harald wrote:Ison Falli
Kaveriporukka, tuulta 10+, tullattu ulos suomenlinnasta, illalla pimeässä.
Ulos lähtiessä ison falli karkaa kädestä. Ainoa tapa saada falli takaisin
on ajaa koneella takaisin suomelinnan altaaseen.
Älkää päästäkö sitä fallia irti! -kele.

Tervehdys
Oli kesäinen viikonloppu ja olimme saaneet perheen ja tavarat viikonloppureissua varten veneeseen. Moottorilla satamasta ulos ja vetämään purjeita ylös. Olin jo hetken purjehtinut hyvällä mielellä, kun huomaan ikävän näköisiä ryppyjä isossa purjeessa. Ei kun poika pinnaan hetkeksi ja kiristämään fallia. No "naru" jäi vetävän käteen ja purje laskeutuin automaattisesti "puolitankoon". Vene ympäri ja satamaan tutkimaan mitä on tehtävissä. Falli oli poikki vaijerin alkupäästä kohdasta missä se kääntyy taittoplokilta kohti nostinvinssejä ja köysilukkoja.
Hetki meni päätä raapiessa ja sadatellessa. Enkö per...le huomannut keväällä, että taittoploki oli jumissa ja falli oli syönyt itsensä pulttiin asti ja kulutanut itsensä poikki.
Muistin siinä, että minun oli pari vuotta aikaisemmin pitänyt vaihtaa toinen genoan falli uuteen, mutta sainkin vanhan vielä pelittämään ja vara falli olisi jossakin. Seurasi penkomista ja tavaroiden siirtämistä, kunnes löysin varafallin "jemma" nimisestä paikasta. Mitenhän tämän saisi mastoon ja riittäisiköhän pituus?
Kiipesi mastokraanaan ja ujutin pleissauslankaa, johon oli sidottu pieni ohut ketjunpätkä painoksi, mastoon topista alaspäin. Tulihan se lanka vihdoin maston läpi ja sidoin siihen uuden fallin. Langalla vetämällä sain fallin mastoon ja ei kun takaisin vesille. Touhuun ei mennyt kuin hieman toista tuntia aikaa hukkaan ja viikonloppu "pelastui". Vähällä selvisin.
Opetus 1

: Jos olet liikkuvalla työpajalla liikkeellä, niin pidä työkaluja ja varaosia ja muuta tarpeellista aina mukanasi...
Opetus 2

: Mikään ei ole niin pysyvää kuin väliaikainen. Sama genoan falli on veneessä edelleen ison fallina. Onneksi se ei itse tiedä olevansa väärässä paikassa...