Huhujen mukaan purjehditaan X-41 MM kisat helsingissä tällä hetkellä.
Eilen purjehdittiin kaksi lähtöä, jossa Nicole/Cramo (ORC MM 8., kolmas suomalainen) otti ykkösen ja kolmosen. Joku toinen vene otti kolmosen ja ykkösen. Toivotaan vielä että joku otti kaksi kakkosta (tämä alkaa kuullostamaan perudolta).
NJK ei hirveästi ole kunnostautunut tiedottamisessa, kuten ei myöskään X-41 luokkaliitto tai x-yachts.com. Tietääkö kukaan mistä saisi tuloksia näkyviin?
Hmm, 12 venettä MM-kisoissa. Mitä jos mekin järjestettäisiin universumin mestaruuskisat FEneellä?
harald wrote:Hmm, 12 venettä MM-kisoissa. Mitä jos mekin järjestettäisiin universumin mestaruuskisat FEneellä?
Ilman muuta, profiili korkealle vaan. Miksi turhaan puhua luokkamestaruuksista tai SM-kisoista. Onhan EM, MM ja varsinkin tuo UM paljon vetävämpi. Mutta onko porukassa ketään ufomiestä, joka voisi viestittää avaruuteen kutsut, ettei tule protestia siitä ettei kutsua ole levitetty?
Niin, isoilla veneillä nuo MM-kisalogistiikat ovat vähän hankalampia etenkin taloustilanteessa missä irtonaista rahaa ei kuitenkaan ole niin paljoa lojumassa (ja X-41:t ovat kuitenkin ihan ORCi:n kanssa sellaista työväenurheilua että iso osa projekteista pyörii ihan normaaleilla rahoilla eikä sukuomaisuudella a'la Bertarelli etc.)
Mutta vähän heikkoa kyllä jos X-veneitten MM-kisoihin ei vaivaudu edes yhtään venettä Tanskasta...
Joakim wrote:Itse asiassa vain 9 venettä on tuloksissa. Meneeköhän jo ensi kaudelta MM-arvo, kun MM-kisoissa ei kertaakaan ole ollut tarpeeksi veneitä?
Mikä muuten on virallinen tarpeeksi? Kieltämättä tuntuu aika pehmeältä, että kotimaiseen SM-statukseen vaaditaan 20 venettä ja sitten nuo yhden tehtaan veneet ajelevat virallisesta MM-tittelistään alle 10 veneen voimin.
Olen samaa mieltä että pelkkä määrällinen vaatimus SM-statuksen saamiseen on vähän niin ja näin. Toisaalta, miten mitattaisiin jonkun luokan "taso" että onko se SM-kelpoinen vai ei? Riittävä hajonta top 3 tuloksissa parin viimeisen vuoden aikana?
Ymmärränkö oikein että em. X-41:en MM-kisan voittaja ei ole edes suomenmestari
Nyt en kyllä ihan ymmärrä ymmärsikö Harald minut oikein ja olemmeko samaa mieltä vai ei. Tarkoitin, että mun mielestä 10 veneen fliitti ei ole MM-statuksen arvoinen, oli taso mikä tahansa.
Joakim wrote:Itse asiassa vain 9 venettä on tuloksissa. Meneeköhän jo ensi kaudelta MM-arvo, kun MM-kisoissa ei kertaakaan ole ollut tarpeeksi veneitä?
Mikä muuten on virallinen tarpeeksi?
X-41 on yli 12 m, joten pääsee aika helpolla. Vaatimuksena on 12 venettä kolmesta eri maasta ja kahdelta eri maanosalta. Vaatimus on takautuva kolmen vuoden ikkunalla. http://www.sailing.org/tools/documents/ ... 085%5D.pdf
Muistaakseeni X-41 MM-kisoissa ei koskaan ole ollut venettä Euroopan ulkopuolelta. Kaikki ovat taineet olla Pohjoismaista tai Baltian maista?