Keulan köysiohjurit

FE-vene ja yhdistys / FE-båten och föreningen

Moderators: Petri, harald

VVille
kokelas
Posts: 136
Joined: Mon Oct 26, 2009 12:11 pm

Keulan köysiohjurit

Post by VVille »

Menipä tuossa taas lauantai-yönä keulaköysi hankaamalla poikki köysiohjurin kohdalta, ja kunnei ollut edes ihan eka kerta niin tulikin mieleen kysyä et miten muut on keulaköytensä laittanut? Toki ennusteen valossa laitetut varaköydet säästi siltä et kippari olis karannu lähimmästä luukusta matalalentoa laiturille ihmetteleen köysiä pelkissä kalsareissa noin kolmessa sekunnissa, mut olishan tuo hyvä jos kiinnitysköydet kestäisi useamman kauden. Noilla ohjureilla siis tarkoitan niitä jotka on varvaslistan päissä keulassa.

Vedättekö suoraan knaapeilta rantaan? Tässä vaihtoehdossa ei köydet varmastikaan hankaudu, vaan kestääkö knaapit poikittaista vetoa? Aluslevyt on kyllä melkoiset, et vaatii tuo voimaa tulla kannesta läpi mut toisaalta joskus kiinnitysköysissä myös on voimaa...

Käytättekö alkuperäisiä ohjureita, kestääkö köydet? Tuntuisi olevan ongelmana se että ohjurilta knaapille on jonkuverran matkaa, jollon köyden jousto aiheuttaa sen et köysi liikkuu ohjurissa edestakaisin ja syö ittensä poikki. Paksut köydet kestää toki pitempään kuin ohuet mut ennemmin tai myöhemmin tuntuisi menevän mikä vain. Vai onko meiän ohjurit sit vain niin kuluneet et siksi syövät, ja muilla viel kestää? Kuvittelis et vaikka mein käytöllä moni asia veneestä toki kuluu nopeammin kun ajoa on paljon niin kiinnitysvälineitä käytettäis yhtä paljon kun veneet on about saman ajan vesillä. Pitäiskö tonne tunkea jotkut hankaussuojat kuten puutarhaletkua, tuntuu äkkiseltään miettien hankalalta ratkasulta, ja siltä et noi lähtis kuitenkin liikkumaan pois sieltä.

Onko joku modannu tuonne paremmat ohjurit, millaiset? Jotain suuremmalla pyöristyssäteellä olevaa ihan keulaan, vai jotkun ohjurit lähemmäs knaapeja? Jos jotain lähemmäs knaapia niin miten köysi suhtautuu varvaslistaan?

Satunnaisena havaintona nyt vielä sekin varoitus et vaikka Gåsiksen aallonmurtaja periaatteessa suojaa itätuulelta niin tuo toistakymmenmetrinen nostaa jo senverran aaltoa et vaikka altaassa ei ole kovin paljon aaltoa niin koko vesimassa velloo silti edestakasin ja veneet liikkuu mikä minnekin. Iso moottorivene (joku 40-jalkainen plaanaava nakkikioski, painoa varmaan rutkasti toistakymmentä tonnia) katkoi poijunsakin ja laiturikin sai vähän siipeensä siltä. Kiinnitysköysiä näytti menevän muiltakin.

Ville / Trip
Panu
hyperaktiivi
Posts: 2300
Joined: Tue Apr 06, 2004 21:33 pm
Location: Espoo

Re: Keulan köysiohjurit

Post by Panu »

VVille wrote:...Vedättekö suoraan knaapeilta rantaan? Tässä vaihtoehdossa ei köydet varmastikaan hankaudu, vaan kestääkö knaapit poikittaista vetoa? Aluslevyt on kyllä melkoiset, et vaatii tuo voimaa tulla kannesta läpi mut toisaalta joskus kiinnitysköysissä myös on voimaa...
...Pitäiskö tonne tunkea jotkut hankaussuojat kuten puutarhaletkua, tuntuu äkkiseltään miettien hankalalta ratkasulta, ja siltä et noi lähtis kuitenkin liikkumaan pois sieltä.
Tervehdys

Meillä vm -81 ei kyseisiä klyysejä edes ole, joten ainoaksi vaihtoehdoksi on jäänyt vetää köysi suoraan knaapilta laituriin. Knaapit ovat toistaiseksi kestäneet, mutta samaa ei voi sanoa pilipaliteman 10mm jousihakasesta. Toisaalta ei ollut hakasen vika, ettei köysissä olut kumijoustinta :oops: .
VVille wrote:Satunnaisena havaintona nyt vielä sekin varoitus et vaikka Gåsiksen aallonmurtaja periaatteessa suojaa itätuulelta niin tuo toistakymmenmetrinen nostaa jo senverran aaltoa et vaikka altaassa ei ole kovin paljon aaltoa niin koko vesimassa velloo silti edestakasin...
...Kiinnitysköysiä näytti menevän muiltakin.

Ville / Trip
Todettu on, että itäisen tuulen nostama maininki velloon aallonmurtajan ympäri heiluttaen koko laituriin kiinnitettyä laivastoa. Arvaa muuten missa ne meidän jousihakaset muuten hajosivat...? Aivan oiken juuri siellä ja itätuulella.
Ystävällisin veneily terveisin PR
vvoltti
luti
Posts: 364
Joined: Mon Sep 15, 2008 11:10 am

Post by vvoltti »

Riittävän löysät joustimet sinne laiturin päähän vois auttaa asiaa. Sinänsä knaapin kyllä pitäis mun mielestä kestää sivuttaisvetokin ihan hyvin.

Gåsikseen en enää mene kuin pläkässä ja vesi yli normaalin. Kerran osuin siellä kivelle suoraan ylhäältä alaspäin, laiturille asti päästiin ilman pohjakosketusta, mutta sitten alko maininki ja melko tasainen tumps tumps tumps... Vaihdettiin paikkaa aika rivakasti.

V.
Guest

Letkua

Post by Guest »

Kannattaa laittaa siihen köyteen siihen köysiohjurin kohdalle noin 20 cm letkua. Samalla vähenee se köyden kitisevä valittaminen.
Erkka
luti
Posts: 434
Joined: Tue Mar 11, 2003 13:43 pm
Location: Espoo

Post by Erkka »

Mulla oli jo Feneessä perus-puutarhaletkua kiskottuna köyden päälle, ja samaa oon jatkanut uudessa paatissa. Feneessä oli ohjurit, nyt ei ole, joten varvaslista syönee aika nopsasti köyteen jäljet tai jopa poikki, jos laituri on reilusti keulaa alempana (kuten useimmiten on). Tuota letkua siirtämällä voi sitten samalla yrittää taistella esmes karheita betonilaitureita ja niiden kulmia vastaan.
-Erkka / Awasome
User avatar
FE-Sillanpää
luti
Posts: 568
Joined: Mon Mar 26, 2007 16:04 pm
Location: Itä-Uusimaa

Tuunausta: Köysiohjurit ja lisäknaapit keulaan

Post by FE-Sillanpää »

Ilmeisesti siis köysiohjureita ei ole ainakaan kaikissa veneissä vakiona? Näin varmasti meilläkin on ollut, koska niiden tilalta on jouduttu hieman viilaamaan kaiteen aluslevyn kulmia. En ole havainnut mitään kulumaa köysissä ohjureiden kohdalla, mutta asensinkin nelisen vuotta sitten tarvikeknaapit heti ohjureiden taakse. Kansi on paksua umpilaminaattia siitä kohdin ja muttereita sai kiertää keulaboxissa ilman ahtausongelmia.

Köysi liikkuu ohjurissa enää vain minimaalisesti joten köysien narinakin poistui lähes kokonaan.

Lisäknaapit eivät ole olleet mainittavasti keulatyöskentelyn tai rantaan kulkemisen tiellä, koska ovat niin reunassa kuin mahtuvat olemaan. Niistä on todella paljon hyötyä, kun alkuperäistä knaapia käyttää esim. luonnonsatamassa ensikiinnitykseen, ja voi viritellä varsinaiset köydet kuntoon ilman että täytyy irroitella mitään. Myös huonommalla tuurilla tuulen käännyttyä irrottautumisessa on etua siitä, että voi tempoa kolmannella köydellä kolmannesta knaapista varsinaisia kiinnitysköysiä löysemmiksi.

Image

(kuvassa näkyvä ilmastointiteippi on jäänne jostain kalliokiinnityksestä, laitoin teippiä köyden ja kallion väliin. Vaikkakin keltainen köysi on Pezlin kiipeilyköyttä, joka päihittää hankauskestävyydssä minkä tahansa veneköyden, niin turhahan sitä on tahallaan rasittaa )
Post Reply