October Race Airistolla 1-2.10 on rankingin viides kilpailu.
http://gk.fi/tavlingar/anmalning-till-kappseglingar/
Ranking 7/2011 October Race
- harald
- Hallitus
- Posts: 11318
- Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
- Location: Sibbo
- Vene: Charlotta
- Contact:
Ranking 7/2011 October Race
Last edited by harald on Tue Oct 04, 2011 09:37 am, edited 1 time in total.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Ilmoittauduttu!
Viimeinen ilmoittautumispäivä viikkoa ennen kisaa, joten varovaisen tulkinnan mukaan vielä lauantaina kerkiää
!
Onko muita FEneitä tulossa?
Katariina?
Aurora?
Amber?
Cora?
Arkki?
Alma?
Allekirjoittaneelta saa lainaksi (ja myös ostaa!) MAXX-Aramid kolmosen, mutta valitettavasti vaan Furlexin foiliin sopivan, joten nyt mukaan joku rolleriveneilijäkin!!
Viimeinen ilmoittautumispäivä viikkoa ennen kisaa, joten varovaisen tulkinnan mukaan vielä lauantaina kerkiää

Onko muita FEneitä tulossa?
Katariina?
Aurora?
Amber?
Cora?
Arkki?
Alma?
Allekirjoittaneelta saa lainaksi (ja myös ostaa!) MAXX-Aramid kolmosen, mutta valitettavasti vaan Furlexin foiliin sopivan, joten nyt mukaan joku rolleriveneilijäkin!!

terv. Artsi/DANIELA
Tervehdys
Sillä aikaa kun Artsi vetää henkeä ja toipuu viikonlopun "rasituksista", niin raportoidaan hieman siltä osin mitä itse olin todistamassa.
Veneessä olivat Artsi, Erja, Pertti ja minä. Eli lauantaina 1.10 kaikui lähtöpaukku klo 12:05 pikkuluokalle Airiston matkailukeskuksen ulkopuolella. Linja oli taloudellisesti vedetty poijun ja laiturin väliin. Kaksi minuuttia ennen paukkua tajusin, että meillä oli ollut aivan liikaa hauskaa juteltavaa ja tulisimme olemaan pahasti myöhässä linjalta
. Äkkiä ympäri ja skuuttasin ensi kertaa Danielassa käytettyä "Hennuli / Pikku Myy" kevyt G1:stä, joka oli soviteltu Furlexille. Olimme hieman toista minuuttia linjasta myöhässä, mutta toisaalta meillä oli 30 mailia aikaa ottaa antamamme etumatka kiinni.
Alussa homma meni ainakin minulta hieman ihmettelyksi, kun keulapurje ei muistuttanut muodoltaan mitään aiemmin käyttämääni. Vaikka skuuttipistettä oli ennen starttia arvottu, oli se lopulta naksun verran liian edessä. Vasta parin mailin purjehduksen jälkeen tämän havaittuani saatiin veneeseen uutta eloa.
Airisto on minulle tuntemattomapi paikka, joten paikallisolosuhteet oli enemmän kipparin hallussa. Itse keskityin trimmipoliisin tehtäviin. Trimmimuutos ja maltillinen ja järkevä reitinvalinta auttoi merkittävästi ja aloimme saavuttaa edellä menneitä veneitä. Ennen radan pohjoisinta kääntöpistettä Rajakaria oli kaksi H:ta, H323 ja Finn Flyer 31 ajettu kiinni.
Rajakarilta spinnu ylös (mitä nyt rintsikoita purettiin aikamme
) ja sivutuulessa ajoimme länsireunaa alas toivoen edellä menevien saavuttamista. Puuskikas ja shiftaileva tuuli teki spinnuttelusta varsin työlästä hommaa. Vieläkin on kädet kipeinä
. Spinnuton OE36 ohitettiin vauhdilla yläpuolelta spinnu vedossa. Raskas OE36 olisi tarvinnut lisää kangasta mastoon pärjätäkseen tässä kelissä.
Vihdoin kurssi kääntyi länteen kohti kääntömerkkiä Väärämaan virheää lateraalia. Revittiin kevyessä tuulessa spinnulla niin ylös kuin ikinä pystyi. Alaliikki pingottuneen ei trimmivaraa purjeessa enää ollut ja kaikki shiftit ja puuskat piti hoitaa pinnasta venettä kääntämällä. Lopulta n. 15 veneen mittaa ennen merkkiä oli pakko otta spinnu alas ja kiertää merkki genualla, muuten olisi mennyt vendailuksi.
Heti käännöksen jälkeen spinnu uudelleen rintsikoille ja sitä purettassä FF31 pääsi yläpuolelta ohi genualla ajaen. Aloitimme vimmatun takaa-ajon. FF31:kin nosti viimein spinnunsa, muttei pystynyt ajamaan yhtä ylös kuin me. Strekki kohti lähtölinjaa oli sellaista vesilinja-ajoa, missä isompi FF31 tuntui himpun verran nopeammalta.
Reitti kääntyi etelään kohti telakkaa, jonka ulkopuolella olisi viimeinen kääntöpiste ennen vastatuulessa olevaa lähtö-/ maalilinjaa. FF31 johti meitä vielä alamerkillä runsaat 6-8 veneen mittaa, mutta osoitti taktisen kypsymättömyytensä sortuen ajamaan kryssin väärässä laidassa (länsilaita veti selvästi paremmin) ja aivan liian monella vendalla. Siinä missä me päästiin maaliin alamerkiltä kahdella käännöksellä käytti FF31 matkaan 9 vendaa. Lopulta vedimme styyralla kulkevan FF31:n nenän edestä paaralla maaliin voittaen heidät muutamalla veneen mitalla.
Kivaahan oli tuo purjehdus oli. Katariinan vauhtiin meillä ei ollut mitään jakoa. Jari veti virheettömän suorituksen nappi lähdöllä ollen lopulta lauantaina neljäs. Meidän osaksi tuli olla yhdeksäs.
Sillä aikaa kun Artsi vetää henkeä ja toipuu viikonlopun "rasituksista", niin raportoidaan hieman siltä osin mitä itse olin todistamassa.
Veneessä olivat Artsi, Erja, Pertti ja minä. Eli lauantaina 1.10 kaikui lähtöpaukku klo 12:05 pikkuluokalle Airiston matkailukeskuksen ulkopuolella. Linja oli taloudellisesti vedetty poijun ja laiturin väliin. Kaksi minuuttia ennen paukkua tajusin, että meillä oli ollut aivan liikaa hauskaa juteltavaa ja tulisimme olemaan pahasti myöhässä linjalta

Alussa homma meni ainakin minulta hieman ihmettelyksi, kun keulapurje ei muistuttanut muodoltaan mitään aiemmin käyttämääni. Vaikka skuuttipistettä oli ennen starttia arvottu, oli se lopulta naksun verran liian edessä. Vasta parin mailin purjehduksen jälkeen tämän havaittuani saatiin veneeseen uutta eloa.
Airisto on minulle tuntemattomapi paikka, joten paikallisolosuhteet oli enemmän kipparin hallussa. Itse keskityin trimmipoliisin tehtäviin. Trimmimuutos ja maltillinen ja järkevä reitinvalinta auttoi merkittävästi ja aloimme saavuttaa edellä menneitä veneitä. Ennen radan pohjoisinta kääntöpistettä Rajakaria oli kaksi H:ta, H323 ja Finn Flyer 31 ajettu kiinni.
Rajakarilta spinnu ylös (mitä nyt rintsikoita purettiin aikamme


Vihdoin kurssi kääntyi länteen kohti kääntömerkkiä Väärämaan virheää lateraalia. Revittiin kevyessä tuulessa spinnulla niin ylös kuin ikinä pystyi. Alaliikki pingottuneen ei trimmivaraa purjeessa enää ollut ja kaikki shiftit ja puuskat piti hoitaa pinnasta venettä kääntämällä. Lopulta n. 15 veneen mittaa ennen merkkiä oli pakko otta spinnu alas ja kiertää merkki genualla, muuten olisi mennyt vendailuksi.
Heti käännöksen jälkeen spinnu uudelleen rintsikoille ja sitä purettassä FF31 pääsi yläpuolelta ohi genualla ajaen. Aloitimme vimmatun takaa-ajon. FF31:kin nosti viimein spinnunsa, muttei pystynyt ajamaan yhtä ylös kuin me. Strekki kohti lähtölinjaa oli sellaista vesilinja-ajoa, missä isompi FF31 tuntui himpun verran nopeammalta.
Reitti kääntyi etelään kohti telakkaa, jonka ulkopuolella olisi viimeinen kääntöpiste ennen vastatuulessa olevaa lähtö-/ maalilinjaa. FF31 johti meitä vielä alamerkillä runsaat 6-8 veneen mittaa, mutta osoitti taktisen kypsymättömyytensä sortuen ajamaan kryssin väärässä laidassa (länsilaita veti selvästi paremmin) ja aivan liian monella vendalla. Siinä missä me päästiin maaliin alamerkiltä kahdella käännöksellä käytti FF31 matkaan 9 vendaa. Lopulta vedimme styyralla kulkevan FF31:n nenän edestä paaralla maaliin voittaen heidät muutamalla veneen mitalla.
Kivaahan oli tuo purjehdus oli. Katariinan vauhtiin meillä ei ollut mitään jakoa. Jari veti virheettömän suorituksen nappi lähdöllä ollen lopulta lauantaina neljäs. Meidän osaksi tuli olla yhdeksäs.
Ystävällisin veneily terveisin PR
Kirjoitin tähän jo lisäkommentit, mutta wanhan Maccikäyttäjän tuurilla juuri Steve Jobsin kuolinpäivänä, joten tietysti tää puucee tilttasi (kuten tietysti pitääkin, kun legenda on kyseessä).
Suurkiitos Panulle sekä gastipestistä, että raportista.
Eipä tuohon juuri mitään suurempaa lisäämistä ole. Lähtö tosiaan oli sosiaalisten tilanteiden ansiosta jotain muuta, kuin agressiivinen, mutta sää oli molempina päivinä upea, joten turha suuremmin valittaa! Panun raportti lauantailta on perusteellinen , eikä sunnuntailta juurikaan ole muuta kommentoitavaa. Tuulta oli sen verran enemmän, että jollain konstilla olisi pitänyt saada Panu pysymään mukana! Suurin ongelma meillä oli ajaa sivutuulipätkät. En ole koskaan osannut niitä, joten tässäkään kisassa ei parannusta tullut. Juuri näillä osuuksilla molempina päivinä pudottiin "jälkijunaan". Ainoa positiivinen kokemus oli se, että Panu sai lightgenoan kulkemaan TODELLA hyvin huolimatta siitä, että purjeneuloja ehti leikkaamaan sen Furlexille "sopivaksi", vaikka deali oli, että ainoastaan hakaset poistetaan!
Kilpailukokemuksen puute (tältä kaudelta) näytti hyydyttäneen toimintaa melkoisesti.
Ensi kaudeksi pitää ilmeisesti alkaa tosissaan hankkia gastikoululaisia, jotta olisi edes jonkinlaisia mahdollisuuksia yrittää palata mukaan "huipulle"!
Suurkiitos Panulle sekä gastipestistä, että raportista.

Eipä tuohon juuri mitään suurempaa lisäämistä ole. Lähtö tosiaan oli sosiaalisten tilanteiden ansiosta jotain muuta, kuin agressiivinen, mutta sää oli molempina päivinä upea, joten turha suuremmin valittaa! Panun raportti lauantailta on perusteellinen , eikä sunnuntailta juurikaan ole muuta kommentoitavaa. Tuulta oli sen verran enemmän, että jollain konstilla olisi pitänyt saada Panu pysymään mukana! Suurin ongelma meillä oli ajaa sivutuulipätkät. En ole koskaan osannut niitä, joten tässäkään kisassa ei parannusta tullut. Juuri näillä osuuksilla molempina päivinä pudottiin "jälkijunaan". Ainoa positiivinen kokemus oli se, että Panu sai lightgenoan kulkemaan TODELLA hyvin huolimatta siitä, että purjeneuloja ehti leikkaamaan sen Furlexille "sopivaksi", vaikka deali oli, että ainoastaan hakaset poistetaan!

Kilpailukokemuksen puute (tältä kaudelta) näytti hyydyttäneen toimintaa melkoisesti.

Ensi kaudeksi pitää ilmeisesti alkaa tosissaan hankkia gastikoululaisia, jotta olisi edes jonkinlaisia mahdollisuuksia yrittää palata mukaan "huipulle"!

terv. Artsi/DANIELA
- harald
- Hallitus
- Posts: 11318
- Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
- Location: Sibbo
- Vene: Charlotta
- Contact:
Panu ei kyllä ole tunnettu veneessä nukkumisestaan. Juuri kun kaavailin että Ofshore-MM kisoissa pitäisi nimenomaan asua veneessä jotta saisi edes osallistua.
Gastikoululaiset on hyvä homma, sitä kautta on saatu todella hyviä purjehtijoita. Harmi vain että näissäkin käy niin kuin yritysten rekryeissä että seuraava paikka kiinnostaa. Mikäs siinä, lisää koulutettavia kehiin vain!
Gastikoululaiset on hyvä homma, sitä kautta on saatu todella hyviä purjehtijoita. Harmi vain että näissäkin käy niin kuin yritysten rekryeissä että seuraava paikka kiinnostaa. Mikäs siinä, lisää koulutettavia kehiin vain!
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Tervehdysharald wrote:Panu ei kyllä ole tunnettu veneessä nukkumisestaan...
Se, että Hangon rauhattomat yöt eivät oikein hotsita, ei tarkoita sitä etten muuten nukkuisi veneessä

On se myös meitäkin kiinni. Niin kauan, kun gastit saavat mahdollisuuksia purjehtia, pitää hauskaa, kokevat kanssamme onnistumisia ja kehittyvänsä ovat he hyvinkin lojaaleja meille. Tästä syystä en ole ollut halukas kasvattamaan koulutettavien määrää merkittävästi korkeammaksi kuin on vapaita paikkoja veneissä.harald wrote: Gastikoululaiset on hyvä homma, sitä kautta on saatu todella hyviä purjehtijoita. Harmi vain että näissäkin käy niin kuin yritysten rekryeissä että seuraava paikka kiinnostaa. Mikäs siinä, lisää koulutettavia kehiin vain!
Ystävällisin veneily terveisin PR