No on siinä sellainen ero, että Swingi on yllättävän nopea vene oikeissa käsissä jo aika pienelläkin (25-40 hv) koneella. 40 kn menee aika helposti rikki. Samaa ei voi sanoa mistään Busterista. Nykyiset Busterit sentään kestää, mutta 80-luvun malleista hajosi perälaudat ja pohjat jo selkeästi alle suositellun konetehon ja isollakaan koneella noita ei saanut menemään 40 kn. Mini Buster + 20 hv oli kyllä hauska lelu. Vauhtia 28 kn, ei lähtenyt plaaniin vastatuuleen, vaan piti hakea vauhtia myötätuulesta. Tuntui kuin olisi mennyt kovaakin, kun oli niin surkeat ajo-ominaisuudet.Petri wrote: Mutta hauska juttu että joku muukin on asiaa miettinyt, enkä siis ole siltä osin "erilainen nuori" busterOD-visioitten kanssa.
Mitä hienoa F1 veneilyssä
- harald
- Hallitus
- Posts: 11407
- Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
- Location: Sibbo
- Vene: Charlotta
- Contact:
Swing 50-heppaisella oli laiturissa varustettuna pujottelulaseilla, jota ihmettelin ennen lähtöä merelle. En enää ihmettele.
50-heppainen jammu oli vain niin painava että avomerellä oli todella vaikea ajaa. 50-heppainen lienee samaa runkoa kuin 70-heppainenkin, tämä oli muutama vuosi sitten ihan "normaalikone" swingille.
Onneksi tuota ajetaan nykyään järkevämmillä koneilla.
50-heppainen jammu oli vain niin painava että avomerellä oli todella vaikea ajaa. 50-heppainen lienee samaa runkoa kuin 70-heppainenkin, tämä oli muutama vuosi sitten ihan "normaalikone" swingille.
Onneksi tuota ajetaan nykyään järkevämmillä koneilla.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Yamaha 50 on ollut 2-tahtisena ja 3-sylinterisenä sama kuin peruskone kuin 40 1983-1994. 1994 tuli 70:een perustuva 50, joka on selvästi painavampi. 70:stä on lisäksikisamalli CES, joka taas on samaa painoluokkaa kuin 40/50. CESissä tehoa lienee oikeasti ~90 hv ja sellaisia käytettiin mm. F4/S-850 kateissa, joiden Suomen ennätys on vaatimattomat 164,16 km/h eli 89 solmua. Juuri tuota CESiä on käytetty joissain Swingeissä. Oliko toi 50-heppainen tosiaan tuota painavampaa mallia?harald wrote: 50-heppainen jammu oli vain niin painava että avomerellä oli todella vaikea ajaa. 50-heppainen lienee samaa runkoa kuin 70-heppainenkin, tämä oli muutama vuosi sitten ihan "normaalikone" swingille.
Mulla oli tuollainen Yamaha 40 n. 65 kg painavassa veneessä. Kone painoi muistaakseni 67 kg (sähkökäynnisteinen, ei trimmiä ei autolubea, lyhytperäinen), joten ei se kovinkaan painava ole. Nykyiset 4-T 30 hv koneet painavat enemmän.
Lyhytperäinen, koska kisoissa ajetaan potkuriakseli pohjan tasalla eli perälauta muutenkin jo korkea. Pitkärikisen perälautaan menee siis sopivasti lyhytrikinen kone kisakäyttöön. Mahdollisimman pieniperäinen vastuksen takia, mutta oleellista on vain vaihteistotorpeedo ja sen alla oleva evä, koska muu osa ei veteen koske.
VRRRRRRUUUUUUUUUUUUUUM!!!!!
Onhan se nyt selvä, että kun vesillä saa ajaa tasan niin kovaa kuin uskaltaa, niin on olemassa vain yksi säätö "Max Power". Välillä ankean purjehduskisan paras osio on se kun satamassa saa ajaa 2hp Hondalla jollan poijusta laituriin ja kiertää poijut kovaa (5 kts) ja läheltä
"There's three ways to do things, the right way, the wrong and the max power way"
http://youtu.be/vDA-SAwz2VQ?t=28s
Onhan se nyt selvä, että kun vesillä saa ajaa tasan niin kovaa kuin uskaltaa, niin on olemassa vain yksi säätö "Max Power". Välillä ankean purjehduskisan paras osio on se kun satamassa saa ajaa 2hp Hondalla jollan poijusta laituriin ja kiertää poijut kovaa (5 kts) ja läheltä

"There's three ways to do things, the right way, the wrong and the max power way"
http://youtu.be/vDA-SAwz2VQ?t=28s
TervehdysJoakim wrote: Molemmat ovat asiaa ymmärtämättömien silmissä aivan järjetöntä puuhaa, mutta asiaan vihkiytyneiden mielestä taas aivan mielettömän mielenkiintoista, haastavaa ja hauskaa.
Tässä on kiteytettynä koko homman ydin. Näennäisesti täysi idioottimaisesta jutusta tarkemmin tutkittuna voi löytyä vaikka mitä kiinnostavaa ja koukuttavaa.
Ihmiset haluavat löytää kustakin harrastuksesta niitä pieniä vivahteitä ja ykstyiskohtia, joita viilaamalla ja kehittämällä saadaan suoritusta parannettua tai tehdyksi siitä nautittavampaa. Ihmisiä on monenlaisia ja niin on harrasteitakin. Ehkä ensi kuulemalta yksi erikoimmista harrastuksista, josta olen kuullut on shakkinyrkkeily. Tässä ("jalossa?") lajissa ottelijat pelaavat nyrkkeilyerien välissä kelloshakkia toisiaan vastaa. Voittaa siis voi joko kehässä tai löymällä toisen (peli)laudalla...

Ystävällisin veneily terveisin PR