Purjeen syöttöaukko

FE-vene ja yhdistys / FE-båten och föreningen

Moderators: Petri, harald

elmo
kokelas
Posts: 159
Joined: Thu Aug 12, 2004 13:05 pm
Location: Kaarina

Purjeen syöttöaukko

Post by elmo »

Miten on purjeen syöttöaukko mastossa kiinni? Mistä saa uuden. :shock:
S/Y Aurora
FIN 2775
Olli
hyperaktiivi
Posts: 2050
Joined: Wed May 19, 2004 20:16 pm
Location: Helsinki

Post by Olli »

Muistaakseni se alkuperäisen helan runko on kiinni kahdella pop-niitillä. Se liikkuva haarukka irronnee ensin painamalla pohjaan ja ylöspäin kiskomalla. Siinä jousen virkaa toimittaa kuminpalanen. Mutta tämä osahan luultavasti on muutenkin lentänyt mereen, kun kerran vaihtoa mietit.

Mulla taitaa jossain vielä olla alkuperäinen hela, josta tosin se kuminpalanen on joko kulahtanut tai hukkunut. Myyn jos sellaisen haluat.

Kannattaa kuitenkin vaihtaa tilalle kiinteä hela, jota saa ainakin Jotiko-marinesta

Muistaakseni joku oli Turun suunnalla hankkinut sellaisen Northilta.

Vanhassa helassahan ongelmana on, että esimerkiksi läpilatat painavat sen joustavan haarukan sisään, ja ratsastajat menevät helposti liian syvälle mastouraan. Purje ei välttämättä silloin nouse toppiin asti, ja pahimmillaan sen lasku ei onnistu ilman ylenmääräistä väkivaltaa.

Image

Kiinteää helaa varten vedetään mastoon 2 kpl M5 kierteitä, ja hela asennetaan ruuveilla kun ratsastajat ovat urassa. Sen joutuu siis 2 kertaa vuodessa ruuvaamaan irti, mutta ei ole paha homma.

Tuolta löytyy täydellinen kuvasarja vaihdosta: http://www.fe83.org/gallery/view_album. ... e=album383
Olli Niemi
elmo
kokelas
Posts: 159
Joined: Thu Aug 12, 2004 13:05 pm
Location: Kaarina

Post by elmo »

Kiitti neuvosta . :lol:
S/Y Aurora
FIN 2775
User avatar
asalovuo
Hallitus
Posts: 940
Joined: Fri Feb 15, 2008 00:35 am
Location: Helsinki

Re: Purjeen syöttöaukko

Post by asalovuo »

elmo wrote:Miten on purjeen syöttöaukko mastossa kiinni? Mistä saa uuden. :shock:
Ruotsista saa kaiketi myös tilattua...

http://www.benns.se/mast--rigg/segelint ... 173-1.aspx
Antti
S/y Merelli
FIN 2545
Panu
hyperaktiivi
Posts: 2300
Joined: Tue Apr 06, 2004 21:33 pm
Location: Espoo

Post by Panu »

Olli wrote:Muistaakseni se alkuperäisen helan runko on kiinni kahdella pop-niitillä...
...Vanhassa helassahan ongelmana on, että esimerkiksi läpilatat painavat sen joustavan haarukan sisään, ja ratsastajat menevät helposti liian syvälle mastouraan. Purje ei välttämättä silloin nouse toppiin asti, ja pahimmillaan sen lasku ei onnistu ilman ylenmääräistä väkivaltaa...
Tervehdys

Joo kahdella popparilla tuo hela on kiinni maston liikkiuran pohjalla. Jos popparit ovat "kulahtaneet" ja hela alkanut heilua ja takerrella, niin tuo vaihto kiinteään helaan ei varmasti ole huono valinta. Kuitenkin tuostakin alkuperäisestä helasta saa ihan kelvollisesti toimivan, kun uusi nuo mainitut popparit ja sen kumijousen palasen.

Tuota poppariniittausta hieman haittaa, että niittipihtien kärki on yleensä liian iso mahtuakseen tuohon uraan. Itse ratkaisin sen hiomalla kärjen sopivaksi nauhasantaajalla. Porasin vanhat popparit irti ja niittasin uudet sekä vaihdoin sen kumipalasen vaahtokumista tehtyyn palaseen. Löysin tuon kumin askartelutarvikkeista , josta leikkaamalla ja liimaamalla sain sopivan ja ehdottomasti toimivan härpäkkeen aikaan.

Nyt ei hela heilu eikä läpilattojen ratsastajat aiheuta ongelmia. Kulujakaan ei tästä kovinkaan paljoa syntynyt. Paljon edullisempaa kuin helahoidon vaihtaminen. Kukin tyylillään :D .
Ystävällisin veneily terveisin PR
Olli
hyperaktiivi
Posts: 2050
Joined: Wed May 19, 2004 20:16 pm
Location: Helsinki

Post by Olli »

Panu wrote:Tuota poppariniittausta hieman haittaa, että niittipihtien kärki on yleensä liian iso mahtuakseen tuohon uraan. Itse ratkaisin sen hiomalla kärjen sopivaksi nauhasantaajalla.
Tähän niksipirkka-vinkki; niittipihtien kärkeä voi jatkaa sopivalla putkenpätkällä, tai vaikka läjällä pieniä muttereita. Yleensä niitin varressa on sen verran ylimääräistä pituutta, että pihdit tarttuvat silti vielä hyvin. Tässä tapauksessa tietysti ainakin mutteriratkaisu luultavasti helähtää sinne purjeuraan, ja putoaa pohjalle kun niitin varsi katkeaa, ellei ole varmistanut muttereita pihteihin teipillä.
Panu wrote: Nyt ei hela heilu eikä läpilattojen ratsastajat aiheuta ongelmia. Kulujakaan ei tästä kovinkaan paljoa syntynyt. Paljon edullisempaa kuin helahoidon vaihtaminen. Kukin tyylillään :D .
Jännää on muuten tuo hinnoittelupolitiikka, kun Bennsin katalogia katsoo, niin uusi hela, joka siis on vain profiilin pätkä ilman yhtään liikkuvaa osaa, maksaa tuplat verrattuna siihen alkuperäiseen haarukkamalliin, jossa sentään on pari monimutkaista valukappaletta... Jotikolla hinnathan menevät niin, että mikä tahansa nyrkinkokoinen maksaa 60¤. Nyrkkiä isommat, mutta metriä lyhyemmät esineet on 400¤, siitä isompia en onneksi ole joutunut ostamaan...
Olli Niemi
Panu
hyperaktiivi
Posts: 2300
Joined: Tue Apr 06, 2004 21:33 pm
Location: Espoo

Post by Panu »

Olli wrote:Tähän niksipirkka-vinkki; niittipihtien kärkeä voi jatkaa sopivalla putkenpätkällä, tai vaikka läjällä pieniä muttereita. Yleensä niitin varressa on sen verran ylimääräistä pituutta, että pihdit tarttuvat silti vielä hyvin. Tässä tapauksessa tietysti ainakin mutteriratkaisu luultavasti helähtää sinne purjeuraan, ja putoaa pohjalle kun niitin varsi katkeaa, ellei ole varmistanut muttereita pihteihin teipillä.
Tervehdys

Kiitos vinkistä, muttei tuokaan olisi auttanut. Niitin kanta oli turhan lyhyt ja / tai ura liian syvä, ettei tuola keinolla olisi oikein pärjännyt. Pidämme mielessä vastaisuuden varalta.
Olli wrote:...Jännää on muuten tuo hinnoittelupolitiikka, kun Bennsin katalogia katsoo, niin uusi hela, joka siis on vain profiilin pätkä ilman yhtään liikkuvaa osaa, maksaa tuplat verrattuna siihen alkuperäiseen haarukkamalliin, jossa sentään on pari monimutkaista valukappaletta... Jotikolla hinnathan menevät niin, että mikä tahansa nyrkinkokoinen maksaa 60¤. Nyrkkiä isommat, mutta metriä lyhyemmät esineet on 400¤, siitä isompia en onneksi ole joutunut ostamaan...
Tuo hinnoittelu onkin korkeampaa matematiikkaa, eikä se koskaa tule noudattamaan mitään mielekkyysperiaatetta.

Vanha neuvoja oli kertoa ostohinta Piillä niin saatiin myyntihinta. Pahat kielet sanovat tämän olevan nykyään vanhanaikaista ja siten suositellaan kertomista G:llä.

Kaupallinen prosenttioppi meni siis siten, että kun eurolla ostaa ja kahdella myy jää 1% voittoa :shock:.
Ystävällisin veneily terveisin PR
Petri
FE-junkie
Posts: 3944
Joined: Thu May 29, 2003 01:17 am
Location: Espoo

Post by Petri »

Panu wrote:Vanha neuvoja oli kertoa ostohinta Piillä niin saatiin myyntihinta. Pahat kielet sanovat tämän olevan nykyään vanhanaikaista ja siten suositellaan kertomista G:llä.
Perinteiseen FE-insinööripilkuviilaukseen nojaten toki todettava että tarkoitit tietenkin g:tä eli putoamiskiihtyvyyttä, ts. 9,81, etkä G:tä eli gravitaatiovakiota joka on taas ~6,6*10^-11 ja sen varaan ei varmaan bisnestä voi rakentaa ;)
User avatar
FE-Sillanpää
luti
Posts: 568
Joined: Mon Mar 26, 2007 16:04 pm
Location: Itä-Uusimaa

Johnmast versio

Post by FE-Sillanpää »

Vertailun vuoksi Johmastin versio FE maston aukosta.

Siinä on vain alumiiniprofiilissa toispuoleinen leikkaus josta purje syötetään. Leikkauksen päälle liukuu muovinpala. Muoviklipareessa on pultti (käsin kierrettävä), jolla se lukitaan aukon toiseksi reunaksi, ei siis aukon peitoksi. Tällöin ratsastajat kulkevat asianmukaisesti alas asti niin, että pystyy reivaamaan reivikoukulla.

Image


Image
Post Reply