Ranking 1/2012 Emäsalon Lenkki

Moderators: Petri, harald

User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11318
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: Sibbo
Vene: Charlotta
Contact:

Ranking 1/2012 Emäsalon Lenkki

Post by harald »

Näyttää siltä että ainakin kaksi FEnettä on lähdössä lillumaan emäsalon ympäri. Odotukset ovat suuria FEneitten kohdalla, valitettavasti toisen lajin valmentajakoulutus estää taas osallistumiseni emäsalon kiertoon.

http://www.htps.info/emasalo/viralliset-dokumentit/
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Petri
FE-junkie
Posts: 3944
Joined: Thu May 29, 2003 01:17 am
Location: Espoo

Post by Petri »

Tuloksia joutuu kai odottelemaan tovin rataepäselvyyksien takia mutta onpahan ainakin Merelli päässyt jonkun ohikulkijan kameran eteen

http://i1168.photobucket.com/albums/r48 ... G_8815.jpg

Gastiosasto hengaa näemmä ihan kybällä ;)
User avatar
risto
kokelas
Posts: 201
Joined: Wed Oct 30, 2002 10:24 am
Location: Tapiolan itäinen satamakaupunki
Contact:

Post by risto »

Saari kierretty, ei kylläkään FE:llä. Ei tuolla ollut epäselvyyksiä sinänsä radan kanssa, tuli vaan ajettua tyhmää eli perinteistä reittiä. Emäsalo piti kiertää tänä vuonna vastapäivään ja reitin pitäisi kulkea Bodön pohjoispuolelta.
orderit wrote: Emäsalon Lenkki 2012 purjehditaan seuraavasti:
• lähtölinjalta Haminansalmeen ja
• Emäsalon ympäri vastapäivään,
• Bodön pohjoispuolelta,
• Haminansalmeen ja
• maalilinjalle, Pyysaaren edustalla.
Nyt ordereissa oli tuo Bodö unohtunut väärään kohtaan, eli että Emäsalon kierron jälkeen Bodö on jätettävä etelään. You do the math... Tämä huomattiin vasta Emäsalon kärjen kohdalla... :goodnight: Taisi tuosta nousta useampi protestikin, mutta ne luonnollisesti hylättiin.

Mitä tästä opimme: lue ja sisäistä orderit, vaikka kisa olisikin tuttu.

Tuntuu että tulostenlaskenta on LYSti-kisoissa kovin vaikeaa.
Petri
FE-junkie
Posts: 3944
Joined: Thu May 29, 2003 01:17 am
Location: Espoo

Post by Petri »

Eli noissa netissä olevissa ratakuvauksissa rata on oikein mutta jaetuissa ordereissa oli väärin?
Ihmettelinkin tuota sivuston ratakuvausta ja en heti keksinyt mikä siinä on väärin, tosin kun kisareitti ei ollut tuttu niin ei muutenkaan nuo merkit sano oikein mitään.
User avatar
asalovuo
Hallitus
Posts: 940
Joined: Fri Feb 15, 2008 00:35 am
Location: Helsinki

Post by asalovuo »

Tämän vuoden Emäsalon kierto ei kelin suhteen juurikaan poikennut aiempien vuosien kisoista joihin olen osallistunut - kevyttä tuulta ja pläkää.

Startasimme kahden H-veneen ja Nereidan kanssa reitille puoli viiden aikaan. Startti tapahtui myötätuuleen eikä ajoitus onnistunut aivan kohdilleen mutta parempi se oli kuin edellisen viikon WHC:ssa. Me ja toinen H-veneistä ajoimme lyhintä mahdollista reittiä kohti Haminansalmea, Nereidan ja toisen H:n leikatessa keskemmälle Kruunuvuoren selkää. Reitti valintamme onnistui ja saimme karistettua molemmat keskelle leikanneet veneet kannoiltamme heti alussa. Haminansalmen jälkeen kanssamme alussa kisannut H alkoi jäädä ja villingin kohdalla olimme saaneet jätettyä sen taakse. Tehtyämme jiipin pohjoiseen (heti Villingin ohitettuamme) emme enää nähneet ko. H:ta. Edessä olevat veneet näyttivät valitsevan reitikseen joko Mustanhevosen ja Kuivanhevosen välistä kulkevan tai Kuivan hevosen eteläpuolelta kulkevan reitin. Tässä kohtaa poikkesimme hieman muista ja valitsimme pohjoisimman eli jatkoimme Vuosaaren laivaväylää pitkin vieläkin poihjoisemmas. Kiersimme Mustanhevosen pohjoispuolelta saaden näin paremman leikkauskulman Sipoon selälle. Kaunissaaren kohdalla seisomme hetken pläkässä kunnes tuuli taas heräsi ja tällä kertaa onni suosi pohjoista reittiä kulkeneita. Emäsalon etelä kärkeen ajelimme jonossa ohittaen oman luokkamme pienimpiä veneitä ja yrittäen olla jäämättä jokaisen suuren luokan veneen jalkoihin.
Kiersimme Emäsalon kärjen luotoja ja rantaa nuollen jotteivät perässämme tulleet isot veneet pääsisi meidän yläpuolelle. Itäviittaa ei enää ollut saaren kärjessä ja kun kerran me nuolimme kivet mahdollisimman läheltä ahneimmin yläpuolelle halunnut vene kolautti kölinsä ensin yhden kerran ja sitten toisen kerran jääden kivelle hetkeksi kiinni. Kryssi pohjoiseen sujui mallikaasti ja vauhti/kulmat tuntui olevan jotakuinkin kohdillaan.
Pohjoiskärjen jälkeen nostimme spinnun uudestaan ja se pysyi ylhäällä aina Santahaminan kohdalle poislukien pientä hetkeä sillan luona, jossa vauhtia antoi lähinnä Porvoon joen laskuvedet.
Hieman ennen Haminansalmea saimme ensimmäisen näköhavainnoin luokkamme pienimmästä veneestä, Camomillasta. Yritimme viime metreille asti päästä ohi mutta Scamper kulki hyvin kevyellä kryssillä ja miehistö oli varsin hyvin hereillä vendaten, joka kerta meidän päälle varmistaen itselleen luokan maaliin tulopaukun. Kisan voittaja oli toki jo selvinnyt Emäsalon pohjoiskärjessä mutta hyvää treeniä se kuitenkin oli :)
Mitään mainittavia purjehduksellisia mokia ei tullut tehtyä ja ajoimme venettä sen minkä sillä pääsi tuollaisessa kelissä.

Meidät siis palkittiin sijalla 2, Camomillan viedessä taas kerran luokkavoiton.

Merellissä mukana Rea, Asko, Jarmo & allekirjoittanut.
Antti
S/y Merelli
FIN 2545
-

Post by - »

[quote="risto"]Saari kierretty, ei kylläkään FE:llä. Ei tuolla ollut epäselvyyksiä sinänsä radan kanssa, tuli vaan ajettua tyhmää eli perinteistä reittiä. Emäsalo piti kiertää tänä vuonna vastapäivään ja reitin pitäisi kulkea Bodön pohjoispuolelta.
[quote]

Rapsaa kisasta ei FE83:lta, jos sallitte?

Ekaa kertaa omalla veneellä kisaamassa, gastina toki aiemmin Emäsaloa on kierretty. Tein kisan jälkeen hyvityspyynnön ja laitoin perusteeksi, että ratakartta ja reitinkuvaus ovat ristiriidassa (joo, tarvisi lukea tarkempaan ohjeet, tuli vaan vilkaistua karttaa ja todettua, että joo vanha tuttu reitti. Oma moka nro 1). Tuomarit sanoivat, että ristiriita on ja järjestäjän olisi tehtävä orderit huolellisemmin, mutta päätyivät olla hyvittämättä. No, ei tämä kuitenkaan haudan vakava homma ole ja jääpä ensivuodeksi petrattavaa :)

Tavoite kisaan oli, että ei olla viimeisiä ja siihen nähden tavoite tuli kirkkaasti saavutettua :) Ainoa varsinainen accident oli, että ennen siltaa huomattiin spinnunfallin karanneen maston sisään, sekin on oma moka nro 2, pitäisi olla aina kasi köyden päässä, no nyt muistan sen, kantapään kautta...

Sen verran hauskaa oli, että kait sitä tulee joihinkin muihinkin kisoihin lähdettyä, Hangon regatta voisi olla hauska happening :)

Jyrki / Noordzee (First 31.7)
User avatar
risto
kokelas
Posts: 201
Joined: Wed Oct 30, 2002 10:24 am
Location: Tapiolan itäinen satamakaupunki
Contact:

Post by risto »

Petri wrote:Eli noissa netissä olevissa ratakuvauksissa rata on oikein mutta jaetuissa ordereissa oli väärin?
Ihmettelinkin tuota sivuston ratakuvausta ja en heti keksinyt mikä siinä on väärin, tosin kun kisareitti ei ollut tuttu niin ei muutenkaan nuo merkit sano oikein mitään.
Samat orderit jaettiin, kuin mitä netissä on. Teknisestihän kuva ja sanallinen ratakuvaus on oikein, Haminansalmesta pääsee Emäsalon eteläkärkeen sekä ulkokautta, että sisäkautta ja Emäsalon pohjoiskärjestä ajettaessa vaatisi suurta luovuutta päästä Bodön eteläpuolelle. Ottihan se päähän, että ei tajunnut tuota virhettä ordereissa.

Eli virhe tuossa on, että radan olisi tarkoitus kulkea Bodön pohjoispuolelta mennen tullen.
Mikko
alokas
Posts: 34
Joined: Sat Apr 15, 2006 18:31 pm

Post by Mikko »

- wrote: Tavoite kisaan oli, että ei olla viimeisiä ja siihen nähden tavoite tuli kirkkaasti saavutettua :) Ainoa varsinainen accident oli, että ennen siltaa huomattiin spinnunfallin karanneen maston sisään, sekin on oma moka nro 2, pitäisi olla aina kasi köyden päässä, no nyt muistan sen, kantapään kautta...
Näytitte kryssin lopussa ajelleen vähän meidän perässä, jos havaintoni 31.7-maisesta runkoikkunasta piti paikkansa. Ihmettelinkin, että mikä on, kun ei oletetulta Nordzeeltä spinnu noussut emiksen pohjoismerkillä. Saitteko viriteltyä fallin vesillä kuntoon, vai painoitteko jennillä loppuamtkan?

Mikko / Meriharakka
Noordzee

Post by Noordzee »

Mikko wrote:
- wrote: Tavoite kisaan oli, että ei olla viimeisiä ja siihen nähden tavoite tuli kirkkaasti saavutettua :) Ainoa varsinainen accident oli, että ennen siltaa huomattiin spinnunfallin karanneen maston sisään, sekin on oma moka nro 2, pitäisi olla aina kasi köyden päässä, no nyt muistan sen, kantapään kautta...
Näytitte kryssin lopussa ajelleen vähän meidän perässä, jos havaintoni 31.7-maisesta runkoikkunasta piti paikkansa. Ihmettelinkin, että mikä on, kun ei oletetulta Nordzeeltä spinnu noussut emiksen pohjoismerkillä. Saitteko viriteltyä fallin vesillä kuntoon, vai painoitteko jennillä loppuamtkan?

Mikko / Meriharakka
Aluksi tuli lamaantunut olo ja melkein olin jo heittämässä hanskoja tiskiin. Aikamme murjotettiin ja päätettiin lopulta kiskaista jennin fallilla spinnu ylös.

Jyrki
User avatar
asalovuo
Hallitus
Posts: 940
Joined: Fri Feb 15, 2008 00:35 am
Location: Helsinki

Post by asalovuo »

Viralliset tulokset näyttävät tulleen HTPS:n sivustoille.

http://www.htps.info/tulokset/EMS2012-tulokset.pdf
Antti
S/y Merelli
FIN 2545
Jan

Post by Jan »

Lähtöajat ovat ainakin väärin Lys II:ssa vielä, me lähdettiin 16:54:28 eikä 16:42. Joten noihin tulee (toivottavasti) vielä korjauksia.
User avatar
asalovuo
Hallitus
Posts: 940
Joined: Fri Feb 15, 2008 00:35 am
Location: Helsinki

Post by asalovuo »

...johan noita kertaalleen tarkistettiin juuri ennen palkintojen jakoa. Vaikeeta näyttää tuloslaskenta olevan tällä kertaa :?
Antti
S/y Merelli
FIN 2545
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11318
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: Sibbo
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

Mitäs se Arttu on puuhaillut talven aikana, onko se käynyt santapaperikaupoissa?

Nöyrät onnittelut Bice-lle voiton johdosta!
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
User avatar
risto
kokelas
Posts: 201
Joined: Wed Oct 30, 2002 10:24 am
Location: Tapiolan itäinen satamakaupunki
Contact:

Post by risto »

Ja kannattaa siis huomioida ne lähtöajat tuloksissa (esim Solveig ja Donna olisi lähtenyt 9min erolla ja Bella Nova vielä myöhemmin). Minun mielestä oikea järjestys olisi
1: Solveig
2: Bice
3: Fanni
4: Donna
mutta voin olla toki väärässäkin.

Tietysti kivempaahan se olisi ollut voittaa, vaikka maistuu tuo toinenkin sija. :)
Petri
FE-junkie
Posts: 3944
Joined: Thu May 29, 2003 01:17 am
Location: Espoo

Post by Petri »

Tärkeintähän lienee voittaa se Inferno29-OD-kisa ja tulihan tuosta hyvä määrä LYS-ranking-pisteitä mitkä varmaan jo kiiluvat Artun silmissä :)

Alkaa näyttää vähän pelottavalta tämä kausi kun LOW voittaa kisoja ja kaikki veneet tuntuvat menevän entistä kovempaa, pitää varmaan tosissaan huolestua noista teekkareistakin WHC:ssa kohta.
Post Reply