Saalingit
-
- luti
- Posts: 665
- Joined: Fri Apr 23, 2004 09:21 am
- Location: Uusikaupunki
- Vene: Baladeur
- Contact:
Mistä spriidari kun styyran puoli murtunut juurestaan?
Huomasin päävantteja tänään irroittaessa että toisen puolen spriidari oli murtunut pidemmän sokan puolelta. Tästä oppien muistutan kaikkia tarkistamaan keväällä rikin ennen kuin nostetaan pystyyn ja lähdetään seilaamaan.
Mutta pistäkää infoa mistä uuden spriidarin löytää tuohon seldenin mastoon. Pasilla lienee ainakin kokemusta.
Mutta pistäkää infoa mistä uuden spriidarin löytää tuohon seldenin mastoon. Pasilla lienee ainakin kokemusta.
Seppo
S/Y Baladeur, FIN-6889
S/Y Baladeur, FIN-6889
Re: Mistä spriidari kun styyran puoli murtunut juurestaan?
TervehdysArkki wrote:Huomasin päävantteja tänään irroittaessa että toisen puolen spriidari oli murtunut pidemmän sokan puolelta. Tästä oppien muistutan kaikkia tarkistamaan keväällä rikin ennen kuin nostetaan pystyyn ja lähdetään seilaamaan.
Mutta pistäkää infoa mistä uuden spriidarin löytää tuohon seldenin mastoon. Pasilla lienee ainakin kokemusta.
Helpomalla pääset, kun menet paikalliselle hitsauspajalle ja pyydät korjaushitsaamaan murtuman. Tämän jälkeen viimeistelet tuloksen rälläkällä siten, että saalinki taas sopii istukkaansa. Näin me korjasimme Annelin saalingista vastaavan murtuman muistaakseni keväällä -88, eikä ole koira perään haukkunut

Jos uuden saalingin haluat, saat sen Jotico Marinelta metritavarana. Saalingissa on pääte valmiina ja katkaiset saalingin rautasahalla vain sopivan mitttaiseksi, viilat pärseet pois ja teet sokanreiät ja taas pelittää

Muistutan, että kyseinen murtuma yleensä syntyy, kun mastoprofiili pääsee pumppaamaan. Itse vahvistit eilisessä kokouksessa lounastauolla keskustellessamme, että sinulla on viimekaudella käynyt juuri näin

Ystävällisin veneily terveisin PR
Mulla on yksi ylimääräinen saalinki, kun vaihdoin molemmat syksyllä. Saat sen, jos käytetty kelpaa. On ehjä kuitenkin. Soita tai pistä viestiä.
En suosittele hitsaamista, sillä hitsasin toisen saalingin 1.5v. sitten ja nyt se väsyi hitsin kohdalta ja meni sitten katkettuaan uuden ykkösgenoan läpi.
Oman trimmikäsitykseni mukaan FE:n masto joko pumppaa tai sitten se on ässällä. Jotikon heppu sanoi, että pumpaamisen voi jälkikäteen nähdä soikeista saalinkien reijistä. No 20 v. vanhoista saalingeista on vaikea sanoa minä vuonna masto on pumpannut.
Jotikosta saa standardi profiileja, josta voi pätkäistä sopivat. Jos en ihan väärin muista, niin maksoin kahdesta 70e?
En suosittele hitsaamista, sillä hitsasin toisen saalingin 1.5v. sitten ja nyt se väsyi hitsin kohdalta ja meni sitten katkettuaan uuden ykkösgenoan läpi.

Oman trimmikäsitykseni mukaan FE:n masto joko pumppaa tai sitten se on ässällä. Jotikon heppu sanoi, että pumpaamisen voi jälkikäteen nähdä soikeista saalinkien reijistä. No 20 v. vanhoista saalingeista on vaikea sanoa minä vuonna masto on pumpannut.
Jotikosta saa standardi profiileja, josta voi pätkäistä sopivat. Jos en ihan väärin muista, niin maksoin kahdesta 70e?
Tervehdysoikkpasi wrote:En suosittele hitsaamista, sillä hitsasin toisen saalingin 1.5v. sitten ja nyt se väsyi hitsin kohdalta ja meni sitten katkettuaan uuden ykkösgenoan läpi.![]()
Meillä hitsaus onnistui erittäin hyvin. 17 vuotta on kestänyt eikä mitään ongelmaa ole hitsauksesta syntynyt. Onni suosii ammattitaitoa...

Jos vanteissa on vain kiristysvaraa niin kyllä maston saa käytänössä seisomaan tukevasti ilman pumppaamista. Mastoon riittävästi prebendiä ja alavanteilla kiristetään maston keskikohdan paikoilleen. Ei pitäisi juuri pumpata. FE:n masto on mielestäni sen verran tukeva halko, ettei se juuri vavahtele, jos vantit on vain riittävän kireät ja trimmi muuten kunnossa. Toista oli vanhan H-veneen masto. Ohut profiili ja venyneet vantit, joita ei saanut riittävän kireälle. Pumppasi muuten tosi miehekkäästioikkpasi wrote: Oman trimmikäsitykseni mukaan FE:n masto joko pumppaa tai sitten se on ässällä. Jotikon heppu sanoi, että pumpaamisen voi jälkikäteen nähdä soikeista saalinkien reijistä. No 20 v. vanhoista saalingeista on vaikea sanoa minä vuonna masto on pumpannut.

Pumppaamisella tarkoitan maston keskikohdan taipumista eteen taakse noin puolen profiilin paksuuden amplituudista, enkä sitä pientä värähtelyä joka siinä saattaa ajoittain esiintyä.
Ystävällisin veneily terveisin PR
Terve!
Saalinkeja tänään tarkistaessani huomasin saman jutun eli molemmat saalingit murtuneet juuresta sekä toinen vääntynyt. Jotikosta sitten kevääksi uudet tilalle ja mastokin pysynee varmemmin pystyssä. Kuvat löytynee tuolta:http://www.fe83.org/gallery/view_photo. ... d=IMG_0985 http://www.fe83.org/gallery/view_photo. ... d=IMG_0986
Saalinkeja tänään tarkistaessani huomasin saman jutun eli molemmat saalingit murtuneet juuresta sekä toinen vääntynyt. Jotikosta sitten kevääksi uudet tilalle ja mastokin pysynee varmemmin pystyssä. Kuvat löytynee tuolta:http://www.fe83.org/gallery/view_photo. ... d=IMG_0985 http://www.fe83.org/gallery/view_photo. ... d=IMG_0986
Erehdyttävästi noiden kuvien näköinen oli Lisbethinkin saalinki taannoin. Se oli jo kertaalleen hitsattu, ja väärin asennettu. Siinä oli varmaankin yritetty väkisin saada saalinki vaakasuoraan, sen sijaan, että olisi puolitettu vantin kulma... Tilannetta tuskin helpotti se, että aloittelijana laitoin ensiyrittämällä ylävantin edemmäksi kannella, kun olin lukevinani jostain ohjeesta, että niin kuuluu ollaSaalinkeja tänään tarkistaessani huomasin saman jutun eli molemmat saalingit murtuneet juuresta sekä toinen vääntynyt. Jotikosta sitten kevääksi uudet tilalle ja mastokin pysynee varmemmin pystyssä.

- harald
- Hallitus
- Posts: 11313
- Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
- Location: Sibbo
- Vene: Charlotta
- Contact:
Tuo saalingin päädyn paikka löytyy helposti näin: Ennen saalingin kiinnilaittoa
tuodaan yläharus maston kiinnikkeeseen kiinni ja vedetään reilusti alaspäin. Nyt
vaijeri on siis mastoputkea pitkin.
OIkea paikka saalingin päädylle on nyt mastohelan kohdalla (helan yläreunassa).
Tähän kohtaan kiristetään päätykappale kiinni vaijeriin.
Nyt kun saalingin laittaa paikalleen se on hiukan liikaa ylöspäin, mutta muistakaa
että vaijereita kiristetään aika paljon ruuveilla joten se asettuu kyllä sitten oikeaan
kulmaan.
tuodaan yläharus maston kiinnikkeeseen kiinni ja vedetään reilusti alaspäin. Nyt
vaijeri on siis mastoputkea pitkin.
OIkea paikka saalingin päädylle on nyt mastohelan kohdalla (helan yläreunassa).
Tähän kohtaan kiristetään päätykappale kiinni vaijeriin.
Nyt kun saalingin laittaa paikalleen se on hiukan liikaa ylöspäin, mutta muistakaa
että vaijereita kiristetään aika paljon ruuveilla joten se asettuu kyllä sitten oikeaan
kulmaan.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Mistä uusi saalinki?
Auttakees nyt uudehkoa purjehtijaa mäessä. Tänä viikonloppuna piti kovasti nostaa mastoa, mutta huomattiin että saalinki on murtunut. Mistä voisin kysellä uutta ja mitä ne yleensä maksavat? Ja on siis niin pahasti murtunut, että ei todellakaan lähdetä koittelemaan "jos se vaikka vielä yhden kauden kestäisi" 

Tervehdys
Jos masto on Seldenin valmistetta, niin Jotico marine on Suomen maahantuoja. Vanha saalinki mukaan malliksi. Muistaakseni uudet saalingit tulevat "pitkänä", josta sahaat tyvestä pois ylimääräiset ja poraat sokkien reiät.
Netistä löytyy varmaan joitain toimijoita, jotka voivat toimittaa myös tänne härmään.
Jos masto on Seldenin valmistetta, niin Jotico marine on Suomen maahantuoja. Vanha saalinki mukaan malliksi. Muistaakseni uudet saalingit tulevat "pitkänä", josta sahaat tyvestä pois ylimääräiset ja poraat sokkien reiät.
Netistä löytyy varmaan joitain toimijoita, jotka voivat toimittaa myös tänne härmään.
Ystävällisin veneily terveisin PR