Kevätkunnostusta 2012

FE-vene ja yhdistys / FE-båten och föreningen

Moderators: Petri, harald

Petri
FE-junkie
Posts: 3944
Joined: Thu May 29, 2003 01:17 am
Location: Espoo

Post by Petri »

Toisaalta tossa on kyllä sitten haasteena se hiontamassan poisto, tosin eipä joku kevytpressu paljoa maksa jos sen uhraisi ns. kertakäyttöisenä veneen alle ja hionnan jälkeen sitten vain koko mytty roskiin.

Meillä pohja on kyllä nyt sellainen että appelsiini-iho olisi ehkä paras analogia ihmiselämästä. Mutta kun kausikin menee todnäk aika paljolti puolivaloilla niin eipä jaksa panostaa, ehkä sitten jos syksyllä raapisi myrkyt pois ja keväällä odottaisi rauhassa toukokuuta niin...
Olli
hyperaktiivi
Posts: 2050
Joined: Wed May 19, 2004 20:16 pm
Location: Helsinki

Post by Olli »

Anonymous wrote:Tommoset proscraperit on ihan leluja, kunnon pohjaskrabassa on vähintään metrinen varsi!
Meidän veneetkin on sen verran leluja, että tommonen metrinen varsi ei edes mahdu pystyssä veneen alle. Pro scraperin varsi on FE:n pohjaan juuri sopiva, yhtään pitempi olisi vain tiellä. Isommassa veneessä sitten isommat lelut...
Olli Niemi
Olli
hyperaktiivi
Posts: 2050
Joined: Wed May 19, 2004 20:16 pm
Location: Helsinki

Post by Olli »

harald wrote:Eikös muutama koppa olutta, pari kaveria, sekä P80 märkähionta hoitaisi saman asian melko nopeammin ja hauskemmin?
Jos tarkoitus on ottaa pohjaa myöten, skraba on mun mielestä nopeampi, ainakin jos kerrosta on paljon. Sitä paitsi jos sitä myrkkymaalia on siinä vuosikymmenen kerros, olisi kai hyvän tavan mukaista kerätä talteen mahdollisimman paljon?
Olli Niemi
rpuustin
kokelas
Posts: 224
Joined: Mon Feb 17, 2003 16:25 pm

Post by rpuustin »

Hei,

kysymykseen: "Paljonkos menee arviolta aikaa, jos skrapaa koko pohjan ja maalaa primerit+myrkyt? Montako fysioterapeutin käyntiä pitää lisätä budjettiin? "

Tein tämän aikoinaan Charalle ja vastaus on neljä viikonloppua lauantait ja sunnuntait aamusta iltaan ja päälle 10 kertaa fysioteraupilla. En saanut enää käsiä yhteen suorina pään päällä. Mutta, kannatti. Ajoitus ehdottomasti syksyllä talvea vasten ja runko kuivaksi talven pakkasilla.

t. Raimo
Raimo Puustinen (WAFI)
FE-741
S/Y Chara
L-7414
Jan

Post by Jan »

Solveigin pohjalta vedettiin parin miehen(pojan) voimin myrkyt pois parissa iltapäivässä skrapalla. Muutama kerros Blakes Cruising joka lähti mielestäni helposti vaikka olikin paksusti.
User avatar
FE-Sillanpää
luti
Posts: 568
Joined: Mon Mar 26, 2007 16:04 pm
Location: Itä-Uusimaa

Soodaa

Post by FE-Sillanpää »

rpuustin wrote:Hei,

kysymykseen: "Paljonkos menee arviolta aikaa, jos skrapaa koko pohjan ja maalaa primerit+myrkyt? Montako fysioterapeutin käyntiä pitää lisätä budjettiin? "

Tein tämän aikoinaan Charalle ja vastaus on neljä viikonloppua lauantait ja sunnuntait aamusta iltaan ja päälle 10 kertaa fysioteraupilla. En saanut enää käsiä yhteen suorina pään päällä. Mutta, kannatti. Ajoitus ehdottomasti syksyllä talvea vasten ja runko kuivaksi talven pakkasilla.

t. Raimo
Kirjoitukset ovat olleet vakuuttavia: Sen verran terveysvaikutteista tuo skrapaus, että soodapuhallusta on tiedossa, kun sen aika tulee. Mutta milloinkahan sopiva hetki on? Keväisin pitää paatti saada veteen heti kun jäät lähtee eikä syksylläkään koskaan lämpö riitä maalaukseen, loka-marraskuussa kun nostellaan. Silti, köli on ainakin heti maalattava, ettei ruostu. Tuo kuivatusaikakin vielä päälle, kun ottaa huomioon että tammikuuhun saakka saattaa sadella vettä.

Vaihtoehto 1, ¤

Voisiko tehdä niin, että kesken kauden, vaikkapa elokuun loppupuolella kiskaisisi paatin ylös jollain telakalla, puhalluttaisi ja maalauttaisi primerit + hard racingin ja laskisi takaisin veteen? Kuulostaa rahamiehen hommalta. Mitähän mahtaisi kustantaa? Eikö ne eteläisemmissä maissa toimi juuri näin? Toisaalta, arvatenkin kölin ja rungon saumassa voisi viettää viikon viilaillen ja laminoiden, joka jäisi tuolla menettelyllä tekemättä. Vesilinjateipin tahi maalin voisi teettää vaikka vasta kevääksi, jos se vaikeuttaisi liikaa telakkatyötä.

Vaihtoehto 2, DIY

Jos puhalluttaisi syksyllä veneen noston yhteydessä ja maalaisi heti kölin jossain lämmitetyssä muovipaketissa ja jättäisi muut odottamaan kevättä. Sitten kun maaliskuun nollakeleillä yrittää maalata primeriä, täytyy rakentaa isompi teltta jotta pystyy työskentelemään. Tuonne rantaan vain ei edes pääse autolla siihen aikaan, kun on lunta edessä. Näppärä tee-se-itse-mies toki suurentaa vaikka ensin autotallia jotta voi tuoda sinne veneen talvitelakalle. Jostain syystä muu perhe ei pidä tuollaisia projekteja aivan ykköstärkeinä??

Vaihtoehto 3, ¤¤

Paatti syksyllä vähän aikaisemmin ylös, nosturiautolla suoraan puhaltamofirman halliin ja sieltä vähän myöhemmin maalattuna takaisin kotiin talvehtimaan. Tuohon aikaan venetelakoilta on vissiin turha pyytää tarjouksia?
rpuustin
kokelas
Posts: 224
Joined: Mon Feb 17, 2003 16:25 pm

Post by rpuustin »

Hei,

lisätään sinulle vielä neljäs vaihtoehto, jonka eräs venekerhomme jäsenistä toteutti toissa keväänä:
- soodakäsittely keväällä ja primerit ja myrkyt pohjaan saman tien. Runko on päässyt kuivumaan talven aikana ja vähemmän asioita synkattavana.

Hänen urakka tuntui onnistuneen ilman ikäviä yllätyksiä.

t. Raimo
Raimo Puustinen (WAFI)
FE-741
S/Y Chara
L-7414
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11338
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: Sibbo
Vene: Charlotta
Contact:

Re: jonain toisena keväänä , muttei nyt...

Post by harald »

FE-Sillanpää wrote:
harald wrote:Ei tuo 10 tuntia veneen alla kovin paljon ole.
Paljonkos menee arviolta aikaa, jos skrapaa koko pohjan ja maalaa primerit+myrkyt? Montako fysioterapeutin käyntiä pitää lisätä budjettiin?
.
Mikä on muuten lähtökohta, onko alla oleva primeri niin huonossa kunnossa että se pitää saada kokonaan pois?
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
User avatar
FE-Sillanpää
luti
Posts: 568
Joined: Mon Mar 26, 2007 16:04 pm
Location: Itä-Uusimaa

Re: jonain toisena keväänä , muttei nyt...

Post by FE-Sillanpää »

harald wrote:
FE-Sillanpää wrote:
harald wrote:Ei tuo 10 tuntia veneen alla kovin paljon ole.
Paljonkos menee arviolta aikaa, jos skrapaa koko pohjan ja maalaa primerit+myrkyt? Montako fysioterapeutin käyntiä pitää lisätä budjettiin?
.
Mikä on muuten lähtökohta, onko alla oleva primeri niin huonossa kunnossa että se pitää saada kokonaan pois?
Tuota on vaikea sanoa. Primerit on kai vaihdettu viime vuosikymmenen alussa. Sen jälkeen on paikkamaalailtu sieltä mistä se on tullut esiin tai lähtenyt pois. Aika monta kerrosta hempels/international/blakes maaleja on kertynyt päälle eikä koskaan ole kunnolla hiottu välissä. Skrapausjätettä kertyisi paljon.
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11338
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: Sibbo
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

Osa-tavoite numero 1 saavutettu!
Image
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
User avatar
asalovuo
Hallitus
Posts: 940
Joined: Fri Feb 15, 2008 00:35 am
Location: Helsinki

Post by asalovuo »

Merelli kastoi myös kölinsä tänään. Vene jäi tosin sumuisen ja sateisen sään takia vielä itään mutta huomenna vene sitten siirtyy Lauttasaareen...
Mastokin on pystyssä mutta saattaa olla, että se täytyy vielä ottaa alas kun vantteja kiristäessä huomasin mastonjalan helassa olevan hieman omituisesti klappia...? Täytyy käydä vakoilemassa mastossa olevan helan konstruktiota jostakin rannalla olevasta Feneestä ja miettiä sitten onko masto syytä ottaa vielä alas tarkistusta varten.

Joka tapauksessa viikonlopun aikana olisi tarkoitus valmistella vene keskiviikkoa varten :)
(Keulaluukun paikalla on vielä pressu eli uusi luukku odottaa vielä asennusta. Sekin pitäisi vielä saada paikalleen asap)
Antti
S/y Merelli
FIN 2545
Olli
hyperaktiivi
Posts: 2050
Joined: Wed May 19, 2004 20:16 pm
Location: Helsinki

Post by Olli »

Lisbeth pulahtaa huomenna veteen. Tänään oli hieman haastavahko ilma kylkien vahaukseen...

Masto makaa joko mastotelineessä tai rikauspukeilla, joten helaa voi tulla halutessaan ihmettelemään hoskille, jos ei lähempää löydy.
Olli Niemi
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11338
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: Sibbo
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

Kevät ja kevät, mutta kunnostus jatkuu. Tällä kertaa pika-apu ruffikaton kahvoille;

Image Image Image
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Post Reply