FE:in läpiviennit.

FE-vene ja yhdistys / FE-båten och föreningen

Moderators: Petri, harald

Sasu
alokas
Posts: 49
Joined: Fri Jan 14, 2005 22:18 pm
Location: Helsinki

FE:in läpiviennit.

Post by Sasu »

Olisin kaivannut kommentteja lähinnä sitlooran läpivienneistä. Pääseekö niihin jotain kautta näppärästi käsiksi uusimistarpeen koittaessa, onko FE:ssä
ollut jonkinlaiset pohjaventtiilit niiden sulkemiseen?

Kiitos etukäteen!
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11335
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: Sibbo
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

Tuota noin, FE83:ssa nuo sitlooran tyhjennykset ovat 50mm hapon-
kestävia putkia jotka on laminoitu pohjan ja sitlooran pohjan väliin. Putket
ovat siis suoria putkia joissa ei hanoja tms ole.

Minun on vaikea uskoa että niitä tarvitsee vaihtaa, avata, sulkea tai
millään muulla tavalla ylläpitää. Mitä nyt näkkejä joutuu rassaamaan
putkista joskus.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Guest

Post by Guest »

Kiitos infosta!
h-veneilijä

Post by h-veneilijä »

Miksiköhän näin ei ole kaikissa veneissä? Kuulostaa varsin varmalta ja turvalliselta systeemiltä.
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11335
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: Sibbo
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

Joissain veneissä taitaa tuo sitlooran pohja olla niin lähellä vedenpintaa
että tarve sulkea läpiviennit voisi tulla eteen jossain vaiheessa. Näin?

Tämä "jossain vaiheessa" voisi olla esimerkiksi sitä että vene menee
kryssillä niin kallellaan että sitlooran pohjan alakulma menee veden-
pinnan alapuolelle ja näin sitloora täyttyy pikkuhiljaa vedestä.

FE-ssä on, vaikkei sitä uskoisi ulkoa, niin korkealla tuo sitlooran
pohja että se tuskin koskaan menee vedenpinnan alapuolelle.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Panu
hyperaktiivi
Posts: 2300
Joined: Tue Apr 06, 2004 21:33 pm
Location: Espoo

Post by Panu »

harald wrote:Joissain veneissä taitaa tuo sitlooran pohja olla niin lähellä vedenpintaa
että tarve sulkea läpiviennit voisi tulla eteen jossain vaiheessa. Näin?
Tervehdys

Juuri näin. Meillä oli ennen FE:tä vanha H-vene, jonka tyhjennys putket suljimme tiskialtaan tulpalla jos veneessä oli enemmän kuin kolme henkeä. Vesi tuli sisää vaikka vene ei juuri kallistunutkaan. Paljon peräpainoa oli riittävä painamaan istuinlaatikon pohja vedenpinnan alle ja silloin varpaat kastuivat :o.

Joissain uudemmissa H-veneissä oli tyhjennysletkut johdettu ristiin istuinlaatikon alla, jolloin tuo kallistuminen päässyt tuomaan vettä sisään.

Mielestäni pohjanläpi menvät putket tai letkut ovat tiukasti ajateltuna turvallisuuden kannalta huonompi ratkaisu kuin nykyinen suuntaus jättää peräpeiliin aukko josta on helppo astua veneeseen ja mistä vesi valuu varmasti ja NOPEASTI pois istuinlaatikosta :idea:.
Ystävällisin veneily terveisin PR
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11335
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: Sibbo
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

Panu wrote: Mielestäni pohjanläpi menvät putket tai letkut ovat tiukasti ajateltuna
turvallisuuden kannalta huonompi ratkaisu kuin nykyinen suuntaus jättää
peräpeiliin aukko josta on helppo astua veneeseen ja mistä vesi valuu
varmasti ja NOPEASTI pois istuinlaatikosta :idea:.
Puhumattakaan siitä kuinka paljon kevyempi konstruktio tuollainen on :lol:
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Panu
hyperaktiivi
Posts: 2300
Joined: Tue Apr 06, 2004 21:33 pm
Location: Espoo

Post by Panu »

harald wrote:
Panu wrote: Mielestäni pohjanläpi menvät putket tai letkut ovat tiukasti ajateltuna
turvallisuuden kannalta huonompi ratkaisu kuin nykyinen suuntaus jättää
peräpeiliin aukko josta on helppo astua veneeseen ja mistä vesi valuu
varmasti ja NOPEASTI pois istuinlaatikosta :idea:.
Puhumattakaan siitä kuinka paljon kevyempi konstruktio tuollainen on :lol:
Tervehdys

Totuuden nimissä on todettava, että samalla menetetään hieman rungon kiertojäykkyydestä peräpeilin kotelovaikutuksen pienentyessä :?.
Ystävällisin veneily terveisin PR
h-veneilijä

Post by h-veneilijä »

Meilläkin vanhassa h-veneessä tulee takapainoisena kallistellessa vettä kaukalon pohjalle, mutta eipä ole tullut mieleenkään käydä sisällä vääntämässä hanat kiinni, vaan tiskialtaan tulppa meilläkin on käytössä. Olen ymmärtänyt hanojen olevan vain vuototilanteita varten.

Mietin tuota letkujen ristiin kytkemistä. Eikös systeemin toimiminen vaatisi sen, että kallistuksessa ylempänä oleva pohjareikä olisi veden pinnan yläpuolella? Muutenhan ristiin kytkemisellä ei pitäisi olla mitään vaikutusta. Vai miten on?
Post Reply