Kahvilakeskustelussa (lue BC:n blogi) tuli esille taas kerran iltakisojen osallistujamäärät ja aloin sitten miettimään asiaa ja pikaisella salapoliisityöllä kaivoin esille viiden viime vuoden osallistujamäärät Kopun tiististen ja WHC:n osalta, muitten kisojen osalta on hankalampaa löytää kokonaisosanottomääriä (KLV:n osalta voi katsoa Helmen ranking-tuloksia ja sieltä löytyy pienen luokan osanottajamäärät) joten jos joku keksii mistä niitä löytyisi (esim. ESF:n osalta Joakimilla on varmasti näppituntumaa) niin voi postailla tähän.
Data kyllä on karua, oikeastaan jos tarkastelun ulottaisi vuoteen 2006 niin vieläkin karumpaa.
Aika vaikea siis on trendiä löytää tuohon. Kuvaavampaa olisi ehkä laskea starttimääriä, sillä tuo kokonaismäärä saattaa sisältää runsaastikin yksittäisiä käyntejä.
Ko. sarja lienee pääkaupunkiseudun ainoa, jossa ei ole kesätaukoa. Tosin isossa luokassa ei juuri osannottoa ole parina viikkona.
Starttimäärä toki olisi parempi, mutta vaatisi vähän enemmän työtä joten ainakaan itse en nyt ihan heti sitä jaksaisi alkaa puurtamaan kasaan.
ESF:llä enemmänkin voisi sanoa että trendiä ei ole, mikä sikäli lienee ihan hyvä mutta tosiaan toisaalta kertoo siitä että ainoa suunta lienee alaspäin jos nyt kutakuinkin kaikki kynnellekykenevät ESF:läiset osallistuvat ko. kisoihin. Ilmeisesti teillä ei sitten ole kovinkaan suurta katoa yksityyppiluokkiin, jolliin tms. mikä on ainakin verottanut WHC:n pientä luokkaa.
Alas on tultu ja kovaa mutta tosiaan pienestä luokasta on parikin venettä siirtynyt isoon luokkaan ja sikäli kokonaismäärä ei ole romahtanut niin pahasti.
Toisaalta se on sitten oma kyssärinsä kumpi on parempi, 8 Feneen "OD-viikkokisa" vaiko 23 sekalaista venettä radalla.
Petri wrote:Alas on tultu ja kovaa...
... kumpi on parempi, 8 Feneen "OD-viikkokisa" vaiko 23 sekalaista venettä radalla.
Tervehdys
Samanlaista laskevaa trendiä voisi löytää muualtakin esim. Hangon regatan osallistujamääristä. Ehkä kyseessä on kyllästyminen ja menestyksen eteen tehtävän työn määrän kasvamisesta. Voi olla, että "mikä mikä" perhepurjehtija kokee kilpailemisen vaikeana, kun aktiivien ja aloittelijoiden välinen ero on niin suuri. Tähän taas ei auta mikään niin hyvin kuin auttaminen, opastaminen ja kouluttaminen. Mielestäni Bajan on hyvä esimerkki missä avoimella mielellä aktiivisesti harjoittaen on yhdessä (1. Kisakausi) kesässä saavutettu aivan älytön kehitys. Tässä on vanhakin saanut tosissaan keskittyä, ettei jäädä jalkoihin.
Kysymykseen kumpi on parempi ei mielestäni oikein voi vastata. Hienoa, on että veneitä on radalla. Toisaalta ei voi tuomita ketään "väärin purjehdittu" leimalla, kaikille meille löytyy paikka ja tilaa harrastaa kuten haluamme.
Petri wrote:mutta tosiaan toisaalta kertoo siitä että ainoa suunta lienee alaspäin jos nyt kutakuinkin kaikki kynnellekykenevät ESF:läiset osallistuvat ko. kisoihin. Ilmeisesti teillä ei sitten ole kovinkaan suurta katoa yksityyppiluokkiin, jolliin tms. mikä on ainakin verottanut WHC:n pientä luokkaa.
Miksi tuosta pitäisi seurata ainoastaan suunta alaspäin? Toki suurta lisää on vaikea saada.
Kyllähän se Finellikin joskus eläköityy purjehduksesta, eli -1 siitä jne.
Toki pitäisi katsoa tarkemmin ketä siellä purjehtii, mutta kyllä noinkin suuri määrä saman seuran veneitä kertoo osittain siitä että tilanne lienee kyllästynyt, eivät kaikki kuitenkaan tahdo purjehtia kilpaa ja ilman ulkopuolisia tulijoita oman seuran purjehtijapotentiaali voi hyvin olla käytetty. Sikäli korjattakoon, että toki tilanne voi pysyä samanakin hamaan loppuun saakka. Pointti on lähinnä se, että ei nyt välttämättä esim. yhteistyön virittely KLV:n kanssa olisi ihan typeräkään idea.
KLV:ltäkin on kuitenkin Pentalaan matkaa vain kolmisen mailia eli ihan ok matka ajaa viikkokisan lähtöön tai toisaalta lähtöaluetta voisi miettiä siihen Pentalan pohjoispuolelle yms.
Lähinnä tuolla siirtymällä tarkoitin sitä että voin oikeastaan suoralta kädeltä laskea 4 entistä WHC:n aktiivisesti pienessä luokassa kilpailutta venekuntaa jotka ovat kadonneet radoilta ihan juuri sen takia että omistajat ovat siirtyneet sellaisiin purjehdusmuotoihin, joita viikkokisat eivät palvele.
Ei tuo ESF:n kölivenekisaajaporukka ole mitenkään ukkoutunutta ja pysyvää. Suurin osa on n. 40 vuotiaita ja varmaan puolet on tullut mukaan kölivenekisailuun viimeisen viiden vuoden aikan. Ja samaan aikaan yhtä moni on lopettanut.
Kyllä meilläkin monet veneenomistajat ja gastit ovat siirtyneet 606, Laseriiin tai Matchiin.
On yhteistyötä KLV:n kanssa joskus yritetty, mutta aika vähäistä oli veneiden liikkuvuus. ESF:n keskiviikkokisoilla on satavuotinen perinne eli ei ne nyt ihan tosta noin vaan muutu tiistaikisoiksi eikä kisojen yhdistämisestä ole kai koskaan edes keskusteltu, ainoastaan ristiinosallistumisesta. Molemmat kisa-alueet ovat myös aika ahtaita, joten yhdistäminen toisi liian isot lähdöt ja todennäköisesti vähentäisi aktiivisuutta (vrt. KoPun kisat, jotka kärsivät kolarimaineesta).
Ehdottaisin tähän lempiselitystäni, eli optarifliitin kokoa siirrettynä 10-20 vuotta eteenpäin. 2000-luvun viikkokisojen suosio selittyy mielestäni pitkälti sillä, että aikoinaan 80-luvulla yli 100 optarin fliiteissä ajelleet olivat sopivassa aikuisiässä ennen lapsiperheen kiireistä arkea. Nyt nämä ikäluokat keskittyvät perheveneilyyn jos ylipäätään ehtivät purjehtimaan. Se ikäluokka jonka pitäisi nyt kansoittaa viikkokisat on ollut optari-iässä 90-luvun lamassa, jolloin optarifleetit kutistuivat olemattomiin. Nythän junioripurjehdus on taas voimissaan, joten eiköhän taas 10 vuoden sisällä nouse käyrät ylöspäin. Veikkaisin että suurin osa kisakippareista omaa jonkinlaista jollakisataustaa ja nämä kipparit sitten vetävät mukaansa kavereitaan gasteiksi.
Välillä käppyrät osoittaa ylöspäin ja väistämättä ne välillä osoittavat myös alaspäin. Ei siitä sen kummempaa meteliä tarvitse nostaa. Nykyisetkin fliitit ovat aika isoja jos verrataan vaikka 90-lukuun. Erilaiset viikkokisat ovat kuitenkin eläneet todella pitkään eikä mun mielestä ole mitään syytä epäillä että ne olisivat mihinkään kuolemassa. Välillä on isommat fleetit ja välillä pienemmät. Aikoinaan tonnariluokissa oli todella kovaa menoa. Tonnarit ovat täysin kadonneet nykymaailmasta, mutta tilalle on syntynyt uusia luokkia. Viikkokisat ovat niitä harvoja juttuja jotka pysyvät, vaikka luokat ja tasoitussäännöt muuttuvat vuosien mittaan.
Venekokojen kasvu varmasti myös näkyy tilastoissa, joissa katsotaan venemääriä. Tunnen todella monia 2000-luvun kisaporukoita, jotka ovat laittaneet tavalla tai toisella hynttyyt yhteen ja kaksi pikkuluokan venettä on vaihtunut yhdeksi ison luokan veneeksi. Henkilömäärä on kuitenkin pysynyt suunnilleen ennallaan.
Tiistiksistä on kaivettavissa tarkat tilastot jostain 90-luvun lopulta tähän päivään, jos jotakuta kiinnostaa. KoPun vanhoista lehdistä yms. saattaa löytyä jotain yksittäisiä historiatietoja kauempaakin menneisyydestä.
Kyllähän nuo syyt määrien muutoksille lienevät validit, enkä minäkään usko trendin jatkuvan nollaan. Mutta voiko todella sanoa että kyse on vain syklisyydestä ja määrät korjaantuvat hiljalleen itsestään? Ehkä näin, mutta sinänsä olisi kyllä ihan kiintoisaa nähdä tuota dataa tuolta 90-luvulta, viittaatko siis Ville vuosikymmenen loppuun vai alkuun?
Toisaalta mielestäni on nurinkurista lähteä ajattelemaan asiaa jotenkin jollavetoisesti, ihan kuin oikeastaan me kaikki ei-jollataustaiset olisimme vain jonkinlaisia statisteja täyttämässä osanottajalistoja mutta heti kun jollapurjehtijat aikuistuvat ja ostavat veneet, kaikki on taas hyvin. No, hieman kärjistäen toki tuo, mutta pointti on lähinnä siinä että ne samat veneet joilla vielä 5 vuotta sitten kisattiin eivät enää tee sitä ja mielestäni kyllä uusia kilpailijoita tulisi myös yrittää saada mukaan muualtakin kuin jollapiireistä. Ts. ainoa tapa nostaa purjehduksen imagoa sellaisesta elitistisestä muotista on juuri saada niitä ei koko elämäänsä vesillä viettäneitä ihmisiä purjehtimaan ja sitten toisaalta vaikka osallistumaan viikkokilpailuihinkin. Veneet ovat jo olemassa, ihmisiäkin ainakin pk-seudulla riittää, joten sikäli kaikki mahdollisuudet kasvulle ovat, eri asia toki onko kasvu mahdollista.
Mielestäni tonnaripurjehdusta yms. ei voi oikein vetää tähän keskusteluun noin luokkapurjehduksena, koska nyt lähinnä mietin näitä perus-viikkokisojen osallistujamääriä.
Kaikkien luokkien osalta osallistujamäärä 79-103 ja startit 398-623 eli LYSin osuus on n. 1/3 keskiviikkokisan aktiivisuudesta. Dataa löytyy yli sadan vuoden ajalta, mutta vahtikopissa ei valitettavasti ole vanhoja vuosikirjoja.
Petri wrote: Ehkä näin, mutta sinänsä olisi kyllä ihan kiintoisaa nähdä tuota dataa tuolta 90-luvulta, viittaatko siis Ville vuosikymmenen loppuun vai alkuun?
90-luvun lopulla tiistisfliitit olivat muistinvaraisesti heittäen 20 veneen suuruusluokkaa (per lähtö, rankingissä tietysti enemmän veneitä). Hämärästi muistan nähneeni jossain KoPun historiikeissä vanhempia tietoja, joissa ollaan pyöritty tuolla 10-20 veneen määrissä. Ajalta ennen 1998 olevat tiedot on vaikeasti kaivettavissa jos ollenkaan. 90-luvun lopulta alkoi kasvu, joka huipentui yli 50 veneen fliitteihin ja tiististen lähdön jakamiseen kahteen lähtöryhmään. En muista minä vuonna tämä tapahtui, mutta muistelisin että jotain 2004 suunnilleen. Yli 50 veneen lähtöjä oli jotain 3-5 vuotta peräkkäin. Nämä 2000 luvut on toki tarkistettavissa, mutten nyt jaksa. Käppyrät kääntyivät alaspäin joskus 2008 kieppeillä, tämäkin muistinvaraisesti ja tarkistettavissa.