Ainakin meillä nuo alkuperäiset (?) tiikkirimat tuli tiensä päähän tuossa joku vuosi sitten ja nyt laitettiin asia kuntoon. Lienee muillakin pikkuhiljaa ajankohtainen, heillä joilla noita rimoja on, tässä mahdollisen operaation avuksi havaintoja remontin varrelta. Karhennetun istumalaatikon omistajat toki voivat välttää koko operaation.
Eli ensimmäinen ongelma oli jotta rimoista oli kulunut useampi milli paksuutta pois jollon ruuvit törrötti ja kolosi polvia, karttoja ja milloin mitäkin, ei ollu kiva. Alkoivat myös irtoilla itsekseen. Koitettiin josko rimat pysyisi ilman ruuveja mutta ei oikein onnistunut kun Sian tarttumapinnaksi oli tarjolla lähinnä hyvän multaisaksi muhinutta riman alapintaa.
Eipä mitään, rimat kuikkaan ja katselemaan uutta ratkaisua. Ekana toki piti tehdä ruuvinrei'ille jotain ja kun porattiin auki niin havaittiin jotta nuo istumalaatikon pinnat on tehty sandwichina, lasikuitujen välissä vaneria. Onneksi kosteus ei ollut päässyt vaneriin joten selvittiin kittaamalla reiät umpeen. Jotta tartunta olisi hyvä ja vanhat tiivisteenjämät saatiin pois seasta, avattiin reiät ensin poralla ja sitten viistettiin senkkausterällä. Sit kitti sileäksi ja epoksimaali pintaan kosteussuluksi (tää oli ehkä vähän overkill jopa mut peräsinprojektin takia epoksia oli käsillä niin käytettiin sitä)
Koskapa karhentamaton maali on liukasta niin joku pinta tuohon piti keksiä. Karhennusmaalaus olis sinänsä helppo, mutta siisti lopputulos olis vaatinut pinnan hiomista ja kittausta sileäksi jossa yleensä lopulta tuhraantuu arvaamattoman paljon aikaa ennenkuin saa hyvää. Tiikkikannen rakentaminen rimoista taas on joltisenkinverran työlästä, joten ei maistunut, vesille teki mieli ja mielummin pian. Hyvältä ratkaisulta tuntui siksi kansimatto. Arvottiin eri vaihtoehtoja ja tilattiin tiikkikuvioista Treadmasteria. Kallista on mut saa aika hyvän näköistä jälkeä, pitäis olla varsin kestävää, ja kun asennettiin todettiin et pito on tautisen hyvä ja silti toi on mukavaa jopa paljaalle iholle, eli hyvää kamaa. Erona tavalliseen Treadmasteriin siis se ettei tuossa ole sitä timanttikuviota joka ei oo paljaalle iholle kiva kun se on aika aggressiivinen. SVB:ltä sai ainakin, saa varmaan jostain muualtakin.
Maton asentelu on sinänsä suoraviivainen homma kun tekee ensin jäykästä paperista tai pahvista kaavat joilla saa sovitettua palojen mitat justiinsa. Tasainen rako reunoille ja sopivat pyöristykset niin tulee hyvä. Näistä sitten siirtää kansimattoon mitat ja leikkelee, tuo menee saksilla suht kivasti. Maton voisi kiinnittää joko epoksilla tai Sialla, jos laittaa epoksilla niin ei lähde tuosta enää ikinä ja kun kokemus on osoittanut ettei mikään ole ikuista paitsi veneremontti niin laitettiin Sikaa. Toki ensin pinta puhtaaksi asetonilla ja kun varastolla nyt sattui olemaan viime keväältä Primeriä niin laitettiin sitäkin. Siistit rajaukset saa kun teippaa pari milliä maton ulkopuolelta ja maton päältä ja vetää sormella tuohon tasaisen palon jonka jälkeen teipit pois. Samalla tuo varmistaa ettei reuna lähde irtoamaan. Käytettiin valkoista sikaa kun sitä sattui olemaan, lopulta tulos on siistimpi jopa kuin mustilla reunoilla olisi. Sika kannattaa olla noissa makkarapötköissä, prässin kanssa menee ikä ja terveys ennenkuin tarvittava määrä on levitetty. Tasaisen kerroksen saa ~3mm hammaslastalla, yllättäen näppärämmäksi osoittautui aika kapea lasta, saa levitettyä helpommin sillä kun tuo on aika sitkasta. Mattoa pystyy pikkuisen liikuttelemaan vielä Sian päällä ennenkuin junttaa kiinni, tuskin voi puristaa liikaa, etenkin hyvä että joka reunalta tursuu vähän yli niin voi olla varma että joka reuna on kiinni. Viimeistelynä satunnaiset pienet sikatahrat pois asetonilla.
Kahdesta 1000*2000 palasta mattoa saa koko istumalaatikon ja pohjan, yhdestä ei saa penkkejä kokonaan. Koko roskalle tuli hintaa siinä 500-600 ja työtunteja upposi sellaiset 20-30. Tuosta työstä joku ~4h meni vanhojen rimojen poistoon, ~4h reikien käsittelyyn ja maalaukseen, ~4h kaavojen tekoon ja ~12h maton asennukseen. Ei siis ihan täysin vaivaton operaatio mut jälkikäteen voi todeta et kannatti.
Kuvia tuosta https://www.dropbox.com/gallery/4616966 ... h=c0978a#/
Ristilinkkinä aikaisempaan threadiin jossa lähdettiin liimoista ja pohdinta kulkeutui vastaavaan kansimattoon http://www.fe83.org/forum/viewtopic.php?t=2625
Istumalaatikon tiikkien korvaaminen kansimatolla
- FE-Sillanpää
- luti
- Posts: 568
- Joined: Mon Mar 26, 2007 16:04 pm
- Location: Itä-Uusimaa
Entä muualle kannelle?
Mitä tuollainen levy painaa?
Mitenkähän toimisi täkin kävelyalueilla? Siihen kaipaisi jotain muuta kuin valkoista, ettei saarista ja satamista kulkeutuva lika näkyisi niin hyvin.
Niin, ja jos homman haluaa tehdä vielä helpommaksi, Treadmaster tarjoaa siihenkin mahdollisuuden (rahaa vastaan):
We are also provide pre-cut “Custom Deck Kits”
No bonding strips together or cutting out difficult shapes, simply supply us with a template and we will do the rest, we can even include your boats name or logo...
Mitenkähän toimisi täkin kävelyalueilla? Siihen kaipaisi jotain muuta kuin valkoista, ettei saarista ja satamista kulkeutuva lika näkyisi niin hyvin.
Niin, ja jos homman haluaa tehdä vielä helpommaksi, Treadmaster tarjoaa siihenkin mahdollisuuden (rahaa vastaan):
We are also provide pre-cut “Custom Deck Kits”
No bonding strips together or cutting out difficult shapes, simply supply us with a template and we will do the rest, we can even include your boats name or logo...
Mitähän toi painais, jotain kiloja neliöltä mut ei mahdottomia, neljän neliön rulla kulkee vielä käsissä suht kivasti, paksuutta on ehkä joku 3-4mm. Kai tuolle jostain neliöpainonkin löytäisi. Joka tapauksessa painaa enempi kun karhennusmaali ja vähempi kuin tiikkikansi.
Toimisi varmasti tosi hyvin täkin kävelyalueella, pitävää kamaa ni mikäs siinä. Se originaali timanttikuvioinen Treadmaster on tuohon tarkoitettukin, mut kyl tää tiikkiversiokin pitää myös märkänä (testattu jo), ihan eri planeetalla liikutaan kuin kuluneen karhennuksen kanssa, ja väittäisin jopa et pitää paremmin kuin kerhon toisen veneen juuri uusittu karhennusmaalaus jossa käytettiin suht hienorakeista helmeä jollon pinta on suht pitävä ja mukava olematta kuitenkaan paljaalle iholle kovin aggressiivinen. Kyl tää matto sen maalin voittaa, ja tuo nyt oli kuitenkin ihan teetetty ja suht hyvin tehty karhennusmaalaus eikä itse pimeässä ämpäri päässä kötöstetty.
Lähinnä tuossa tulee vastaan projektin hinta, neliö mattoa maksaa reilun satasen ni koko kannen päällystäminen on aika paljon, varmaan tonni menis ainakin jo tarvikkeisiin ja on tossa hetki tekemistäkin. Toisaalta kylhän se veneen ilmettä parantaa melkoisesti jos asennus on siisti, ja ominaisuuksien puolesta ei valittamista. Ja kaupallinen karhennusmaalauskin kyllä maksaa sen 1,5k¤, mut itse tehtynä se ei oo kuin muutaman satasen projekti.
Toimisi varmasti tosi hyvin täkin kävelyalueella, pitävää kamaa ni mikäs siinä. Se originaali timanttikuvioinen Treadmaster on tuohon tarkoitettukin, mut kyl tää tiikkiversiokin pitää myös märkänä (testattu jo), ihan eri planeetalla liikutaan kuin kuluneen karhennuksen kanssa, ja väittäisin jopa et pitää paremmin kuin kerhon toisen veneen juuri uusittu karhennusmaalaus jossa käytettiin suht hienorakeista helmeä jollon pinta on suht pitävä ja mukava olematta kuitenkaan paljaalle iholle kovin aggressiivinen. Kyl tää matto sen maalin voittaa, ja tuo nyt oli kuitenkin ihan teetetty ja suht hyvin tehty karhennusmaalaus eikä itse pimeässä ämpäri päässä kötöstetty.
Lähinnä tuossa tulee vastaan projektin hinta, neliö mattoa maksaa reilun satasen ni koko kannen päällystäminen on aika paljon, varmaan tonni menis ainakin jo tarvikkeisiin ja on tossa hetki tekemistäkin. Toisaalta kylhän se veneen ilmettä parantaa melkoisesti jos asennus on siisti, ja ominaisuuksien puolesta ei valittamista. Ja kaupallinen karhennusmaalauskin kyllä maksaa sen 1,5k¤, mut itse tehtynä se ei oo kuin muutaman satasen projekti.