Joakim wrote:Riippuu "paremmuuden" määritelmästä. LYS-rankingissa on annettu suuri painoarvo aktiivisuudelle, eli kärjessä on ne jotka kisaavat paljon LYSiä ja pärjäävät niissä kohtuu hyvin. Parilla voitolla ei kärkeen päästä, mutta 5:llä kohtuu hyvällä sijoituksella kylläkin.
Katsoin nyt vielä uudestaan ja kyllähän tuo on ihan naurettava tulostaulukko. Ei tuo ole millään määritelmällä järkevä.
Esimerkki 1.
Vene Fever sijoittui Emäsalon lenkissä kahdeksanneksi, taakse jäi 17 venettä. Tästä ansiona Fever sai rankingiin 5 pistettä.
Vene Xilia II puolestaan loisti Hangö Runt kilpailussa voittamalla sen. Taakse jäi yksi vene ja lisäksi toinen luopui kilpailusta. Tästä ansiona Xilia II sai rankingiin 5,5 pistettä.
Haluaisin kuulla sen määritelmän, jonka mukaan Xilian suoritus oli rankingmielessä arvokkaampi kuin Feverin.
Esimerkki 2.
Herra Finell. Totanoin. Noin yksi prosentti osallistujista pystyy kesässä ajamaan 7 kisaa. Normaali aktiivimieshistö, joka ei koostu eläkeläisistä tai muutenvaan vapaaherroista, pystynee kohtuu vaivalla järjestämään kalenteristaan tilaa viidelle kisalle. Jotta viidellä kisalla pääsisi Tompan pisteisiin, pitäisi saada 12,3 pistettä per kisa. Tähän päästäkseen täytyy voittaa jokainen kisa ja lisäksi jokaisessa näistä kisoista on oltava mukana vähintään 10 venettä.
Siis suomeksi sanottuna jos Finell viitsii ajaa 6 tai 7 kisaa, niin kenelläkään "vain" viiten kisaan ehtivällä ei ole mitään jakoa taidoista riippumatta. Ketä tämmönen järjestelmä palvelee tai motivoi kisaamaan?
Siis tarkoitus ei tietenkään ole vähätellä Tompan suoritusta, hänhän olisi voittanut kirkkaasti jo viidellä kisallakin, selvä voittaja ei siinä mitään.
Esimerkki 3.
Tämä Joakimin tapaus. Ebnegea kilpaili Karvalakissa 18 veneen fliitissä ja sijoittui toiseksi. Normaalisti tämmönen saavutus tuottaisi 11 pistettä. Nyt tuli kuitenkin 3 pistettä, koska Joakim olikin mukana virtuaalikisassa 32 veneen fliitissä, josta siis 31 veneen fliitti ajeli kilpaa keskenään ja Joakim itsekseen jossain muualla.
Siis oikeesti? Miksi Ebnegean ajoi "vääriä" veneitä vastaan, kun kuitenkin pystytään ihan surutta laskemaan vertailukelpoiset pisteet "itäreunan veneille" ja "länsireunan veneille", jotka eivät koskaan kohtaa toisiaan. Ebnegea nyt sentään oikeasti voitti veneitä kilpailussa. Sitten se saa pisteitä niistä veneistä, joita vastaan se ei ajanut kilpaa?!
Summa summarum:
Tämä 15 veneen fliitistä lähtevä kisakohtainen leikkuri yhdistettynä siihen, että kisojen määrässä ei ole minkäänlaista leikkuria johtaa jo sinällään aika älyttömään systeemiin, jonka kruunaa täysin tarpeettomat "uudelleenlaskennat".
Mun mielestä tuo pistelaskusysteemi ei erityisemmin kannusta osallistumaan (ei kärki eikä häntäpäätä) enkä oikein osaa nähdä sitä kovin motivaatiota herättävänäkään. Systeemi ei myöskään (ilman tarkempaa perehtymistä) sellaisenaan kerro mitään kovin järkevää ei purjehdustaidoista eikä osallistumisaktiivisuudesta kummastakaan.
Mutta tässä vaiheessa pitää sanoa, että koko rankingsysteemi on ihan tykkihyvä. Helkutin hienoa että saadaan kaikki kisaavat veneet samaan listaan, jumankekka siinähän on jo lähes 300 venettä mukana. Ja tuloslaskennassa täytyy olla ollut aivan tolkuton vaiva, terveisiä vaan minne lie kuuluu. Eli en kritisoi itse rankingiä ja saatte ihan laskea pisteet miten huvittaa, mun mielestä se systeemi vain voisi olla parempikin.
Mä laittaisin niin, että mukaan lasketaan max 5 kisaa. Ylimääräisten plokkaaminen pois on tuloslaskennan kannalta itse asiassa yllättävän hankala homma, mutta jos noita yli 5 kisaa ajaneita oli nyt mitä 4 kpl yhteensä, niin ehkä se menisi. Ja toki vaivaa säästyy kun jätetään pois se älytön virtuaalitulosten uudelleenlaskenta.
Toinen vaihtoehto olisi laskea aina kaavalla, jossa pisteet jaetaan kisojen määrällä tai vakiolla viisi, kumpi näistä on pienempi. Eli käytännössä pisteet keskiarvoistetaan jos kisojen määrä nousee liiaksi.
Sitten tuo isojen kisojen leikkuri on nyt aivan liian voimakas. Pahinta siinä on, että häntäpään veneistä saattaa olla että jopa 15 venettä saa pelkät osallistumispisteet, eli ihan sama ootko vika vai puolessa välissä fliittiä. Tiistiksissä tämä on ratkaistu siten, että sijoista 15 eteenpäin voitetuista veneistä saa vain 0,5 pistettä per vene. Noita lukuja voi tietysti säätää monin tavoin, mutta ideana on, että osallistujamäärän kasvaessa kokonaispistesaldon kasvu hidastuu, mutta ei pysähdy kokonaan niinkuin nyt. Ja lisäksi aina kun voittaa jonkun veneen saa jotain, yhdenkään veneen ohittamisen arvo ei olle nolla pistettä.
Ratkaisevinta on kuitenkin se, mitä pistelaskija haluaa tehdä. Tuo on nimittäin sen luokan urakka, että jos joku tekee, niin tehköön miten lystää minun puolesta.
T.
edit: Eiku perkule, se leikkurihan menee jo kymmenessä veneessä eikä viidessätoista.