Ranking 1/2011: Emäsalon lenkki
- harald
- Hallitus
- Posts: 11318
- Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
- Location: Sibbo
- Vene: Charlotta
- Contact:
Ranking 1/2011: Emäsalon lenkki
tuosta lukemaan;
http://www.htps.info/emasalo
Rata on kuulemma erilainen. Itse en ole edes katsonut sivua vielä.
http://www.htps.info/emasalo
Rata on kuulemma erilainen. Itse en ole edes katsonut sivua vielä.
Last edited by harald on Mon May 30, 2011 10:10 am, edited 2 times in total.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
- harald
- Hallitus
- Posts: 11318
- Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
- Location: Sibbo
- Vene: Charlotta
- Contact:
No tuossahan on jo
Purjehditaan näköjään myötäpäivään nykyään, parempi ehkä niin että saa vetää emäsalon itäpuolta pimenevässä yössä;
http://www.htps.info/emasalo/2011/05/28 ... on-ympari/
Huhut kertovat että Merelli on hyvissä asemissa puolitiessä. Jos ymmärsin oikein niin lähetysmenetelmässä on puolittainen ajolähtömenetelmä. Aivan sama kun kisassa on mukana viisi FE83:ta ja kolme H-venettä samalla LYS-luvulla, mutta muuten hyvä parannus.
http://www.htps.info/emasalo/wordpress/ ... ataulu.pdf
Purjehditaan näköjään myötäpäivään nykyään, parempi ehkä niin että saa vetää emäsalon itäpuolta pimenevässä yössä;
http://www.htps.info/emasalo/2011/05/28 ... on-ympari/
Huhut kertovat että Merelli on hyvissä asemissa puolitiessä. Jos ymmärsin oikein niin lähetysmenetelmässä on puolittainen ajolähtömenetelmä. Aivan sama kun kisassa on mukana viisi FE83:ta ja kolme H-venettä samalla LYS-luvulla, mutta muuten hyvä parannus.
http://www.htps.info/emasalo/wordpress/ ... ataulu.pdf
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
- harald
- Hallitus
- Posts: 11318
- Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
- Location: Sibbo
- Vene: Charlotta
- Contact:
Melkoisen hieno video upeasti uudistuneilla emäsalon sivuilla;
http://www.htps.info/emasalo/2011/03/22 ... kki-video/
Jussikin taitaa näkyä jossain
Kiva nähdä että tämäkin hieno kilpailu on tullut kaapista ulos, mielestäni nuo kaikki pikkujutut uusilla sivuilla nostaa kilpailun arvoa ja tunnettavuutta erittäin hyvin. Klap-klap jollekkin.
http://www.htps.info/emasalo/2011/03/22 ... kki-video/
Jussikin taitaa näkyä jossain

Kiva nähdä että tämäkin hieno kilpailu on tullut kaapista ulos, mielestäni nuo kaikki pikkujutut uusilla sivuilla nostaa kilpailun arvoa ja tunnettavuutta erittäin hyvin. Klap-klap jollekkin.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
- harald
- Hallitus
- Posts: 11318
- Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
- Location: Sibbo
- Vene: Charlotta
- Contact:
Niin minäkin oletan, mutta pelkään että jos sittenkin menisi kehut väärälle henkilölle niin jätin nimen kertomatta.
Se 'joku' taitaa olla tällä hetkellä Emäsalon sillalla notkumassa, ottamassa väliaikoja ja videoita. Loistavaa toimintaa. Harmi että ehdin juoda pari olutta jo, muuten olisi voinut rullailla tuonne sillalle norkoilemaan.
Ensi vuonna on kyllä pakko järjestää niin että pääsee saaren kiertämään. Siitä on jo monta vuotta kun viimeksi kierrettiin, ja kyllähän se tuosta videostakin käy ilmi minkälainen se fiilis on kun aurinko nousee ja ympärillä on yllättävän monta venettä.
Pitää laittaa viestiä appiukolle, se on vissiin väijyssä emäsalon eteläkärjessä. Tuultakin tuossa näyttää olevan 6-7 m/s, eli FEneilykeliä
Se 'joku' taitaa olla tällä hetkellä Emäsalon sillalla notkumassa, ottamassa väliaikoja ja videoita. Loistavaa toimintaa. Harmi että ehdin juoda pari olutta jo, muuten olisi voinut rullailla tuonne sillalle norkoilemaan.
Ensi vuonna on kyllä pakko järjestää niin että pääsee saaren kiertämään. Siitä on jo monta vuotta kun viimeksi kierrettiin, ja kyllähän se tuosta videostakin käy ilmi minkälainen se fiilis on kun aurinko nousee ja ympärillä on yllättävän monta venettä.
Pitää laittaa viestiä appiukolle, se on vissiin väijyssä emäsalon eteläkärjessä. Tuultakin tuossa näyttää olevan 6-7 m/s, eli FEneilykeliä

FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
- harald
- Hallitus
- Posts: 11318
- Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
- Location: Sibbo
- Vene: Charlotta
- Contact:
http://www.htps.info/emasalo/2011/05/28 ... vauhdissa/Sillan alituksesta on myös videokuvaa, joka saataneen tänne katsottavaksi vielä illan aikana.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Tervehdys
Alustavat tulokset HTPS:n nettisivuilta kertoo seuraavaa Feneiden osalta:
2. Merelli
5. Nereida
6. Bajan
12. Rosita III
DNC Kristiina
Hulppea suoritus Bajanilta ensimmäisessä "oikeassa" kilpailussa. Suorituksen arvoa korostaa, että Bajanissa on purjemateriaalina pelkästään kudotuja kankaita. Spinnukin on lainamallia vuodelta -82.
Alustavat tulokset HTPS:n nettisivuilta kertoo seuraavaa Feneiden osalta:
2. Merelli
5. Nereida
6. Bajan
12. Rosita III
DNC Kristiina
Hulppea suoritus Bajanilta ensimmäisessä "oikeassa" kilpailussa. Suorituksen arvoa korostaa, että Bajanissa on purjemateriaalina pelkästään kudotuja kankaita. Spinnukin on lainamallia vuodelta -82.
Ystävällisin veneily terveisin PR
Taisit katsoa tuloslistassa folkkareita ym, joiden LYS=1, jolloin ajat ovat samat. Muilla kyllä on eroja. Tuolla on selitetty sitä puolimatkan tasoitusta: http://www.htps.info/emasalo/2011/05/28 ... okeilussa/Jan wrote:Mitä tuolla "puolittainen ajolähtömenetelmä":lla tarkoitetaan?
Pienimmässä luokassa purjehdittu aika näyttäisi olevan sama kun tasoitettu aika, kun taas keski- ja isossa luokassa noissa on eroja ja ensimmäinen vene maalissa ei olekaan voittaja.
Olli Niemi
Kisa oli loistava. Miehistöllä oli hauskaa ja mitään ei hajonnut. Sijoituksiakin saatiin.
Kisa oli Bajanille ensimmäinen kisa (yksi WHC takana joka sekin eri miehistöllä). Aamulla ennen kisaa homma aloitettiin harjoittelemalla spinnuajoa, sillä se oli miehistölle uutta. Vaikeinta oli spinnujiipit, joissa lopputuloksena oli aina keulaharuksen ja spinnun sekasotku. Tästä tulikin keskeinen asia strategiaa mietittäessä. Spinnujiibit pitää minimoida kisan aikana.
Toinen tärkeä strateginen asia oli venevauhti. Miehistölle veneen käsittely oli uutta ja eikä veneen muutkaan ominaisuudet olleet välttämättä samalla tasolla mitä muutamassa muussa veneessä. Tämän johdosta päätettiin panostaa hyvään lähtöön jolla voitaisiin minimoida toisten veneiden paskoissa ajamista.
Startissa lähdettin rohkeasti ekasta rivistä (styyralla). Samassa startissa kahdeksan venettä. Bajan vasemmanpuoleisin vene. Oikealla puolella Merelli ja sitten Nereida ekassa rivissä. Maan lähestyessä Merelli antoi Bajanille tilaa ja vaihtoi ekana paaralle. Bajan perässä. Nereidan tullessa yhä styyralla Bajan joutui väistämään. Tästä tulikin pieni hässäkkä josta kuitenkin selvittiin vain venevauhdin ja ylpeyden menetyksellä. Merelli ekana, Nereida toisena ja Bajan kolmantena jatkettiin eteenpäin.
Kuninkaansalmeen tultaessa olimme ohittaneet Nereidan ja mielestämme jopa saavutimme Merelliä (ehkä kuvittelua). Syy tähän lienee reittivalinta jolla pystyimme minimoimaan vendojen määrän toisin kuin Merelli ja Nereida joutuivat tekemään useamman vendan. Tunnelma veneessä oli korkealla.
Kuninkaansalmen jälkeen nostettiin spinnu ylös. Olimme heti Merellin perässä. Taas valitsimme hieman eri reitin jolla pystyimme minimoimaan spinnujiippien määrää. Lopulta kun jouduimme tekemään spinnujiipin laitoimme kaksi miestä keulaan. Toisen tehtävä oli estää spinnun kiertyminen keulaharukseen. Tämä toimi, eikä kisan aikana spinnu jäänyt kertaakaan kiinni keulaharukseen. Emäsaloon tultaessa varmuus spiinujiipissa oli kasvanut, eikä toiselle miehelle keulassa ollut enään tarvetta.
Vähän ennen Emäsaloa Viljo (h-vene) meni Bajanin ohi.
Emäsalon pohjoispäässä aloitettiin kryssiminen. Tuuli tyyntyi. Ilta rupesi hämärtymään tultaessa Emäsalon eteläkärkeen. Merelli rupesi katoamaan horisonttiin, Viljo oli yhä seurannassa ja Nereida jossain takana keppimeressä.
Hiljentynyt tuuli oli Bajanille yhtä myrkkyä ja meidän osaamattomuus rupesi näkymään. Tuntui, että muut menevät nokka kohisten ohi. Vasta Bodön jälkeen tajusimme, että hiljaisella tuulella purjeita pitää trimmata jatkuvasti. Trimiä muuttamalla saimme 0,5-1 solmua lisää venevauhtia ja vene rupesi taas kulkemaan. Tämä ei kuitenkaan enään auttanut. Nereida saavuttanut ja päässyt ohi, eikä meillä ollut toivoa tehdä samoin.
Hyvä kisa ja kuudes sija on huomattavasti odotuksia parempi. Miehistökin oppi paljon. Tästä on hyvä jatkaa.
Kisa oli Bajanille ensimmäinen kisa (yksi WHC takana joka sekin eri miehistöllä). Aamulla ennen kisaa homma aloitettiin harjoittelemalla spinnuajoa, sillä se oli miehistölle uutta. Vaikeinta oli spinnujiipit, joissa lopputuloksena oli aina keulaharuksen ja spinnun sekasotku. Tästä tulikin keskeinen asia strategiaa mietittäessä. Spinnujiibit pitää minimoida kisan aikana.
Toinen tärkeä strateginen asia oli venevauhti. Miehistölle veneen käsittely oli uutta ja eikä veneen muutkaan ominaisuudet olleet välttämättä samalla tasolla mitä muutamassa muussa veneessä. Tämän johdosta päätettiin panostaa hyvään lähtöön jolla voitaisiin minimoida toisten veneiden paskoissa ajamista.
Startissa lähdettin rohkeasti ekasta rivistä (styyralla). Samassa startissa kahdeksan venettä. Bajan vasemmanpuoleisin vene. Oikealla puolella Merelli ja sitten Nereida ekassa rivissä. Maan lähestyessä Merelli antoi Bajanille tilaa ja vaihtoi ekana paaralle. Bajan perässä. Nereidan tullessa yhä styyralla Bajan joutui väistämään. Tästä tulikin pieni hässäkkä josta kuitenkin selvittiin vain venevauhdin ja ylpeyden menetyksellä. Merelli ekana, Nereida toisena ja Bajan kolmantena jatkettiin eteenpäin.
Kuninkaansalmeen tultaessa olimme ohittaneet Nereidan ja mielestämme jopa saavutimme Merelliä (ehkä kuvittelua). Syy tähän lienee reittivalinta jolla pystyimme minimoimaan vendojen määrän toisin kuin Merelli ja Nereida joutuivat tekemään useamman vendan. Tunnelma veneessä oli korkealla.
Kuninkaansalmen jälkeen nostettiin spinnu ylös. Olimme heti Merellin perässä. Taas valitsimme hieman eri reitin jolla pystyimme minimoimaan spinnujiippien määrää. Lopulta kun jouduimme tekemään spinnujiipin laitoimme kaksi miestä keulaan. Toisen tehtävä oli estää spinnun kiertyminen keulaharukseen. Tämä toimi, eikä kisan aikana spinnu jäänyt kertaakaan kiinni keulaharukseen. Emäsaloon tultaessa varmuus spiinujiipissa oli kasvanut, eikä toiselle miehelle keulassa ollut enään tarvetta.
Vähän ennen Emäsaloa Viljo (h-vene) meni Bajanin ohi.
Emäsalon pohjoispäässä aloitettiin kryssiminen. Tuuli tyyntyi. Ilta rupesi hämärtymään tultaessa Emäsalon eteläkärkeen. Merelli rupesi katoamaan horisonttiin, Viljo oli yhä seurannassa ja Nereida jossain takana keppimeressä.
Hiljentynyt tuuli oli Bajanille yhtä myrkkyä ja meidän osaamattomuus rupesi näkymään. Tuntui, että muut menevät nokka kohisten ohi. Vasta Bodön jälkeen tajusimme, että hiljaisella tuulella purjeita pitää trimmata jatkuvasti. Trimiä muuttamalla saimme 0,5-1 solmua lisää venevauhtia ja vene rupesi taas kulkemaan. Tämä ei kuitenkaan enään auttanut. Nereida saavuttanut ja päässyt ohi, eikä meillä ollut toivoa tehdä samoin.
Hyvä kisa ja kuudes sija on huomattavasti odotuksia parempi. Miehistökin oppi paljon. Tästä on hyvä jatkaa.
Viikonlopun kisa oli nopein kokemani Emäsalon lenkki. Tuulta riitti koko yöksi eikä perinteikästä pläkää tullutkaan!
Päivä aloitettiin kisapaikalle siirtymisellä Marjaniemestä, jossa olin edellisenä yönä ollut väijyssä. Ajatuksena oli edellisenä iltana ollut, että pääsisin kokeilemaan purjeet ja mastotrimmin samalla kun ajelen Pyysaareen mutta aikaa ei ollut riittävästi.
Kippari kokouksen jälkeen miehistö alkoi valua paikalle ja varusteiden paikalleen laiton jälkeen starttasimme koneen, ajatuksen olla ajoissa lähtöalueella Siten ehtisimme kokeilla miten fene kulkisi 7-9m/s tuulessa G3:lla ja pystyisimmekö sen sijaan lähteä ykkösellä. Laiturista irrottuamme, kenties kisajännityksestä johtuen, onnistuimme ajamaan peräköyden potkuriin. Tätä seurasi koneen sammuminen ja paluu takaisin laituriin ihmettelemään seuraavaa operaatiota. Yritimme saada liinan irti pyörittämällä konetta edestakaisin toiveena pelastua uinti reissulta. Lopulta totesimme, että köysi ei lähde irti ja reipas köyden pudottaja hyppäsi 10 asteiseen veteen ja kävi hakemassa köyden pois.
Startti sujui varsin mallikkaasti Nereidan vanavedessä styyralla ajellen. Pystyimme nostamaan Nereidan yläpuolelle ennen vastarantaa ja he joutuivat väistämään perän takaa paarahalssille lahdettäessä. Myös Bajan väisti meitä rannan tuntumassa ja saimme hyvät asemat alkukryssille ollen ylimpänä veneenä kruunuvuoren selälle tultaessa.
Nereidaa vartioidessa jäi Bajan pienemmälle huomiolle ja kun lähdimme ajamaan kohti Vasikkasaarta, oli Bajan vain aavistuksen meidän perässä ja näytti siltä, että se saavutti kokoajan. Saimme kuitenkin puristettua itsemme Vasikkasaaren ohi yhtä halssi ajaen ja siten myös Bajan pysyi takana. Trimmit olivat kaiketi talven jälkeen vielä hakusessa ja kryssi tuntui tukkoiselta.
Haminansalmen läpi ajo oli tällä tuulensuunnalla erinomainen vaihtoehto. Mielenkiintoista olisi ollut nähdä tilanne jossa olisimme joutuneet kryssimään siitä läpi eli kisajärjestäjien täytyy todella miettiä miten tulevina vuosina asia järjestetään.
Salmesta päästyämme nostimme spinnun ja lähdimme laskettelemaan kohti Sipoon selkää. Nereida, Bajan ja yksi h-veneistä seurasi tiukasti perässä välillä saavuttaen, välillä jääden. Olin aivan varma ettemme saisi eroa aikaiseksi lenssillä, joten näytti todennäköiseltä, että Emäsalon pohjoiskärjessä otettaisiin uusinta startti ja paikat jaettaisiin uudelleen. Yllättäen vene kulki hyvin ja Sipoon selän ylityksen jälkeen olimme saaneet revittyä lisää eroa takana olevaan kolmikkoon, allekirjoittaneen toimiessa keulagastin roolissa. Edessä alkoi näkyä luokkamme pienimmät veneet ja laskeskelimme, että meidän vauhti olisi kohdillaan jos pääsisimme niistä ohi ennen Emäsalon pohjoiskärjen kääntömerkkiä. Luotin tosin siihen, että saisimme Folkkareihin ja Scanperiin (Camilla) enemmän eroa kryssillä kuin lenssillä. Kääntömerkille saapuessamme oli yksi folkkari ja Scanper meidän edellä, muut oli ohitettu ennen merkkiä. Ajoimme sivutuulessa helposti viimeisen folkkarin ohi mutta Camilla piti hyvää vauhtia yllä ja sen ohi pääsimme vasta kun kurssi nousi hieman enemmän tuuleen ja purjeet alkoivat olla kryssitrimmissä.
Emäsalon eteläkäjessä alkoi sitten kryssi kohti Helsinkiä. Tuuli oli keventynyt 3-4m/s emmekä saaneet venettä kulkemaan ja scanper roikkui tikasti kyydissä jääden mielestämme liian hitaasti.
Isot veneet alkoivat jyrätä takaa ohi jo ennen Onasta ja yritimme ajaan mahdollisimman ylhäällä, jotta kaikki veneet eivät ajaisi meidän yläpuolelta ohi. Ajoimme aivan väylän reunaa pitkin siten ohittaville veneille ei jäänyt muuta vaihtoehtoa kuin ajaa väylän ulkopuolella tai alapuolelta. Osoitus siitä, että halu ohittaa yläpuolelta on niin suuri että ajetaan riskillä myös paikoissa jossa on matalaa. Veneseuramme saaren kohdalla yksi isoista veneistä yritti päästä ylimmäksi veneeksi ja lähti oikomaan kohdassa jossa on vettä ~1m. Kartassa tätä ei näy vaan se pitää tietää...
Loppumatka sujui ilman sen suurempia ongelmia ja tuuli kääntyi yön aikana sen verran, että vendojen määrä jäi vähäiseksi. Maaliin tultiin spinnulla lähes varmana siitä, että Camilla voittaisi kisan. Sen verran vakuuttavasti vene kulki viimeisen kerran nähdessämme sen Emäsalon eteläkärjessä.
Rankan kisan jälkeen lopputulos oli hyvä ja antoi hyvän alun kaudelle.
Päivä aloitettiin kisapaikalle siirtymisellä Marjaniemestä, jossa olin edellisenä yönä ollut väijyssä. Ajatuksena oli edellisenä iltana ollut, että pääsisin kokeilemaan purjeet ja mastotrimmin samalla kun ajelen Pyysaareen mutta aikaa ei ollut riittävästi.
Kippari kokouksen jälkeen miehistö alkoi valua paikalle ja varusteiden paikalleen laiton jälkeen starttasimme koneen, ajatuksen olla ajoissa lähtöalueella Siten ehtisimme kokeilla miten fene kulkisi 7-9m/s tuulessa G3:lla ja pystyisimmekö sen sijaan lähteä ykkösellä. Laiturista irrottuamme, kenties kisajännityksestä johtuen, onnistuimme ajamaan peräköyden potkuriin. Tätä seurasi koneen sammuminen ja paluu takaisin laituriin ihmettelemään seuraavaa operaatiota. Yritimme saada liinan irti pyörittämällä konetta edestakaisin toiveena pelastua uinti reissulta. Lopulta totesimme, että köysi ei lähde irti ja reipas köyden pudottaja hyppäsi 10 asteiseen veteen ja kävi hakemassa köyden pois.

Startti sujui varsin mallikkaasti Nereidan vanavedessä styyralla ajellen. Pystyimme nostamaan Nereidan yläpuolelle ennen vastarantaa ja he joutuivat väistämään perän takaa paarahalssille lahdettäessä. Myös Bajan väisti meitä rannan tuntumassa ja saimme hyvät asemat alkukryssille ollen ylimpänä veneenä kruunuvuoren selälle tultaessa.
Nereidaa vartioidessa jäi Bajan pienemmälle huomiolle ja kun lähdimme ajamaan kohti Vasikkasaarta, oli Bajan vain aavistuksen meidän perässä ja näytti siltä, että se saavutti kokoajan. Saimme kuitenkin puristettua itsemme Vasikkasaaren ohi yhtä halssi ajaen ja siten myös Bajan pysyi takana. Trimmit olivat kaiketi talven jälkeen vielä hakusessa ja kryssi tuntui tukkoiselta.
Haminansalmen läpi ajo oli tällä tuulensuunnalla erinomainen vaihtoehto. Mielenkiintoista olisi ollut nähdä tilanne jossa olisimme joutuneet kryssimään siitä läpi eli kisajärjestäjien täytyy todella miettiä miten tulevina vuosina asia järjestetään.
Salmesta päästyämme nostimme spinnun ja lähdimme laskettelemaan kohti Sipoon selkää. Nereida, Bajan ja yksi h-veneistä seurasi tiukasti perässä välillä saavuttaen, välillä jääden. Olin aivan varma ettemme saisi eroa aikaiseksi lenssillä, joten näytti todennäköiseltä, että Emäsalon pohjoiskärjessä otettaisiin uusinta startti ja paikat jaettaisiin uudelleen. Yllättäen vene kulki hyvin ja Sipoon selän ylityksen jälkeen olimme saaneet revittyä lisää eroa takana olevaan kolmikkoon, allekirjoittaneen toimiessa keulagastin roolissa. Edessä alkoi näkyä luokkamme pienimmät veneet ja laskeskelimme, että meidän vauhti olisi kohdillaan jos pääsisimme niistä ohi ennen Emäsalon pohjoiskärjen kääntömerkkiä. Luotin tosin siihen, että saisimme Folkkareihin ja Scanperiin (Camilla) enemmän eroa kryssillä kuin lenssillä. Kääntömerkille saapuessamme oli yksi folkkari ja Scanper meidän edellä, muut oli ohitettu ennen merkkiä. Ajoimme sivutuulessa helposti viimeisen folkkarin ohi mutta Camilla piti hyvää vauhtia yllä ja sen ohi pääsimme vasta kun kurssi nousi hieman enemmän tuuleen ja purjeet alkoivat olla kryssitrimmissä.
Emäsalon eteläkäjessä alkoi sitten kryssi kohti Helsinkiä. Tuuli oli keventynyt 3-4m/s emmekä saaneet venettä kulkemaan ja scanper roikkui tikasti kyydissä jääden mielestämme liian hitaasti.
Isot veneet alkoivat jyrätä takaa ohi jo ennen Onasta ja yritimme ajaan mahdollisimman ylhäällä, jotta kaikki veneet eivät ajaisi meidän yläpuolelta ohi. Ajoimme aivan väylän reunaa pitkin siten ohittaville veneille ei jäänyt muuta vaihtoehtoa kuin ajaa väylän ulkopuolella tai alapuolelta. Osoitus siitä, että halu ohittaa yläpuolelta on niin suuri että ajetaan riskillä myös paikoissa jossa on matalaa. Veneseuramme saaren kohdalla yksi isoista veneistä yritti päästä ylimmäksi veneeksi ja lähti oikomaan kohdassa jossa on vettä ~1m. Kartassa tätä ei näy vaan se pitää tietää...
Loppumatka sujui ilman sen suurempia ongelmia ja tuuli kääntyi yön aikana sen verran, että vendojen määrä jäi vähäiseksi. Maaliin tultiin spinnulla lähes varmana siitä, että Camilla voittaisi kisan. Sen verran vakuuttavasti vene kulki viimeisen kerran nähdessämme sen Emäsalon eteläkärjessä.
Rankan kisan jälkeen lopputulos oli hyvä ja antoi hyvän alun kaudelle.
Antti
S/y Merelli
FIN 2545
S/y Merelli
FIN 2545