Kaikkihan tuon tuntevat, mutta sitten kun luin tämän uutisen
http://www.hs.fi/kotimaa/Kalastusalus+t ... 5547796307
Aloin miettimään että voisikin olla mielenkiintoista nähdä voisiko ko. tilannetta näkyä Marinetrafficista. No hetken salapoliiseilu sitten paljasti että AMAZON-niminen rahtialus on kääntynyt Hangon eteläpuolella kurssistaan takaisin Suomea kohti ja on nyt ankkurissa Hangosta parikymmentä mailia etelään.
Ko. kalastusaluksen AIS:ia en löydä, liekö sellaista olemassakaan.
No, ko. rahtialuksen trackia seuraamalla löytyy GMT-aikaan 01:47 kummallinen mutka, mikä sopii siis hyvin uutisen "ennen aamuviittä" kohdille. Eli ilmeisesti rahtialus on jotenkin havainnut ko. kalastusaluksen, yrittänyt näemmä tuon valossa väistääkin mutta ei sitten kai ole onnistunut.
Marinetraffic on vekkuli sivusto
Tosiaan myös matkustaja-aluksissa, mutta ainakaan tässä ei mainita muuta:
2.4 Bruttovetoisuudeltaan vähintään 300 tonnin aluksissa, joita käytetään kansainvälisillä matkoilla, ja bruttovetoisuudeltaan vähintään 500 tonnin rahtialuksissa, joita ei käytetä kansainvälisillä matkoilla, sekä kaikenkokoisissa matkustaja-aluksissa on oltava automaattinen tunnistusjärjestelmä (AIS) seuraavasti:
Lähde: http://www.finlex.fi/fi/sopimukset/sops ... 20030006_2
Mikä on matkustaja-alus? Se löytyy täältä:
http://www.finlex.fi/fi/sopimukset/sops ... 19810011_2
Eli enemmän kuin 12 matkustajaa = matkustaja-alus. Onko siis vesibusseissa ja vaikkapa Itämeren Portin lautassa AIS pakollinen? Ilmeisesti. Eipä tuolta Marinetrafficista ainakaan heti löytynyt yhtään vesibussia Helsingistä eikä myöskään Hangon Itäsatamasta.
Tässä tapauksen kannalta hyvin mielenkiintoinen tuore lakiesitys, jolla olisi mahdollistettu AISin vaatiminen kalastusaluksilta:
http://www.finlex.fi/fi/esitykset/he/2011/20110003
Tapahtuiko törmäys reittijakoalueella?
2.4 Bruttovetoisuudeltaan vähintään 300 tonnin aluksissa, joita käytetään kansainvälisillä matkoilla, ja bruttovetoisuudeltaan vähintään 500 tonnin rahtialuksissa, joita ei käytetä kansainvälisillä matkoilla, sekä kaikenkokoisissa matkustaja-aluksissa on oltava automaattinen tunnistusjärjestelmä (AIS) seuraavasti:
Lähde: http://www.finlex.fi/fi/sopimukset/sops ... 20030006_2
Mikä on matkustaja-alus? Se löytyy täältä:
http://www.finlex.fi/fi/sopimukset/sops ... 19810011_2
Eli enemmän kuin 12 matkustajaa = matkustaja-alus. Onko siis vesibusseissa ja vaikkapa Itämeren Portin lautassa AIS pakollinen? Ilmeisesti. Eipä tuolta Marinetrafficista ainakaan heti löytynyt yhtään vesibussia Helsingistä eikä myöskään Hangon Itäsatamasta.
Tässä tapauksen kannalta hyvin mielenkiintoinen tuore lakiesitys, jolla olisi mahdollistettu AISin vaatiminen kalastusaluksilta:
http://www.finlex.fi/fi/esitykset/he/2011/20110003
Tapahtuiko törmäys reittijakoalueella?
- harald
- Hallitus
- Posts: 11407
- Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
- Location: Sibbo
- Vene: Charlotta
- Contact:
Nuo kuuluvat kai IMO:n SOLAS-vaatimuksiin.
http://www.imo.org/ourwork/safety/navig ... s/ais.aspx
Tuolla tuomitaan mm. AIS-datan tuomista nettiin
http://www.imo.org/ourwork/safety/navig ... s/ais.aspx
Tuolla tuomitaan mm. AIS-datan tuomista nettiin

FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Nettistalkkeri voi taas sitten jatkaa ihmettelyä etsimällä Rajavartiolaitoksen Merikarhun trackin, siellä se kai viistokaikuluotailee aluetta ja tracki kyllä osuu täsmälleen niille main missä tuon rahtialuksen mutkakin oli.
Kumma juttu kyllä on, että tuonkin löytämiseen piti käyttää sitä sivuston "toista" hakua, se vasemmalla olevan valikon haku ei löytänyt ko. kohdetta.
Kumma juttu kyllä on, että tuonkin löytämiseen piti käyttää sitä sivuston "toista" hakua, se vasemmalla olevan valikon haku ei löytänyt ko. kohdetta.