Jokunen vuosi tässä on mennyt jo sisädieselin kanssa ja ihmettelempä, että koska nämä ihmettelyt loppuu. Tällä kertaa sarjassa ensimmäistä kertaa elämässä ohjelmassa on jäähdytinnesteen vaihto.
Kone on Beta14 hv, viitisen vuotta vanha, makeavesijäähdytteinen.
Vaihto-operaatio on tehty helpoksi, koska koneen sivulla on "hana", jonka avaamalla glykolit lorisee pois. Kyseinen hana jopa löytyy helposti, koska käyttöohjeessa on kerrankin fiksua kuvitusta: kuva+nuoli+teksti: käännä tästä. (Muutenkin betan käyttöohje on todella mun mieleen: "oil goes in here" jne. Ihan perseestä semmoset ohjeet että avaa vaikka ruiskusuuttimien mutterit. Helvetti mistä minä tiedän mikä niistä noin 30 mutterista on ruiskusuuttimen mutteri.)
No minä olin valmistautunut hyvin ja hanan päässä oli oikein letku millä homma hoitusi pilssiä sotkematta ja eikun hana auki. Ei mitään. Ruuvasin lisää auki ja lopulta se siipimutterin tapainen jäi käteen. Ei pisaraakaan eikä ruuvin kärki ollut edes kostea. (Tulppana olleessa "ruuvissa" on semmonen koneruuvin tapainen kierre, josta kaksi sivua on "sileitä", eli nesteen on varmaan tarkoitus valua niiden "urien" kautta kun ruuvia on vähän avattu.) Laituriparlamentin ehdotuksesta koitin alipainepumppua. Sain kuin sainkin kolmen letkun ja sattumalta mukana olleen biltema halpispumpun kanssa viriteltyä pumpun tiiviisti hanan päähän ja pumppasin. (Nythän siinä on siis kaksi reikää, se hanan reikä ja sitten se reikä mistä olin kokonaan poistanut tulppana olleen ruuvin.) Peitin toisen reiän sormella, jolloin tunsin että todellakin sain hyvän alipaineen aikaiseksi. Ei mitään. Seuraava laituriparlamentin neuvo oli jollain rautalangalla tökkiminen. Sopivaa sellaista ei ollut käsillä, mutta nyt on vanha kitarankieli pakattu reppuun seuraavaa veneelläkäyntiä varten.
Maahantuoja ihmetteli asiaa, muttei osannut hirveesti vastailla pelkän puhelun perusteella. Kuulemma moottorissa on kuitenkin joku toinenkin kohta, kiertovesipumpun alaletku, jonka irrottamalla saa ainakin valtaosan glykoleista valutettua pois. Itse olettaisin että melkoisen sotkun kera.
Noniin. Any ideas?
Miten saada neste valumaan ulos pohjan reiästä?
Hyvä idea, mutta taisinpa kokeilla tuotakin. Sitäpaitsi manuskassa ei ole moisesta mitään mainintaa.Petri wrote:Voisiko olla että konetta pitää pitää päällä jotta neste tulee ulos?
Näinhän se on ainakin Yammun kohdalla, jäähdytysvesilinjan siipipyörä lukitsee linjaston ja mikään ei virtaa mihinkään ennenkuin siipipyörä pyörii.
V.