Kisa-aamuna satamaan saapui kisamiehistö Sampsa, Freda ja Micke. Pone lähti kummittelemaan kastetilaisuuteen.
Keskustelimme satamassa vähän strategiasta, ja laskimme äkkiä että jos spinnu pysyy ylhäällä lähtösuoralla pitää ajaa kalvö myötpäivään. Jos se on liian tiukkaa, pitää ajaa vastapäivään.
Lähdössä päätimme lähteä poijun luota, mutta sinne kasautui sen verran veneitä että emme päässeet oikein irti. Taisimme olla veneemitan pari vielä jäljessä mutta kun takanamme ja hiukan yläpuolella oli Merelli oli startti sinänsä ihan ok.
Spinnu ylös, ja kohti Kalvön p-puoleista jääpoijua. Edessämme Lucky Too joka tuskaili liian leveän spinnunsa kanssa, La Nonna, entisen partiojohtajani kipparoima Express sekä mahdollisesti joku muu, ehkä Bice. Slöörin puolivälissä ratkesi sitten La Nonnan spinnu kahtia (Eivindin piirtämä vene myös

). Express ajoi todella hienosti broutsin rajamailla kuitenkaan broutsaamatta kertaakaan. Puuskat olivat melko painavia, ja tuuli kääntyili puuskissa aika rajusti. Freda huuteli puuskien tulon laidalta todella hyvin, joten ennakoiden pysyimme myös hyvin pystyssä.
Sitten tuli pikkaisen epävarmuutta että mitä viittaa pitää lähteä kiertämään, ja laskimme hiukan liian alas ennen kuin pääsimme kartalle taas. Ja kun merkki taas lähestyi oli piirtämäni jumala-käppyrä teillä tietämättömillä olankohautusten kera. Kun sitten Expressi ja La Nonna lähtivät molemmat kiertämään myötäpäivään oli valinta selvää. Halusimme purjehtia samaa rataa, ja koska slööräsimme spinnulla lähtösuoran oli tuulensuunnalta oltava 300° tai yli. Valinta oli siis oikea. Olimme valuneet hiukan liian alas, joten juoduimme hiukan piinamaan merkille jossa Merelli tuli takaisin iholle.
Seurasi todella mielenkiintoinen rotta-rotta leikki Merellin kanssa johtopaikasta. Kalvön nurkille johdimme ainakin metrillä sillä molempien veneiden ollessa styyralla kosketti merellin luun kulma meidän ison puomin päätä. Tätä kaartelua jatkui, mutta sitten tuli puuska joka käänsi oikealle. Jiippasimme tähän puuskaan ja saimme ehkä veneenmitan tai pari kaulaa Merelliin kun kaikki muut veneet ajoivat spinnu lepattaen väärää halssia puuskan.
Kalvön itänurkan jälkeen ajoimme aivan Lucky Toon peräaalloissa, ja saimme tästä ehkä hiukan vetoapua. Etenkin kun tuuli hetkellisesti moinasi Kalvön takana, kasvatimme hiukan eroa Merelliin. Edessä olevat Express ja La Nonna broutsasivat, ja päätimme ottaa spinnun alas jo tässä vaiheessa. Koko legin loppupätkä kohti kalvön kaakkoispuoleista poijua meni sitten Lucky Toon peräaallossa lähellä heidän perälautaa.
Merkin lähestyessä otin hiukan alaspäin, ja ohitimme merkin tiukasti vastaisella kurssilla. Lucky Too valui alaspäin, ja muut joutuivat meidän pakkituuliin. Edessä myös Bice oli valunut kierrossa, joten nämä veneet joutuivat ottamaan korjaustikin nimenkärken kohdalla kun me pääsimme yhtä halssia. Tämä oli aika ratkaiseva, sillä tämä kohta oli melkein ainoita hyviä ohituspaikkoja koko radalla, loppukisan ollessa enemmän tai vähemmän sivutuulikisaamista.
Pari ison luokan venettä ohitteli, mm. FinnFun. FinnFun sitten piinasi edessä olevaa Expressiä sen verran että pääsimme melkin heihin kiinni ennen itäviittaa kalvön lounaispuolella.
Seuraava legi oli sitten genoa-slööri, jossa keskityimme ajamaan ohittavien isojen veneitten peräaalloissa mahdollisimman paljon. Express puolusteli hyvin omaa tuultansa, ja takana Merelli joutui enemmän vaikeuksiin isompien kanssa häviten veneenmittoja tällä legillä. Legin loppupäässä Bice pääsi puikkaamaan ohi kun me keskityimme ehkä vähän liikaakin peräaaltoihin mutta tämä ei haitannut kun seuraava legi oli myös slööri.
Merkin jälkeen ainoana veneenä spinnu vetoon, ja tätä jatkoimme kunnes kalvön tasalla oli niin puuskikasta ja vastaista välillä että otimme genoan takaisin ylös. Tässä kävi sitten niin että vinssasimme harkenin ratchamaticista kuulat pihalle. Gaija joka meni päävinssiltä räikkäplokille oli kuin terästanko, se myös soi siihen malliin kun sitä löi kämmenellä. Onkohan noissa Harkenin vehkeissä mimmoinen takuu?
Kalvön eteläpuolella sitten kulmat aukesivat sen verran, ja tuuli tasaantui että nostimme spinnun takaisin ylös. Ohitsemme ajoi ison luokan voittaja X-302 X-tempore. Jiippi merkillä ja kohti maalisuoran alkua. Vihreän jälkeen plattikselle, spinnu ja puomi alas sekä jiippi kohti maalia. Olimme laskeneet väliaikoja La Nonnaan koko matkalla ja hyvältä oli näyttänyt mutta Scanmar 33 (1,14) oli hukassa. Muitten osalta näytti myös selvältä eli hyvällä fiiliksellä lähdettiin hakemaan rantautumispaikkaa.
Tuuli sitten iski suoraan edellisvuoden satamaan, joten lähdimme kiertämään Långholmenia sen eteläpuolella olevaan satamaan. Pitää pysyä rannan lähellä alussa, ja sitten löytyykin todella pieniä punaisia ja vihreitä tikkuja merestä. Upea paikka tuo Långholmenin eteläpuoli!
FinnFunin perään kiinnitys ja piitkä odottelu palkintojenjakoa. Tuuli iski kovaa kerhorakennukseen ja palelin kuin sika, vointikaan ei muutenkaan ollut mikään upea edellisillan urheilusuorituksen jäljiltä.
Palkintojenjaossa sitten kuulutettiin meitä pikkuluokan voittajiksi, ja pikkuisen yllätyksenä bonuksena meille kokonaiskisan voitto eli Tuomaksen Tuoppi oli meidän!
Upeasti purjehdittu koko miehistöltä, manööverit menivät pääosin täydellisesti eikä ainuttakaan isoa mokaa tehty koko radalla. Merkin kierrot menivät loistavasti, ja bändi pysyi kasassa vaikka esimerkiksi jiippi siihen puuskaan tuli aivan sekunnin parin varoituksella vain.
Palkintojenjaon jälkeen purjehdimme Kajholmeniin, jossa sitten nautittiin porsaan sisäfilettä ilman Sampsaa. Nukuttiin ja saunottiin ja nukuttiin vielä lisää.
Sunnuntain purjehdus kotiin viileässä mutta aurinkoisessa säässä oli todella upea. Reikäinen ja 90° siftaava tuuli teki hommasti mielenkiintoisen ja ohitimme todella monta venettä matkalla.
Kiitokset kaikille, sekä siirto- että kisamiehistölle, että kaikille muille kilpailijoille sekä kisan järjestäjille. Erityiset kiitokset Kari Likanderille!