen oton tilapäisesti jerrykannuun - toimi. Sitten avasin polttoainetankin täyttöaukon, puhalsin lämmistyslaitteen polttoaineletkusta tankkiin ja sain ties minkä tukkeen putkesta pois.
Pisin käyttö tuon jälkeen n. 1/2 h, ei ongelmia.
Esimerkiksi tuosta törkyhintainen;
http://www.marinea.fi/shop/product_details.php?p=3659
Last edited by harald on Fri Aug 24, 2012 10:38 am, edited 1 time in total.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
- harald
- Hallitus
- Posts: 11338
- Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
- Location: Sibbo
- Vene: Charlotta
- Contact:
Re: Lämmityslaitteen putkien jatkokset
Pitänee tehdä holkilla.FE-Sillanpää wrote:Mikähän olisi "virallinen" tapa tehdä jatkoksia pahvisiin lämmitysputkiin? Vai se, ettei jatkoksia tehdä? Ainakin ilmastointiteipin liimat pehmenevät ja teipit venähtävät liitoksista irti kun lämppäri on täysillä.harald wrote:Nyt tuli sitten asennettua se uusi lämppärinputki. K-Flex eristettä sujahti päällensä.
http://www.marinea.fi/shop/product_details.php?p=3647
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
- risto
- kokelas
- Posts: 201
- Joined: Wed Oct 30, 2002 10:24 am
- Location: Tapiolan itäinen satamakaupunki
- Contact:
Re: Lämmityslaitteen putkien jatkokset
Olisikohan alumiiniteippi tuohon omiaan? Sitä käytetään saunan lämpöeristeen viimeistelyyn ja pitäisi kestää aika paljon lämpöä. Minulla olisi sitä tuossa jokunen kymmenen metriä ylimääräisenä, jos kiinnostaa.harald wrote:Pitänee tehdä holkilla.FE-Sillanpää wrote:Mikähän olisi "virallinen" tapa tehdä jatkoksia pahvisiin lämmitysputkiin? Vai se, ettei jatkoksia tehdä? Ainakin ilmastointiteipin liimat pehmenevät ja teipit venähtävät liitoksista irti kun lämppäri on täysillä.harald wrote:Nyt tuli sitten asennettua se uusi lämppärinputki. K-Flex eristettä sujahti päällensä.
http://www.marinea.fi/shop/product_details.php?p=3647
Riippuu varmaan liimasta, olen joskus ollut tekemisissä lämmityselementtien kanssa missä oli liimapinta ja ne oli speksattu 220C:hen asti, joten kai voisi kuvitella että liimankin pitäisi kestää sinne.harald wrote:Teippi sinänsä kestää kyllä, mutta tuo lämppärin ilma on +100°C tai enemmän välillä niin liimat sulaa joka tapauksessa.
- FE-Sillanpää
- luti
- Posts: 568
- Joined: Mon Mar 26, 2007 16:04 pm
- Location: Itä-Uusimaa
eristystä päällekkäisillä putkilla
Uusimmassa venemestarissa (elokuu 2012) oli lämppärin asennustarina. Siinä ei käytetty eristettä, vaan laitettiin kaksi pahviputkea sisäkkäin ilmeisesti koko matkalta. Tavoitteena oli lämpöeristys ja jossain kohdassa taisi olla hyöty myös sisäputken suojaaminen (kun jutun venemallissa jouduttiin jättämään perään menevä putki näkyviin asuintilaan).
- FE-Sillanpää
- luti
- Posts: 568
- Joined: Mon Mar 26, 2007 16:04 pm
- Location: Itä-Uusimaa
Armaflexiä
Hankin vastaavanlaista ilman halkiota olevaa 14 mm paksua Armaflexiä. Sitä myytiin 2 m pätkissä ja kun noudin (Onninen Express, huom!) muutamaa pätkää, ne oli pakattu niin julman kokoiseen yli kaksimetriseen pahvilootaan että piti jättää puketti sinne ja kaapata vain putket kainaloon että mahtui autoon.harald wrote:Nyt tuli sitten asennettua se uusi lämppärinputki. K-Flex eristettä sujahti päällensä.
No, äsken vein ne paatille ja pirskatti että eihän sekään tavara ole enää ihan pehmeää kun sisämittari näytti -16 astetta pakkasta. Motivaatio oli kuitenkin suurempi kuin kylmyys ja projekti vähän eteni. Tuskin mitään muuta hommaa viitsisi tuossa lämpötilassa tehdäkään, paitsi veneen kevätkunnostusta

- FE-Sillanpää
- luti
- Posts: 568
- Joined: Mon Mar 26, 2007 16:04 pm
- Location: Itä-Uusimaa
Re: Armaflexiä
Tarkennatko miten sujahti? Oliko jokin erinomainen temppu miten sen teit? Mulla metrin verran sujautusta on vienyt jo varttitunnin, kun pelkästään koitan työntää ja pyöritellä.harald wrote:Nyt tuli sitten asennettua se uusi lämppärinputki. K-Flex eristettä sujahti päällensä.
Lambda-arvo on muuten 0,033 tässä armaflex microbanissa
- FE-Sillanpää
- luti
- Posts: 568
- Joined: Mon Mar 26, 2007 16:04 pm
- Location: Itä-Uusimaa
Kun nyt tähän teemaan mentiin, niin kokeilin erilaisia "liukuvoiteita" eli teflonsprayta ja pesuainetta. Ei auttanut. Päädyin lopulta leikkaamaan kahden metrin eristeet metrisiksi, jonka jälkeen homma muuttui mahdottomasta mahdolliseksi. Ei sitä materiaalia voi repiä kovalla voimalla reunasta ilman että jää pala käteen.harald wrote:Ihan helposti sujahti. Olin kai sen verran itsekriittinen että ostin riittävän isot kumit
Huoneenlämpöön tuotaessa Armaflexin sisäpinta oli muuten vielä huomattavasti tahmeamman oloinen eli veneessä pakkasessa oli parempi työskennellä kuin kotioloissa.
Webaston pakoputken äänenvaimennin
Jatketaan vanhaa ketjua aiheeseen liittyen.
Lomareissulla paljastui (veneen mukana tullut) harmillinen yllätys Webastoon liittyen. Useampana aamuna ihmeteltiin kun sytkäri ei syttynyt että olisi aamukahvia päässyt keittelemään. Sytkäri piti sytyttää luukun ulkopuolella ja siirtää palavana sisälle. Syy paljastui kun tuli ensimmäiset aurinkoiset päivät ja päätettiin kuivatella peräboxin sisältöä. Pohjalta löytyi ruskeaa hiekkaa ja sen lähteeksi paljastui Webaston äänenvaimennin joka oli vaihtanut metallisen olomuotonsa murusiksi. Pakoputki ja vaimennin on käärittynä eristesukan sisään ja se lienee pitänyt paketin kasassa viime vuodet. Nyt oli pakoputkien päät erillään ja Webasto oli puskenut pakokaasut peräboxiin. Ja kun webasto ottaa ilman boxista niin lienee kierrättänyt suuren osan pakokaasuista sisälle.
Häkävaroitin ei tuohon reagoinut ja hengissä ollaan, eikä edes päänsärkyä ilmennyt. Mutta sytkärin vaivoista voisi arvella että happi oli hiukan vähissä.
Sopivaa äänenvaimenninta ei löytynyt hyllytavarana mistään mutta tuttavat saivat toimitettua motonetistä metrin putken vuoroveneen välityksellä joten ei tarvinnut edes lomareittiä suunnitella uusiksi. Suoran putken huono puoli on melkoisesti kovempi turbiinin ujellus veneen takana joten uusi vaimennin pitäisi löytää.
Pikaisella etsinnällä ei löydy kuin "Not to be used on Marine applications." Tai sellaisia missä tuota tietoa ei ole mainittu. Puhelu Kahalle josta osattiin ystävällisesti opastaa oikeille jäljille (pakoäänenvaimentimet ja venepakoäänenvaimentimet):
Jälkimmäisestä löytyy veneisiin tarkoitettu KW 951100, mutta pituus 1050mm joka lienee hankala sovittaa 35cm pätkän paikalle. Tuo luettelo sanoo että rst. Marnelan sivuilla sen sanotaan olevan haponkestävä.
Autopuolelta löytyy myös rst malli 1320895A jolle sitten löytyy näitä kommentteja "Not recommended for most marine installation. For marine installations use leak-proof exhaust silencer 9014067B."
Jotta mikähän malli tuonne nyt kannattaisi laittaa? Metrin mittaista tankoa tuonne ei saa sopimaan ilman jatkopätkiä. Leak-proof? Kahasta kerrottiin että tuossa olevan maksimaalinen äänen vaimennus mutta ei puhuttu muusta. Olisiko vaan helpompi laittaa tuo pienempi rst malli ja tarkistaa vuosittain sen kunto?
Millaisia vaimentimia muut olette Webaston kanssa käyttäneet ja missä kunnossa ne ovat?
Lomareissulla paljastui (veneen mukana tullut) harmillinen yllätys Webastoon liittyen. Useampana aamuna ihmeteltiin kun sytkäri ei syttynyt että olisi aamukahvia päässyt keittelemään. Sytkäri piti sytyttää luukun ulkopuolella ja siirtää palavana sisälle. Syy paljastui kun tuli ensimmäiset aurinkoiset päivät ja päätettiin kuivatella peräboxin sisältöä. Pohjalta löytyi ruskeaa hiekkaa ja sen lähteeksi paljastui Webaston äänenvaimennin joka oli vaihtanut metallisen olomuotonsa murusiksi. Pakoputki ja vaimennin on käärittynä eristesukan sisään ja se lienee pitänyt paketin kasassa viime vuodet. Nyt oli pakoputkien päät erillään ja Webasto oli puskenut pakokaasut peräboxiin. Ja kun webasto ottaa ilman boxista niin lienee kierrättänyt suuren osan pakokaasuista sisälle.
Häkävaroitin ei tuohon reagoinut ja hengissä ollaan, eikä edes päänsärkyä ilmennyt. Mutta sytkärin vaivoista voisi arvella että happi oli hiukan vähissä.
Sopivaa äänenvaimenninta ei löytynyt hyllytavarana mistään mutta tuttavat saivat toimitettua motonetistä metrin putken vuoroveneen välityksellä joten ei tarvinnut edes lomareittiä suunnitella uusiksi. Suoran putken huono puoli on melkoisesti kovempi turbiinin ujellus veneen takana joten uusi vaimennin pitäisi löytää.
Pikaisella etsinnällä ei löydy kuin "Not to be used on Marine applications." Tai sellaisia missä tuota tietoa ei ole mainittu. Puhelu Kahalle josta osattiin ystävällisesti opastaa oikeille jäljille (pakoäänenvaimentimet ja venepakoäänenvaimentimet):
Jälkimmäisestä löytyy veneisiin tarkoitettu KW 951100, mutta pituus 1050mm joka lienee hankala sovittaa 35cm pätkän paikalle. Tuo luettelo sanoo että rst. Marnelan sivuilla sen sanotaan olevan haponkestävä.
Autopuolelta löytyy myös rst malli 1320895A jolle sitten löytyy näitä kommentteja "Not recommended for most marine installation. For marine installations use leak-proof exhaust silencer 9014067B."
Jotta mikähän malli tuonne nyt kannattaisi laittaa? Metrin mittaista tankoa tuonne ei saa sopimaan ilman jatkopätkiä. Leak-proof? Kahasta kerrottiin että tuossa olevan maksimaalinen äänen vaimennus mutta ei puhuttu muusta. Olisiko vaan helpompi laittaa tuo pienempi rst malli ja tarkistaa vuosittain sen kunto?
Millaisia vaimentimia muut olette Webaston kanssa käyttäneet ja missä kunnossa ne ovat?
Meillä on juuri tuo mainitsemasi metrin pituinen (näyttää ainakin samalta). Se oli se, joka tuli veneasennusmallissa mukana. Aikamoinen säätäminen oli saada se mahtuun mihinkään ja ihmettelenkin mitä Webaston suunnittelijat ovat miettineet sen suunnitellessaan. Jatkopätkillä se meidänkin on viritetty, yksi heti lämppärin ja äänenvaimentimen välissä ja sitten vielä pätkä vaimentimestä pakoputkelle. En keksinyt mitään muuta tapaa.
Cage, s/y Estelle (FIN-2040)
- harald
- Hallitus
- Posts: 11338
- Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
- Location: Sibbo
- Vene: Charlotta
- Contact:
Meilläkin on tuo metrin pituinen viritelmä. Epäilen että onko se oikeasti webaston tekele, mutta asiansa se kyllä ajelee. Meillä kun on lämppäri konehuoneessa, niin tuo on kiinni webastossa suoraan ja se menee yhdestä ilmareiästä läpi paksuimmansa kohdansa kohdalla. Sitten on jatkopätkä, joka on itseasiassa meillä kumiletku. Pitäisi olla happosesta putki ja klemmarit.
Pakoputki meillä on peräpeilin yläreunassa keskellä. Kuvia Charlottan galleriassa jossain.
Mikä vaimennin siellä aluperin oli, joka oli ruskeaksi muuttunut?
Pakoputki meillä on peräpeilin yläreunassa keskellä. Kuvia Charlottan galleriassa jossain.
Mikä vaimennin siellä aluperin oli, joka oli ruskeaksi muuttunut?
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020