Tuossa vaan jää se perämoottorin fundamentaali ongelma et jos/kun joskus tarviis peruuttaa rivakkaan vastatuuleen ni perän kohoilu saa potkurin haukkaamaan tyhjää, ja meno hyytyy. Sisäkoneella rusetti pysyy vedessä ja voima välittyy veneen liikuttamiseen vaikka olis isompikin aallokko.
Toisaalta tietty edut on myös selkeät, ohjattavuus lienee aika hyvä kun tuota voi pyöritellä, ja sisälle tulee tilaa vaikka kuinka, tuplapunkka mahtuu helposti. Akut voi jemmata näppärästi vaikka salongin penkkien alle, korjaisi samalla peräpainoisuutta kun 100kg rautaa poistuisi takaa.
Mielenkiintoinen versio olis podina pohjan alle asennettava sähkömoottori, tyyliin tämä
http://www.kraeutler.at/motor_details_en/items/75.html . Sama etu kuin perämoottorissa ettei vie tilaa sisältä, jolloin vaikkapa tuplapunkka perään onnistuu helposti. Lisäksi tuo olisi siitä elegantti ettei tule isoja reikiä veneeseen (S-vetolaite). Ainoa haitta on hinta, ovat vissiinkin suht kalliita.
Jos tuo Torqeedo puskee Holkkia 5,3kn niin vähän epäilen että FE:llä jää 5kn saavuttamatta, ja voi kovemmalla tuulella tehdä tiukkaa satamassa. Muutenhan se toki toimisi hyvin, tyynellä riittää kun saa jotain vauhtia ja normaaleissa oloissa satama-ajo ei kovia tehoja vaadi, pikemminkin sähkömoottorin parempi vääntökäyrä tekee siitä dieseliä paremman. Kovalla tuulella etenemiseen sataman ulkopuolella moottori on suht turha joten sikäli tuo tehon puute ei oo ongelma, purjeilla homma sujuu mukavammin kun vaimentavat keinumista. Sitä joutuu välillä ihmettelemään tuulisella ilmalla kun FE menee ihan nätisti reivatuilla purjeilla ja jotkut keinuu isommalla veneellä ja paljaalla mastolla paljon rajummin.