Avomeripurjehduksen MM-kisat suomessa 2012

Moderators: Petri, harald

Petri
FE-junkie
Posts: 3931
Joined: Thu May 29, 2003 01:17 am
Location: Espoo

Post by Petri »

Juice wrote:
Tästä tulee itsekin kiihdyttyä, ruoka oli pääsääntöisesti halvalla tehtyä kuraa ja helvetin kallista. 12e jostain pastamössöstä joka seisoo tunteja lämpöaltaassa tai 8e purjehtijan eväskassista, jolla myyjän mukaan pärjää hyvin koko päivän, on jo niin surkea vitsi ettei pysty käsittämään.
Tuossa purjehtijan eväskassissa on jo kaikki urbaanilegendan ainekset :D

t: nim. "koko maanantain avomeren eväskassin voimalla purjehtinut"
Hienoa oli kanssa kun kysyttäessä kassin sisällöstä vastaus oli "samaa".
Sikäli toki onnistuivat välttämään merellisestä ympäristöstä huolimatta kalaa leipien sisällä joten suuremmilta ongelmilta vältyttiin kun allergikkoja oli siellä sun täällä. Jos hintaa ei ota huomioon, oli se paketti kuitenkin sinänsä ihan ok, ainakin ratapäivänä tuo toimi ihan hyvin ja leivät olivat aidosti ihan hyviä eikä niitä kaikista halvimpia tyhjiöpakattuja Pirkka-kolmiomössöjä. Ja sikäli energiasisällöltään lounaspaketti oli toisaalta ihan riittävä, ei tuolla nyt kuitenkaan naparetkellä olla ja maanantainkin rykäisy oli kuitenkin vain n. 16h aamupalasta 24h Mäkkäriin kotimatkalla :) Tosin kyllä multakin taisi 3kg lähteä painosta viikon aikana...

En tiedä, kyllähän noista kisoista kuitenkin päällimmäisenä jäi hyvä fiilis, mutta on sinänsä ihan hyvä että kritiikkiäkin tuodaan esille.
vvoltti
luti
Posts: 364
Joined: Mon Sep 15, 2008 11:10 am

Post by vvoltti »

Joakim wrote:Blurissa ruotsalaiset kehuvat järjestelyjä: http://www.blur.se/2012/08/06/orci-worlds-trash-talk/
:?: :?: Löysin tuolta linkistä vain valituksia tiedotuksen huonoudesta ja tulosten puutteesta? Missä kehuttiin järjestelyjä?
Joakim
yliluti
Posts: 950
Joined: Thu Aug 20, 2009 12:53 pm

Post by Joakim »

vvoltti wrote:
Joakim wrote:Blurissa ruotsalaiset kehuvat järjestelyjä: http://www.blur.se/2012/08/06/orci-worlds-trash-talk/
:?: :?: Löysin tuolta linkistä vain valituksia tiedotuksen huonoudesta ja tulosten puutteesta? Missä kehuttiin järjestelyjä?
Kisoja seuraavat malttamattomat jotain urputtivat alussa. Lopussa on kommentit kisaavilta veneiltä (13.8. lähetettyjä).
vvoltti
luti
Posts: 364
Joined: Mon Sep 15, 2008 11:10 am

Post by vvoltti »

Petri wrote:Tosin pitää huomioida että lähteneitten veneitten laskenta sen 5 minuutin aikana mitä siinä on aikaa ei ole nyt mikään ihan mahdoton tehtävä. 5 minuutissa fleetti jakaantuu jo siinä määrin että veneitä on mahdollista erottaa ja jos ei purjenumeroita ehdi laskea niin ainakin veneitten määrän voi laskea ja verrata sitä siihen kirjanpitoon mikä kerätään ennen startteja alueella palloilevista veneistä.
Tästä olen kyllä täysin eri mieltä. Yksittäisen väärän veneen bongaaminen 40 veneen fliitistä lähdössä on täysin mahdoton tehtävä, kuten Joakim totesikin. Tuollaisen väärän lähtijän ulos protestoiminen kuuluisi kilpailijoille tai oikeastaan veneelle itselleen, aika noloa että ottivat tuosta vilppilähdöstä pokkana tuloksen itselleen.

Koitapa piruttain laittaa 40 purjenumeroa numerojärjestykseen ja samat 40 satunnaiseen järjestykseen ja käy lista läpi käsin ruksaten. Siihen menee minuutteja pelkästään paperilla. Sen jälkeen voit koittaa laskea veneiden määrän trackeristä ruudulta ja kertoa sitten meille, keiltä kaikilta puuttui trackeri veneestä, veikkaanpa ettet taida onnistua. Ja mitä tekee veneiden kokonaismäärällä. Siellä oli joku liikaa, sou? Mitä tehdään? Entä jos joku oli DNC ja joku ylimääräinen, veneiden määrä täsmää.

KoPun tiistiksissä jossa on kymmeniä minuutteja aikaa bongailla lähtemässä olevia veneitä saadaan yleensä noin 90 % veneistä bongattua. Ja siinä ei tarvitse edes erotella mitään tai katsoa lähteekö joku oikeesti vai ei. Väärässä lähtöryhmässä lähtevän bongaaminen olisi täysin mahdotonta.

Lähtöryhmien tunnus "liput" olisi voineet olla vähän näkyvämpiä, mutta en kokenut tuota mitenkään kummoisena ongelmana.

Tuo I-lipun säännön mokaaminen on täysin toinen asia. Lautakunta bongasi ylittäneen veneen, koska liputti yksittäisen palautuksen ja huudi purjenumeron radiolla. Lautakunta myös bongasi kyseisen veneen (virheellisen) palaamisen linjan alle, koska antoi veneelle tuloksen. Tässä siis kaikki tarvittavat havainnot on tehty, mutta lautakunta ei osannut sääntöjä eikä tiennyt mitä nostamansa I-lippu tarkoittaa.

Ville
Joakim
yliluti
Posts: 950
Joined: Thu Aug 20, 2009 12:53 pm

Post by Joakim »

Petri wrote:Tosin pitää huomioida että lähteneitten veneitten laskenta sen 5 minuutin aikana mitä siinä on aikaa ei ole nyt mikään ihan mahdoton tehtävä. 5 minuutissa fleetti jakaantuu jo siinä määrin että veneitä on mahdollista erottaa ja jos ei purjenumeroita ehdi laskea niin ainakin veneitten määrän voi laskea ja verrata sitä siihen kirjanpitoon mikä kerätään ennen startteja alueella palloilevista veneistä.
Purjehtijoiden odotetaan noudattavan sääntöjä ja huolehtivan siitä, että muut noudattavat. Sanoisin, että oli aivan mahdotonta kirjata ylös kaikki lähtöä odottelevat veneet ja myöskin lähteneiden tunnistus on vaikea homma. Yhtä hyvin voisit vaatia, että järjestäjän pitäisi laskea, että jokaisessa veneessä on ilmoitettu määrä miehistöä (ja juuri ilmoitetut henkilöt) sekä ilmoitetut purjeet.

Starttaaminen edellisessä lähtöryhmässä on aika ovela temppu itseasiassa. Toisen lähtöryhmän veneillä ei ole juuri motiivia protestoida ja 5 minuuttia myöhemmin starttaavien on melko mahdotonta huomata tuota kuin sattumalta. Itse tosin luulin kerran tuollaisen huomanneeni, kun sattumalta näin Bluxin starttasi goldissa. Vielä rantaan tullessakin oli ilmoitustaululla lista, jossa Blux oli silverin ensimmäinen vene.
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11104
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

Last edited by harald on Tue Aug 14, 2012 12:12 pm, edited 1 time in total.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11104
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Petri
FE-junkie
Posts: 3931
Joined: Thu May 29, 2003 01:17 am
Location: Espoo

Post by Petri »

vvoltti wrote: Tästä olen kyllä täysin eri mieltä. Yksittäisen väärän veneen bongaaminen 40 veneen fliitistä lähdössä on täysin mahdoton tehtävä, kuten Joakim totesikin. Tuollaisen väärän lähtijän ulos protestoiminen kuuluisi kilpailijoille tai oikeastaan veneelle itselleen, aika noloa että ottivat tuosta vilppilähdöstä pokkana tuloksen itselleen.

Koitapa piruttain laittaa 40 purjenumeroa numerojärjestykseen ja samat 40 satunnaiseen järjestykseen ja käy lista läpi käsin ruksaten. Siihen menee minuutteja pelkästään paperilla. Sen jälkeen voit koittaa laskea veneiden määrän trackeristä ruudulta ja kertoa sitten meille, keiltä kaikilta puuttui trackeri veneestä, veikkaanpa ettet taida onnistua. Ja mitä tekee veneiden kokonaismäärällä. Siellä oli joku liikaa, sou? Mitä tehdään? Entä jos joku oli DNC ja joku ylimääräinen, veneiden määrä täsmää.
Nyt pitää huomioida ettei tuota tarvitse tehdä in-situ, ehtiihän kirjanpitoja käydä läpi myöhemminkin ei sitä väärin lähtenyttä tarvitse heti liputtaa.
Me olemme molemmat lähetelleet kilpailuita ja tiedät itsekin ihan hyvin ettei siinä nyt kauaa mene kun käy läpi vesillä olevat veneet kahden hengen voimin, toinen luettelee purjenumeroita (tai keulanumeroita) ja toinen ruksii niitä sitämukaa osallistujalistasta läpi. Jos vielä haluaa optimoida prosessia niin katsoo ensin läpi ne joissa ei ole jonkinlaista luokkaviiriä (koska ainahan se on voinut unohtua rantaan yms. ei se taida tiistiksissäkään olla hylkäysperuste?).

Ja yhä, me emme ole tiistiksissä tai WHC:ssa missä noita hommia hoitaa pari kaveria jotka samaan aikaan yrittävät miettiä mille radalle fleetti kannattaisi laittaa purjehtimaan vaan korkeimmalla mahdollisella tasolla ja kaikki nuo ongelmat on ratkaistavissa vain koordinoimalla tehtävää lautakuntaveneen (2 hlöä katsoo veneitä läpi) ja poijulla olevan veneen (2 hlöä) välillä.
Jos lautakunta ei pysty kirjaamaan veneitten purjehdusaikoja oikein niin mitä virkaa lautakunnalla oikeastaan on. En kiistä etteikö tuo olisi haastavaa mutta minä en vain näe että tällaisesta asiasta edes tarvitsee keskustella kun on kyse MM-kisoista missä voisi olettaa että lautakunta hoitaa ne tehtävät jotka sille kuuluu ja eihän ko. vene sinänsä tahallaan lähtenyt väärään aikaan, eivät vain olleet seuranneet tiedotusta eli kyse ei noin tapahtumahetkellä ole siitä että he rikkoisivat jotain sääntöä mitä ei tietenkään voi sälyttää lautakunnan niskoille.

Ja tuosta vilppilähdöstähän on tehty hyvityspyyntö, mutta se ei sitten näemmä edennyt minnekään eli joko kipparia ei koskaan saatu kiinni tai sitten kippari ei ole myöntänyt virhettään (mille nyt ei sitten voi mitään) eikä meilläkään sen kummempia todisteita ole, mitä nyt vain kolme kertaa katsottiin sivulta kun vene lähti väärässä lähdössä.

Me lähinnä mietittiin sitä että mentäisiin purjeet alhaalla ylämerkin luokse kytikselle ja sitten kärjen tullessa ylämerkille kiskottaisiin purjeet ylös ja alettaisiin purjehtimaan :) Sopivassa aallokossa ei ole mitään mahdollisuutta nähdä platua alhaalta käsin.
vvoltti
luti
Posts: 364
Joined: Mon Sep 15, 2008 11:10 am

Post by vvoltti »

Kaikella kunnioituksella Petri, WHC:ssä on yhteensä rankingissä joitan 40 venettä, kerralla paikallaan jotain 20, yhden lähtöryhmän koko yleensä alle 10 venettä. Nyt puhutaan fliitistä, jossa on 40+40 venettä paikan päällä.

Hoet tuota listan läpi käymistä ja purjenumeroiden ruksimista. Se ei a) onnistu ja b) ei riitä vaikka onnistuisi. Ei sillä ole mitään virkaa, että bongaat jonkun veneen jossain, vaikka se olisi väärässä lähdössäkin. Lautakunnan pitäisi todeta satavarmasti, että tietty vene EI ylittänyt lähtölinjaa 0-4 minuuttia lähtöviestinsä jälkeen. Mikä mahtaa olla se jälkikäteinen kirjanpito, jolla voit varmistua siitä, ettei vene ollut lähdössä mukana? Väitätkö vakavissasi pystyväsi näkemään tuomariveneeltä/poijulta käsin, että tuolla 40 veneen ryppäässä oli seassa yksi väärä purjenumero tai että sieltä puuttui joku purjenumero? Ja olet varma, että se puuttuva vene ei vaan ollut piilossa muiden veneiden takana?

V.
Petri
FE-junkie
Posts: 3931
Joined: Thu May 29, 2003 01:17 am
Location: Espoo

Post by Petri »

Tiedän kyllä ihan hyvin montako venettä WHC:ssa on.
Kyse on vain siitä että jos veneitä on enemmän, silloin ko. asiaan allokoidaan enemmän resursseja kun kuitenkin tuo purjehdusaikojen kirjaaminen on vähän niinkuin lautakunnan työtä. Jos lautakunta ei pysty kirjaamaan purjehdusaikoja ylös, mihin lautakuntaa tarvitaan?

Jos kirjaa ylös _lähdön_ jälkeen lähteneitten veneitten purjenumerot, voidaan jo olla kohtalaisen varmoja siitä että kyseiset veneet todellakin ovat lähtölinjan väärällä puolella. Siinä on 5 minuuttia katsoa läpi sitä kryssivää fleettiä kahdesta suunnasta. Ja yhä, me pystyimme huomaamaan tuon asian samalla kun arvoimme oikeaa radan puolta, purjeenvaihtoa yms. (tai no, viimeistään kolmannella kerralla asia nyt alkoi olla jo ilmiselvä), ihan sillä pienellä tatsilla fleetistä mikä on syntynyt kahden kisapäivän aikana joten olisiko se mahdotonta lautakunnalle, en oikein usko. Etenkin kun kyseinen vene on kohtalaisen silmiinpistävä eikä esim. geneerinen pystykeulainen valkoinen kloonivene sarjaa Dehler/X/First/Dufour jne.
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11104
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11104
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
12332
alokas
Posts: 2
Joined: Tue Aug 14, 2012 13:19 pm

Post by 12332 »

Järjestelyistä:
Juttelimme erään saksalaisen varsin kokeneen entisen MM-voittajan miehistön kanssa ja he olivat kyllä kriittisiä, varsinkin tiedotuksen osalta. Mallia voisi heidän mielestä ottaa vaikka Kieler Wochen systeemeistä.
(Oma kommentti: Samaa mieltä. Vaikka tilanne paranikin kisan aikana, ensivaikutelman voi tehdä vain kerran.)
Merellä homma toimi heidän ja myös meidän mielestä paremmin ja kuulemma myös A-radalla kärki on kehunut ratoja.
Itselleni oli ensikertalaisena yllätys että kipparikokouksessa oli käytännössä pakko käydä joka aamu, jotta varmasti ei jäänyt mitään tärkeää tietoa saamatta. Virallinen ilmoitustaulu oli näin isolle porukalle mielestäni aika ahdas ja hieman sekava. Onni oli myös järjestäjien mukana sikäli että yhtenäkään aamuna ei satanut tai myrskynyt, joten kipparikokous ulkona toimi.
Kehuja antaisin sääbriefingille, selkeää ja jämptiä kuten sen alan ammattilaiselta pitää odottaakin. Esityslaitteisto tosin oli hieman alimitoitettu....
Vinkki tuleville järjestäjille: Rakentakaa rata-, maali- ja kokousjärjestelyt alunperin kestämään samoja olosuhteita kuin kilpailevilta veneiltäkin vaaditaan, varmistuksineen. Näin jää paremmat marginaalit keskittyä kisan aikana varsinaiseen tehtävään.

Kokonaisuutena kuitenkin nyt ok, mutta parantamisen varaa siis on.

NR
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11104
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Jester
alokas
Posts: 28
Joined: Tue Jun 01, 2004 08:58 am
Location: Helsinki

Post by Jester »

Parhaat tasoituskisat mihin olen Suomessa osallistunut. Hyvät radat ja tuulet. Paljon kovia kisakumppaneita.

Tuulta riitti koko viikoksi ja eri voimakkuuksilla ja eri suunnista. Jyvät erottuivat akanoista. Myös saaristopurjehduksilla oli paljon kryssiä ja spinnuosuuksia, reitinvalinta oli haastavaa... ainakin meille. Kisat olivat myös tosi raskaat, aamu 6:lta ylös ja rantaan, illalla taas kotiin ja seuraavina päivinä sama uudelleen koko viikon ajan.

Radat olivat suoria ja lähtölinjat ihan OK. Suuressa fleetissä isolla veneellä kovassa tuulessa radalla oli ainakin minulle ihan tarpeeksi jännittävää, vauhtia ja vaaratilanteita riitti.

Pienet veet varmaan kärsivät hiukan ja isot erot GPH luvussa vaikuttavat siihen, missä tuulessa erityisesti saaristopurjehduksissa eri veneet purjehtivat.

Keskikastissa vauhtierot olivat yllättävän pieniä ja kisailu muistutti yksityyppikisailua, väärä shifti ja kilpakumppani meni ohitse ja päinvastoin.

Kärkiveneet menivät todella kovaa ja varmasti. Tällaisia kisoja pitäisi vetää monta peräkkäin niin oppisi itsekin.

Eväistä sen verran, että meidän venekunta päätti jo etukäteen pitäytyä omissa eväissä, ei tarvitse jonotella ja jokainen sai syödä mitä halusi tai olla syömättä jos ei maistunut.

Meille kisat olivat mahdollisuus purjehtia kovassa fleetissä, saada kokemusta ja oppia, ennakkopaineita ei ollut. Päästiin Gold Fleetiin mikä oli yläkanttiin panostukseen suhteutettuna, meidän veneen kilpapurjehdus parani paljon aikaisempaan verrattuna. Tunnelma veneessä oli hyvä ja kisoista jäi hyvät muistot!

Rakkaudesta mereen ja purjehdukseenhan tätä hommaa tehdään :)
Jester
Post Reply