Avomeripurjehduksen MM-kisat suomessa 2012
Niin, minä minä kyllä alussa esitin toteamuksena että AMP:n toiminnassa on avoimuuden osalta paljonkin paikattavaa, eritoten juuri tuloslaskennan osalta. Se, että on tehty periaatepäätöksiä yms. ei paljoa auta jos sitten käytännössä iso osa toimijoista toimii miten sattuu ja sitten kysymyksiin esim. W/L-ratojen tuulensuunnista vastataan "ne ovat W/L-ratoja". Ja sen jälkeen sitten tarjotaan suttuisia screenshotteja jotka on vielä pakattu niin rajusti että ne ovat lähes lukukelvottomat etenkin vielä sen kilpailun osalta joka on nyt se merkityksellinen, tuo kakkoslähtö lienee kaikkien mielestä aivan käsittämättömän vino jo pienen screenshotinkin pohjalta. Ja olennaista on juuri se että se informaatiosisältö vähenee siinä kun rata kääntyy ja on lähes mahdotonta tutkia mikä on mikäkin halssi ja ratakierros.
Jos nyt käydään faktoja läpi kun jotenkin tuntuu ettei kaikilla ole niitä ihan hanskassa:
Ne BOW-kisojen trackit ovat olemassa ja niitä on käytetty protestikäsittelyssä (tai siis, teknisesti kai joku muu termi ja erityisesti vielä siis uudelleenkäsittely) mutta niitä ei ole tätä ennen mitenkään vaivauduttu julkistamaan sen jälkeen kun hylkäyspäätökset julkistettiin (ja missä sitten kumottiin aikaisempia päätöksiä), kyse ei nyt ole siitä että Joakimin pitäisi erityisesti aina julkistaa mittaridatansa. Eli niitten trackien esilletuominen ei ole mikään avaruudesta oleva juttu kun ne kerta ovat olemassa ja selvästikin otettu uloskin veneen mittaristosta, mä voin alle 10 sekuntissa heittää jakoon jokaikisen trackin minkä olen kerännyt kisoista, jos en satu olemaan kotikoneella niin viive on sen verran että pääsen kotikoneelle. Kuvankaappaus track-plotista ei ole tracki, se on kuvankaappaus mutta kaitpa juuri se ettei näitä osata erottaa on osasyy siihen ettei trackien keräämistä ja esillelaittoa oikein tunnuta juurikaan harrastavan pl. meidän puuhat (kyllä, tuo oli piikittelyä, mutta on tässä jo pari vuotta ollut aikaa esim. AMP:llä ottaa mallia FEP:n yhdistysloggereista yms. ). Yhä, jostain on nyt tullut sellainen harhainen näkemys että täällä on vaadittu jotain, pyytäisin kyllä osoittamaan sellaisen kohdan mistä tahansa viestistä.
Lainaan vielä itseäni jos vaikka siitä nokkelammat voivat osoittaa sitä suurta vääryyttä mitä on tehty ja vaatimuksia joita tässä on nyt esitetty:
"Mulla kun ei tässä asiassa ole oikein kummoista henk.koht. panosta niin silti vähän ihmetyttää tällainen "tiedon jakaminen", miten vaikea on heittää gpx-trackeja h-vene.nettiin tuollaisten postimerkkikuvien (kyllä nyt luulisi screenshottien onnistuvan vähän paremmin tuolla koulutustaustalla) sijaan, jotenkin kyllä oikeasti tuntuu että eivät nuo henkilökemiaongelmat ihan tyhjästä ole syntyneet. Toki on ihan ymmärrettävää jos et ole esim. töissä ehtinyt heittää noita paremminkaan esille mutta tuossa muodossa ovat kyllä aika yhtä tyhjän kanssa."
Ja yhä korostettakoon että mulla ei ole henk.koht. intressiä ratojen suoruuteen, olen vain puhunut siitä että ovat radat vinoja tai eivät, vaan että miksei ihan suoraan anneta myös W/L-radoille ratatietoja.
Minä en siis edes purjehtinut BOW2010:ssä mutta johtuen juuri siitä ettei näitä asioita ole käsitelty missään vaiheessa avoimesti on kyseisen kisan radoista ollut kaikenlaista debattia.
Mä tulin tänään Suomeen/himaan klo 16.30 8h matkustamisen päätteeksi, joten on tässä nyt ollut muutakin ajanvietettä kuin alkaa ihmettelemään kisatrackeja tarkemmin ja olen koko ajan tehnyt sen selväksi. Nyt kun sitten parin tunnin lätkänpeluun jälkeen olen päässyt taas kotiin laitoin noi trackit nettiin.
http://www.h-vene.net/h-vene/gpsar2/loa ... php?id=171
http://www.h-vene.net/h-vene/gpsar2/loa ... php?id=172
Äkkiseltään laskettuna kakkoskryssillä ajettiin 1110m toista halssia ja 390m toista. Ei tuo maailman pahin ole, mutta ei toki suorakaan ole, mutta sikäli mielestäni mennään vähän metsään jos kuitenkin tuloslaskennallisesti tuollainenkin rata määritellään "suoraksi" ja sitten lasketaan siitä laskennalliset ajat.
Olennaista on siis yhä se että koko tuo prosessi miten nuo ratojen hylkäämiset ja hyväksymiset tehdään on varsin epämääräinen seuraamuksista kärsivien/hyötyvien osalta ja jälkikäteen sitten tulokset ovat vain kiveen kirjoitettua ja ainoa informaatio mitä annetaan on "kolme kirjainta", ymmärrän kyllä että joihinkin vetoaa tuollainen ajattelumalli mutta ei se ole järin avointa.
Jos nyt käydään faktoja läpi kun jotenkin tuntuu ettei kaikilla ole niitä ihan hanskassa:
Ne BOW-kisojen trackit ovat olemassa ja niitä on käytetty protestikäsittelyssä (tai siis, teknisesti kai joku muu termi ja erityisesti vielä siis uudelleenkäsittely) mutta niitä ei ole tätä ennen mitenkään vaivauduttu julkistamaan sen jälkeen kun hylkäyspäätökset julkistettiin (ja missä sitten kumottiin aikaisempia päätöksiä), kyse ei nyt ole siitä että Joakimin pitäisi erityisesti aina julkistaa mittaridatansa. Eli niitten trackien esilletuominen ei ole mikään avaruudesta oleva juttu kun ne kerta ovat olemassa ja selvästikin otettu uloskin veneen mittaristosta, mä voin alle 10 sekuntissa heittää jakoon jokaikisen trackin minkä olen kerännyt kisoista, jos en satu olemaan kotikoneella niin viive on sen verran että pääsen kotikoneelle. Kuvankaappaus track-plotista ei ole tracki, se on kuvankaappaus mutta kaitpa juuri se ettei näitä osata erottaa on osasyy siihen ettei trackien keräämistä ja esillelaittoa oikein tunnuta juurikaan harrastavan pl. meidän puuhat (kyllä, tuo oli piikittelyä, mutta on tässä jo pari vuotta ollut aikaa esim. AMP:llä ottaa mallia FEP:n yhdistysloggereista yms. ). Yhä, jostain on nyt tullut sellainen harhainen näkemys että täällä on vaadittu jotain, pyytäisin kyllä osoittamaan sellaisen kohdan mistä tahansa viestistä.
Lainaan vielä itseäni jos vaikka siitä nokkelammat voivat osoittaa sitä suurta vääryyttä mitä on tehty ja vaatimuksia joita tässä on nyt esitetty:
"Mulla kun ei tässä asiassa ole oikein kummoista henk.koht. panosta niin silti vähän ihmetyttää tällainen "tiedon jakaminen", miten vaikea on heittää gpx-trackeja h-vene.nettiin tuollaisten postimerkkikuvien (kyllä nyt luulisi screenshottien onnistuvan vähän paremmin tuolla koulutustaustalla) sijaan, jotenkin kyllä oikeasti tuntuu että eivät nuo henkilökemiaongelmat ihan tyhjästä ole syntyneet. Toki on ihan ymmärrettävää jos et ole esim. töissä ehtinyt heittää noita paremminkaan esille mutta tuossa muodossa ovat kyllä aika yhtä tyhjän kanssa."
Ja yhä korostettakoon että mulla ei ole henk.koht. intressiä ratojen suoruuteen, olen vain puhunut siitä että ovat radat vinoja tai eivät, vaan että miksei ihan suoraan anneta myös W/L-radoille ratatietoja.
Minä en siis edes purjehtinut BOW2010:ssä mutta johtuen juuri siitä ettei näitä asioita ole käsitelty missään vaiheessa avoimesti on kyseisen kisan radoista ollut kaikenlaista debattia.
Mä tulin tänään Suomeen/himaan klo 16.30 8h matkustamisen päätteeksi, joten on tässä nyt ollut muutakin ajanvietettä kuin alkaa ihmettelemään kisatrackeja tarkemmin ja olen koko ajan tehnyt sen selväksi. Nyt kun sitten parin tunnin lätkänpeluun jälkeen olen päässyt taas kotiin laitoin noi trackit nettiin.
http://www.h-vene.net/h-vene/gpsar2/loa ... php?id=171
http://www.h-vene.net/h-vene/gpsar2/loa ... php?id=172
Äkkiseltään laskettuna kakkoskryssillä ajettiin 1110m toista halssia ja 390m toista. Ei tuo maailman pahin ole, mutta ei toki suorakaan ole, mutta sikäli mielestäni mennään vähän metsään jos kuitenkin tuloslaskennallisesti tuollainenkin rata määritellään "suoraksi" ja sitten lasketaan siitä laskennalliset ajat.
Olennaista on siis yhä se että koko tuo prosessi miten nuo ratojen hylkäämiset ja hyväksymiset tehdään on varsin epämääräinen seuraamuksista kärsivien/hyötyvien osalta ja jälkikäteen sitten tulokset ovat vain kiveen kirjoitettua ja ainoa informaatio mitä annetaan on "kolme kirjainta", ymmärrän kyllä että joihinkin vetoaa tuollainen ajattelumalli mutta ei se ole järin avointa.
Last edited by Petri on Sat Mar 10, 2012 01:11 am, edited 1 time in total.
Ajat muuttuu ja jos vapaaehtoistoimijoitten määrä ei kasva niin jotain pitää tehdä. Toisaalta ammattimaisempi toiminta taas on sitten nopeasti jo niin kallista, että se syö taas osallistumista ehkä turhankin rajusti.harald wrote:
Vaikka toisaalta, kun yritettiin luoda sellainen organisaatio joka olisi vähän ammattimaisemmin järjestänyt kisoja niin eikös joku tätäkin sahannut nilkkoja myöden irtipoikki
Mutta mielestäni ei olisi kohtuutonta että maksettaisiin 500-600¤/viikko järjestelijöille jos se vain verotusteknisesti olisi mahdollista. Näin ei ainakaan tarvisisi ottaa omaa lomaa ja näin kärsiä taloudellinen menetys omasta taskusta. Luulis että esim 120 venettä á 500¤ antaisi siihen mahdollisuuden sanotaanko kymmenelle kokopäiväiselle?
Yritä siinä sitten löytää optimia.
Tuollaiset isommat summat on jo hankala toteuttaa, tuollainen pienimuotoinen "harmaa talous" on aika helppo järkätä kulukorvauksina niin kauan kuin kokonaisansiot pysyvät pieninä. Toisaalta sinänsä ihan sivuverokortilla on aika pikkuvaiva ihan palkatakin jengiä lyhyeksi aikaa, eivät ne pakolliset sivukulut kuitenkaan niin paljoa ole kun tarkoitus ei ole sinänsä tehdä muuta kuin hoitaa työnantajan lakisääteiset velvoitteet.
Eli voisi kuvitella että tuollaisella 60k+sponssit budjetilla jo hieman järjestää kompensaatiotakin pääjärjestäjille, mutta toisaalta jos paikalle tulee ammatti-juryä yms. niin siinä kyllä jo katoaa iso siivu rahoista.
Voit tietysti kääntää minun sanani miten haluat, lopuksi tarkoitan määrä korvaa laadun sanontaa. Mielestäni näin ei ole ikinä, mielummin syön yhden hyvän A-luokan makkaran kuin paketillisen B-luokan makkaroita. Anteeksi, että Ville ja Olli olette pahoittaneet mielenne se ei tietenkään ole tarkoitus.vvoltti wrote: Vituttaa lukea tommosta dissausta ja sontaa, missä heitellään syytöksiä sinne tänne, poikkeuksetta väärään osoitteeseen ja melko lailla järkiköyhiä syytöksiä muutenkin. Vaikuttaa olevan joillakuilla oma napa == maailmankaikkeus. "Mieluummin mulle heti nyt paljon". Tuon viestin lopetuksena? Ei jumalauta.Ville
Yksinomainen tavoiteeni on kohottaa järjestelyjen tasoa, henkilökohtaisuuksiin en ole mennyt enkä mene. Se kun ei tule kehitystä auttamaan. Suunta viesteissäni on AMP ja kisajärjestäjät yleensä. Yksittäisten kisojen poimiminen esimerkiksi on aina vaarallista ja ei aina vie asiaa eteenpäin kun keskustelu jumittuu juuri siihen kisaan. Nyt tässä ketjussa 2010 Bowiin.
AMP on minusta se järjestö, jossa tätä täytyy käsitellä. Jos kaikki jäsenet ovat aina hiljaa, hallitukselle varmasti tulee olo, että kaikki on hyvin. Ei tietysti ole hirveän kehittävää jos kaikki, jotka ilmoittavat olevansa erimieltä asioista leimaataan häiriköiksi. Siitä systeemistä käytetään nimitystä totalitarismi. Ratakisojen järjestelyn tasoa on nostettava, keinoiksi olen ehdottanut kisaluokkien lukumäärän pienentämistä yms. Ei tietysti ole yhtä kiikka kuutosta jolla homma paranee vaan kyse monien osasten summa.
Eteenpäin:
ORCi ratakisoja on ollut vuodessa yleensä 3 , tälle vuodelle tulee neljäs. Hypoteettisesti jos 9 kaverille maksetaan sivukulujen kanssa 15 eur / tunti ja päivät kestää 10 tuntia niin kokonaiskulu "ammattimiehille" on 9x10x15=1350 eur/ päivä On tietysti täysin kokeilematta jos tuo "ammattilaisuus" parantaisi järjestelyjä, itse en sillä usko sillä olevan suurempaa merkitystä ainakaan aluksi, tietysti sitten jos saadaan tällä tavalla kerättyä jokin vakiporukka kisoja järjestämään. Kehityssuunta kuitenkin on, että kaikenlainen vapaaehtois-/ talkootoiminta koko ajan vähenee ja myös ns. kolmas sektori siirtyy ainakin osittain maksulliseksi. Tuleeko AMP:n kerätä jäseniltään / osallistujilta 6 ratapäivän kustannuksena 8100 euroa ja ylipäätään auttaako tässä raha.
Saarten kiertely ja muut matkakisat ovat helpompia järjestää, niitä varmaan siksi enemmän järjestetäänkin. Näiden osalta kompastuskiveksi on osoittautunut tulostenlaskennan avoimmuus. Toivottavasti nyt kaikki lukijat pystyvät erottamaan mitä on tarkoitettu avoimmuuden puutteella ja mitä ratakisojen ontuvilla järjestelyillä.
Selviäisiköhän tuoltaAnonymous wrote:Asiasta kolmanteen, minkälaiset varanavigointivalot ovat hyväksyttävät?
http://www.avomeripurjehtijat.fi/index. ... Itemid=250
"Pitäisi olla ”same specifications”, patterikäyttöiset irtovalot OK, mutta esim.
väriä antava taskulamppu ei kelpaa"
Sainpahan kanssa itsekin tuosta dokkarista vihdoin kimmokkeen käydä hankkimassa EA-kurssi vyön alle kun näemmä tosiaan se on vaatimuksena yhdelle miehistönjäsenelle/vene.
- harald
- Hallitus
- Vene: Charlotta
Riittää varmaan. Kaikissa SM-kisoissa on tuollaisia vaatimuksia. Express-kisoissakin on vaatimus että pitää olla liiton jäsen ja kyllä siellä on aika monta gastia ollut.
Itsellänikin on nykyään EA1 kortti taskussa, VHF-paperit ja taskulamppu-sarja varavalojakin on. Kohta minusta tulee gasti.
Itsellänikin on nykyään EA1 kortti taskussa, VHF-paperit ja taskulamppu-sarja varavalojakin on. Kohta minusta tulee gasti.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Joo, ei tuo pursiseuran jäsenyys ole mikään ihmejuttu, perushomma SM-kisoissakin (sikäli siis mitalit maksatetaan osallistujien jäsenmaksuilla).
Miten tarkasti tuota sitten valvotaan on eri asia, mutta en usko että näissä karkeloissa on varsinaisesti kynnyskysymys kun avomeriveneissä gastit ovat monesti omien retkiveneittensä kippareita ja tätä myöten seurojen jäseniä(jonkin pienemmän luokan SM:issä ihan varmasti on purjehtinut ei-SPL-purjehtijoita tilapäisgasteina jne.)
Sinänsä off-topikkina todettakoon että Express-LM:issäkin tuo vaatimus siitä että jäsenet ovat Express-liiton jäseniä kai juontaa juurensa SM-status-ajoilta, ei se kai enää sinänsä perusteltua ole vaikka on se toki helppo tapa kerätä rahaa yhdistyksen kassaan. Tyypillisesti LM:issä riittää se että kippari on yhdistyksen jäsen ja tietenkin SPL:n jäsen ihan lähtökohtaisesti.
Miten tarkasti tuota sitten valvotaan on eri asia, mutta en usko että näissä karkeloissa on varsinaisesti kynnyskysymys kun avomeriveneissä gastit ovat monesti omien retkiveneittensä kippareita ja tätä myöten seurojen jäseniä(jonkin pienemmän luokan SM:issä ihan varmasti on purjehtinut ei-SPL-purjehtijoita tilapäisgasteina jne.)
Sinänsä off-topikkina todettakoon että Express-LM:issäkin tuo vaatimus siitä että jäsenet ovat Express-liiton jäseniä kai juontaa juurensa SM-status-ajoilta, ei se kai enää sinänsä perusteltua ole vaikka on se toki helppo tapa kerätä rahaa yhdistyksen kassaan. Tyypillisesti LM:issä riittää se että kippari on yhdistyksen jäsen ja tietenkin SPL:n jäsen ihan lähtökohtaisesti.
Eikös tuo tarkoita pursiseuran jäsenyyttä, miten luokkaliitot tähän liittyy?
Meillä on ollut veneessä vaihtuva joukko hyviä gasteja, mutta harva on kuulunut pursiseuraan.
Express-jäsenmaksut luokkamestaruuksien yhteydessä ei ainakaan meidän venekunnalle ole ollut ongelma. Jollakin porkkanalla/kepillä tulot on tasapuollsesti kerättävä. (tätä keskustelua ei varmaankaan tarvitse jatkaa tässä foorumissa )
Otto
Meillä on ollut veneessä vaihtuva joukko hyviä gasteja, mutta harva on kuulunut pursiseuraan.
Express-jäsenmaksut luokkamestaruuksien yhteydessä ei ainakaan meidän venekunnalle ole ollut ongelma. Jollakin porkkanalla/kepillä tulot on tasapuollsesti kerättävä. (tätä keskustelua ei varmaankaan tarvitse jatkaa tässä foorumissa )
Otto
Ei luokkaliitot liity MM:iin mitenkään, lähinnä totesin että kun taas monesti OD-luokkien SM-kisoissa jokaisella venekunnan jäsenellä pitää olla luokkaliiton+SPL-jäsenyys, niin LM-kisat eivät sitä noin periaatteessa vaadi muuta kuin kipparilta.
Ja se ongelma on siinä että mitä tiukempia vaatimuksia asetetaan, joko niitä valvotaan tai sitten ei valvota, mutta yhtäkaikki ongelmia tulee vastaan jos "ulkopuolinen" taho sitten purjehtii/pärjää kisoissa, on sitä FEP:nkin osalta LM-kisoissa tiputettu kilpailuun osallistunut vene pois LM-tulosluettelosta sen takia ettei vene ollut luokkaliiton jäsen. Se ongelma seuraa sitten siitä kun vesillä on "kaksi osittain overlappaavaa fleettiä", veneet jotka kilpailevat luokkamestaruudesta ja veneet jotka kilpailevat kilpailun voitosta. Tiukoissa vene vastaan vene-tilanteissa tuollainen voi olla ongelmallista jos joku vene ei satukaan tietämään että joku kolmas vene ei olekaan merkityksellinen tekijä LM-tittelin kannalta ja näin ollen kärsii kilpailullista haittaa esim. turhaan varjostaessaan sitä sen sijaan että varjostaisi veneitä jotka ovat LM-kilpailussa mukana.
Mutta on tuo toki siis ihan ok tapa kerätä rahaa luokkaliitolle/yhdistykselle ylipäätänsä, mutta ei siis enää tavallaan pakollinen asia mitä se oli silloin kun luokalla oli vielä SM-status. Eikä tosiaan asia sinänsä mitenkään ole ongelma jos asiaa ei tavallaan valvota vaan luotetaan itsekontrolliin ja jälkikäteen ei sen kummemmin tarkastella asiaa jolloin voi sitten tulla polemiikkia. Tosin FEP:n osalta voi helposti todeta että itsekontrolli ei toimi, lähes joka vuosi LM:iin osallistuu veneitä joitten kipparit (tai välttämättä yksikään gasti) ei ole yhdistyksen jäseniä, tätä kuitenkin siedetään koska kyse on pääosin unohduksista
(tai no, en minä tiedä minkälaisia peukaloruuveja hallitus on asian toimesta suunnitellut käyttävänsä).
Ja se ongelma on siinä että mitä tiukempia vaatimuksia asetetaan, joko niitä valvotaan tai sitten ei valvota, mutta yhtäkaikki ongelmia tulee vastaan jos "ulkopuolinen" taho sitten purjehtii/pärjää kisoissa, on sitä FEP:nkin osalta LM-kisoissa tiputettu kilpailuun osallistunut vene pois LM-tulosluettelosta sen takia ettei vene ollut luokkaliiton jäsen. Se ongelma seuraa sitten siitä kun vesillä on "kaksi osittain overlappaavaa fleettiä", veneet jotka kilpailevat luokkamestaruudesta ja veneet jotka kilpailevat kilpailun voitosta. Tiukoissa vene vastaan vene-tilanteissa tuollainen voi olla ongelmallista jos joku vene ei satukaan tietämään että joku kolmas vene ei olekaan merkityksellinen tekijä LM-tittelin kannalta ja näin ollen kärsii kilpailullista haittaa esim. turhaan varjostaessaan sitä sen sijaan että varjostaisi veneitä jotka ovat LM-kilpailussa mukana.
Mutta on tuo toki siis ihan ok tapa kerätä rahaa luokkaliitolle/yhdistykselle ylipäätänsä, mutta ei siis enää tavallaan pakollinen asia mitä se oli silloin kun luokalla oli vielä SM-status. Eikä tosiaan asia sinänsä mitenkään ole ongelma jos asiaa ei tavallaan valvota vaan luotetaan itsekontrolliin ja jälkikäteen ei sen kummemmin tarkastella asiaa jolloin voi sitten tulla polemiikkia. Tosin FEP:n osalta voi helposti todeta että itsekontrolli ei toimi, lähes joka vuosi LM:iin osallistuu veneitä joitten kipparit (tai välttämättä yksikään gasti) ei ole yhdistyksen jäseniä, tätä kuitenkin siedetään koska kyse on pääosin unohduksista

Luokkajako julkistettiin
http://merenkavijat.fi/orcworlds2012/20 ... ph-to-615/
Ihan jees silleen että me skrubut voimme skabata oikeastaan tuohon kultafleettiin pääsemisestä ja sikäli siis kisassa on tavallaan välitavoite.
http://merenkavijat.fi/orcworlds2012/20 ... ph-to-615/
Ihan jees silleen että me skrubut voimme skabata oikeastaan tuohon kultafleettiin pääsemisestä ja sikäli siis kisassa on tavallaan välitavoite.
Menee kyllä vähän off topic, mutta tuli oltua gastina saaria kiertelemässä viime sunnuntaina. Eilen oli julkaistu Pro Sailorin tulokset AMP:in datapankkiin. Mä en kyllä löytänyt tuosta mitään tietoa, mitä parametreja tuloslaskentakoneeseen on syötetty? Radan pituus varmaan löytyisi ordereista tai kilpailukutsusta, mutta entäs tuuli? Tai se vähän mitä sitä nyt olikaan.jori wrote: Saarten kiertely ja muut matkakisat ovat helpompia järjestää, niitä varmaan siksi enemmän järjestetäänkin. Näiden osalta kompastuskiveksi on osoittautunut tulostenlaskennan avoimmuus. Toivottavasti nyt kaikki lukijat pystyvät erottamaan mitä on tarkoitettu avoimmuuden puutteella ja mitä ratakisojen ontuvilla järjestelyillä.
Kimmo
Kahju Sailing
Kahju Sailing
Jepp,
Eli Performance Line Offshore käytetty muistaakseni. Solveigille seuraavat parametrit.
PLT0,825, PLD 149,7
En muista millaisella radalla nuo ovat laskettua mutta ainakin voidaan todeta että me oltaisi saatu olla vaan 5 minuuttia X-332ia hitaampia ja meidän olisi pitänyt olla about 15 minuuttia Piggyä nopeampia.
Eli Performance Line Offshore käytetty muistaakseni. Solveigille seuraavat parametrit.
PLT0,825, PLD 149,7
En muista millaisella radalla nuo ovat laskettua mutta ainakin voidaan todeta että me oltaisi saatu olla vaan 5 minuuttia X-332ia hitaampia ja meidän olisi pitänyt olla about 15 minuuttia Piggyä nopeampia.
Solveigin purjehdittu aika 4:15 ja radan pituus 11.55 M tekee keskinopeudeksi 1324 sec/M. Mittakirjan mukaan Solveig kulkee "Offshore radalla" 1005 sec/M jo 6 kn tuulessa. Tulokset siis on laskettu käytännössä selvästi alle 6 kn tuulella. Toisin kuin legikohtaisessa laskennassa PLS:ssä ei ole mitään rajoitusta 6 ja 20 kn kohdalla. Jälkimmäistä tosin on käytännössä mahdotonta ylittää. Alle 6 kn meno saattaa johtaa varsin suurin eroihin tasoituksissa. PLS:hän on 8 ja 16 kn tuulista tehty suora eli kaikki alle 8 kn on ekstrapolointia siinä.Jan wrote:Jepp,
PLT0,825, PLD 149,7
Pitääkö Infernon sitten olla noin nopea selvästi alle 6 kn tuulessa? Vaikea kysymys, mutta LYSissä hyvin purjehduttu Inferno on täysin voittamaton ko. oloissa lähes kaikkiin veneisiin verrattuna.