Avomeripurjehduksen MM-kisat suomessa 2012

Moderators: Petri, harald

vvoltti
luti
Posts: 364
Joined: Mon Sep 15, 2008 11:10 am

Post by vvoltti »

Olen muuten aika yllättynyt, miten vähän on ollut julkista urputusta kisojen järjestelyistä. Yritän yleensä olla moittimatta vapaaehtoistyöntekijöitä, mutta tämänkertainen suoritus oli kyllä melkoinen rimanalitus, kyseessä oli kuitenkin MM-kisat.

Purjehdukselliset mokat TOP 3
1) Ekasta avomerikisasta ei saada maaliintuloaikoja tai ne menee väärin monen veneen osalta
2) I-lipun lähdössä tulee yksittäinen takaisinkutsu, varastanut palaa takaisin linjan läpi (kiertämättä päädyn kautta) ja saa tuloksen
3) Lautakunta liputtaa ylämerkki vasemmalle ja huutaa radioon että ylämerkki oikealle. Sinänsä huvittavan radiokeskustelun jälkeen lautakunta toteaa, että sori, tuli väärä lippu, vaihdetaan.

Ei purjehdukselliset mokat TOP 3
1) Sailors party SISÄÄNPÄÄSYMAKSU 10 eur ja ruoat maksaa erikseen?!? Ja sitten tämäkin muutettiin, että eiku 20 euroa sisältäen safkat. Tiedotus tapahtui siten, että veneiden lähtiessä vesille joku heilui ulommaisen laiturin kärjessä, viittilöi ohiajaville veneille ja jakeli lentolehtisiä.
2) Kehottivat jättämään autot Hernesaareen parkkiin, sieltä olis nonstop lauttaliikenne Särkälle. Oli juu, mutta ei paluukuljetusta, eikun taksiin kotimatkalla. Seuraavana päivänä olikin jo menosuunnalle aikataulut, jotka tosin nähtävästi päätettiin ennen kuin lähtöjä lykättiin, joten ainoat lautat meni 2 tuntia liian aikaisin. Ja paluukuljetus olisi ollut tarjolla sitten sailors partyn jälkeen helvetin myöhään, mikä selvisi toki vasta purjehdusten jälkeen. Taksiksi meni tämäkin. Jonain päivänä päästiin tsäkällä yllärikyydillä lautalla takas Hernesaareen, tuommoista vuoroa Särkkä-Hernesaari ei pitänyt olla. (Kieltämättä kuten Joakim mainitsi lautat Ullanlinnan laituriin vetivät hyvin, olis tainnut tulla halvemmaksi hankkia yksi tilataksi ajamaan rannan ja Hernesaaren väliä kuin vuokrata semmonen 200 hlö vetävä vesibussi.)
3) Lisäpalveluna myydyt eväspaketit. Onneksi ei tullut ostettua. Mahtoi olla mielenkiintoista niillä, jotka pitkällä avomerellä olivat jo ennen starttia syöneet sen yhden kolmioleivän ja trip mehun.

Kuvaavaa touhulle on, että esim. 1,5 vuorokautta kestävä tuloslaskenta, kisojen puolivälissä saapuvat trackerit tai kokonaista kuusi muutosta ordereihin (siis keskimäärin joku muutos joka päivä?!?) eivät edes mahdu listoille.

Sori, mutta oli pakko avautua.

V.
Petri
FE-junkie
Posts: 3931
Joined: Thu May 29, 2003 01:17 am
Location: Espoo

Post by Petri »

vvoltti wrote:Olen muuten aika yllättynyt, miten vähän on ollut julkista urputusta kisojen järjestelyistä. Yritän yleensä olla moittimatta vapaaehtoistyöntekijöitä, mutta tämänkertainen suoritus oli kyllä melkoinen rimanalitus, kyseessä oli kuitenkin MM-kisat.
Pessimisti ei pettynyt, ei vaan enää jaksa, se on pakko toki todeta että ei-purjehdukselliset järjestelyt olivat todella hyvin hoidettuja!
Kuljetukset, ruokailut yms. toimivat ihan hyvin tosin toki suurin osa matkoista tehtiin meidän tenderillä. Ainoastaan drinkkilippujen tiedotus ja koko jakeluprosessi oli hoidettu ihan päin helvettiä (lue ei oikein mitenkään ja neuvostotyyliin työllistäen mahdollisimman monta toimekasta naishenkilöä).

PS. Silver Fleetin tuloksissa on yhä tulos veneelle joka lähti väärässä lähdössä, se kertoo jo aika paljon järjestelyitten tasosta, onneksi toki virhe ei tainnut maksaa yhdellekään veneelle Gold-fleet paikkaa. Hyvityspyyntö kyllä tehtiin mutta siinäkin järjestelijät kaatoivat koko homman pyynnön tekijän harteille ("ei me voida pitää kirjaa kuka lähtee missä lähdössä ja kuka ei") ja sattui siinä nyt olemaan muutakin tekemistä kuin yrittää etsiä kyseisen veneen kipparia.

Ja kyllä se purjehduksellinen moka NUMERO 1 oli aivan selvästi se VHF-tunarointi, käsi ylös miten monessa veneessä revettiin epäuskoiseen nauruun kolmannen "All boats return to starting area..."-huudon jälkeen. Prkl, melkein teki mieli kääntyä ja vaatia hyvitystä :)

On sinänsä toki ikävä valittaa tuosta asiasta koska kyllähän yleisesti tuo VHF oli todella hieno juttu, mutta olisivat nyt oikeasti antaneet sen mikin jollekin sellaiselle joka pystyy a)artikuloimaan englanniksi b) puhumaan englantia sujuvasti.

Sinänsä hieman toki nolottaa valittaa järjestelyistä kun puolet niistä vähäisistä valveilla olleista iltatunneista meni WHC-sotkujen hoiteluun, joten osataan sitä toki pikkukisoissakin.
vvoltti
luti
Posts: 364
Joined: Mon Sep 15, 2008 11:10 am

Post by vvoltti »

VHF artikulointi oli kieltämättä hyvää huumoria, mutta mitä mokaa tuossa on, että yleisen takaisinkutsun jälkeen huudellaan veneitä takaisin? Sitäpaitsi koko radiotoutu on vain "for convinience", sillä ei ole mitään virallista merkitystä, joten en kyllä voi ymmärtää miten lasket tuon huonon englannin ääntämyksen suuremmaksi mokaksi kuin esim. sen, että tulokset on väärin.

V.

PS. Etkös ole vähän väärä henkilö àrvioimaan kuljetuksia, jos kerran ajelitte omalla tenderillä?
Joakim
yliluti
Posts: 950
Joined: Thu Aug 20, 2009 12:53 pm

Post by Joakim »

vvoltti wrote: mutta mitä mokaa tuossa on, että yleisen takaisinkutsun jälkeen huudellaan veneitä takaisin?
Tuohan siis tapahtui pitkässä kisassa, jossa kaksi luokkaa oli jo kisannut jonkin aikaa. Kun tuohon vielä lisää sen, että pari päivää aiemmin BOWilla kutakuinkin samalla tavalla oikeasti kutsuttiin myös ne kymmeniä minuutteja aiemmin lähteneet takaisin, oli viestintä aika epäselvää. Jonkin ajan kuluttua muistettii sitten lisätä se luokan tunnuskin pyyntöön.

Kun nyt haukutte järjestelyjä kuten monet SUOMALAISET myös kisojen aikana, kannattaa huomata se, etten kuullut YHDENKÄÄN ULKOIMAISEN haukkuneen kisoja. Kysyin erityisesti asiaa useammalta paljon kansainvälisiä kisoja kiertäneeltä porukalta sekä ORC:n virkailijoilta. Kaikkien mielestä järjestelyt olivat paljon paremmat kuin 2011 Kroatiassa ja vain ORC:n virkailijat ylipäätäänsä mainitsivat epäkohtia. Yksi tiimi jopa sanoi, ettei missään tapauksessa enää mene Kroatiaan kisaamaan.

Petrikään ei varmasti voi haukkua ratoja vinoiksi (onneksi tuuli ei kääntyillyt kuten niin usein Suomen ratakisoissa). En muista yhtään sekoilua lippujen ja äänimerkkien kanssa lukuunottamatta sitä merkin kiertosuuntaa, joka onneksi korjattiin järkeväksi.

Ymmärrän hyvin, että lautakunnan on kutakuinkin mahdotonta havaita väärässä starttiryhmässä lähtevää venettä, mutta varaslähdön paluun tarkistus toki kuuluu heille. Yksi vene muuten sai DNS:n, koska otti varaslähdön ja ylittää lähtölinjan veneen kierron jälkeen muutama sekunti 4 minuutin rajan jälkeen.
Petri
FE-junkie
Posts: 3931
Joined: Thu May 29, 2003 01:17 am
Location: Espoo

Post by Petri »

vvoltti wrote:VHF artikulointi oli kieltämättä hyvää huumoria, mutta mitä mokaa tuossa on, että yleisen takaisinkutsun jälkeen huudellaan veneitä takaisin? Sitäpaitsi koko radiotoutu on vain "for convinience", sillä ei ole mitään virallista merkitystä, joten en kyllä voi ymmärtää miten lasket tuon huonon englannin ääntämyksen suuremmaksi mokaksi kuin esim. sen, että tulokset on väärin.
Joakim tossa jo totesikin että se ongelma oli siinä pitkässä avomerikisassa kun lippuja ei enää erkkikään näe puoli tuntia startin jälkeen niin kyllä niillä VHF:n "All boats"-huudoilla on jonkinlainen huomioarvo. Tosiaan homma meni n. kolme kertaa näin "All boats, return to starting area"...ja sitten hetken, siis sellaisen hetken että siinä jo hätäinen ehtisi tehdä jotain "All boats in class A...". Kerran tuli vielä "All boats and Class A..." jossa siis piti varmaan sanoa All boats in Class A mutta eipä se siltä kuulostanut.

Radat tosiaan olivat suoria ja lautakunnalla oli rohkeutta käytännössä keskeyttää jo puolivälissä ollut lähtö kun tuuli kääntyi, mutta mielestäni suorat radat ovat lähtökohta kun kyse on MM-kisoista, ei mikään erikseen kiitettävä asia.
PS. Etkös ole vähän väärä henkilö àrvioimaan kuljetuksia, jos kerran ajelitte omalla tenderillä?
Mä siis kyllä tulin Ursulan kautta saarelle ja sieltä pois pariin kertaan ja ainakin se non-stop liikenne siinä tuntui toimivan näppärästi ja samaa raportoi pari tuttavaa jotka kulkivat päivittäin sillä.
Petri
FE-junkie
Posts: 3931
Joined: Thu May 29, 2003 01:17 am
Location: Espoo

Post by Petri »

Videomateriaalin kooste jäi hetkeksi kun kone kaatui mutta ohessa pientä maistiaista startista:

http://www.youtube.com/watch?v=Cw4RmjFA ... e=youtu.be

(lippu siis nousee siinä pinnamiehen edessä kameralta piilossa heti kun könysin taskulle missä lippu oli)
Protestihan tuosta tehtiin mutta Casper sanoi tehneensä käännökset ja juryn pikakäsittelyssä ei todettu virhettä, oma näkemykseni 44.2:sta on kyllä erilainen.
vvoltti
luti
Posts: 364
Joined: Mon Sep 15, 2008 11:10 am

Post by vvoltti »

Protestihuoneessa oikeus voittaa noin 50 % tapauksista. :(

Joakim, jos tasoituskisassa lautakunta ei saa maaliintuloaikoja ylös, niin se on syvältä, ihan sama miten huonosti Kroatialaiset hommansa hoitaa tai mitä ulkomaalaiset on mieltä. Meitä tuli ekasta avomerestä kolme venettä maaliin minuutin sisään, me saatiin edellä menneen firstin aika, se sai meidän ajan plus yksi tunti ja kolmas ei saanu aikaa ollenkaan. Kuulemma kävivät sitten kertomassa lautakunnalle koska tulivat maaliin...

Ville
Joakim
yliluti
Posts: 950
Joined: Thu Aug 20, 2009 12:53 pm

Post by Joakim »

vvoltti wrote:Protestihuoneessa oikeus voittaa noin 50 % tapauksista. :(

Joakim, jos tasoituskisassa lautakunta ei saa maaliintuloaikoja ylös, niin se on syvältä, ihan sama miten huonosti Kroatialaiset hommansa hoitaa tai mitä ulkomaalaiset on mieltä.
Olen samaa mieltä siitä, että ajat olisi pitänyt saada oikein heti. Me tulimme maaliin neljän veneen klimpissä. Vihellykset kuuluivat, me valaisimme numeroita ja järjestäjät valaisivat numeroita, joten oli suuri yllätys aamulla, kun aikaamme ei ollutkaan. Välillä oli n. 30 sekuntia väärä aika, mutta se korjaantui täysin oikeaksi myöhemmin.

Onko sitten maailmalla virheetön kisajärjestely? Kroatian monet mainitsivat selkeästi huonompana, mutta kaikkien ulkomaisten mielestä järjestelyt menivät OK, myös sellaisten, jotka eivät olleet Kroatiassa (selkeä enemmistö).

Protestihuoneessa tuntui olevan varsin tiukka linja eli protesteja ei juuri mennyt läpi. En tiedä onko tämä tavallista kansainvälisissä kisoissa. Itse tein yhden protestin mielestäni päivänselvästä tapauksesta. Katsokaa B2 lähtö 5 trackerin ajassa 0:22:52. Kun zoomaa 10 m skaalaan veneen pituus on aika todellinen. Chinookin trackeri ei syystä tai toisesta anna tasaista nopeutta, mutta paikka vastaa muistikuvaa. Meillä trackeri oli ruoritolpassa eli vain metrin perästä. Protestin tein 10 ja 13 säännöistä. Olin ajamassa aivan poijun juureen, mutta joudun päästämään Chinookin väliin. Lisäksi Chinookin puomi osui selvästi poijuun. Minulla oli lähellä olleesta veneestä todistaja joka kertoi saman (ilman "esivalmisteluja"), mutta ei nähnyt poijuun osumista. Trackia ei katsottu. Facts found oli, että tulin tilanteeseen vasta vendan ollessa valmis enkä joutunut väistämään yli tiukasti vastaisen (minkä myönsinkin). Poijuun osumisesta ei kuulemma ollut näyttöä.

Tuosta oppineena sitten torstaina ajoin vastaavassa tilanteessa hyvin aggressiivisesti eli käänsin keulan selkeästi alle poijun, jolloin paaran vene ei edes uskaltanut yrittää väliin.

Paaralla tultiin yleisesti merkille aika huoletta ja useamman kerran havaitsin, että paaralla merkin juuren tunkeva vene oli voittanut monta veneenmittaa niihin nähden, jotka tulivat 10 veneenmittaa aiemmin leikkarille.
Kaptah
alokas
Posts: 19
Joined: Tue Jun 05, 2007 13:21 pm

Post by Kaptah »

Joakim wrote:Ymmärrän hyvin, että lautakunnan on kutakuinkin mahdotonta havaita väärässä starttiryhmässä lähtevää venettä, mutta varaslähdön paluun tarkistus toki kuuluu heille.
Oliko lähtöryhmiä erotettu mitenkään esim. staagissa olevalla viirillä tms? Se helpottaa lautakunnan työtä fleettien erottamisessa huomattavasti. Viime vuoden EM:ssä 49er luokassa oli kaksi alkusarjan fleettiä ja niissä oli purjeessa eriväriset lätkät. Sieltä pisti tosi nopeasti silmään, jos joku yritti lähteä väärässä ryhmässä. Ja näitäkin siis oli, vaikka siellä oli kaksi erillistä rataa & lautakunta-alusta, joissa oli isot fleettien väritunnukset. Toki 49er:ien lähtölinja on aika paljon kompaktimpi, vaikka veneitä olikin se ~40 kpl per fleetti.
Joakim
yliluti
Posts: 950
Joined: Thu Aug 20, 2009 12:53 pm

Post by Joakim »

Kaptah wrote: Oliko lähtöryhmiä erotettu mitenkään esim. staagissa olevalla viirillä tms?
Toisella ryhmällä oli viiri tagastaagissa, mutta ei sitä tai varsinkaan sen puutetta pystynyt näkemään läheskään puolen lähtölinjan päähän.
Petri
FE-junkie
Posts: 3931
Joined: Thu May 29, 2003 01:17 am
Location: Espoo

Post by Petri »

Tosin pitää huomioida että lähteneitten veneitten laskenta sen 5 minuutin aikana mitä siinä on aikaa ei ole nyt mikään ihan mahdoton tehtävä. 5 minuutissa fleetti jakaantuu jo siinä määrin että veneitä on mahdollista erottaa ja jos ei purjenumeroita ehdi laskea niin ainakin veneitten määrän voi laskea ja verrata sitä siihen kirjanpitoon mikä kerätään ennen startteja alueella palloilevista veneistä.

Pointti on lähinnä siinä että jos lautakunta ei pysty huolehtimaan tuollaisesta asiasta, se ei tee sitä olennaista tehtäväänsä ja tällöin fleetit ovat olleet liian isoja/lautakunta alimitoitettu. Eli vaikka kaikenlaisia lieventäviä asianhaaroja on helppo löytää niin ei ole mitään syytä mikä vapauttaisi lautakunnan ja järjestävän tahon vastuusta tuollaisesta virheestä. Siellähän oli sitäpaitsi jury-venettä ja lähtölinja-botskia linjan toisessa päässä joten pienellä kommunikaatiolla/rinnakkaisella kirjanpidolla kyllä koko fleetti voidaan laskea.
Joakim
yliluti
Posts: 950
Joined: Thu Aug 20, 2009 12:53 pm

Post by Joakim »

Blurissa ruotsalaiset kehuvat järjestelyjä: http://www.blur.se/2012/08/06/orci-worlds-trash-talk/
Kruiik
alokas
Posts: 4
Joined: Sun Aug 12, 2012 00:19 am

Post by Kruiik »

vvoltti wrote:Olen muuten aika yllättynyt, miten vähän on ollut julkista urputusta kisojen järjestelyistä. Yritän yleensä olla moittimatta vapaaehtoistyöntekijöitä, mutta tämänkertainen suoritus oli kyllä melkoinen rimanalitus, kyseessä oli kuitenkin MM-kisat.
Se on aika jännä miten vähän se julkinen urputus auttaa jälkikäteen. Rakentava palaute sen sijaan voisi toimia.

Paljon jäi parannettavaa, mutta asiat parantuivat BOWiin verrattuna jo ihan törkeän hyvin. BOWissa mm. unohdettiin saaristohortoiluun viedä kiertomerkki ratalähdön jälkeen...

Plussaa että vihdoinkin Suomessakin osataan vähän jo VHF:ää käyttää, pelkkä liputtelu tuommoisessa fleetissä olisi ihan mahdotonta. Radat olivat hyvin rakennettuja ja pituudet aika passeleita.
vvoltti wrote: Purjehdukselliset mokat TOP 3
1) Ekasta avomerikisasta ei saada maaliintuloaikoja tai ne menee väärin monen veneen osalta
Tämä oli tosi nolo moka, siellä siis hukkui(!) tulosliuska jossa oli ~30min pätkä maalintulleita veneitä. Mekin olimme siinä nipussa. Aivan järkyttävä moka.
Noh, seuraavana päivänä tuloksia oli kirjaamassa näköhavainnon mukaan 3 ihmistä, kynällä, paperille.
Maksaisihan sellainen videokamera ~200e jolla purjenumeroista saisi selvää.

Plussaa kuitenkin siitä että ratakisan tulokset olivat lähes aina valmiina kun rantauduttiin, joskus jopa netissä ennen rantautumista. ORCi-rankingin tuloksia taas saa välillä odottaa päiväkausia..

Paljon jäi parannettavaa, mutta silti paljon parannettiin ja kisat saatiin ajettua läpi. Ehkä tuon "uutuusteknologian" kuten videokameroiden, netin ja VHF:n käytön suhteen kisajärjestäjät vastaanottaisivat konsultaatiota. Trackereista vakiovarusteena veneessä (esim. AISin kautta) en uskalla edes haaveilla vielä...

Offtopic:
Meillekin liputettiin hylsy BOWissa kun "arvelivat sen olevan meidän vene, mutta eivät nähneet varmaksi" varaslähdöstä. Keula oli yli ennen lähtöä, mutta lähdön hetkellä alla. Videokameralla tämänkin olisi voinut todeta varmasti jälkikäteen.
vvoltti wrote: 3) Lisäpalveluna myydyt eväspaketit. Onneksi ei tullut ostettua. Mahtoi olla mielenkiintoista niillä, jotka pitkällä avomerellä olivat jo ennen starttia syöneet sen yhden kolmioleivän ja trip mehun.
Tästä tulee itsekin kiihdyttyä, ruoka oli pääsääntöisesti halvalla tehtyä kuraa ja helvetin kallista. 12e jostain pastamössöstä joka seisoo tunteja lämpöaltaassa tai 8e purjehtijan eväskassista, jolla myyjän mukaan pärjää hyvin koko päivän, on jo niin surkea vitsi ettei pysty käsittämään.
3e Grillimakkarasta, tosin lähinnä taisi olla teurasjätteestä (~20%) ja jauhosta (80%) valmistettua tai 7e oluttuopista. puuh.

Viime vuoden BOWissa, Kalev Jahtklubilla, oli oikeasti hyvät sapuskat. Siellä käy ihan huvikseen vaan syömässäkin.
Tero, FIN-18905, Aalto Capital / Phoenix
Joakim
yliluti
Posts: 950
Joined: Thu Aug 20, 2009 12:53 pm

Post by Joakim »

Kruiik wrote:unohdettiin saaristohortoiluun viedä kiertomerkki ratalähdön jälkeen...
Ei sitä unohdettu viedä, vaan poijuvene haki pois ratalähdön ylämerkin, koska luuli, ettei sitä enää tarvita. 2-luokka kryssi mailin liikaa ja sitten alkoi VHF:ssä kyselemään missä merkki oikein on.
Juice
kokelas
Posts: 60
Joined: Fri Jan 27, 2006 11:03 am
Location: Helsinki

Post by Juice »

Tästä tulee itsekin kiihdyttyä, ruoka oli pääsääntöisesti halvalla tehtyä kuraa ja helvetin kallista. 12e jostain pastamössöstä joka seisoo tunteja lämpöaltaassa tai 8e purjehtijan eväskassista, jolla myyjän mukaan pärjää hyvin koko päivän, on jo niin surkea vitsi ettei pysty käsittämään.
Tuossa "purjehtijan eväskassissa" on jo kaikki urbaanilegendan ainekset :D

t: nim. "koko maanantain avomeren eväskassin voimalla purjehtinut"
Post Reply