Sähköperämoottori pääkoneeksi

FE-vene ja yhdistys / FE-båten och föreningen

Moderators: Petri, harald

User avatar
FE-Sillanpää
luti
Posts: 568
Joined: Mon Mar 26, 2007 16:04 pm
Location: Itä-Uusimaa

Sähköperämoottori pääkoneeksi

Post by FE-Sillanpää »

Tuli kesällä kokeiltua halpis-sähköperämoottoria Micro Classin perässä ja täytyy sanoa, että sellainen sopii tyynen kelin apukoneeksi, mutta vastatuuleen pitää luovia. Mekaaninen totetus oli myös mallia "rimpula". Ei viitsitty ottaa sitä konetta kesäksi FEneeseen mukaan, edes kumiveneleluksi.

Kun pistää hintaa pienen dieselmoottorin verran, saisi Torqeedon. Malli Cruise 2.0 maksaa n. 2.200 eur. Isot geeliakut 2 kpl lisäksi.
http://www.torqeedo.fi/?p=3&s=3

Tässä voisi olla mahdollisuus pääkoneeksi FE:henkin. Sähkömoottorista sisäkoneen korvaajaksi keskusteltiin runsaasti tuolla http://www.fe83.org/forum/viewtopic.php?t=1107, mutta entäs peräprutku?

Väitteitä Torqeedon sivulta:

# Ideaali moottori purjehtijoille ja katamaraaneihin,
kun tehon tarve on max. 6 hv
# Ideaali varamoottori veneissä, joiden paino on alle 3 tonnia.

H-veneen luvataan kulkevan 5.3kn, ja "12,5 m purjealus 2.000 – 2.500 kg" (katamaraaniko?) hiukan hitaammin.

Image
VVille
kokelas
Posts: 136
Joined: Mon Oct 26, 2009 12:11 pm

Post by VVille »

Tuossa vaan jää se perämoottorin fundamentaali ongelma et jos/kun joskus tarviis peruuttaa rivakkaan vastatuuleen ni perän kohoilu saa potkurin haukkaamaan tyhjää, ja meno hyytyy. Sisäkoneella rusetti pysyy vedessä ja voima välittyy veneen liikuttamiseen vaikka olis isompikin aallokko.

Toisaalta tietty edut on myös selkeät, ohjattavuus lienee aika hyvä kun tuota voi pyöritellä, ja sisälle tulee tilaa vaikka kuinka, tuplapunkka mahtuu helposti. Akut voi jemmata näppärästi vaikka salongin penkkien alle, korjaisi samalla peräpainoisuutta kun 100kg rautaa poistuisi takaa.

Mielenkiintoinen versio olis podina pohjan alle asennettava sähkömoottori, tyyliin tämä http://www.kraeutler.at/motor_details_en/items/75.html . Sama etu kuin perämoottorissa ettei vie tilaa sisältä, jolloin vaikkapa tuplapunkka perään onnistuu helposti. Lisäksi tuo olisi siitä elegantti ettei tule isoja reikiä veneeseen (S-vetolaite). Ainoa haitta on hinta, ovat vissiinkin suht kalliita.

Jos tuo Torqeedo puskee Holkkia 5,3kn niin vähän epäilen että FE:llä jää 5kn saavuttamatta, ja voi kovemmalla tuulella tehdä tiukkaa satamassa. Muutenhan se toki toimisi hyvin, tyynellä riittää kun saa jotain vauhtia ja normaaleissa oloissa satama-ajo ei kovia tehoja vaadi, pikemminkin sähkömoottorin parempi vääntökäyrä tekee siitä dieseliä paremman. Kovalla tuulella etenemiseen sataman ulkopuolella moottori on suht turha joten sikäli tuo tehon puute ei oo ongelma, purjeilla homma sujuu mukavammin kun vaimentavat keinumista. Sitä joutuu välillä ihmettelemään tuulisella ilmalla kun FE menee ihan nätisti reivatuilla purjeilla ja jotkut keinuu isommalla veneellä ja paljaalla mastolla paljon rajummin.
Joakim
yliluti
Posts: 953
Joined: Thu Aug 20, 2009 12:53 pm

Post by Joakim »

Eiköhän FEkin kulje tuolla sen 5,3 kn (http://www.fe83.org//forum/viewtopic.ph ... c&start=30). Potkua ei toki ole läheskään sisäkoneen veroisesti, jos olot ovat vaikeat.

Tuolla kotisivulla mainitut akut painavat 130 kg ja maksavat n. 1000 ¤ yhteensä, joten painoa ei säästy. Noillakaan ei aja kuin n. 2 tuntia täyttä tehoa. Ja sitten pitää akut jotenkin ladatakin. 440 Ah akustolle lienee jo syytä hankkia ~50 A laturi eli ~500 ¤.

En tiedä miten näppärä on jemmata noita 65 kg/kpl akkuja. Lisäksi tuolta sohvien penkkien alta on aika pitkä matka moottorille, mikä tarkoittaa kohtuu paksuja kaapeleita akkujen välillä ja niiltä moottorille.
Post Reply