maalarinteippi ja tiikkiöljytahrat pois kannelta...

FE-vene ja yhdistys / FE-båten och föreningen

Moderators: Petri, harald

Petri
FE-junkie
Posts: 3944
Joined: Thu May 29, 2003 01:17 am
Location: Espoo

maalarinteippi ja tiikkiöljytahrat pois kannelta...

Post by Petri »

tjooh, eli pitäisi jotenkin saada pois kansimateriaalista pari kappaletta maalarinteippejä, jotka ovat olleet kuivumassa nyt pari kuukautta (älkää kysykö miksi, ei kaikkea voi muistaa :) ) ja sitten vähäsen tiikkiöljystä syntyneitä valumatahroja.

Sinolilla eivät lähteneet, asetonia ei uskalla käyttää (vielä), mutta mitäs muita liuottimia olisi käytettävissä ja mitä kannattaisi käyttää.

Vene on siis nyt ylhäällä ja kausi paketissa, Anneli ilmeisesti vielä on vesillä kun ei sitä Otaniemessä näkynyt.
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11338
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: Sibbo
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

Aika hyvin lähtee värjäytymät oksaalihapolla tai ihan vain kloriinilla.
Vaatii hyvän huuhtelun jälkeenpäin.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Panu
hyperaktiivi
Posts: 2300
Joined: Tue Apr 06, 2004 21:33 pm
Location: Espoo

Re: maalarinteippi ja tiikkiöljytahrat pois kannelta...

Post by Panu »

Petri wrote:tjooh, eli pitäisi jotenkin saada pois kansimateriaalista pari kappaletta maalarinteippejä, jotka ovat olleet kuivumassa nyt pari kuukautta (älkää kysykö miksi, ei kaikkea voi muistaa :) ) ja sitten vähäsen tiikkiöljystä syntyneitä valumatahroja.

Sinolilla eivät lähteneet, asetonia ei uskalla käyttää (vielä), mutta mitäs muita liuottimia olisi käytettävissä ja mitä kannattaisi käyttää.

Vene on siis nyt ylhäällä ja kausi paketissa, Anneli ilmeisesti vielä on vesillä kun ei sitä Otaniemessä näkynyt.
Tervehdys

Itse aikanani taistelin ruffin kyljistä tarrateippi koristeraitaa pois. Ensin lämmitin kuumalla ilmalla teippiä ja sen jälkeen kynnet verillä revittiin ja kaytettiin metallista skrapaa (huh huh.. :x ). No jäihän siihen pintaan vielä teipin liimaa kiinni kuin sanonko mikä Junttilan tuvan seinään. Silloin tuli kokeiltua kaikenlaisia liuottimia kuten asetonia. Se on muutoin ihan hyvä, mutta kerkiää haihtua ennen kuin oikein vaikuttaa paksumpaan liimakerrokseen. Sinolikaan ei oikein ollut ratkaisu. Mutta kun kokeilin puhdistettua petroolia taivas aukesi (luojalle kiitos :D ). Puhdistettu petrooli on hyvä liuotin ja joka rasvaisuutensa takia ei haihdu kovinkaan nopeasti. Tämä lisää selvästi "peliaikaa" liimaa hinkatessa. Lopuksi rasvaiseksi jäänyt pinta pyyhkäistiin rasvanpoistajalla.

Tuohon tiikkiöljyyn en oikein osaa sanoa mikä toimisi. Ehkä yhtenä keinona voisi koittaa vanhaa viisautta. Lika lähtee sillä millä se on tullutkin. Eli kun kyseessä on kuivumaan päässyt tiikkiöljy on aivan varmaa että se liukenee tuoreeseen tiikkiöljyyn. Kun olet näin saanut tahran pehmenemään käytä jotain liuotinta sen lopulliseen poistamiseen. Tällä niksillä ei sitten ole edes perävalotakuuta, mutta tiedän muutaman teollisen kohteen missä periaate on toiminut todella hyvin.

Joo Anneli on vielä vesillä ja masto uljaasti pystyssä. Älä pelkää, kyllä se sinne Otaniemeen tulee aivan kohta perässä. Töiden jälkeen kun on niin pimeää, ettei viitsi merelle enää lähteä ja kun muutama viime viikonloppukin on ollut täynnä muita juoksuja, on käyttö jäänyt vähille. Lienee siis aika lopetella kautta.

PS. Tämä messu onkin sitten juhlallisesti sadas omalla mimimerkilläni kirjoittama. Ei tähän saavutukseen mennyt kuin 6 kk ja 7 päivää :lol:, mikä voisi rohkaista muitakin aktivoitumaan 8) . Haraldia en taida saada enää kiinni, kun hänellä on tuollaiset pari vuotta etumatkaa... mutta Pasi varo, et ole enää kaukana...
Ystävällisin veneily terveisin PR
Petri
FE-junkie
Posts: 3944
Joined: Thu May 29, 2003 01:17 am
Location: Espoo

Post by Petri »

Mistäs tuota puhdistettua valopetroolia sitten saa ja miten se eroaa tavallisesta valopetroolista?

Tuli kanssa huomattua, että faijan painepesuri on jollain tavalla turboahdettu kun kölistä lähti levän ja myrkkymaalin lisäksi myös primeri.
Nyt joissain kohtaa näkyykin paljasta metallia, joten kysymykseksi jääkin:
Kannattaisiko sitten hioa koko köli puhtaaksi ja aloittaa primerista, vaiko vain paikata ko. paikat ja vetää uudet myrkyt päälle pienen hionnan jälkeen.
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11338
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: Sibbo
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

Jos kuitenkin päädyt paikkaamaan niin suosittelen (vähintään)
kuusi kierrosta Hempelin Light Primeria, ensimmäinen kierros
ohennettuna. Näin ei tarvitse samaa paikkaa tehdä joka vuosi.

Haittana vain tuo että vaatii vähintään 10°C vuorokauden verran
joten joko rakennetaan teltta ja lämmitetään se köli ennen ja urakan
aikana tai sitten odotellaan heinäkuuta ja laitetaan vene vesille joskus
ennen syksyä :)

Varoitetaan vielä että kölin putsaaminen, etsaaminen(?), primerointi
ja maalaus (ilman pakkelointi joten muoto on ihan väärä) kestää kauan.
Vielä suurempi urakka on sitten saada köliin sitä oikeaa muotoa, siinä
uppoaa herkästi 120-200h työtä (meillä 120h eikä ollut vieläkään valmis).
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Panu
hyperaktiivi
Posts: 2300
Joined: Tue Apr 06, 2004 21:33 pm
Location: Espoo

Post by Panu »

Petri wrote:Mistäs tuota puhdistettua valopetroolia sitten saa ja miten se eroaa tavallisesta valopetroolista?
Tervehdys

Ero taitaa olla nesteen rasvaisuudessa. Puhdistettu petrooli on vähärasvaisempaa. Sitä lienee kaupan maalaustarvikeliikkeissä kaiketi lakkapensan nimellä? Kannattanee kokeilla ihan valopetroolilla jos ja kun sitä sattuu lojumaan jossain pullonpohjalla.
Ystävällisin veneily terveisin PR
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11338
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: Sibbo
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

Löytyihän näihin tiikkiöljy-läikkiin aineet, kiitokset vajaan 10 v takaa :)
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Post Reply