Kiitos Eetu, olitko jollain veneellä purjehtimassa?
Toxi varmaan kertoilee jotain kisasta myös?
Hel-Tal 2012
Mukana oltiin ja hauskaa oli. Kyseessä Albin Nova - Happy Ours:n debyyttikisa miehistöna allekirjoittaneen lisäksi ensimmäistä kertaa veneellä purjehtivat Antti ja Asko sekä laitapuntteina yllätyspurjehdukselle viedyt Mika ja Kristian. Viimeksimainitut tuotiin satamaan jossa heille selvisi iltaohjelman luonne veneen keulassa olevista HTR-tarroista.
Lähtöalueelle saavuimme hyvissä ajoin n. pari tuntia ennen omaa lähtöä. Siellä sitten pyörittiin edestakas ja koitettiin kalibroida mittareita sekä hakea purjetrimmejä. Jossakin vaiheessa totesin että meillä on vielä puolitoista tuntia hukattavana ennenkuin ollaan myöhässä lähdöstä. Tätä taktiikkaa sitten sovellettiin kirjaimellisesti ja otimme kahden sekunnin varaslähdön 1.17 veneitten lähdöstä eli n. kahdeksan minuuttia omasta lähdöstä myöhässä.
Kisa alkoi siis meidän osalta Börjenä mutta emme antaneet asina lannistaa vaan aloitimme kiivaan takaaajon pienellä kryssillä eteläviitalle josta rata kääntyi länteen. Tällä slööripätkällä useat veneet jättivät spinnun nostamatta. Meillä Antti ja Asko ahkeroivat ja saimme spinnun vetoon heti merkillä ja saavutimmekin ensimmäisen oman luokan veneen ennen jääpoijua jossa rata kääntyi taas etelään. Sisäpaikka jäi saamatta kun Sarastus ilman spinnua esti meidän ohitusyritykset yläpuolelta ja merkin jälkeen he vetivät heti huiman kaulan meidän ihmetellessä trimmejä.
Kisa jatkui heikossa tuulessa kryssillä kohti Helsingin matalaa ja edelleen tallinnan matalaa. Tässä tuli huomattua että Nova ei fokkaveneenä kulje alle 6 knotsin tuulessa mutta kun tauluun tulee seiska niin alkaa vauhtiakin löytymään. Helsingin kasuunin jälkeen jatkoimme paaralla koska tie(arva)simme että uusi tuuli tulee lännestä. Vendasimmme styyralle kun arvelimme että uusi halssi nostaisi meidät merkille. Tuuli kääntyikin sitten niin nopeasti että Askon ajaessa tuulikulmaa ja minun valaistessa purjeita ja huudellessa skuuttausohjeita laitapainoille olimme kääntyneet vielä enemmän länteen kuin mitä edellisellä halssilla oltiin ajettu. Ei muuta kun purjeet löysälle, keula kohti Tallinnan matalaa, spinnunvalmistelua pilkkopimeässä ja Antin herätys jotta nostossa olisi riittävästi osaavia käsiä. Lähiveneistä olimme ensimmäinen joka nosti spinnun ja nopeasti aloimme poimimaan päänahkoja. Spinnuttelu jatkui sitten Tallinnanlahdelle kipparin vedellessä pienet tirsat. Aegnan jälkeen tuuli sitten hyytyi täysin ja spinnut alkoivat roikkumaan veneessä jos toisessakin. Leikkasimme rajusti oikealle fleetin läpi ja pian olimme ylimpänä veneenä. Tämä osoittautui hyväksi vedoksi koska tuulen palattua se tuli sen verran vastaan että alapuolellamme melkein kaikki joutuivat laskemaan spinnut meidän jatkaessa byyriin asti. Tässäkin tuli muutama päänahka otettua. Lopputuloksena 6/ 20 joka oli mielestämme ok sijoitus ekaksi kisaksi. Harmittavasti jäi viimeinen palkintosija n. puolentoista minuutin päähän joten se lähdön 8 min kostautui sitten pahemman kerran. Venessä on kuitenkin vauhtipotentiaalia ja ensi vuonna palaamme entistä nälkäisempinä.
Kiitokset koko miehistölle, tästä on hyvä jatkaa.
//Tomppa
Lähtöalueelle saavuimme hyvissä ajoin n. pari tuntia ennen omaa lähtöä. Siellä sitten pyörittiin edestakas ja koitettiin kalibroida mittareita sekä hakea purjetrimmejä. Jossakin vaiheessa totesin että meillä on vielä puolitoista tuntia hukattavana ennenkuin ollaan myöhässä lähdöstä. Tätä taktiikkaa sitten sovellettiin kirjaimellisesti ja otimme kahden sekunnin varaslähdön 1.17 veneitten lähdöstä eli n. kahdeksan minuuttia omasta lähdöstä myöhässä.
Kisa alkoi siis meidän osalta Börjenä mutta emme antaneet asina lannistaa vaan aloitimme kiivaan takaaajon pienellä kryssillä eteläviitalle josta rata kääntyi länteen. Tällä slööripätkällä useat veneet jättivät spinnun nostamatta. Meillä Antti ja Asko ahkeroivat ja saimme spinnun vetoon heti merkillä ja saavutimmekin ensimmäisen oman luokan veneen ennen jääpoijua jossa rata kääntyi taas etelään. Sisäpaikka jäi saamatta kun Sarastus ilman spinnua esti meidän ohitusyritykset yläpuolelta ja merkin jälkeen he vetivät heti huiman kaulan meidän ihmetellessä trimmejä.
Kisa jatkui heikossa tuulessa kryssillä kohti Helsingin matalaa ja edelleen tallinnan matalaa. Tässä tuli huomattua että Nova ei fokkaveneenä kulje alle 6 knotsin tuulessa mutta kun tauluun tulee seiska niin alkaa vauhtiakin löytymään. Helsingin kasuunin jälkeen jatkoimme paaralla koska tie(arva)simme että uusi tuuli tulee lännestä. Vendasimmme styyralle kun arvelimme että uusi halssi nostaisi meidät merkille. Tuuli kääntyikin sitten niin nopeasti että Askon ajaessa tuulikulmaa ja minun valaistessa purjeita ja huudellessa skuuttausohjeita laitapainoille olimme kääntyneet vielä enemmän länteen kuin mitä edellisellä halssilla oltiin ajettu. Ei muuta kun purjeet löysälle, keula kohti Tallinnan matalaa, spinnunvalmistelua pilkkopimeässä ja Antin herätys jotta nostossa olisi riittävästi osaavia käsiä. Lähiveneistä olimme ensimmäinen joka nosti spinnun ja nopeasti aloimme poimimaan päänahkoja. Spinnuttelu jatkui sitten Tallinnanlahdelle kipparin vedellessä pienet tirsat. Aegnan jälkeen tuuli sitten hyytyi täysin ja spinnut alkoivat roikkumaan veneessä jos toisessakin. Leikkasimme rajusti oikealle fleetin läpi ja pian olimme ylimpänä veneenä. Tämä osoittautui hyväksi vedoksi koska tuulen palattua se tuli sen verran vastaan että alapuolellamme melkein kaikki joutuivat laskemaan spinnut meidän jatkaessa byyriin asti. Tässäkin tuli muutama päänahka otettua. Lopputuloksena 6/ 20 joka oli mielestämme ok sijoitus ekaksi kisaksi. Harmittavasti jäi viimeinen palkintosija n. puolentoista minuutin päähän joten se lähdön 8 min kostautui sitten pahemman kerran. Venessä on kuitenkin vauhtipotentiaalia ja ensi vuonna palaamme entistä nälkäisempinä.
Kiitokset koko miehistölle, tästä on hyvä jatkaa.
//Tomppa
- harald
- Hallitus
- Posts: 11318
- Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
- Location: Sibbo
- Vene: Charlotta
- Contact:
http://www.drumso.org/finnfun/index.php?section=103
Harmi muuten että kisan loputtua poistetaan osallistujalista, olisi ollut mukava nähdä LYS-luvut jne.
Harmi muuten että kisan loputtua poistetaan osallistujalista, olisi ollut mukava nähdä LYS-luvut jne.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
- risto
- kokelas
- Posts: 201
- Joined: Wed Oct 30, 2002 10:24 am
- Location: Tapiolan itäinen satamakaupunki
- Contact:
Kävin ajamassa tuon kisan tuttujen veneessä LYStit mielessä. Nopeana referaattina seuraavaa:
Otettiin lähdön paras startti, joka sitten sössittiin Rysäkarin eteläkepillä väärään ajamiseen, eli nopeana veneenä hitaampien veneiden alle. Tästä irti räpiköidessä yksi vene karkasi parin mailin matkalla reilun 10min kaulaan, kun ne ajoi takaa yläpuolelta ohi.
Jääpoijulta alkoi kryssi etelään, johon haistelin, että oikea laita vetää paremmin ja nopeana veneenä pääsee muiden p*sta pois. Näin kävikin ja oli melkoisen hurjan näköistä, kun muu fliitti seisoi paikallaan ja meillä vauhtia 2-3kt. Sitten sattui illan toinen kämmi: veneen heikoin pinnamies oli ruorissa vaatteiden lisäyksen ja muun huollon aikana, jolloin kuolevaan tuuleen vene ajettiin piihin ja siitä sitten ympäri. Tässä vaiheessa kaikki muutkin ympärillä parkkasi tyystin ja vauhdin takaisinkeräämiseen menikin sitten taas ihan liian pitkä aika, n tunti. Päästiin kuitenkin lopulta kasuunille lähinnä ajaen kovempaa ja korkeammalle kuin muut veneet ymprärillä.
Kasuunilta aloitettiin kryssi etelään odottaen tuulen kääntymistä länteen siftejä talteen ottaen, plotterista näki hyvin milloin alkoi keula kääntyä mihinkin suuntaan. Lopulta noin puolessa välissä kryssiä tuli iso muutos tuulen suunnassa, johon heitettiin viimeinen venda ja päästiin ajamaan hiukan auki olevaa kryssiä kohti Tallinnan matalaa venevauhdin huidellessa 7-8.5kt.
Tallinnan lahdella tuli sitten seuraava parkkialue eteen ja vaikka siitä kovasti yritettiin leikkailla pois, ei homma oikein luonnistunut vaan taas pysähdyttiin n tunniksi. Olisi pitänyt taas ajaa enemmän länteen jo lahdelle tullessa, niin olisi saanut paremman tuulikulman ja kovemman virran työntämään kohti maalia.
Lopputuloksena n puolivälin sijoitus. Sunnuntaina otettiin vielä uusintalähtö koko meidän lähdön kanssa ja se me vietiin mennen tullen, joten venevauhdissa ei olisi ollut juuri vikaa. Käytännössä 2 virhettä alussa tiputti meidät mitalisijalta, kun alussa karannut kilpakumppani ei parkannut kertaakaan, vs meidän 2x1h parkkiharjoitukset.
Täältä tähän.
Otettiin lähdön paras startti, joka sitten sössittiin Rysäkarin eteläkepillä väärään ajamiseen, eli nopeana veneenä hitaampien veneiden alle. Tästä irti räpiköidessä yksi vene karkasi parin mailin matkalla reilun 10min kaulaan, kun ne ajoi takaa yläpuolelta ohi.
Jääpoijulta alkoi kryssi etelään, johon haistelin, että oikea laita vetää paremmin ja nopeana veneenä pääsee muiden p*sta pois. Näin kävikin ja oli melkoisen hurjan näköistä, kun muu fliitti seisoi paikallaan ja meillä vauhtia 2-3kt. Sitten sattui illan toinen kämmi: veneen heikoin pinnamies oli ruorissa vaatteiden lisäyksen ja muun huollon aikana, jolloin kuolevaan tuuleen vene ajettiin piihin ja siitä sitten ympäri. Tässä vaiheessa kaikki muutkin ympärillä parkkasi tyystin ja vauhdin takaisinkeräämiseen menikin sitten taas ihan liian pitkä aika, n tunti. Päästiin kuitenkin lopulta kasuunille lähinnä ajaen kovempaa ja korkeammalle kuin muut veneet ymprärillä.
Kasuunilta aloitettiin kryssi etelään odottaen tuulen kääntymistä länteen siftejä talteen ottaen, plotterista näki hyvin milloin alkoi keula kääntyä mihinkin suuntaan. Lopulta noin puolessa välissä kryssiä tuli iso muutos tuulen suunnassa, johon heitettiin viimeinen venda ja päästiin ajamaan hiukan auki olevaa kryssiä kohti Tallinnan matalaa venevauhdin huidellessa 7-8.5kt.
Tallinnan lahdella tuli sitten seuraava parkkialue eteen ja vaikka siitä kovasti yritettiin leikkailla pois, ei homma oikein luonnistunut vaan taas pysähdyttiin n tunniksi. Olisi pitänyt taas ajaa enemmän länteen jo lahdelle tullessa, niin olisi saanut paremman tuulikulman ja kovemman virran työntämään kohti maalia.
Lopputuloksena n puolivälin sijoitus. Sunnuntaina otettiin vielä uusintalähtö koko meidän lähdön kanssa ja se me vietiin mennen tullen, joten venevauhdissa ei olisi ollut juuri vikaa. Käytännössä 2 virhettä alussa tiputti meidät mitalisijalta, kun alussa karannut kilpakumppani ei parkannut kertaakaan, vs meidän 2x1h parkkiharjoitukset.
Täältä tähän.
