jr wrote:Cruiser-versiossa "start-up -vauhti" näytti olevan 3 solmua, joten jo neljällä solmulla saanee semmoiset 60 wattia, mikä kuulostaa ihan asialliselta. Ainakin jos vertaa aurinkopaneeleihin.
Joo 60 W on hyvä tuotto, mutta ei synny tyhjästä. Hyötysuhde lienee 1/3 suuruusluokkaa, joten 60 W 4 knots vauhdissa tarkoittaa suuruusluokkaa 100 N lisävastusta. FEn ja vastaavien kokonaisvastus on 4 kn vauhdissa selvästi alle 200 N, joten vastus kasvaa ~50%, mikä käytännössä tarkoittaa n. 20% eli lähes solmun hidastusta vauhtiin (jolloin sitten samalla se teho tippuukin aika olemattomaksi).
Tuon 60 W tuoton saa olosuhteissa, joissa ilman tuota mentäisiin lähes 5 kn ja sen kanssa sitten 4 kn.
Suuremmissa vauhdeissa alkaa FEn vastuskin olla jo niin suuri, ettei hidastus ole enää yhtä kohtuuton, joten keskimääräisessä tuulessa FE hidastuu vain ~10% tuosta ja kovassa tuulessa ~5%.
Kyllä tuo mielestäni on ylikokoinen FEhen. Puolet pienempi tuotto olisi OK, jolloin sitä viitsisi käyttääkin silloin kun vauhtia on ~6 kn. Minä en ainakaan tuollaisella käsijarrulla viitsisi purjehtia lomallakaan.