Mistä tietää kulkeeko vene optimaalista venevauhtia?

Moderators: Petri, harald

Post Reply
User avatar
max
kokelas
Posts: 113
Joined: Fri May 28, 2010 21:21 pm
Location: Lohja

Mistä tietää kulkeeko vene optimaalista venevauhtia?

Post by max »

Nyt kun on muutama kisa takana rupeaa tuntumaan, että kilpailemista voisi ruveta oikeasti harrastamaan. Tämä tarkoittaa, että harrastusvälineisiin voisi (ehkä) jotain investoida.

Ensimmäinen investointi lienee jotain minkä avulla voin nopeuttaa oppimiskäyrää. Ongelmana (tai haasteena) on, että mistä tiedän kuinka hyvä meidän venenopeus milloinkin on? Välillä nopeutemme on sama kuin muilla kilpailijoilla. Välillä taas nopeutemme vaikuttaa paremmalta ja välillä (=yleensä) hitaammalta kuin muilla. Mistä tiedän syyn nopeuseroihin? Ryssivätkö muut kilpailijat meitä enemmän? Pitäisi siis jotenkin nähdä jostain mittarista, että nyt ajetaan 0,1kn liian hiljaa mitä polaarin (tai jonkun muun) mukaan pitäisi voida ajaa => aika tehdä satunnaisia säätöjä ja sitä kautta oppia.

Olen vähän miettinyt ratkaisua ongelmaan ja tullut siihen tulokseen, että pitäisi olla esim. Nexuksen tuulimittari + serveri + PC ja softa + nopeus ja suunta (+ polaarit). Näin saisi ilmeisesti (korjatkaa, jos olen ymmärtänyt väärin) ainakin jälkikäteen käppyrää josta voisi päätellä miten hyvin on vene on kulkenut.

Kysymyksiä:
1. Onko PC:n ja/tai jonkun mittarin kautta mahdollista nähdä reaaliaikaisesti miten paljon venevauhti eroaa polaareista tms? Jos on, niin miten?

2. Bajanissa on nyt lokina ilmeisesti Raytheonin ST50 sarjan loki. Onko kellään kokemusta kyseisen sarjan anturin hyödyntämisestä Nexuksen serverin kanssa? Nopea Googletus ei tuottanut tulosta. Nexuksen serveri kuitenkin syö NMEA 0183 mukaista dataa joten, ehkä mahdollista?

3. Onko kukaan hyödyntänyt suuntatiedon saamiseen kolmannen osapuolen GPS:ää tai sähköistä kompassia? Bajanissa on valmiina Garminin 60CSx jossa on myös sähköinen kompassi. On käynyt mielessä saisiko sen liitettyä Nexuksen serveriin. Ainakin NMEA 0183:a se tuuttaa ulos. Onko kokemuksia?

Mitäs muuta? Kaikki neuvot joilla voidaan nopeuttaa oppimiskäyrää kunnellaan mielellään. Neuvot joihin liittyy teknisiä heebeleitä huomioidaan erityisesti :)
Petri
FE-junkie
Posts: 3944
Joined: Thu May 29, 2003 01:17 am
Location: Espoo

Post by Petri »

Hmm, oletko ihan varma että tahdot mennä tuolle tielle :)
Noh, eiköhän Harald kohta pistä sellaisen romaanin luettavaksi että siitä selviää kaikki (tm).

Mutta tiivistäen, toki polaarit ovat tärkeät siltä osin että veneen pitäisi kulkea ainakin niitten vauhtia. Mutta huomioitavaa kyllä sitten on, että jos sinulla on pohjatyöt tehty miten sattuu (kuten meillä on) ja purjeetkin ovat mitä sattuu (kuten meillä oli, enää ei niin paljoa) niin ei polareita voi välttämättä edes saavuttaa, puhumattakaan sitten kärkiveneitten venevauhdista. Lisäksi itse ajamisessa tulee isoja eroja, mistä syntyy helposti se 0,1solmua tuosta vaan ja lenssillä taas laiska spinnuntrimmaus maksaa kymmenyksiä.

Riippuu paljolti minkätyyppistä kisaamista hakee, onko tuulimittareista loppujen lopuksi niin paljoa hyötyä. Target-taulukon kun voi tehdä muutenkin ja ajaa sitten niitten mukaan sellaisella, jos on joku tatsi tuulen voimakkuuteen. Jos tahtoo keskittyä ratakisaamiseen, tuulimittarin hyödyt ovat sellaisia hienosäätöjä että olettaisin että jos niitä yrittää liikaa ihmetellä, menee vain keskittymistä liikaa siihen ja kisa kärsii, isossa osassa ns. rataluokkia veneissä ei ole windexiä ja lokia ihmeempiä mittareita, Melgeseissä ei taida olla edes lokia. Saaristokisoissa yms. mittareista sitten onkin paljon enemmän hyötyä, joten hankinta on perusteltua jos sille tielle tahtoo.

Mutta se on totta että tuulimittarit tuovat paljon hauskaa insinööripornoa ja sikäli siis ehdottomasti hankintalistalla jos sellainen kiinnostaa :)
User avatar
max
kokelas
Posts: 113
Joined: Fri May 28, 2010 21:21 pm
Location: Lohja

Post by max »

Siis eikö purjehdusta harrasteta vain sen vuoksi, että voidaan perustalla erillaisten heebelien ostamista ja testaamista käytännön olosuhteissa? :D Bajanissa ei ole insinööripornosta ollut puutetta ja valistunut arvaus on, että puutetta ei tule. :D

Itse itseäni kommentoiden. Tuli lueskeltua Nexuksen manuaaleja (ei saa kertoa kellekkään) joissa oli varsin hyvin kuvattu asiat.

1. TBS:n (Target Boat Speed) saa Nexuksen PC ohjelmalta serverin kautta Multi Control näytölle.

2. Näillä näkymin näyttäisi, että vanha lokianturi pitää vaihtaa Nexuksen anturiin. Toisaalta GPS:n tietoa vauhdista näyttäisi olevan mahdollista hyödyntää. Tätä pitää vielä selvitellä.

3. NMEA:n kautta on mahdollista lukea sähköisen kompassin antama suunta. Pitää varmaan debugata antaako Garminin gps sähköisen kompassin lukemat NMEA:na ulos.

Asioita oli myös kuvattu aika hyvin Tuulimittari säikeessä: http://www.fe83.org/forum/viewtopic.php?t=1987

Pitää vielä jatkaa selvittelyjä (ja koittaa pysyä pois kaupoista).

(Jotain hyötyä muuten manuaalien lukemisesta on. En ollut tiennytkään, että ST50 lokissa on starttiajastin. Pitää testata seuraavan kerran kun pääsee veneelle.)
villee
kokelas
Posts: 59
Joined: Sat Jun 11, 2011 01:18 am

Post by villee »

Meillä on käytössä systeemi mallia "budjetti".

Eli Navmanin perustuulimittari, josta nmea-johto miniläppäriin rs232-usb -konvertterilla. Samaisessa läppärissä on kiinni keskivertoa herkempi usb-GPS. Softana pyörii sitten Navmonpc-niminen ohjelma, joka kasaa tiedot yhteen, tallentaa lokia ja tarvittaessa lähettää tavaraa wlanilla vaikka iphoneen sitloodaan. Polaariprosentteja voi laskea esim. iphonen iRegatta-ohjelmalla lennossa.

Toistaiseksi ollaan tultu siihen tulokseen että tämä toimii hieman nihkeästi reaaliaikaisena seurantana, mutta lokien ihmettely on kyllä ihan hauskaa. Lokeja soitellessa kun voi suorittaa vielä offline-kalibroinnin, eli korjata tuulimittarin osoittimen pienet poikkeamat (helppo havaita kun katsoo kryssillä keskiarvoapparentteja). Vastaavasti voi ajaa raakadataan sopivan määrän dampingia.

Myönnettäköön, että me ollaan aika paljon taisteltu 0.1kn-tarkan kalibroinnin kanssa, ja todettu, ettei ihan täydellistä tilaa varmaankaan navmanin tuulikoneistolla ja gps-pohjaisella nopeusinputilla voida saavuttaa. Mutta maksaa tää myös aika paljon vähemmän kuin nexuxen systeemit... ;)

Onko tästä sitten ollut oikeaa hyötyä? No tavallaan kyllä. "Venevauhdista puuttuu perkeleesti koko ajan"-frustraatio on muuttunut havainnoksi "lenssillä kulkee jumalaisesti (0.2-0.4 yli targettien), mutta kryssillä vallitsee 3-5 asteen nousukulmaongelma ja/tai spiidistä puuttuu 0.2-0.3kt". Siispä pulkan rikitrimmi on resetoitu viime viikolla ja muutama kryssitrimmi-ilta bookattu.

Sen sijaan knotsin osien metsästämiseen sivutuulella ei tästä systeemistä ole. Sen verran tulee erilaisia häiriöitä veneen keinunnasta, keulapurjeen nosteesta ja kallistuksesta.

Myönnettäköön myös, että OD-ratageimeissä katselisin enemmän muita veneitä. Mutta kun meillä ei ole enää lajitovereita... :)

Ville
Herring Rouge
Guest

Post by Guest »

Laskeskelin veneelle polaareita sisarveneen IMS-mittakirjasta Vasemman puoleisessa sarakkeessa on ilmeisesti tuulikulma? Sen täytynee olla TWA? Ainakin meillä apparentti pyörii jossain 30 ympärillä / alapuolella.

Onko ilmoitettu gybe angle siis leikkauskulma, jota spinnulla kannattaa ko. tuulennopeudella käyttää / jota alemmaksi ei kannata ainakaan ajaa?
Joakim
yliluti
Posts: 953
Joined: Thu Aug 20, 2009 12:53 pm

Post by Joakim »

GPS:stä ei ole kunnon lokianturin korvikkeeksi, sillä GPS on liian hidas (ellei hanki kunnon antennia + vähintään 10 Hz GPS:ää, tuollaisen voi saada n. 500 eurolla) ja vielä pahempi juttu on se, ettei GPS tiedä mitään virroista. Helsingin edustalla on usein 0,5 kn suurusluokan virtoja, jotka tekevät GPS-nopeudesta melko turhan targettien kannalta.

Target-nopeutta on mielestäni turha näyttää solmuina. NX2 Wind Data osaa näyttää targetit prosenttikakkuviipaleena, joka on erinomaisen havainnollinen. Itse asiassa tuon Wind Data on aivan eriinomainen mittari, josta saa havainnollisesti todella paljon tietoa. Wind Datan korvaamiseen tarvitaan Raymarinen ST60-sarjasta ainakin 4 näyttöyksikköä! Mulla näkyi yhtäaikaa Wind Datassa numeroina tosituulen voimakkuus ja tosituulen kompassisuunta sekä graafisesti tosituulen kulma, apprentin kulma ja targettiprosentti. Lisäksi nuo graafiset voi näyttäää joko 60 tai 180 asteen skaalalla. Tuo 60 asteen skaala on erinomainen W/L radalla ja 180 astetta voi käyttää sivutuulissa.

NX2-serverille saa syötettyä NMEA:na kompassisuunnan. Onko sulla siis sähköinen kompassianturi kytketty Garminin GPS:ään?

Kyllä kunnon mittaristosta on tavattomasti hyötyä ratakisoissa. Melgesissä taitaa olla mittarit kiellettyjä.

IMS-polaareissa kulmat on TWA:ta ja gybe angle on optimi TWA lenssillä, mutta en sanoisi, ettei alemmaksi kannata ajaa, kunhan vaan saa vauhtia pidettyä. Paremminkin sanoisin, ettei ylemmäksi tai varsinkaan kovempaa kannata ajaa.
User avatar
max
kokelas
Posts: 113
Joined: Fri May 28, 2010 21:21 pm
Location: Lohja

Post by max »

Joakim wrote:GPS:stä ei ole kunnon lokianturin korvikkeeksi, sillä GPS on liian hidas (ellei hanki kunnon antennia + vähintään 10 Hz GPS:ää, tuollaisen voi saada n. 500 eurolla) ja vielä pahempi juttu on se, ettei GPS tiedä mitään virroista. Helsingin edustalla on usein 0,5 kn suurusluokan virtoja, jotka tekevät GPS-nopeudesta melko turhan targettien kannalta.
GPS:n käyttäminen nopeusanturina järjestelmässä oli plan-B. Nexuksen lokianturiin siirtyminen vaatii veneen telekointia, jota ei tietysti tee mielellään kesken kauden. Tämä siis tilanteessa jossa mopo lähtee käsistä eikä malta odottaa ensikauteen... :wink:

Onko muuten kellään käsitystä mikä Nexuksen anturi kannattaisi valita? 51mm yhdistetty, 51mm erilliset vai 43mm erilliset? Onko näissä jotain oleellisia eroja?
Joakim wrote: NX2-serverille saa syötettyä NMEA:na kompassisuunnan. Onko sulla siis sähköinen kompassianturi kytketty Garminin GPS:ään?
Joo, Garmin 60CSx:ssä on sähköinen kompassi mukana. Kapulasta voi säätää esim. nopeuden jonka jälkeen suuntatietona käytetään kompassin arvoa. Sitä en ole ehtinyt selvittää tuleeko arvo NMEA:na ulos. Kapulassa on myös baromeri jos ilmanpaineet kiinnostaa ja haluaa leikkiä säägurua. :)
Joakim
yliluti
Posts: 953
Joined: Thu Aug 20, 2009 12:53 pm

Post by Joakim »

max wrote: GPS:n käyttäminen nopeusanturina järjestelmässä oli plan-B. Nexuksen lokianturiin siirtyminen vaatii veneen telekointia, jota ei tietysti tee mielellään kesken kauden.

Onko muuten kellään käsitystä mikä Nexuksen anturi kannattaisi valita? 51mm yhdistetty, 51mm erilliset vai 43mm erilliset? Onko näissä jotain oleellisia eroja?
Todennäköisesti voit käyttää muunkinmerkkisiä antureita, joko NMEAna tai suoraan, tuon plan-B-ajan. Toi anturihan antaa ulos vain 12 V kanttiaaltoa. Lämpötila-anturi tuskin toimii ellei anturi ole oikea. Airmarin sivulta löytyy useimpien lokiantureiden kytkennät ja speksit. 51 mm anturi on Airmarin, joka tekee myös Raymarinen, Navmanin jne. anturit. 43 mm anturit ovat Nexuksen omia, mutta tietysti kytkennältään samoja kuin Nexukseen tarkoitettu Airmar.

Lokianturiksi ehdottomasti 43 mm erillisanturi kisakäyttöön on Nexuksen suositus. Sellainen on Haraldilla ja oli mulla. Kaiku voi sitten olla mikä vaan.
max wrote: Joo, Garmin 60CSx:ssä on sähköinen kompassi mukana.
Tuskin tuosta sisäisestä halpisanturista mitään iloa on mittaristokäytössä. Luulin, että sinulla autopilotin kompassianturi tms. Parempi käyttää GPS:n COGia, joka toimii Itämerellä aivan hyvin, mutta hitaasti. Ensin GPS vaimentaa voimakkaasti COGia ja sitten NX2 päivittää sitä vain 1/2 Hz taajuudella. Itse syötin nopemman (4 Hz + pienempi vaimennus) GPS:n COGin kompassisuuntana (HDT) NX2-serverille. Tuo HDT päivittyy monta kertaa sekunnissa ja ilman HDT:tä kaikki toiminnut eivät ole käytössä NX2:ssa, vaikka useimmissa COGilla voi asetuksissa korvata HDT:n.
Kimmo L
kokelas
Posts: 56
Joined: Sat Nov 27, 2010 16:17 pm

Post by Kimmo L »

Hei Joakim,

siis mistä ja miten sä olet löytänyt NX2:sen Wind Data:n näytöstä TBS:n prosentteina? Itse tuota kyseltiin Nexukselta ja vastaus oli että mahdollista on saada TBS vain knotseina.

Kimmo
Joakim
yliluti
Posts: 953
Joined: Thu Aug 20, 2009 12:53 pm

Post by Joakim »

Siis ei lukuarvona vaan kakkuviipaleena. Yksi viipaleen sektori taisi olla 2%. Tuon saa valitsemalla TBS:n trimmifunktioksi.

Jos nyt haluaa saada näyttöön TBS:n prosentteina lukuna, onnistuu se käyttäen custom dataa. Pitää vaan itse laskea arvo ja syöttää se FDX:ää tai NMEAa pitkin. Luvun saa näkyviin ainakin Multi Controllin/Maxinäytön alariville.
jr

Post by jr »

Classic-sarjan Wind Datassa (se musta) nuo prosentit saa vielä ihan lukuarvona sen piirakan lisäksi, mutta ovat näköjään senkin menneet muuttamaan. Ainoa huono puoli tietysti on, että sitten jää TWS (tai joku muu) piiloon.

Saako muuten noissa uudemmissa mittareissa WMG:n johonkin muuhun kuin multiin tai tuulimittariin näkösälle?
Joakim
yliluti
Posts: 953
Joined: Thu Aug 20, 2009 12:53 pm

Post by Joakim »

jr wrote:Classic-sarjan Wind Datassa (se musta) nuo prosentit saa vielä ihan lukuarvona sen piirakan lisäksi, mutta ovat näköjään senkin menneet muuttamaan. Ainoa huono puoli tietysti on, että sitten jää TWS (tai joku muu) piiloon.

Saako muuten noissa uudemmissa mittareissa WMG:n johonkin muuhun kuin multiin tai tuulimittariin näkösälle?
Saa sen uudessakin näköjään prosentteina numerona näkyviin Wind Dataan: http://www.nexusmarine.se/upload/marine ... 2134-2.pdf

Mulla vaan on ollut tuulen kompassisuunta tuossa ja mielestäni kakkuviipale on täysin riittävä ja oikeastaan todella hyvä.

Mihin "muuhun kuin multiin tai tuulimittariin" VMG:n voisi saada? Eihän muita järkeviä digitaalimittareita edes ole NX2-sarjassa. No tietysti on Compass Data (saa VMG:n) ja GPS Navigator (ei taida saada VMG:tä). Maxi näytöt taas ovat identtisiä Multi Controllin kanssa, mutta ainoastaan kauko-ohjauksella.
Post Reply