WHC 9/2012
- harald
- Hallitus
- Posts: 11318
- Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
- Location: Sibbo
- Vene: Charlotta
- Contact:
Tuosta trackista näkee hyvin vauhtieron kun tulemme ekalle vihreälle Merellin kanssa ja molemmat genualla. Sitten nostamme spinnun uudestaan keskikarin kohdalla, näyttää siltä kuin Charlottaa vetäisi joku näkymätön voima.
Katselen noin 15x nopeudella, ja kohdasta 15:41:47 eteenpäin noin.
Katselen noin 15x nopeudella, ja kohdasta 15:41:47 eteenpäin noin.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Jep, vauhtiero huomattiin kyllä jo radalla. Takaa tulleet veneet saavuttivat myös hurjaa vauhtia - onneksi matka ei riittänytharald wrote:Tuosta trackista näkee hyvin vauhtieron kun tulemme ekalle vihreälle Merellin kanssa ja molemmat genualla. Sitten nostamme spinnun uudestaan keskikarin kohdalla, näyttää siltä kuin Charlottaa vetäisi joku näkymätön voima.
Katselen noin 15x nopeudella, ja kohdasta 15:41:47 eteenpäin noin.

...jos meitä olisi ollut veneessä kolme spinnu olisi varmasti noussut uudelleen.
Antti
S/y Merelli
FIN 2545
S/y Merelli
FIN 2545
Toinen kisastarttini takana, ja tällä kerralla pääsimme jopa purjehtimaankin ettei se mennyt aivan kuviokellunnaksi. Vaikka Valpuri ottikin tässä regatassa sen kontra-amiraalin position, kaikilla oli kivaaJankka wrote:tjaa, olipas mielenkiintoinen lähtö. Valpurissa tuumailtiin kahteen kertaan, yrittääkö poijulle. Olipa hyvä, että jäätiin lähtölinjan puoliväliin ettei tarvinnu tehdä kunniakierroksia poijun ympäriGasteina kunnostautuivat tällä kertaa Suski ja Hanna. Vene ei vaan kulkenut, vaikka Suski sai jopa ison trimmiin "fuskaamalla" ja lennättämällä scandicupia sivutuuleen
Täytynee tehdä Valpurille alapesu
![]()

Ainakin oppimiskäyräni on nouseva. Vaikka olen kokenut matkapurjehtija, kilpapurjehdus on oma lajinsa, ja kestää aikansa oppia kisagastiksi. Mutta samat aerodynamiikan lait pätevät molemmissa ja samat purjeiden säädöt.
Barberhaulerit ovat erinomainen keksintö. Täytyy virittää omaan veneeseen sellaiset ensi purjehduskautta silmälläpitäen!
mode edit(hh): korjasin quoten
- harald
- Hallitus
- Posts: 11318
- Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
- Location: Sibbo
- Vene: Charlotta
- Contact:
No niin, heti jotain hyödyllistä. Hyvä!suviljan wrote:Toinen kisastarttini takana, ja tällä kerralla pääsimme jopa purjehtimaankin ettei se mennyt aivan kuviokellunnaksi. Vaikka Valpuri ottikin tässä regatassa sen kontra-amiraalin position, kaikilla oli kivaaJankka wrote:tjaa, olipas mielenkiintoinen lähtö. Valpurissa tuumailtiin kahteen kertaan, yrittääkö poijulle. Olipa hyvä, että jäätiin lähtölinjan puoliväliin ettei tarvinnu tehdä kunniakierroksia poijun ympäriGasteina kunnostautuivat tällä kertaa Suski ja Hanna. Vene ei vaan kulkenut, vaikka Suski sai jopa ison trimmiin "fuskaamalla" ja lennättämällä scandicupia sivutuuleen
Täytynee tehdä Valpurille alapesu
![]()
Ainakin oppimiskäyräni on nouseva. Vaikka olen kokenut matkapurjehtija, kilpapurjehdus on oma lajinsa, ja kestää aikansa oppia kisagastiksi. Mutta samat aerodynamiikan lait pätevät molemmissa ja samat purjeiden säädöt.
Barberhaulerit ovat erinomainen keksintö. Täytyy virittää omaan veneeseen sellaiset ensi purjehduskautta silmälläpitäen!
mode edit(hh): korjasin quoten
http://www.fe83.org/wiki/index.php/Barberit
http://www.fe83.org/wiki/index.php/Spinnuvarustus
Missä koet että on heti kättelyssä opittavaa, entäs pidemmällä tähtäimellä?
Kun hioo vähän säätöjä kilpailussa, menee kyllä lomapurjehduksetkin joustavammin ja tehokkaammin. Tämä ilman että lomilla huudetaan kiristä perkele

FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Ainakin spinnun kanssa eri temput. Olen enemmän tai vähemmän itseoppinut spinaakkerin osalta, ja vaikka osaan perusjutut, niin haluan oppia sen teoriapuolen eli aerodynamiikan, ja sen säätämiseen haluan sekä lisää rutiinia että tuntemusta, Plus sitten se, että kasvaa osaksi kisamiehistöä, oppii tekemään kaiken suoraan selkäytimestä ja oppii kisaamaan ja tuntee säännöt, taktiikat ja kuinka saa rutistettua ne viimeiset kymmenesosasolmut lisää vauhtia.harald wrote:No niin, heti jotain hyödyllistä. Hyvä!
http://www.fe83.org/wiki/index.php/Barberit
http://www.fe83.org/wiki/index.php/Spinnuvarustus
Missä koet että on heti kättelyssä opittavaa, entäs pidemmällä tähtäimellä?
Aivan varmasti. Tosin lapsuuden kesillä ja isäukon suosiollisella avustuksella kyseisinä kesinä on oma osuutensa siihen, miksi itsekin olin eilen mukana. Ja ensi keskiviikkona uudestaan!Kun hioo vähän säätöjä kilpailussa, menee kyllä lomapurjehduksetkin joustavammin ja tehokkaammin. Tämä ilman että lomilla huudetaan kiristä perkele
- Suski -
- harald
- Hallitus
- Posts: 11318
- Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
- Location: Sibbo
- Vene: Charlotta
- Contact:
Purjehdus on siitä metka laji, että vaikka lapsuusiän jälkeen "lopettaa" purjehduksen niin viimeistään 25-30 vuotiaana rupeaa yleensä kutiamaan sillä elämästä puuttuu se "joku". Tämä siemen on kyllä istuettu huolella omiin lapsiin, katsotaan sitten miten ja jos he purjehtivat varhais-aikuisina. Pitää sitten linkittää tämä keskustelu heille 10 v päästä 

FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
- FE-Sillanpää
- luti
- Posts: 568
- Joined: Mon Mar 26, 2007 16:04 pm
- Location: Itä-Uusimaa
- harald
- Hallitus
- Posts: 11318
- Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
- Location: Sibbo
- Vene: Charlotta
- Contact:
Hjallis kehui aikanaan että hän on ainoa suomalainen joka on lopettanut purjehduksen. Tämä oli HS kuukausiliitteessä joskus. Seuraavana kesänä hän oli jonkun swanin keulakannella maarianhaminassa tall ships racen aikana.
Kai tästä harrastuksesta pääsee vasta sitten eroon samalla tavalla kuin kaikesta muusta.
Kai tästä harrastuksesta pääsee vasta sitten eroon samalla tavalla kuin kaikesta muusta.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Luultavasti Sarven katrillilla oli osuutensa asiassaharald wrote:Hjallis kehui aikanaan että hän on ainoa suomalainen joka on lopettanut purjehduksen. Tämä oli HS kuukausiliitteessä joskus. Seuraavana kesänä hän oli jonkun swanin keulakannella maarianhaminassa tall ships racen aikana.

Pahoin pelkään, että näin on. Itse ostin ensimmäisen oman veneeni 28-vuotiaana - se oli Joe 17 eli Julle - ja siitä lähtien jokainen kesä on vietetty merellä.Kai tästä harrastuksesta pääsee vasta sitten eroon samalla tavalla kuin kaikesta muusta.
Tuohon lenssi/slööri -juttuun sen verran, että isäukon mukaan silloin, kun windexin nuoli osoittaa taaksepäin ja se on sivutuulesta myötäiseen mutta ei vielä merkkihaarojen välissä, niin ollaan slöörillä eli laitamyötäisessä (toivottavasti kippari ei ole silloin laitamyötäisessä) ja kun nuoli on windexin merkkihaarojen välissä ja osoittaa taaksepäin, ollaan lenssillä eli täysmyötäisessä. Jokaisella on varmaan oma määritelmänsä.
- Suski -
Kap Hornin kierto. Siellä sääolot ovat vielä pirullisemmat kuin Itämerellä, ja sen kiertämistä kutsuttiin purjelaivojen aikana "Sarven katrilliksi", koska se oli melkoista tanssia. Hjallishan joutui aika höykytykseen siellä, ja mikäli muistan oikein, hän kerran putosi veneestä ja jäi elämänlangan varaan roikkumaan.harald wrote:Anteeksi sivistymättömyyttäni, mutta kuka?suviljan wrote:Luultavasti Sarven katrillilla oli osuutensa asiassa
Tuollaiset kokemukset laittavat varmaan pohtimaan, että onko tässä mitään järkeä. Mutta silti veri vetää takaisin merelle kuitenkin.
Ei harmita laisinkaan, että hävittiin T-minille kun kerran Feneitä oli kerrankin riittävästi radallaharald wrote:Hauskaa muuten että radalla oli 8 FEnettä samaan aikaan, onkohan tämä ennätys?

Oli muuten mukava huomata kotona, että illan keskustelut lasten kanssa liittyivät, merkin kiertoon, lähtötaktiikkaan ja pumpaamiseen lenssillä, jne.

Antti
S/y Merelli
FIN 2545
S/y Merelli
FIN 2545