Kevätkunnostusta 2012
- FE-Sillanpää
- luti
- Posts: 568
- Joined: Mon Mar 26, 2007 16:04 pm
- Location: Itä-Uusimaa
Kevätkunnostusta 2012
Mitä mainetekoja fenekansalla on suunnitteilla?
Tuli tilattua ledipolttimoita ja uusia kehriä mastoon ja puomiin. Tavoitteena olisi myös uimataso, wallaksen huolto (ensimmäistä kertaa), sähkötaulun korjaus, vaihdevivun virittely koska epäilen ettei etähallinta anna riittävän pitkää liikettä vivulle, brydon pytyn kumien vaihto ja jos pressujen poiston jälkeen tekisi kylkien myllytyksen (ensimmäistä kertaa).
[edit] Taidan vaihtaa koko pytyn uuteen Jabscoon, 199 euroa tarjouksessa. Lisäksi kontaktiliimaa on ostettu roikkuvaa seinämattoa korjaamaan + silikonia jolla saumat menisivät näkymättömämmiksi.
Tuli tilattua ledipolttimoita ja uusia kehriä mastoon ja puomiin. Tavoitteena olisi myös uimataso, wallaksen huolto (ensimmäistä kertaa), sähkötaulun korjaus, vaihdevivun virittely koska epäilen ettei etähallinta anna riittävän pitkää liikettä vivulle, brydon pytyn kumien vaihto ja jos pressujen poiston jälkeen tekisi kylkien myllytyksen (ensimmäistä kertaa).
[edit] Taidan vaihtaa koko pytyn uuteen Jabscoon, 199 euroa tarjouksessa. Lisäksi kontaktiliimaa on ostettu roikkuvaa seinämattoa korjaamaan + silikonia jolla saumat menisivät näkymättömämmiksi.
Last edited by FE-Sillanpää on Mon Mar 19, 2012 13:49 pm, edited 1 time in total.
Oisko täs jotain pientä puuhan alla... Tuskin enää kenellekään uutuus ja ei nyt varsinainen kevätremontti kun on viime kesästä asti tehty ja tänävuonnakin mennee reilusti kesälle ennenkuin tuo pääsee uimaan, mut ehkä tää mainetekojen sarjaan menee, kunhan valmistuu. Tosiaan remppaillaan Kumiankasta ElecTrip, nimi kertonee jo jotain olennaista tekniikasta ja kun tuo nyt otettiin projektin alle niin samalla rempataan vähän kaikki muukin siitä kuin vaihdetaan kone perämoottorista sähköön. Listalla mm. peräsin, pohja, sähköt kokonaan uusiksi, sisäkatto, keittiö, salongin sohvat, lämmitin, heloitus, ledivalot sekä sisälle et ulos... Ei tätä tunnista samaksi veneeksi ennen ja jälkeen rempan. Projektin nykytilasta paremmin tarinaa http://e-vene.blogspot.com/ .
Teaseen ei onneksi ihmeitä tarvi tehä, pari sähkövikaa kuntoon, purjeiden paikkailua ja vesille. Ei se kaunis ole enää, mutta kulkee, käyttö on jättänyt jälkensä. Onneksi ei tarvii tehdä moneen veneeseen isoa remppaa samaan aikaan sentään.
Ja nyt kun tuo ei-FE:kin on peruskorjattu niin laivasto alkaa oleen aika kivassa kunnossa
Teaseen ei onneksi ihmeitä tarvi tehä, pari sähkövikaa kuntoon, purjeiden paikkailua ja vesille. Ei se kaunis ole enää, mutta kulkee, käyttö on jättänyt jälkensä. Onneksi ei tarvii tehdä moneen veneeseen isoa remppaa samaan aikaan sentään.
Ja nyt kun tuo ei-FE:kin on peruskorjattu niin laivasto alkaa oleen aika kivassa kunnossa
Petri wrote:Teillä kun alkaa olla kohta tuollainen FE-remonttimies-armaada koulutettuna, niin milläs tuntihinnalla myytte palveluitanne muille
Hmm, ei täs olla kyl vielä telakkaa perustamassa, vaikka tää muutaman veneen remppaaminen onki ehkä jotain opettanu. Enempi ollu ajatus et kun sais kaluston kuntoon ni vois keskittyä olennaiseen eli purjehtimiseen, hauskanpitoon ja kurssien pitämiseen. Ja juokseva kunnossapito on paljon helpompaa kun vene on kutakuinkin ehjä, tulee vähemmän vaurioita ja ne on helpompi korjaa samantien kun ei oo käsivarren mittasta listaa niskassa. Mut aattele Pete positiivisesti, jos se onnistuu meiltä ni se onnistuu teiltäkin, ja teil on sentäs vaan 1/3 työmäärästä meihin verrattuna
Jankka: Kato samalla toki falliboksin kehrät läpi (tää toki lienee itsestääselvyys mut sanon nyt varuiksi kuitenkii), vaijerilta köyteen vaihto voi vaatia uudet kehrät, tai sitten ei, riippuu tilanteesta. Iso vois mennä ilman vaihtoa jos kehrä vaan on ehjä mut keulapurjeille vaihto on pakollinen, kahta köyttä tonne ei mahdu ja tupla vaijerikehrä syönee köyden alta aikayksikön. Maritimista saa onneks melkolailla suoraan sopivia kehriä ja vaihto on helppoa niinkauan kun masto on vaakatasossa.
- harald
- Hallitus
- Posts: 11199
- Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
- Location: P-helsinki
- Vene: Charlotta
- Contact:
Keulafalleihin ei sitten mitään muovista rissa, se ei vain kestä.
http://www.fe83.org/gallery/view_photo. ... 42008271_G
Meillä tuo todo-lista on pitkä. Kölisauma, kölin etureunan pakkelointi. Läpivientien laminointi ja jääkaapin vaihto. Mastojalan korjaaminen, kylkien pesu ja kiillotus (taas) jne jne. Ja nämä ennen vesillelaittoa, saa nähdä koska ehtii vesille kun kukaan (se kuuluisa joku) ei ole tehnyt yhtään mitään vielä.
http://www.fe83.org/gallery/view_photo. ... 42008271_G
Meillä tuo todo-lista on pitkä. Kölisauma, kölin etureunan pakkelointi. Läpivientien laminointi ja jääkaapin vaihto. Mastojalan korjaaminen, kylkien pesu ja kiillotus (taas) jne jne. Ja nämä ennen vesillelaittoa, saa nähdä koska ehtii vesille kun kukaan (se kuuluisa joku) ei ole tehnyt yhtään mitään vielä.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
- harald
- Hallitus
- Posts: 11199
- Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
- Location: P-helsinki
- Vene: Charlotta
- Contact:
Joo, mutta kun pentrin on vielä tekemättä ja jääkaappi jos ja kun vaihtuu niin siinäkin on reikä rungossa joka umpeutuisi. Jos oikein jaksaisi paskarrella voisi vetää sitloodan tyhjennykset peräpeilistä läpi ja laminoida nekin reiät umpeen mutta se tehdään vasta joskus ehkä.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Kölien ongelmista nyt on ollut puhetta jo vuodesta miekka ja kypärä, mutta millainen toi mastojalan ongelma on? Mulla nimittäin pari vuotta sitten mastoa pystytettäessä kävi niin, että se jalka (vissiin valurautaa?) napsahti niin, että yläosa murtui siten, että maston "kiinnittävä" pultti jäi ilman vastinkappalettansa. Mutta hyvinhän se masto pysyy paikallaan pelkillä staakeilla ja vanteilla vaikka mastojalassa moinen ongelma olikin. Vai pysyykö? Kyllä se riki kesti pahimmillaan 40 m/s ukkospuuskan Pohjanmerellä, vaurioitumatta.harald wrote:Keulafalleihin ei sitten mitään muovista rissa, se ei vain kestä.
http://www.fe83.org/gallery/view_photo. ... 42008271_G
Meillä tuo todo-lista on pitkä. Kölisauma, kölin etureunan pakkelointi. Läpivientien laminointi ja jääkaapin vaihto. Mastojalan korjaaminen, kylkien pesu ja kiillotus (taas) jne jne. Ja nämä ennen vesillelaittoa, saa nähdä koska ehtii vesille kun kukaan (se kuuluisa joku) ei ole tehnyt yhtään mitään vielä.
s/y Lorelei, FIN-2740
- harald
- Hallitus
- Posts: 11199
- Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
- Location: P-helsinki
- Vene: Charlotta
- Contact:
Alumiinia se mastojalka on. Kukaan ei ole tietääkseni vielä avannut rakenteita, mutta arvailen että väliaineena on vaneri tuossa kohtaa mastonjalan alla. Nyt kun ollaan ajettu kireällä rikillä sen kymmenen kautta alkaa mastonjalka taipumaan, ilmeisesti väliaine on pehmennyt. Tämän on yleinen ongelma mm. Expresseissä, googlella löytää tästä lisää.
Nyt olisi ideana meillä sahata ulkolaminaattiin luukku, ja tehdä umpilaminaatista uudet täytteet. Miksi noihin on muuten aikanaan tehty vanerilla välipala? Ja miksi vielä ST-fokan kiskon ruuvit edestäpäin siihen vaneriin?
Meilläkin on vissiin tuo "pulttireikä" irtipoikki.
Nyt olisi ideana meillä sahata ulkolaminaattiin luukku, ja tehdä umpilaminaatista uudet täytteet. Miksi noihin on muuten aikanaan tehty vanerilla välipala? Ja miksi vielä ST-fokan kiskon ruuvit edestäpäin siihen vaneriin?
Meilläkin on vissiin tuo "pulttireikä" irtipoikki.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Tehtiin tuo operaatio Elanin mastonjalalle, ja hyvin onnistui. Siellä ainakin oli tuota vaneria, joka oli hiukka pehmyttä maston alta ja vieressä menevien sähkön läpivientien kohdalla ehtaa kukkamultaa. Suht suoraviivainen projekti, ja luukku tosiaan kannattaa tehdä yläkautta vaikka kansilaminaatti onkin paksumpi kuin alapuolen laminaatti, kuitenkin paljon kivampi laminoida alas kuin kattoon (Harva homma on yhtä perseestä kuin kattoon laminointi...) Toi on hyvä tehä joko niin et leikkaa aukon hiukan pienemmäksi kuin mastonjalan korotus, jolloin reunan jämistä näkee oikean tason (näin me tehtiin, toimi, ja kolon saa kyllä tungettua täyteen katkomattoa), tai sitten mittailee huolella oikean korkeuden ennenkuin leikkaa vanhat pois.harald wrote: Nyt olisi ideana meillä sahata ulkolaminaattiin luukku, ja tehdä umpilaminaatista uudet täytteet. Miksi noihin on muuten aikanaan tehty vanerilla välipala? Ja miksi vielä ST-fokan kiskon ruuvit edestäpäin siihen vaneriin?
Syy tuohon vaneritäytteen käyttöön voisi olla laminointitekninen, hartseilla kun tapaa olemaan joku sallitun paksuuden yläraja jonka saa kerralla tehdä ja mastonjalassa tuo ylittyisi helposti. Lähtisi kai kovettuessa hartsin eksotermi käsistä ja menisi piloille laminoinnit. Helpompi tunkea sekaan vaneria kuin laminoida useammassa erässä, ainakin sarjatuotannossa. Niinkauan kuin tuohon ei ole tehty reikiä se on ihan käypänen tapa rakentaa, mut Elanissa oli noita sähköjohdon reikiä ja FE:ssä tosiaan nuo ST-fokan kiskon ruuvit, ja tietäähän sen mitä käy ajan kanssa kun veneessä on reikä, kyllä siitä senverran vettä läpi saadaan jotta ydinaine vettyy ja sitten mennään.
Tässä kohtaa leikkuuvälineenä toimii kätevästi pikkurälläkkä, jostain jos saa vielä timanttilaikan niin aina parempi. Tuli tuossa kokeiltua muuhun kohtaan pistosahan lasikuituterää (http://www.poratuuli.fi/kauppa/index.php?productID=1621), uskomattoman hyvä peli lasikuidun työstöön, leikkuujälki on kohtuu hyvää ja ennen kaikkea sitä syntyy nopeasti ja hirveän pienellä sotkulla. Tuo tekee vähän puupurun tapaista karkeaa mujua, toisin kuin rälläkkä joka levittää hienoa pölyä järkyttävällä paineella pitkin venettä. Vaan tähän hommaan ei toimi kun ei sovi sahata läpi, mut muuten tuo on kovasti käytännöllinen.
- FE-Sillanpää
- luti
- Posts: 568
- Joined: Mon Mar 26, 2007 16:04 pm
- Location: Itä-Uusimaa
kevätkunnostus vauhdissa
Eilen kyljet oksaalihapolla (hempels gelcoat cleaner) pesty ja kansi + sitloodakin tuli valmiiksi. Lainasin hiomakoneen ja Autoglymin B2 aine odottaa käyttäjäänsä kylkiin. Saas nähdä mitä tulee, koskaan en ole myllyttänyt.
Wallas huollettu, jännityksellä koekäyttöä odotellen. Täytyy vielä ensin viimeistellä uimatason kiinnitys että saa wallaksen takaisin paikalleen.
WC-pöntön alustasta löytyi mielenkiintoinen detalji: Paikka on ensiksi rakennettu kemialliselle wc:lle, joten pytyn hyllyn alta löytyi toinen teak-vanerihylly n. 10 cm alempaa. Pitkään mietin saisiko tasoihin jotkut siivousluukut, mutta tyydyin sivelemään Boracolia pintaan ja toivomaan että taas mennään vuosikymmen tai kaksi ennen kuin availlaan pesua tai kunnostusta varten. Alimpaan osastoon, eli alahyllyn sekä eriön lattian ja rungon väliin on vain parin sentin pilssiin johtava reikä, ne jäivät nyt koskematta kun näyttivät vain hieman likaisilta. Kaikki paikat ovat kuitenkin sellaisia, että niiden tilaa pystyy kännykkäkameralla tarkkailemaan.
Yksi asia jurppii: Lauttasaaren liikkeet kierrettyäni ja muualtakin kyseltyäni ei vaan löydy sopivia kehriä. Valikoimat ovat aivan surkeita, mitään 10-15mm paksuja kehriä ei ole hyllyssä. Useimmat liikeet myyvät paria mallia, joilla ei tee meidän takilassa tai kannella mitään. Jotenkin käsittämätön asia, koska onhan rannat täynnä sen ikäisiä veneitä joissa näitä pikkuosia pitäisi uusia. Maritimissa on n. 10 erilaista kehrää tarjolla, mutta ainoa yhteen kohtaan sopiva oli loppu eikä ollut tilauksessakaan. Yhden liian pienen mutta paksun alumiinisen ostin aihioksi, mutta aihiosta on ikävä maksaa 16 eur/kpl. Myöskään rikaukseen erikoistuneet liikkeet eivät varastoi mitään sopivaa. Eipä silti, ei niitä ole helppo löytää maailmaltakaan nettikaupoista. Seuraava askel on mennä ostamaan Etrasta POMia ja marssia vihdoin sorvin ääreen. Ehkä valitus loppuu siihen
Wallas huollettu, jännityksellä koekäyttöä odotellen. Täytyy vielä ensin viimeistellä uimatason kiinnitys että saa wallaksen takaisin paikalleen.
WC-pöntön alustasta löytyi mielenkiintoinen detalji: Paikka on ensiksi rakennettu kemialliselle wc:lle, joten pytyn hyllyn alta löytyi toinen teak-vanerihylly n. 10 cm alempaa. Pitkään mietin saisiko tasoihin jotkut siivousluukut, mutta tyydyin sivelemään Boracolia pintaan ja toivomaan että taas mennään vuosikymmen tai kaksi ennen kuin availlaan pesua tai kunnostusta varten. Alimpaan osastoon, eli alahyllyn sekä eriön lattian ja rungon väliin on vain parin sentin pilssiin johtava reikä, ne jäivät nyt koskematta kun näyttivät vain hieman likaisilta. Kaikki paikat ovat kuitenkin sellaisia, että niiden tilaa pystyy kännykkäkameralla tarkkailemaan.
Yksi asia jurppii: Lauttasaaren liikkeet kierrettyäni ja muualtakin kyseltyäni ei vaan löydy sopivia kehriä. Valikoimat ovat aivan surkeita, mitään 10-15mm paksuja kehriä ei ole hyllyssä. Useimmat liikeet myyvät paria mallia, joilla ei tee meidän takilassa tai kannella mitään. Jotenkin käsittämätön asia, koska onhan rannat täynnä sen ikäisiä veneitä joissa näitä pikkuosia pitäisi uusia. Maritimissa on n. 10 erilaista kehrää tarjolla, mutta ainoa yhteen kohtaan sopiva oli loppu eikä ollut tilauksessakaan. Yhden liian pienen mutta paksun alumiinisen ostin aihioksi, mutta aihiosta on ikävä maksaa 16 eur/kpl. Myöskään rikaukseen erikoistuneet liikkeet eivät varastoi mitään sopivaa. Eipä silti, ei niitä ole helppo löytää maailmaltakaan nettikaupoista. Seuraava askel on mennä ostamaan Etrasta POMia ja marssia vihdoin sorvin ääreen. Ehkä valitus loppuu siihen
- FE-Sillanpää
- luti
- Posts: 568
- Joined: Mon Mar 26, 2007 16:04 pm
- Location: Itä-Uusimaa
Toppiin ison fallin kehrä, Alumiiniharald wrote:Millaisia kehriä tarkalleen, ja mihin käyttöön?
Halkaisija: 45 mm ulkomitta, 40 mm uran pohjalta mitattuna
Paksuus: 10-12 mm
Akseli: 8mm
Kannen kääntöplokien kehrät, Muovi
Halkaisija: 36 mm ulkomitta, 29 mm uran pohjalta mitattuna
Paksuus: 15 mm
Akseli: 8mm
Puomin reiviköysien kehrät, Muovi
Halkaisija: 32 mm ulkomitta, 29 mm uran pohjalta mitattuna
Paksuus: 10 mm
Akseli: 8mm
Masto on alkuperäinen Johnmast ja puomi tuoreempi kulmikas malli, sekin Johnmast.