Potkurin/potkuriakselin ravistaminen(ko)?
Potkurin/potkuriakselin ravistaminen(ko)?
Eli FE:ssäni on ollut omistamani (kolme kesää) ajan tällainen ongelma: Koneella ajettaessa vene ravistaa. Edellinen omistaja oli vaihtanut uuden potkurin, jonka jälkeen hänen mukaansa ongelma alkoi. Ensimmäisenä kesänä ravistaminen loppui hetken ajelun jälkeen tai jos kaasua nosti pikkuhiljaa, niin ei välttämättä ravistanut ollenkaan. Viimekesänä ravistaminen ei loppunut ollenkaan. Moottorin ja potkuriakselin suoruus on tarkastettu, potkuri aukeaa kevyesti ja kokonaan. Osaisiko joku auttaa asiassa? Kiitos
Niko
Niko
- harald
- Hallitus
- Posts: 11321
- Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
- Location: Sibbo
- Vene: Charlotta
- Contact:
Kuullostaa tutulta. Meillä on joskus niin että etenkin kylmänä jos laittaa kaasua heti päälle niin se jää ravistamaan. Joskus auttaa kun vie vapaalle ja odottaa sekä lisää kaasua vaiheittain.
Joskus ei sekään auta, vaan pitää sammuttaa kone ja laittaa pakille. Sitten aloittaa uudestaan.
Aina ollaan saatu kyllä rusetti vispaamaan tahdissa <kop kop>.
Joskus ei sekään auta, vaan pitää sammuttaa kone ja laittaa pakille. Sitten aloittaa uudestaan.
Aina ollaan saatu kyllä rusetti vispaamaan tahdissa <kop kop>.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Ok, hyvä kuulla, etten ole yksin tämän ongelman kanssa..
Tai eihän se mikään ongelma ole, koska on purjeveneestä kyse, mutta tyvenellä se harmitta jurruttaa sen kanssa. Täytyy tota pakki-kikkaa kokeilla tässä kun saa paatin veteen. Potkuriakselin tuenta on kyllä hyvin kiinni, mutta sen verran se ilmeisesti ravistaa, että sitä on edellinen omistaja joutunut "vahvistamaan" sisältä ja ulkoa..
Niko

Niko
taittolapapotkuri
Veneessäni on S-vetolaitteellinen Volvo Penta. Potkurin akseli ei klappaa yhtään mutta taittolapapotkuria en ole saanut kiristettyä mutterilla akseliin niin, etteikö siinä olisi välystä. Kulumisen merkkejä ei mielestäni näy akselissa eikä potkurin "reiässäkään". Entinen omistaja sanoi aikanaan ihmetelleensä samaa mutta ei kuulemma ole toimintaa haitannut. Onko muilla samanlaisia havaintoja?
Tuosta tärinästä en osaa vielä sanoa kun ostin veneen vasta myöhään syksyllä.
Tuosta tärinästä en osaa vielä sanoa kun ostin veneen vasta myöhään syksyllä.
Re: taittolapapotkuri
Tuon mutterin kiristysmomentti on muuten 7 kiloa (noin 70 Nm).Make wrote:Veneessäni on S-vetolaitteellinen Volvo Penta. Potkurin akseli ei klappaa yhtään mutta taittolapapotkuria en ole saanut kiristettyä mutterilla akseliin niin, etteikö siinä olisi välystä..
Ostaessani FE:n törmäsin samaiseen ravistamisilmiöön. (moottori Yanmar 1GM.) Aluksi se ei juurikaan haitannut, mutta on myöhemmin parin vuoden aikana pahentunut. Kuvittelin myös aluksi, että vika johtuisi potkurista. Tuttavani moottorikorjaaja kuitenkin antoi tylyn diagnoosin: vaihteiston kartio luistaa, joka tuntuu ravistuksena.
Jos kaasua lisää hitaasti, ei ilmiötä synny, ei myöskään peruuttaessa, koska "peruutuskartio" ei tietenkään ole vähemmällä käytöllä kiilloittunut. Kiilloittuminen kuulemma johtuu vääränlaisesta öljystä. Modernit öljyt sisältävät lisäaineita joiden tarkoitus on juuri vähentää hankauspintojen kitkaa. Niitä ei missään tapauksessa saa laittaa 1GM:n vaihteistoon! Vaihteisto on nyt korjattavana. Kartiota yritetään karhentaa jotta pito palautuisi. Lisäksi voi kuulemma puristuspainetta lisätä tekemällä uudet akseliprikat tms. Katsotaan, auttaako.

Jos kaasua lisää hitaasti, ei ilmiötä synny, ei myöskään peruuttaessa, koska "peruutuskartio" ei tietenkään ole vähemmällä käytöllä kiilloittunut. Kiilloittuminen kuulemma johtuu vääränlaisesta öljystä. Modernit öljyt sisältävät lisäaineita joiden tarkoitus on juuri vähentää hankauspintojen kitkaa. Niitä ei missään tapauksessa saa laittaa 1GM:n vaihteistoon! Vaihteisto on nyt korjattavana. Kartiota yritetään karhentaa jotta pito palautuisi. Lisäksi voi kuulemma puristuspainetta lisätä tekemällä uudet akseliprikat tms. Katsotaan, auttaako.
terv. Artsi/DANIELA
TervehdysArtsi wrote:... Tuttavani moottorikorjaaja kuitenkin antoi tylyn diagnoosin: vaihteiston kartio luistaa, joka tuntuu ravistuksena.![]()
Jos kaasua lisää hitaasti, ei ilmiötä synny, ei myöskään peruuttaessa, koska "peruutuskartio" ei tietenkään ole vähemmällä käytöllä kiilloittunut. Kiilloittuminen kuulemma johtuu vääränlaisesta öljystä. Modernit öljyt sisältävät lisäaineita joiden tarkoitus on juuri vähentää hankauspintojen kitkaa. Niitä ei missään tapauksessa saa laittaa 1GM:n vaihteistoon!...
Tässä kohtaa lienee hyvä kerrata jo aiemmin käsitelty vaihteistoöljy asia. Vanhat ketjut löytynevät hakutoiminnolla.
Yanmarin ohjekirja toteaa muistaakseni vaihteiston öljyksi SAE30. Tämä öljy EI siis ole yhteensopiva esim. 10W30 öljyn kanssa. 10W30 on ns moniasteöly, jonka viskositeettia on muokattu lisäämällä öljyyn pitkäketjuisia polumeereja, eli tehty yksiasteöljystä moniasteöljy. Nämä polumeerit tuppaavat karstoittumaan tuohon kytkimeen ja palamaan siihen kiinni. Näin pinta kuluu ja kiillottuu, jolloin kytkin menettää pitonsa.
Eräs tunnettu Yanmar huoltomies totesi erittäin painokkaasti oikean öljyn olevan automaattivaihteistoölyn eli ATF:n, jossa kys. polumeerejä ei ole. Kertoi jopa, että silloisella maahantoujalla ei ollut kytkimen korjauksen takuu voimassa, jos käytettiin moniasteöljyä!
Ystävällisin veneily terveisin PR
öljyistä
v. -82 Volvo Pentan käyttöohjekirja antaa vetolaitteen vaihteistoöljyn tyypiksi "dieselmoottoriöljy, CD-laatu, SAE 20W/30". Volvo Pentan tarvikekataloogista ei enää kuitenkaan tuollaista öljyä löydy. Löytyy dieselmoottoreille tarkoitettu SAE15W-40, jota asiantunteva venemyyjä myi minulle vaihteistoon laitettavaksi. Samaa öljyä myös moottoriin. Veneeni edelliset omistajat ovat käyttäneet myös 10W-40.
Volvolta löytyy kyllä erikseen vaihteistoöljykin, mutta viskositeetti on SAE 80W-90 että en tiedä voisiko tuota laittaa vanhoihin moottoreihin.
Volvolta löytyy kyllä erikseen vaihteistoöljykin, mutta viskositeetti on SAE 80W-90 että en tiedä voisiko tuota laittaa vanhoihin moottoreihin.
Re: taittolapapotkuri
Make wrote:Veneessäni on S-vetolaitteellinen Volvo Penta. Potkurin akseli ei klappaa yhtään mutta taittolapapotkuria en ole saanut kiristettyä mutterilla akseliin niin, etteikö siinä olisi välystä. Kulumisen merkkejä ei mielestäni näy akselissa eikä potkurin "reiässäkään". Entinen omistaja sanoi aikanaan ihmetelleensä samaa mutta ei kuulemma ole toimintaa haitannut. Onko muilla samanlaisia havaintoja?
Tuosta tärinästä en osaa vielä sanoa kun ostin veneen vasta myöhään syksyllä.
Sain potkurin klappaamisen kuriin yksinkeraisesti haponkestävällä D=28 mm aluslevyllä, joka sopi täydellisesti ilman välyksiä akselille potkurin navan ja puslan väliin. Näin mutteri kiristää kunnolla navan aluslevyn välityksellä tiiviisti päin puslaa. Napa on nyt pituussuunnassa aivan samassa kohdassa kuin aiemminkin. Ilman aluslevyä puslan ja navan väliin vain jäi 4mm rako. Akseliin kiillottuneesta renkaasta päättelin, että siinä on joskus aiemminkin ollut ehkä vastaava prikka. Nyt kuitenkin napa on suorassa akselin päällä eikä klappia ole. Kiitollisena venehuollon kaverille, joka neuvoi asiassa.