Puomiliikin säätö

FE-vene ja yhdistys / FE-båten och föreningen

Moderators: Petri, harald

Guest

Puomiliikin säätö

Post by Guest »

Tulipa askarreltua Trip Teaseen puomiliikin säätö mallia http://www.expresspurjehtijat.net/tekniikkaa/puomi.htm . Ainakin varastolla testailtuna toimi hyvin, talja liikkuu kevyesti ja voima riittänee jopa säätämiseen lennossa. Enää ei tarvii toivottavasti nostaa piihin ja repiä kaksi käsin jos tahtoo säätää :) Upin kuvia galleriaan kunhan rekisteröityminen menee läpi ja saan aikaseks.

Köysien pituudet tuottaa tossa jonkunverran päänraapimista, käytännössä malin rakentaminen narusta toimi paremmin kuin kynä ja paperi ;) Yhteensä projektiin tarvii:
3 kpl Harken Bullet ploki
1 kehrä puomin päähän
5m kuoretonta dyneemaa, n.4mm
säätököysi, meillä oli 8mm köyttä varastossa, pituutta joku 5m tai jos tuo samalla sitloodaan kuten me niin pari metriä lisää ja vapaa lukko ja tarvittavat plokit

Marikoon oli näemmä tehty toisenlainen ratkaisu jossa alkuperäistä taljaa oli paranneltu, ens kaudella sit näkee kumpi toimii paremmin. Luultavasti molemmat voittaa alkuperäsen reilusti. Onkos muut tehny tuolle mitään vai annatteko vaan olla kireällä / löysällä / sopivalla ilman että säädätte matkan aikana?

Ville Valtonen
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11338
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: Sibbo
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

Valitettavasti tuo rekisteröityminen foorumiin ei anna samalla galleriaan oikeuksi. Mutta tuuppaa kuvia vaikka ftp://www.fe83.org/incoming/ osoitteeseen niin teen tarkoitusta varten uuden gallerian.

Tuo sama projekti on meillä listalla tämän kuivapurjehduskauden aikana. Tarkoitus on saada aikaiseksi tarkempi säätö. Taidamme valita Marikon mallin siinä mielessä että parantelemme nykyistä, mahdollisesti uudella ulkoisella rotalla/lukolla.

Kuten Panu tuossa westhousecup-galleriassa sanoi, puomiliikin säädössä on vain kaksi vaihtoehtoa, kireä ja erittäin kireä. Charlottassa vedämme laiturilta lähtiessä kireäksi, ja se on sitten niin. Harvoin säädetään sitä, vaan keskitymme enemmän oleellisempiin asioihin.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
VVille
kokelas
Posts: 136
Joined: Mon Oct 26, 2009 12:11 pm

Post by VVille »

Okei, laitoin tuonne ftp:hen sitten. Jos vaikka on jollekin apua noista... Pitäisin tätä mallia parempana siksi että mastolla on vähemmän köysisoppaa kun sen piilottaa puomiin, ja puomin kiinnityshelaan (joka ei taida olla liian luja) tulee pienemmät rasitukset kun kaikki taljaus on ennen sitä, säätököydessä on pienempi voima. Ainakin meillä tuo vanha oli kyl ihan kypsä, ei juuri ploki pyörinyt.

Kannattaa muuten rakentaessa mitata, miettiä mitä oli tekemässä, mitata ja sitten vasta katkoa asioita, muuten tulee lisää pleissattavaa...

Kyllä tuota on välillä tullu säädettyäkin, tiedä sitten teemmekö jotain pahasti väärin. Ainakin perstuntumalta pieni löysääminen antaa hiukan lisää potkua kevyessä kelissä, jollei muuta niin vene kallistuu 8) Tosin meillä trimmit on enempi pussikkaan ja erittäin pussikkaan kuin litteän ja pussikkaan purjeen välillä :P
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11338
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: Sibbo
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
VVille
kokelas
Posts: 136
Joined: Mon Oct 26, 2009 12:11 pm

Post by VVille »

Tehtiin nyt versio 2.1 joka vihdoin toimii kuten pitää. Tuo malli 2.0 jossa puomin sisään tehtiin 1:8 talja ja käytettiin alkuperäistä liukua ei vielä oikein toiminut ja säätö kanitti pahasti, aina sai kiskoa käsin puomin päästä ja takersi. Nyt testattiin korjausta ja todettiin et Selden on mokannut pahasti tuon liukuhelan kanssa, se tuntuisi olevan tässä kaiken jumituksen alku ja juuri. Alkuperäisen palan kanssa ongelma on siinä että purje vetää palan yläkulmaa eteen ja vaijeri alakulmaa taakse jolloin pala kiilaa itseään sitä tiukemmin killiin tuohon uraan mitä kovempaa vetää. Kun tuon liukupalan nappaa mäkeen ja vetää vaijerin suoraan purjeen kulmaan kulkee säätö kevyesti molempiin suuntiin eikä takertele. Tämä toki vaatii joko isopurjeessa olevan liukupalan (ainakin meiltä löytyi tämmöinen, en tiedä onko vakio) tai sitten pitää käyttää tuota Seldenin palaa pitämään kulma kiinni puomissa. Tää nyt on toki koko projekti vähän tämmöi hienosäätöjuttu eikä kovin pakollinen, mut nyt kun vene on saatu jotakuinkin asialliseen kuntoon ni voi hifistelläkin :)

Harald tuossa joskus vastaavaa pohtikin myös, näköjään teidän purjeessa ei ole liukupalaa integroituna http://www.fe83.org/gallery/view_photo. ... 82010177_G
Post Reply