Det kan löna sig att göra allt träarbete och lister och allt annat under
(den mycket korta) vintern. Bäst som det är så skall du börja laminera
och om inte allt är färdigt då så förskjuts sjösättningen. Gissa varför
jag säger på detta sätt
Rörande skiljare så kör vi med en mekanisk off/1/1+2/2 brytare och
det fungerar bra. Om du har två stora batterier och ett reserv skulle
jag parallellkoppla de två stora permanent och använda dem (ha brytaren
i det läget) konstant. Det lilla reservbatteriet använder man bara om man
inte annars får igång järngenuan.
Om jag skulle använda en separator (så kallad diod) skulle jag placera
den endast på startbatteriet. En start av motorn drar ungefär 1 Ah och det
laddar man in trots spänningsfallet över dioden. Men bruksbatterierna
skulle jag koppla direkt på generatorn med så grov kabel som
möjligt för att minimera spänningsfall (med brytare förstås).
Jag tycker inte att skiljarens högre kostnad är motiverad, det lönar
sig mer att spara pengarna och skaffa segel eller nåt annat mer
relevant
Men som min signatur säger på finska, "åsikter är åsikter".