Starttitreeniä Miessaaren selällä ke 22.6 klo 18 alkaen

Moderators: Petri, harald

Post Reply
Petri
FE-junkie
Posts: 3944
Joined: Thu May 29, 2003 01:17 am
Location: Espoo

Starttitreeniä Miessaaren selällä ke 22.6 klo 18 alkaen

Post by Petri »

Viimeinen kevätkauden WHC kisataan 15.6 joten viikko siitä, 22.6, järjestetään Miessaaren selällä starttitreeniä. Säävarauksena 2-8 m/s tuulta. Lähtölinja viritetään lautakuntaveneen ja "Varsasaaren" vihreän kepin välille ja lähtösekvenssit pistetään käyntiin klo 18.00, ja jatkuen joka 15:sta minuutti klo 19.15 asti (ts. 6 lähtöä). Lähdön jälkeen purjehditaan lyhyt (200m~1-3 vendaa ja ~5 minuuttia)) matka tuuleen, missä kierretään ylämerkki ja palataan lähtöalueelle. Lautakunta kirjaa ylös järjestyksen ylämerkillä. Tarvittaessa lautakunta voi siirtää itseään minuutti lähtösignaalin jälkeen asemoidakseen itsensä haluamallaan tavalla tuuleen nähden (linja voi siis tietoisesti olla hieman vino ja toista laitaa suosiva!).

Minä järjestän paikalle lautakuntaveneen (Terhi385), lautakunnan ja yläpoijun. Harjoituksessa noudatetaan purjehduksen kilpasääntöjä ylämerkin kiertämiseen asti, "kilpailu" loppuu siis kun vene ohittaa ylämerkin ja jatkuu taas kun uusi lähtösekvenssi alkaa.

Tervetulleita ovat kaikki WHC:n pienen luokan veneet (tai yleisesti LYS <=1.14 veneet). Jos tilaisuuteen ilmoittautuu isompia veneitä (min. 3kpl), voidaan heitä varten tehdä oma sekvenssi 5 min pienen luokan lähdön jälkeen.

Ilmoittautumiset tähän ketjuun tai sähköpostilla petri@fe83.org.

Olga on siis paikalla joka tapauksessa vaikka yksin :)
Kannattaa huomioida että koska kyse on vain starttitreenistä, ei miehistötarve ole oikeastaan yhtä suurempi, halutessaan voi toki nostaa ylämerkillä spinnun jos tahtoo treenata manöövereitäkin. Tämän harjoituksen sisältönä on kuitenkin vain ja ainoastaan startit.

Harjoituksen aikataulutus on siis sellainen että ylämerkille purjehdukseen menee n. 5 min, sieltä alas tiputteluun (spinnulla tai ilman) n. 5min, mikä jättää n. 5 minuuttia aikaa käydä läpi starttia ja miettiä mitä tehdä paremmin seuraavassa startissa. Tämä välitön jälkianalyysi on erittäin tärkeää, koska selvää on että 6 startin jälkeen kukaan ei enää muista mikä menikään pieleen vaikkapa 3. startissa.
Last edited by Petri on Thu Jun 09, 2011 11:18 am, edited 2 times in total.
Petri
FE-junkie
Posts: 3944
Joined: Thu May 29, 2003 01:17 am
Location: Espoo

Post by Petri »

First 31.7:jen osalta on esitetty voimakkaasti kiinnostusta ja ainakin kolme venettä taitaa olla tulossa. Näin ollen siis "ison luokan" lähtösekvenssi ammutaan 18.05 alkaen taas joka 15. minuutti.

Feneitten osalta toistaiseksi mennään yhdessä.
Petri
FE-junkie
Posts: 3944
Joined: Thu May 29, 2003 01:17 am
Location: Espoo

Post by Petri »

Yksi Albin ilmoittautui, eli "pienikin luokka" sai vahvistusta.
Varsinaista ilmoittautumisDL:ää ei ole, kunhan ilmestyy merelle oikeaan aikaan (mikäänhän ei pakota ajamaan kaikkia startteja jos aikataulu ei anna myöten) mutta jotta linjan leveys osataan mitoittaa oikein, ennakkoilmoittautumiset ovat "ihan kiva juttu".
Petri
FE-junkie
Posts: 3944
Joined: Thu May 29, 2003 01:17 am
Location: Espoo

Post by Petri »

Tilannepäivitystä.
X-79 Herska on tulossa.

Eli pieneen luokkaan olisi tyrkyllä:
1 x FE83
1x AE
1x X-79
ja mahd. 1X Inferno29, jos Arttu varmistaa.

Isoon luokkaan on tietääkseni tuossa useampiakin Firstejä, tarkka määrä selvinnee lähempänä.

Säävaraus täytyy tosin huomioida, voin kokemuksesta sanoa että alueella on todella vaikea saamaan pysymään poijuja jos tuuli on yli 8 m/s ja sama pätee toki lautakuntaveneeseen. Ensisijainen väistöalue olisi MRC:n harjoitusalue NJK:n luona, mutta jos sielläkin tuulee liikaa (tai on treenit käynnissä) harjoitus pitää perua. Tästä kuitenkin tarkemmin lähempänä ajankohtaa kun tuuliennuste on varmempi.
Arttu

Post by Arttu »

Petri wrote:
ja mahd. 1X Inferno29, jos Arttu varmistaa.
Arttu varmistaa, ettei pääse lainkaan. Pitää laittaa vene juhannuskuntoon, että pääsee torstaina heti duunin jälkeen lähtemään.

Olisi kyllä hyvää treeniä, vaikkei se tähän ensisijaiseen ongelmaan eli ajoissa laiturista lähtemiseen taida auttaa... Se ongelma kun vaan pahenee. Viime tiistiksissä päästiin viivan yli joku neljä minuuttia muitten perään. :oops:
Petri
FE-junkie
Posts: 3944
Joined: Thu May 29, 2003 01:17 am
Location: Espoo

Post by Petri »

Ok, noh, ensi kerralla sitten.

Mutta hei, missä kaikki feneet ovat //provomoodi käyntiin//

Te ette ole tarpeeksi hyviä jättämään treeniä väliin, mun huonoimmat lähtöni ovat samalla tasolla kuin teidän parhaat ja minä olen silti menossa treenaamaan, mitä tästä pitäisi päätellä! //provomoodi seis//

:twisted:

Vakavammalla sävyllä todettuna, että jos koulutus ei kiinnosta, ei sitä välttämättä järjestetäkään vastaisuudessa. Noh, ajankohta on toki ihan validi ongelma, mutta minkäs teet kun tänään olen Jyväskylässä iltaan saakka ja ensi viikon poissa maasta.

Kaunista keliä luvattu, mikäpä olisi parempi tapa viettää iltaa kuin vähän purjehtia!
Ja gastien hankkiminenkin on helppoa, eihän tuonne tarvitse kuin yhden apukäden, DH:na minäkin olen linjalle tulossa.
Petri
FE-junkie
Posts: 3944
Joined: Thu May 29, 2003 01:17 am
Location: Espoo

Post by Petri »

Käytännön tiedotteena osallistujille, pistän tämän toki vielä meilitsekin.

Starttisignaalit ilmoitetaan äänimerkein ja _saman_ pursiseuralipun heilautuksin, erillisiä signaalilippuja ei siis käytetä mutta visuaalisen signaalin saamiseksi merkin yhteydessä heilautetaan normaalia sinivalkoista pursiseuralippua.

Ylämerkkinä toimii pienehkö punainen poiju, joka asetetaan muutama sata metriä "n. ylätuuleen", ylämerkkiä ei siirretä harjoituksen aikana ilman painavaa syytä.

Lautakunnan harkinnan mukaan lähtöjen väliä voidaan tiivistää, jos kaikki ko. lähdön veneet ovat selvästi valmiina ennen määräaikaa. Lautakunnan kello on määräävä.

EDIT: Pieni säävaraus tuossa on, jos tuuli ei ota moinatakseen.
Tervetuloa mukaan. 040-7217933/Petri
Petri
FE-junkie
Posts: 3944
Joined: Thu May 29, 2003 01:17 am
Location: Espoo

Post by Petri »

Treenit sitten pidettiin hieman vähäväkisempinä, paikalle päätyivät lopult Olga ja First317 Uhuru, lisäksi hieman jälkijunassa tuli vielä toinen First, HappyII. Keli oli alkuun ehkä turhankin kova, joten lähtötaktiikan hiomisen sijaan paljon huomiota meni survivaliin, samoin startin jälkeinen kiihdytys meni monesti pieleen puuskissa kun laitapainoa ei ollut tarpeeksi.

Startteja ammuttiin lopulta 6 ja alla lautakunnan talteenottamat"myöhästymisajat" lautakunnan kommentein. Ylämerkkivoitot Uhurulle kutakuinkin 4-2.
Lopuksi lautakunta vielä paukutti Firstit kahdestaan radalle.

Olga:
+24 (Hieman MR-henkeä Uhurun kanssa)
+6
+7
+1 (paaralla poijulta, mutta ihan emme päässeet ohittamaan Uhurua)
+7 (parempi positio)
+13

Uhuru:
+25
+12
+10
+3
+2
+4
+8

HappyII
--
--
-- (yli minuutin myöhässä)
+56
+19
+35
+13
Post Reply