Awan kytkin luistaa, ja uutta tekisi mieli. Venekorjaaja Kotkasta kertoi, ettei kytkin mene varsinaisesti käyttökelvottomaksi. Syitä luistamiseen on kaksi: a) väärät öljyt, b) levyjen "lasittuminen". Ja molemmat viat korjattavissa, korjaajan mukaan HELPOSTI.
Kyssäri kuuluukin, onko kukaan aukonut kytkintä 1GM:n perästä, eli onnistuuko huoltoluukun kautta vai pitäisikö moottori hinata kokonaan pois? Nimittäin siihen en ryhdy, vaan siinä tapauksessa annan luistaa tämän kesän ja hankin kokonaan uuden. Vanha kun vuotaa löpöäkin noin desin talvessa, näköjään. Ja haju sen mukainen. Siitä heti seuraavaan kysymykseen: onko tietoa moottorin vaihtokustannuksista, eli mitä firma velottaa vaihtotöistä? Kun ei ite osaa.
Awa wrote: Kyssäri kuuluukin, onko kukaan aukonut kytkintä 1GM:n perästä, eli onnistuuko huoltoluukun kautta vai pitäisikö moottori hinata kokonaan pois? Nimittäin siihen en ryhdy,
Tervehdys
Meillä oli taannoin tuo tunnettu Yanmarin kytkimen luistamis ongelma. Kytkinhän on messinkinen kappale, jossa on kaksi kartiota suut vastakkain. Kartioiden välissä on ura kytkimen "siirtäjälle". Kytkimen pinta on urallinen (sorvattuja uria), joiden tarkoituksena on toimia öljyurina kytkimen kytkeytyessä, jotta öljy ei jäisi kytkinpintojen väliin aiheuttamaan luistamista. Käytössä kytkin kuluu ja urat madaltuvat - öljy ei pääsekään pois pintojen välistä ja kytkin alkaa luistaa. Näin minulle aikanaan asiaa selitetiin .
Varoituksena totean että korjaa nyt ajoissa, koska kytkimen luistaminen kuluttaa kytkimen vastinpintaa (sitä naaraskartiota). Kun kuluminen on edennyt riittävän pitkälle ei pelkkä kytkimen vaihto riitä, vaan pitää vastinpinnatkin uusia .
Meillä ammattimies "tutun tuttu" korjasi kytkinen. Muistaakseni hän hoiti huollon takaa huoltoluukun kautta ottamatta konetta irti. En tiedä löysäsikö hän moottorin pultit ja hilasiko hän moottoria pukillaan eteenpäin. Mutta moottoria ei varmasti nostettu pois ja huolto tehtiin takaa.
Luistaako tuo kytkin koko ajan vai satunnaisesti?
Itsellä ongelma että liikkeelle lähdettäessä ei veto tule "täysillä" ennenkuin antaa koneelle kierroksia ja silloin sitten rykäisee kunnolla. Itse epäilin aluksi ettei potkuri aukea kunnolla mutta nyt alkoi mietityttämään että olisiko vika sittenkin kytkinperäinen?
Onko jollain vastaavasta kokemusta?
vieras/ S/y Mystery III wrote:Luistaako tuo kytkin koko ajan vai satunnaisesti?
Itsellä ongelma että liikkeelle lähdettäessä ei veto tule "täysillä" ennenkuin antaa koneelle kierroksia ja silloin sitten rykäisee kunnolla. Itse epäilin aluksi ettei potkuri aukea kunnolla mutta nyt alkoi mietityttämään että olisiko vika sittenkin kytkinperäinen?
Onko jollain vastaavasta kokemusta?
Tervehdys
Oireet ovat aivan selvät. Ensin ei tapahdu mitään muuta kuin moottorin kierrosten nousu ja sitten yhtäkkiä ryöhäsee. Potkuria minäkin ensin epäilin, mutta väärässä olin. Korjaapa kiireesti ennen kuin tulee tarve suurempaan remppaan . Itse huoltajille ehdotan pientä konsultaatio kierrosta valtuutetun moottorihuoltajan luona. Kas kun tuo uusi kytkin pitää sovittaa paikalleen, jotta se toimisi ja kestäisi. En vain tiedä miten tämä toimenpide tehdään . Kaiketi se on saman tapainen arpeesi kuin uuden venttiilin sovittaminen seetiinsä Mene ja tiedä. Kysy siis.
No juuri näin, eli ensin ei mitään ja sitten nykäisee. Viime kesä huipentui sitten siihen että koneella mentiinb maks 3 solmua, kun luisti niin prkleesti. Ite en osaa korjata, eli taitaa olla kyselykierros edessä.
BTW, kysäisin sitten huoltoa. Parin viikon päästä mahdollista saada, mikä riittää mulle. Kiitos Panu vinkistä. Kallishan tuo on, mutta kuitenkin reilusti huokeampi kuin uusi, tai edes kunnostettu.
Soitin paikalliseen (Turku) Yanmar -huoltoon ja he kehottivat ensin varmistamaan että vaihtaja on varmasti keskellä ( kaasuvipu keskelle ja kaapeli irti vaihtajasta ja tarkistus että se on keskellä) ja että vaihtimen kaapeli liikkuu esteettä. Täytyy kokeilla tämä keino ensin, uuden osat maksavat kuulemma yli 1000 €.
Kiitos vinkeistä, toivottavasti hommat LUISTAA hyvin!
Viime kesänä Britneyssä oli samaa ongelma. Eteenpäin kyllä pääsi, mutta pakilla ei tapahtunut juuri mitään.
Kytkin pullahti ulos hienosti huoltoluukusta.
Kytkimen avaaminen ja purkaminen ei ollut mikään ihmeellinen juttu. Ulosvetäjää tarvittiin muutamassa paikassa.
Myöskään kasaaminen ei tuottanut ongelmia. Helposti meni läjään.
Otimme siis kytkimen pois ja vaihdoimme sinne sen kartion. Nyt odotellaan vesille laskua ja tulosta kuinka kävi (oliko liian kauan käytetty jo kulunutta kytkintä vai riittääkö kartion vaihto vaivaan).
Huoltoliikkeen arvion mukaan tämä homma olisi ollut 2 päivän työ. Hintaa en uskaltanut kysyä. Itseltämme sujui noin päivässä (3*teekkaria).
Kartion hinta Ekströmillä näytti olevan reilut 400€. Toin kartion tullessani lomamatkalta jenkkilästä. Hinta $280.
Kuka sanoi että suomessa on venetarvikkeet kalliita?
tapolah wrote:Viime kesänä Britneyssä oli samaa ongelma. Eteenpäin kyllä pääsi, mutta pakilla ei tapahtunut juuri mitään.
Kytkin pullahti ulos hienosti huoltoluukusta.
Kytkimen avaaminen ja purkaminen ei ollut mikään ihmeellinen juttu. Ulosvetäjää tarvittiin muutamassa paikassa.
Myöskään kasaaminen ei tuottanut ongelmia. Helposti meni läjään.
Otimme siis kytkimen pois ja vaihdoimme sinne sen kartion. Nyt odotellaan vesille laskua ja tulosta kuinka kävi (oliko liian kauan käytetty jo kulunutta kytkintä vai riittääkö kartion vaihto vaivaan).
Huoltoliikkeen arvion mukaan tämä homma olisi ollut 2 päivän työ. Hintaa en uskaltanut kysyä. Itseltämme sujui noin päivässä (3*teekkaria).
Kartion hinta Ekströmillä näytti olevan reilut 400€. Toin kartion tullessani lomamatkalta jenkkilästä. Hinta $280.
Kuka sanoi että suomessa on venetarvikkeet kalliita?
Et sattunut kuvia ottamaan? Veikkaisin että joku muukin kuin minä voisi niitä katsella. Tuo kytkin kun on Yanmar "tyyppikorjaus" niin siitähän voisi osaava kaveri kirjoittaa ohjeistuksen. Jos ei muuta niin kaljat sillä tienaisi
My gearbox shows the symptoms. Could anyone provide with guidelines how to replaces the cone(s), etc. and where is the best place for shopping? Will ask Leevene for parts and service, but they never seem cheap...
Nothing comes for cheap. Have you googled for instructions of the 1GM? Service manual etc? Leevene is propably the right (and only) place in Helsinki area for buying the new clutch, or parts for it. You could also try asking the dudes of KL-Vene if they would change the clutch. If you aren´t keen to do it yourself.
Tervehdys Elmo! Käy juttelemassa Hannulan Jarin kanssa raisiossa Myllyä vastapäätä (Autoasi-korjaamo Jari Hannula). Todennäköisesti kartion hiominen riittää. Tosin meillä se ei kokonaan poistanut ongelmaa, mutta kytkin parani niin paljon, ettei uusintaan todennäköisesti ole tarvetta muutamaan vuoteen. (kytkin luistaa vieläkin pienillä kierroksilla, mutta kierroksia nopeasti lisäämällä tarttuu kiinni).
Edit: Googlettamalla löytyi tällainen linkki. Äkkikatsomalta vaihteiston osia saatta löytyä täältäkin.