hei,
Onko kenelläkään ollut ongelmia peräsin akselin ja peräsimen laminoinnin kanssa? Onko peräsin irronnut tai laminointi vettynyt. Pohdimme huoltotoimenpiteitä...
mode edit(hh): aihe pilkottu ulos off-topiccina rannoilla huhutaan säikeestä
Peräsinongelmia
Peräsimen vettyminen lienee tämänikäisissä veneissä miltei väistämätöntä ja kyllä, yhdellä Feneilijällä peräsin on myös irronnutkin mutta hän kertonee tapauksesta tarkemmin.
Peräsinhuoltojakin on tehty ja Mikko on dokumentoinut niitä huolellisesti täällä
http://www.fe83.org/gallery/view_album. ... e=album417
Sekä peräsinlaakerien vaihdon osalta täällä
http://www.fe83.org/gallery/view_album. ... e=album414
Mikon operaatiot ovat tunnetusti varsin monimutkaisia, mutta teekkarit ovat tehneet oman peräsinremppansa helpommin
http://www.fe83.org/forum/viewtopic.php ... =per%E4sin
Peräsinkeskustelua varten kannattaa tosin perustaa oma ketju, tai kenties pitänee pilkkoa keskustelu tästä ketjusta pois.
Peräsinhuoltojakin on tehty ja Mikko on dokumentoinut niitä huolellisesti täällä
http://www.fe83.org/gallery/view_album. ... e=album417
Sekä peräsinlaakerien vaihdon osalta täällä
http://www.fe83.org/gallery/view_album. ... e=album414
Mikon operaatiot ovat tunnetusti varsin monimutkaisia, mutta teekkarit ovat tehneet oman peräsinremppansa helpommin
http://www.fe83.org/forum/viewtopic.php ... =per%E4sin
Peräsinkeskustelua varten kannattaa tosin perustaa oma ketju, tai kenties pitänee pilkkoa keskustelu tästä ketjusta pois.
- harald
- Hallitus
- Posts: 11338
- Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
- Location: Sibbo
- Vene: Charlotta
- Contact:
Tosiaan kannattaa jatkaa niitä olemassaolevia ketjuja, eikä perustella uusia. Eikä varsinkaan vaihtaa aihetta muissa ketjuissa 
Meillähän on hieno Peräsin-wikisivu sekä myös Peräsimen korjausohjeet.

Meillähän on hieno Peräsin-wikisivu sekä myös Peräsimen korjausohjeet.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Re: Peräsinongelmia
Jos peräsimessä on kosteutta, niin nyt on vähän myöhäistä lähteä sitä korjaamaan. Lapa kannattaa ottaa syksyllä irti. Teki homman miten tahansa, kuivatus on sen verran aikaa vievä vaihe, että enää ei taida kesäksi ehtiä. Noiden linkkien takaa löytyykin sitten paljon hyviä ohjeita, joita on hyvä lähteä kertaamaan syksyllä.Tiina Korpiola wrote:Onko kenelläkään ollut ongelmia peräsin akselin ja peräsimen laminoinnin kanssa? Onko peräsin irronnut tai laminointi vettynyt. Pohdimme huoltotoimenpiteitä...
Näkemättä tapausta on paha sanoa varmuudella, mutta itse olisin taipuvainen uskomaan, että lapa kestää vielä yhden kauden kestettyään jo 30 vuotta. Tämän ikäkauden veneissä on melko tyypillistä, että lapa on halki etureunasta. Joskus sitä on hankala nähdä, kun päällä on vanhoja myrkkykerroksia. Kannattaa nitkutella lapaa sivusuunnassa ihan kunnolla, ja katsoa miten halkeama elää, jos siinä sellaista on. Itse korjasin oman peräsimen aikanaan, ja ainakin se yksilö oli sen verran tukevaa tekoa, että se olisi varmasti haljenneenakin kestänyt vielä vuosikaudet.
Olli Niemi
Kai tuon vielä ehtii jos nyt ei ihan ekaan nostoon aio venettä laskea ja aloittaa homman samantien. Peräsimen saa hyvinkin yhdessä viikonlopussa siihen tilaan että irtonaiset lapapuoliskot (tai luukku + lapapuolisko) on kuivumassa. Antaa sitten olla vaikka sen kuukaudenkin, ja kasaan rappaamiseen menee se toinen viikonloppu ja pari iltaa jonka jälkeen iskee peräsimen veneeseen ja veneen veteen, vielä ollaan toukokuun puolella silloin. Mutjuu, on tuossa hommaa kyl, se et ehtiikö keväällä riippunee aika paljon siitäkin miten rivakasti saa asioita aikaan ja onko dedikoida tuo pari viikonloppua hommalle. Vai riittääkö tuommoinen kuukauden kuivattelu lämpimässä kuivassa paikassa ajamaan kosteuden pois 5mm laminaatista, asiaa tarkemmin tuntematta uskoisin että riittää? Tosin meidän peräsin ehti kuivua varastolla koko talven, mutta ei sitä kuivumisaikaa sen suuremmin mietitty, se määräyty lähinnä yleisestä viitseliäisyydestä.